Gå til innhold

Skatte til Norge, jobbe i utlandet


IT-Bamsen

Anbefalte innlegg

Beklager om dette ikke er riktige underkategori å poste dette under.

Lurer på en ting når det gjelder å flytte utenlands og jobbe for norsk firma.

Jeg er ansatt i norsk firma, jeg bor midlertidig i England pga pandemien, og ønsker nå å jobbe på hjemmekontor permanent fra England, og ha muligheten til å reise hjem i perioder. Har tatt opp dette med HR. De sier at dette ikke er ønskelig. Jeg vet at andre personer i organisasjonen jobber permanent på hjemmekontor i Norge, så det er tydeligvis åpen i prinsippet for å ha hjemmekontor permanent. HR sier, uten at jeg vet om de har gått i dybden på dette, at det vil medføre mye ekstraarbeid for dem å utbetale lønn, rapportere alt om skatt, trygd osv, for en person som ikke bor i Norge. 

Jeg ønsker å fortsette å ha Norge som landet jeg skatter til, og dersom dette er mulig, antar jeg at det er business as usual i måten min arbeidsgiver forholder seg til meg. Er det noen som vet litt mer om dette? Har de rett i at det blir mye mer ekstra arbeid for dem. Er det mulig å få til det jeg ønsker, dvs fortsette som før, skatte til Norge, og at min arbeidstaker forholder seg til meg på akkurat samme måte som før? Jeg er i en prosess der jeg prøver å imøtegå alle innvendinger og bekymringer HR har til å tillate meg å jobbe i utlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, IT-Bamsen said:

Jeg ønsker å fortsette å ha Norge som landet jeg skatter til, og dersom dette er mulig, antar jeg at det er business as usual i måten min arbeidsgiver forholder seg til meg. Er det noen som vet litt mer om dette? Har de rett i at det blir mye mer ekstra arbeid for dem. Er det mulig å få til det jeg ønsker, dvs fortsette som før, skatte til Norge, og at min arbeidstaker forholder seg til meg på akkurat samme måte som før? 

Hvis du fortsatt formelt sett har fast bopel i Norge kan jeg ikke se det skulle ha noe å si for HR hvor du fysisk befinder deg.  Spørsmålet blir nærmere om det er praktisk for deg å ha det slik, f.eks. i forhold til oppholdstillatelse, rett til hjelp der du fysisk befinder deg, helseforsikring og den slags. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Hvis du fortsatt formelt sett har fast bopel i Norge kan jeg ikke se det skulle ha noe å si for HR hvor du fysisk befinder deg.  Spørsmålet blir nærmere om det er praktisk for deg å ha det slik, f.eks. i forhold til oppholdstillatelse, rett til hjelp der du fysisk befinder deg, helseforsikring og den slags. 

Jeg eier leilighet i Norge, og har fått innvilget "pre-settled status" i UK, dvs oppholds- og arbeidstillatelse, rett på fastlege, rett til å reise inn og ut av landet osv. Liv og uføreforsikring jeg har via jobben gjelder både på jobb og fritid. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (42 minutter siden):

Men må man ikke skatte til det landet man er i + man risikerer også betale moms i landet man er registert i?

Ergo kan man risikere dobbel moms. Vertfall hvis firmaet er registert i norge. Men man har vel frigrense: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/

Hvorfor blander du inn mva? Det er ikke mva på lønn i verken Norge eller England.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres veldig lett ut, jobbe hjemme fra i Norge eller England.

Hvem merker forskjellen?

Problemet er ikke Norge, men lover og regler i landet du befinner deg i.

Jeg har jobbet mye i utlandet, og noen land krever at du skatter til landet når du befinner deg der.
Selv om du er ansatt i norskt firma og jobber under norske arbeidsmiljøloven.

UK, sør-korea og kina, er land som krever skatt fra deg, fra første krone når du jobber i landet. 
(det er litt forskjell på onshore og offshore).

Det er faktisk mye for HR å sette seg inn i. 

Du vil aldri risikere dobbel skatt.
Dersom du kan vise til at du betaler skatt til et annet land, når du jobber der, får du tilbake/avtrekk på norsk skatt. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sam11net skrev (8 minutter siden):

Jeg har jobbet mye i utlandet, og noen land krever at du skatter til landet når du befinner deg der.

