Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er folk lei av å følge tiltak og smittevernsregler mot korona?


.berZerk

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (1 time siden):

Det var avstand mellom folk på BLM demoen i Oslo. Men jeg synes slik markering i Norge under corona er unødvendig. Og det synes jeg om koran brenning, skjendingen også.

 

Det jeg merker er at de fleste som gor høylydt uttrykk for at de driter i smittevernsreglene og mener pandemien er en bløff er de som støtter koranbrenning, leser og deler på Resett(bare ta en titt på Resetts kommentarfelt om du orker),stemmer FRP, elsker Donald Trump, hater muslimer....det er et mønster her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grimnir skrev (18 timer siden):

Alle kan forstå at det i begynnelsen var nødvendig da man ikke visste helt hvor farlig dette viruset var. Men nå som man har sett at dette viruset slettes ikke er så farlig

 

Slettes ikke farlig. Nei, jeg vet jo bare om to stykker som har død den siste tiden i et land hvor covid 19 ikke bare er en pademi eller epidemi, men rent ut en pest og hvor sykehus, likhus og krematorier blir overfylt. Fy fader for en motbydelig ignoranse som etableres på nettet her..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (18 timer siden):

Ja og det er bra.

Poenget er at når folk ser at man ikke får lov å dra på fotballtrening, ha bryllup (bryllup med mange gjester vel og merke), dra på hytta, dra på restauranter... samtidig som andre igjen samles i tusentalls for i demonstrasjoner... ja da er det nok mange som ikke ser poenget. 

De ser ikke poenget fordi de har IQ under skonummeret når de ikke skjønner at det er større fare for smitte innendørs enn ute i et stort og åpent byrom og at de ikke ser forskjellen på smittespredning når det er 3 smittede daglig og når det er 200 daglig. Da snakker vi om individer med ekstremt lav intelligens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Fnugle skrev (16 timer siden):

- Det er påvist overdødelighet i flere hardt rammede land. Det betyr at dette viruset er mye over normalen. Den har fått helsevesen til å kollapse. Andre sykdommer fører ikke til overfylte intensivavdelinger i et kort tidsrom. En annen ting man kan reflektere over at man har overdødelighet, men samtidig så harman hatt mindre forekomst av f.eks. influensa og andre sykdommer pga. smitteverntiltak og dermed potensielt spart liv der, likevel så har man altså overdødelighet.

- Vi vet fortsatt lite om ettervirkninger for de som ikke blir så alvorlig syke. Det er ganske mange som rapporterer om at de blir langtidssyke. En ting er f.eks. undersøkelser som viser at folk får skade på hjertet, uten at man vet om det vil påvirke en resten av livet. En annen ting er at det er rapport om flere som blir langtidssykmeldte eller generelt blir så sliten av viruset i ettertid at det påvirker livskvaliteten betydelig. Også blant unge folk. Også i Norge. Også folk som ikke har vært så syke.

Alt dette er grunn nok til å følge smittevernregler, fremfor å ikke å bry seg bare fordi folk ikke dør som fluer som i typisk katastrofefilmer.

Gå hit: https://www.worldometers.info/coronavirus/ 

Sorter på "DEATHS/1M POP" synkende (altså de landene med færrest antall døde øverst). 

image.thumb.png.9f7208c834db2758765a171a5a1563e2.png

Se der så lavt antall døde. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det bare i vestlige land at det rapporteres om så mange døde? Hvordan er covid-tiltakene i u-land? Stenger de ned hele landet? Har de mulighet til det? Vil folk som knapt nok har mat på bordet holde seg innendørs?

Jeg for en kan bare konkludere ut i fra hva jeg ser, opplever og til dels leser... og min oppfatning er at dette viruset slettes ikke er så farlig.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (5 minutter siden):

Gå hit: https://www.worldometers.info/coronavirus/ 

Sorter på "DEATHS/1M POP" synkende (altså de landene med færrest antall døde øverst). 

image.thumb.png.9f7208c834db2758765a171a5a1563e2.png

Se der så lavt antall døde. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det bare i vestlige land at det rapporteres om så mange døde? Hvordan er covid-tiltakene i u-land? Stenger de ned hele landet? Har de mulighet til det? Vil folk som knapt nok har mat på bordet holde seg innendørs?

