Gå til innhold

Bilskip får 80 meter høye seil - krysser havet uten utslipp [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mazeking skrev (12 minutter siden):

Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene.

Seilingshøyden er 65 meter under storebelt

https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen

 

Den er planlagt å krysse atlanteren så de har nok tenkt på det.

Sitat

The Oceanbird, developed by a Swedish consortium that includes Wallenius Marine, can carry 7,000 vehicles, although it travels at lower speeds than traditional vessels.

Wallenius said the wind-powered car carrier (wPCC) design mixed aeronautic and shipbuilding technology; the sails, made of metal and a composite, will be nearly 80 metres high, twice the height of the largest sailing ships, and can be reduced for high winds to around 50m.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mazeking skrev (29 minutter siden):

Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene.

Seilingshøyden er 65 meter under storebelt

https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen

Er vel ingen skipsbygging på "feil" side av Storebæltbroen, så det går nok bra. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Er vel ingen skipsbygging på "feil" side av Storebæltbroen, så det går nok bra. ?

 

Vel det ligger vel en del store verft i Russland blant annet i Østersjøen? Hva gjør de egentlig om store Russiske millitærskip må ut av østersjøen? Eneste veien ut er jo under Øresundsbroen, storebælt eller lillebælt som er enda mindre. 

Er det noen for DMZ sone de får lov å gå i der mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mazeking skrev (1 time siden):

Hva gjør de egentlig om store Russiske millitærskip må ut av østersjøen? Eneste veien ut er jo under Øresundsbroen, storebælt eller lillebælt som er enda mindre. 

Hvis de skal ut av Østersjøen så skyter de bare broen ned... Da er det uansett KRISE!!!

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Vind, solceller og bølger skulle drive et bilskip med plass til 10.000 biler utslippsfritt."

I denne setningen nevnes bølger, men ellers er ikke fremdrift med bølger en del av konseptet forstår jeg det rett.

Det er mye energi i dønningene på havet, så det kommer nok varianter av autonome skip hvor bølgene kan hende spiller en større rolle enn vinden. Uten mannskap har ikke tidsfaktoren samme betydning, og mange varer har ikke holdbarhetsdato.

Patent NO 344901 B1 er et patent på bølgefoiler, meddelt 22.06.2020

Foilene i moduler ca 1 m lange og 1 m brede, og kan settes sammen i hele skipets lengde i en rekke på hver side av skipet. 

Lenke til kommentar
Mazeking skrev (1 time siden):

Får da virkelig håper at de bygger dette på riktig side av storebeltsbroen ellers må båten pusle rundt i Østersjøen til evig tid.... Er en pluss sak så få ikke lest detaljene.

Seilingshøyden er 65 meter under storebelt

https://no.wikipedia.org/wiki/Storebæltsforbindelsen

Det finnes flere veier ut fra Østersjøen til Atlanteren enn det. Øresund for eksempel. Seilingshøyden under øresundbrua er 67 meter. Seiler man på lavvann og tar fart så kan man få ytterligere 2-3 meter å gå på. Er ikke det nok så er det jo bare å legge kursen på andre siden av Saltholm, der Øresundforbindelsen går i undersjøisk tunell. Jeg tror det går ei renne der som er over 10 meter dyp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (48 minutter siden):

Det finnes flere veier ut fra Østersjøen til Atlanteren enn det. Øresund for eksempel. Seilingshøyden under øresundbrua er 67 meter. Seiler man på lavvann og tar fart så kan man få ytterligere 2-3 meter å gå på. Er ikke det nok så er det jo bare å legge kursen på andre siden av Saltholm, der Øresundforbindelsen går i undersjøisk tunell. Jeg tror det går ei renne der som er over 10 meter dyp.

Takk for info. Det var jeg ikke klar over

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Glem hydrogen, batterier, LNG, flis, metanol, ammoniakk, solceller, uran og tungolje - HER har vi et skikkelig nullutslipp konsept for framtida. :thumbup:

Jeg kan godt se for meg mange varianter for et utall formål.

Kan jo være greit med solceller og en batteribank for å ta hånd om strømforbruk samt manøvrering i havneområder, da klarer de seg kanskje helt uten diesel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 timer siden):

Kan jo være greit med solceller og en batteribank for å ta hånd om strømforbruk samt manøvrering i havneområder, da klarer de seg kanskje helt uten diesel.

Ja, enig i det. Kan også legge til at det bør være en form for reservekraft / nødenergikilde til havs i tilfelle vindstille + kollisjonskurs og sånt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...