Selv om du er ansatt i norskt firma og jobber under norske arbeidsmiljøloven.

UK, sør-korea og kina, er land som krever skatt fra deg, fra første krone når du jobber i landet. 
(det er litt forskjell på onshore og offshore).

Største problem å jobbe i utlandet er med lege, hvis du blir syk eller hvis noe spesielt skjer, mange land har ikke fri legehjelp eller dekking av tannlege hvis det skulle bli ekstremt dyrt, så en del land må man ha forsikring eller blir det ekstremt dyrt.

Problemet er hvis pengene flytte til norsk konto da kan ikke skattetaten vite om du jobbet i utlandet eller norge,  man kan bli beskylt for både hvitvasking, skatteundragelse etc. Spessielt i kina eller usa. Så er vel ulempen med nav hvis det skulle bli nedbemanning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 timer siden):

Største problem å jobbe i utlandet er med lege, hvis du blir syk eller hvis noe spesielt skjer, mange land har ikke fri legehjelp eller dekking av tannlege hvis det skulle bli ekstremt dyrt, så en del land må man ha forsikring eller blir det ekstremt dyrt.

Problemet er hvis pengene flytte til norsk konto da kan ikke skattetaten vite om du jobbet i utlandet eller norge,  man kan bli beskylt for både hvitvasking, skatteundragelse etc. Spessielt i kina eller usa. Så er vel ulempen med nav hvis det skulle bli nedbemanning.

Vet ikke om du har jobbet i utlandet, men det er ingen (null) problemer med å jobbe i utlandet, dersom du gjør det skikkelig.

Jeg har vært hos tannlege og sykehus mens jeg jobber i utlandet og hadde norsk arbeidsgiver og norsk lønn. 

For å svare på det du ser på som problem. 
Har du bosteds adresse i Norge, er det bare å kjøpe hel års reiseforsikring til det landet du skal til, det koster litt ekstra. 
Du kan ikke bli beskyldt for noe som helst om du levere rette papirer til skatteetaten i Norge og det landet du oppholder deg i. (dersom landet krever det). 


Forbehold;
Du og jeg har kanskje forskjellig meninger om hva et problem er.
Jeg ser ikke på ting som et problem, bare fordi det tar litt tid. 

Endret av sam11net
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sam11net skrev (3 timer siden):

Du vil aldri risikere dobbel skatt.
Dersom du kan vise til at du betaler skatt til et annet land, når du jobber der, får du tilbake/avtrekk på norsk skatt. 


Dette kommer vel helt an på skatteavtaler, dersom det ikke foreligger avtale, så risikerer man vel i høyeste grad dobbelbeskatning?

Generelt er man skattepliktig til Norge, i tillegg til at man er skattepliktig til bostedlandet, dette gjelder også cirka 4 år etter utflytting fra Norge, ettersom "skattemessig utflyttet" an en eller annen merkelig grunn tar opp til 4 år etter at man fysisk har flyttet.

I de fleste land, i det minste våre naboland hvor jeg jobber, så får man fratrekk for den skatten man har betalt i Norge, og dersom skattenivået er høyere i det landet man bor eller jobber enn det er i Norge, så betaler man mellomlegget.

Det virkelige problemet er at skatteavtalene som regel ikke omfatter avgifter, kun skatter, og 8.2% av skatten i Norge er "trygdeavgift", som man ikke kan trekke direkte fra i andre land.

Jeg har riktignok ingen erfaring fra England, kun de nordiske landene og USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):


Dette kommer vel helt an på skatteavtaler, dersom det ikke foreligger avtale, så risikerer man vel i høyeste grad dobbelbeskatning?

Feil!

Dersom du betaler skatt til de land du skal, og fyller ut skattemeldingen rett i Norge og landet du jobber i, så risikerer du ikke dobbelbeskatning. Fordi: Norge krever ikke skatt på lønn, dersom du kan dokumentere at du har skattet til et annet land.