Jeg for en kan bare konkludere ut i fra hva jeg ser, opplever og til dels leser... og min oppfatning er at dette viruset slettes ikke er så farlig.

Er Brasil, India, Mexico og Peru det du regner som "vestlige land"?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (22 minutter siden):

Hvorfor er det bare i vestlige land at det rapporteres om så mange døde?

Vel, den enkleste og mest nærliggende forklaringen er jo at i u-land har de mye et dårligere organisert helsevesen så de har rett og slett mindre kontroll på hvor hvor mange som er smittede og døde. Sjansen er med andre ord stor for at de tallene som rapporteres fra u-land rett og slett er feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Vel, den enkleste og mest nærliggende forklaringen er jo at i u-land har de mye et dårligere organisert helsevesen så de har rett og slett mindre kontroll på hvor hvor mange som er smittede og døde. Sjansen er med andre ord stor for at de tallene som rapporteres fra u-land rett og slett er feil.

Det er jo også sant og så innlysende at jeg ikke en gadd å legge til dette. Men nå er jo India og en rekke latin-amerikanske land de landene som har høyest dødsfall i verden. Men så er kanskje ikke disse landene u-land nok for Grimnir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
henrikwl skrev (Akkurat nå):

Vel, den enkleste og mest nærliggende forklaringen er jo at i u-land har de mye et dårligere organisert helsevesen så de har rett og slett mindre kontroll på hvor hvor mange som er smittede og døde. Sjansen er med andre ord stor for at de tallene som rapporteres fra u-land rett og slett er feil.

Selvsagt, my point excactly. Men likevel så blir det jo ikke rapportert om gater fulle av lik fra disse landene. Faktisk når man ser videoer fra mange av disse landene, da kan man se gater stappfulle av mennesker.

Igjen: jeg kan kun si hva jeg selv observerer, og min observering er at kinaviruset ikke ser ut til å være verken den nye spanskesyken eller den nye pesten.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (2 minutter siden):

min observering er at kinaviruset ikke ser ut til å være verken den nye spanskesyken eller den nye pesten.

Men har du vurdert at grunnen til at viruset ikke ser verre ut enn det er, er nettopp fordi vi har tatt alle disse forholdsreglene, holder avstand, vasker oss ekstra på hendene, osv.?

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, my point excactly. Men likevel så blir det jo ikke rapportert om gater fulle av lik fra disse landene. Faktisk når man ser videoer fra mange av disse landene, da kan man se gater stappfulle av mennesker.

Igjen: jeg kan kun si hva jeg selv observerer, og min observering er at kinaviruset ikke ser ut til å være verken den nye spanskesyken eller den nye pesten.

Jeg spør deg igjen siden du ikke spurte: regner du Brasil, India, Mexico og Peru som vestlige land siden disse har raportert skyhøye dødsfall under pandemien?

Angående lik i gatene:

https://www.aa.com.tr/en/world/ecuador-bodies-of-coronavirus-victims-are-on-streets/1791407

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
henrikwl skrev (1 minutt siden):

Men har du vurdert at grunnen til at viruset ikke ser verre ut enn det er, er nettopp fordi vi har tatt alle disse forholdsreglene, holder avstand, vasker oss ekstra på hendene, osv.?

Selvsagt har det noe å si. Når folk holder seg hjemme i mange måneder så reduserer det jo ikke bare muligheten for smitte ifbm covid, men også andre sykdommer. Norge har vel faktisk så langt i år en underdødelighet om jeg ikke husker helt feil. Men hvordan samfunn skal man egentlig ha? Skal man fortsette å holde stengt pga et virus som faktisk har vist seg å ikke være så farlig likevel?

Igjen: jeg er ikke uenig i at man i mars reagerte på den måten man gjorde, man var redd for at dette skulle bli en ny spanskesyke. Men heldigvis har det ikke blitt det.... ja faktisk så tar viruset stort sett kun livet av de som allerede har svekket immunforsvar. Ikke glem at de aller fleste av de som har dødd har vært gamle mennesker. Så ihvertfall nå som man vet mer, kunne man da ikke åpnet opp økonomien igjen og heller brukt ressursene på å beskytte de svake?