 

0laf skrev (12 timer siden):

Generelt er man skattepliktig til Norge, i tillegg til at man er skattepliktig til bostedlandet, dette gjelder også cirka 4 år etter utflytting fra Norge, ettersom "skattemessig utflyttet" an en eller annen merkelig grunn tar opp til 4 år etter at man fysisk har flyttet.

Delvis rett!
Man er generelt skattepliktig til Norge, men man er ikke skattepliktig til bostedlandet dersom ikke landet krever det. 

 

0laf skrev (12 timer siden):

I de fleste land, i det minste våre naboland hvor jeg jobber, så får man fratrekk for den skatten man har betalt i Norge, og dersom skattenivået er høyere i det landet man bor eller jobber enn det er i Norge, så betaler man mellomlegget.

Jupp!
 

0laf skrev (12 timer siden):

Det virkelige problemet er at skatteavtalene som regel ikke omfatter avgifter, kun skatter, og 8.2% av skatten i Norge er "trygdeavgift", som man ikke kan trekke direkte fra i andre land.

Jeg husker ikke detaljene, men om du er mindre enn 70 dager i Norge iløpet av et år, så er du ikke pliktig til å betale trygdeavgift. 
Personlig har jeg alltid betalt for "frivillig medlemskap i folketrygden" slik at jeg ikke faller utenfor. 

Dette er heller ikke et problem, bare et valg. 

 

Det må kunne skilles om hva som er vanskelig og utfordrende problem, og ting som bare tar litt tid. 

 

 

 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (3 minutter siden):

Feil!

Dersom du betaler skatt til de land du skal, og fyller ut skattemeldingen rett i Norge og landet du jobber i, så risikerer du ikke dobbelbeskatning. Fordi: Norge krever ikke skatt på lønn, dersom du kan dokumentere at du har skattet til et annet land.


Dette gjelder vel kun den såkalte "ettårsregelen", altså dersom man er skattemessig bosatt i Norge, men skal jobbe mer enn 12 måneder utenlands, og ikke er i Norge mer enn 72 dager per år osv, og det gjelder kun lønnsinntekt.

Ellers vil det være skatteavtalene med de forskjellige landene som eventuelt avgjør om man unngår dobbeltbeskatning.

sam11net skrev (6 minutter siden):

Delvis rett!
Man er generelt skattepliktig til Norge, men man er ikke skattepliktig til bostedlandet dersom ikke landet krever det. 


Åpenbart, dersom man bor eller jobber i et land som ikke krever skatt, så er det neppe noe problem, men disse landene finnes det nok svært få av, så å si alle normale land krever inn skatt.

sam11net skrev (7 minutter siden):

Jeg husker ikke detaljene, men om du er mindre enn 70 dager i Norge iløpet av et år, så er du ikke pliktig til å betale trygdeavgift. 
Personlig har jeg alltid betalt for "frivillig medlemskap i folketrygden" slik at jeg ikke faller utenfor.

Det finnes mange forskjellige regler for dette, men lønn, pensjoner og annet som utbetales fra Norge vil man normalt alltid måtte betale trygdeavgift for, med mindre man er skattemessig utflyttet, da betaler man normalt kildeskatt i stedet, med mindre skatteavtalene med landet man bor i er slik at man slipper, slik som pensjonister i Spania, som som oftest slipper all skatt til Norge.

Frivillig medlemskap kan være vanskelig for enkelte grupper også, et eksempel er de som er over pensjonsalder eller har hel eller delvis trygd.

Disse vil normalt ikke kunne få frivillig medlemskap dersom de flytter til et land i EU/EØS blant annet, men må fremdeles betale trygdeavgift i fire år etter utflytting, selv om de er utmeldt av norsk trygd den dagen de flytter.

Poenget må vel være at det er svært mange særregler og at norske skatteregler er kompliserte, så hva og hvor man betaler skatt kan variere mye i forhold til hvilket land man bor eller jobber i, og hva slags inntekter man har osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 minutter siden):


Dette gjelder vel kun den såkalte "ettårsregelen", altså dersom man er skattemessig bosatt i Norge, men skal jobbe mer enn 12 måneder utenlands, og ikke er i Norge mer enn 72 dager per år osv, og det gjelder kun lønnsinntekt.

Ellers vil det være skatteavtalene med de forskjellige landene som eventuelt avgjør om man unngår dobbeltbeskatning.


Åpenbart, dersom man bor eller jobber i et land som ikke krever skatt, så er det neppe noe problem, men disse landene finnes det nok svært få av, så å si alle normale land krever inn skatt.

Det finnes mange forskjellige regler for dette, men lønn, pensjoner og annet som utbetales fra Norge vil man normalt alltid måtte betale trygdeavgift for, med mindre man er skattemessig utflyttet, da betaler man normalt kildeskatt i stedet, med mindre skatteavtalene med landet man bor i er slik at man slipper, slik som pensjonister i Spania, som som oftest slipper all skatt til Norge.

Frivillig medlemskap kan være vanskelig for enkelte grupper også, et eksempel er de som er over pensjonsalder eller har hel eller delvis trygd.

Disse vil normalt ikke kunne få frivillig medlemskap dersom de flytter til et land i EU/EØS blant annet, men må fremdeles betale trygdeavgift i fire år etter utflytting, selv om de er utmeldt av norsk trygd den dagen de flytter.

Poenget må vel være at det er svært mange særregler og at norske skatteregler er kompliserte, så hva og hvor man betaler skatt kan variere mye i forhold til hvilket land man bor eller jobber i, og hva slags inntekter man har osv. 

Men vi snakker ikke om pensjonister i Spania eller Langbein på tur.

Vi snakker jo om ITbamsen konkret. 

 

Jeg liker også epler. 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (8 minutter siden):

Men vi snakker ikke om pensjonister i Spania eller Langbein på tur.

Vi snakker jo om ITbamsen konkret.


Som jobber for et norsk firma, og mottar lønn fra Norge, men nå ønsker å bo i England, med hjemmekontor der.
Spørsmålet da blir jo hvor arbeidet utføres, i England eller Norge, det er fremdeles noe usikkerhet rundt dette i forbindelse med stadig mer hjemmekontor og pågående pandemi.

Ta med at England trolig ikke lengre vil være medlem av EU rimelig snart, og at Norge har en midlertidig overgangsavtale med England etter Brexit som kun gjelder ut 2020, så er det vel vanskelig å si hvordan skatteplikten vil bli etter dette.

Står forøvrig noe mer her : https://www2.deloitte.com/no/no/pages/tax/articles/skatt-og-trygd-ved-arbeid-fra-hjemmekontor-utenfor-Norge.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (48 minutter siden):


Som jobber for et norsk firma, og mottar lønn fra Norge, men nå ønsker å bo i England, med hjemmekontor der.
Spørsmålet da blir jo hvor arbeidet utføres, i England eller Norge, det er fremdeles noe usikkerhet rundt dette i forbindelse med stadig mer hjemmekontor og pågående pandemi.

Ta med at England trolig ikke lengre vil være medlem av EU rimelig snart, og at Norge har en midlertidig overgangsavtale med England etter Brexit som kun gjelder ut 2020, så er det vel vanskelig å si hvordan skatteplikten vil bli etter dette.

Står forøvrig noe mer her : https://www2.deloitte.com/no/no/pages/tax/articles/skatt-og-trygd-ved-arbeid-fra-hjemmekontor-utenfor-Norge.html

Nei, det er ikke et spørsmål _hvor_ arbeidet utføres, når han sitter i jobber i England, så utføres arbeidet i England
Bare det at vi diskuterer det, viser hvor uenig vi er i dette.
 

Skatte avtalen mellom Norge og UK er faktisk ikke via EU. 
Det er forskjellig skatte avtale mellom f.eks. Tyskland og Norge, og UK og Norge. 

Det er godt mulig at skatteavtalen mellom Norge og UK endres når UK går ut av EU, men det er ikke pga. 


Vi er uenig i alt, det går fint for meg.... moving on. 

 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke et spørsmål _hvor_ arbeidet utføres, når han sitter i jobber i England, så utføres arbeidet i England
Bare det at vi diskuterer det, viser hvor uenig vi er i dette.