Husk at det å stenge ned en økonomi har jo også negative konsekvenser, og man bør vel unngå at kuren blir verre enn sykdommen?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Det jeg merker er at de fleste som gor høylydt uttrykk for at de driter i smittevernsreglene og mener pandemien er en bløff er de som støtter koranbrenning, leser og deler på Resett(bare ta en titt på Resetts kommentarfelt om du orker),stemmer FRP, elsker Donald Trump, hater muslimer....det er et mønster her.

Vel både på radikale høyre og venstre så er folk ute i gatene og bråker, demonstrerer og sloss... Kanskje det hadde vært fredeligere i verden uten disse? Er ikke det litt av greia med at man er radikal?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Selvsagt har det noe å si. Når folk holder seg hjemme i mange måneder så reduserer det jo ikke bare muligheten for smitte ifbm covid, men også andre sykdommer. Norge har vel faktisk så langt i år en underdødelighet om jeg ikke husker helt feil. Men hvordan samfunn skal man egentlig ha? Skal man fortsette å holde stengt pga et virus som faktisk har vist seg å ikke være så farlig likevel?

Igjen: jeg er ikke uenig i at man i mars reagerte på den måten man gjorde, man var redd for at dette skulle bli en ny spanskesyke. Men heldigvis har det ikke blitt det.... ja faktisk så tar viruset stort sett kun livet av de som allerede har svekket immunforsvar. Ikke glem at de aller fleste av de som har dødd har vært gamle mennesker. Så ihvertfall nå som man vet mer, kunne man da ikke åpnet opp økonomien igjen og heller brukt ressursene på å beskytte de svake?

Husk at det å stenge ned en økonomi har jo også negative konsekvenser, og man bør vel unngå at kuren blir verre enn sykdommen?

Men igjen: grunnen til at det "har vist seg å ikke være så farlig" er jo fordi vi har tatt alle forholdsreglene. Da gir det jo ingen mening å plutselig slutte med disse forholdsreglene.

Det viser seg at folk ikke blir kastet ut av frontrutene ved kollisjoner allikevel, så da trenger vi ikke setebelter. Du ser hvor absurd det høres ut?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Vel både på radikale høyre og venstre så er folk ute i gatene og bråker, demonstrerer og sloss... Kanskje det hadde vært fredeligere i verden uten disse? Er ikke det litt av greia med at man er radikal?

Joda, men den kraftigste motstanden mot coronadugnaden i sosiale medier og diskusjonsforumer kommer helt klart fra ytre høyre. Ihvertfall mesteparten av den. Og igjen så er det jo først og fremst innendørs at smitten sprer seg som ild i tørt gress, ikke utendørs. Den vinteren vi har foran oss blir tøff. Kjenner jeg gruer meg spesielt til julebordsesongen, spesielt np som det kommer frem at det er de mellom 50 og 70 som gir mest f*en.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
henrikwl skrev (8 minutter siden):

Men igjen: grunnen til at det "har vist seg å ikke være så farlig" er jo fordi vi har tatt alle forholdsreglene. Da gir det jo ingen mening å plutselig slutte med disse forholdsreglene.

Hvorfor ikke? Viruset har jo vist seg å ikke være farlig for sunne og friske mennesker. Hvorfor heller ikke fokusere på å beskytte de som er i de utsatte gruppene?

Sitat

Det viser seg at folk ikke blir kastet ut av frontrutene ved kollisjoner allikevel, så da trenger vi ikke setebelter. Du ser hvor absurd det høres ut?

Jeg sier ikke at man trenger å slutte med å være flinke med håndvask og liknende, men man kan åpne opp samfunnet igjen bare at man fortsetter med håndvask, holde seg hjemme om man er syk, etc.

Man stenger jo ikke ned alle veiene fordi at folk havner i bilulykker, man bygger sikrere biler og tar på seg bilbelte. Man gjør det man kan for å minimere risikoen for å bli drept i trafikken uten å faktisk stenge ned all trafikk.

EDIT: Her har faktisk Norge gjort ganske mye riktig i det siste synes jeg. Det er ikke like drakoniske tiltak her som i mange andre land. Men fortsatt er det mange regler som er kontra-produktive. Folk slutter ikke å gå på fester og liknende bare fordi at politikerne sier det for eksempel. Og dersom tiltakene ikke står i forhold til trusselen, da vil folk miste respekten for tiltakene. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke? Viruset har jo vist seg å ikke være farlig for sunne og friske mennesker. Hvorfor heller ikke fokusere på å beskytte de som er i de utsatte gruppene?

 

Mange av de "sunne og friske menneskene" har vist seg å få varige skader på lunger, hjerte og andre indre organer som et resultat av viruset. Aldri hørt om vanlige influensaer og forkjølelser som gjør det. Det lover dårlig for folkehelsen de neste tiårene. Kanskje vi kan forvente at den gjennomsnittelige levealderen synker.

Du svarte meg forøvrig ikke om du anser Brasil, India, Mexico og Peru som vanlige vestlige land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke? Viruset har jo vist seg å ikke være farlig for sunne og friske mennesker. Hvorfor heller ikke fokusere på å beskytte de som er i de utsatte gruppene?

For det første: det stemmer ikke at det har vist seg å være ufarlig. Det kan se ut som at noen får varige lungeproblemer og hjerteproblemer, selv unge og ellers friske mennesker. Og dessuten: det er nettopp det vi gjør – vi fokuserer på å beskytte de utsatte gruppene, ved å begrense smitten i samfunnet så mye som mulig. Jo færre mennesker som er smittede, jo mindre sjanse for at utsatte grupper blir smittet.

Grimnir skrev (13 minutter siden):

Jeg sier ikke at man trenger å slutte med å være flinke med håndvask og liknende, men man kan åpne opp samfunnet igjen bare at man fortsetter med håndvask, holde seg hjemme om man er syk, etc.

Og det har vi jo også gjort. Vi kan igjen gå til frisøren, vi kan gå på restaurant og kino og egentlig leve omtrent som normalt. Det var jo mars, april og til dels mai som virkelig var lockdown. Etter det har det jo vært rimelig åpent igjen – og vi har jo også observert at i takt med åpning så har smittespredningen også økt, så nå prøver vi å holde en balanse hvor åpenhetsgrad og smittespredning er på et akseptabelt kompromissnivå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
henrikwl skrev (2 minutter siden):

For det første: det stemmer ikke at det har vist seg å være ufarlig. Det kan se ut som at noen får varige lungeproblemer og hjerteproblemer, selv unge og ellers friske mennesker. Og dessuten: det er nettopp det vi gjør – vi fokuserer på å beskytte de utsatte gruppene, ved å begrense smitten i samfunnet så mye som mulig. Jo færre mennesker som er smittede, jo mindre sjanse for at utsatte grupper blir smittet.

Flertallet av de som smittes klarer seg helt fint. Mange kan faktisk ha hatt viruset uten å vite det engang. Veldig mange har hatt viruset og har faktisk ikke hatt noe annet enn lette forkjølelses-symptomer. Unntaksvis så kan man få varige men, men det kan man få også av vanlig influensa. Folk dør også i hopetall hvert år av vanlig influensa.

Sitat

Og det har vi jo også gjort. Vi kan igjen gå til frisøren, vi kan gå på restaurant og kino og egentlig leve omtrent som normalt. Det var jo mars, april og til dels mai som virkelig var lockdown. Etter det har det jo vært rimelig åpent igjen – og vi har jo også observert at i takt med åpning så har smittespredningen også økt, så nå prøver vi å holde en balanse hvor åpenhetsgrad og smittespredning er på et akseptabelt kompromissnivå.

Ja og det er bra. Akkurat nå så er samfunnet ganske så normalt, så som jeg skrev: synes faktisk at Norge har gjort det ganske så riktig... selv om det jo selvsagt har medført at hundretusenvis har mistet jobben eller er permitterte, og at mange bedrifter har gått konkurs. Dette vil noe og få store konsekvenser på lang sikt (for eksempel i form av familien som går i oppløsning, psykiske problemer osv).

Lenke til kommentar
2 hours ago, Morromann said:

Joda, men den kraftigste motstanden mot coronadugnaden i sosiale medier og diskusjonsforumer kommer helt klart fra ytre høyre. Ihvertfall mesteparten av den. Og igjen så er det jo først og fremst innendørs at smitten sprer seg som ild i tørt gress, ikke utendørs. Den vinteren vi har foran oss blir tøff. Kjenner jeg gruer meg spesielt til julebordsesongen, spesielt np som det kommer frem at det er de mellom 50 og 70 som gir mest f*en.

Syns det er motstand mot coronadugnaden fra både ytre høgre og ytre venstre, dvs di radikale som gjerne tyr til vold eller personangrep når di ikkje får viljen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...