Jeg er jo enig i det, men dersom trådstarter normalt jobber for et norsk selskap i Norge, men nå ønsker å jobbe flytte til England med hjemmekontor i England, så er det ikke umiddelbart sikkert at Skatteetaten er enig dersom arbeidet er av samme art osv, akkurat det vet jeg ikke?

Det kan også medføre en del problemer for et norsk selskap dersom de nå plutselig får en ansatt i utlandet, og kanskje må forholde seg til utenlandske myndigheter de ikke tidligere har vært nødt til.
 

sam11net skrev (4 timer siden):

Skatte avtalen mellom Norge og UK er faktisk ikke via EU. 
Det er forskjellig skatte avtale mellom f.eks. Tyskland og Norge, og UK og Norge. 


Det er riktig, men samtidig har Norge også skrevet under på en multilateral skatteavtale gjennom OECD (MLI), og må også forholde seg til EU-regelverket om fri flyt av arbeidskraft samt økonomisk samarbeid osv. som kan ha innvirkning på skatteforhold mellom Norge og Storbritannia, og som da igjen kan ende opp med endringer etter Brexit, og etter at den midlertidige avtalen med Storbritannia utløper.

En del skatteregler gjelder kun ved flytting innad i EU/EØS land, spesielt de som er inntatt i EU-regelverk.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet i Norge og bodde i Spania (offshore), skattet jeg til Norge for inntekt offshore for norsk selskap, og til Spania for "alt annet" (firma i Spania, andre inntekter mm.). Norsk inntekt og betalt skatt ble ført opp på min spanske selvangivelse. Selv om kontinentalsokkelen ikke er Norge, så er dette dekket spesifikt i skatteavtale med Spania. 

Det er ikke direkte overførbart til deg, men nevner det bare for kontekst.

Slik jeg ser det, i din situasjon, skal du skatte til England, siden det er der arbeidet utføres. Det er nok mye gråsone her, dersom du er på ferie og sjekker jobbmailen, blir du ikke skattepliktig - men siden er varig opphold, vil jeg tro at det er til England du skal skatte.

Med slike ting er det uansett greit å høre med profesjonelle. F.eks. er det mulig at det er bedre for deg å åpne et Engelsk ltd-selsskap, og fakturere selskapet som konsulent.

Når du oppholder deg permanent i utlandet mister du også en del ting ifbm. trygderettigheter, men her jeg ikke peiling ... Jeg har bodd utenlands i mange år.

 

Lenke til kommentar
IT-Bamsen skrev (På 9.9.2020 den 4.53):

Beklager om dette ikke er riktige underkategori å poste dette under.

Lurer på en ting når det gjelder å flytte utenlands og jobbe for norsk firma.

Jeg er ansatt i norsk firma, jeg bor midlertidig i England pga pandemien, og ønsker nå å jobbe på hjemmekontor permanent fra England, og ha muligheten til å reise hjem i perioder. Har tatt opp dette med HR. De sier at dette ikke er ønskelig. Jeg vet at andre personer i organisasjonen jobber permanent på hjemmekontor i Norge, så det er tydeligvis åpen i prinsippet for å ha hjemmekontor permanent. HR sier, uten at jeg vet om de har gått i dybden på dette, at det vil medføre mye ekstraarbeid for dem å utbetale lønn, rapportere alt om skatt, trygd osv, for en person som ikke bor i Norge. 

Jeg ønsker å fortsette å ha Norge som landet jeg skatter til, og dersom dette er mulig, antar jeg at det er business as usual i måten min arbeidsgiver forholder seg til meg. Er det noen som vet litt mer om dette? Har de rett i at det blir mye mer ekstra arbeid for dem. Er det mulig å få til det jeg ønsker, dvs fortsette som før, skatte til Norge, og at min arbeidstaker forholder seg til meg på akkurat samme måte som før? Jeg er i en prosess der jeg prøver å imøtegå alle innvendinger og bekymringer HR har til å tillate meg å jobbe i utlandet.

Her finner du svaret. Såvidt jeg kan se har HR rett i hva de sier: https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2000-10-12-1

Svaret ser ut til å avhenge av hvor du utfører arbeidet. Nå er det snakk om "hjemmekontor" i England, og enda du jobber virtuelt så vil det ansees som arbeid utført innad i landet.

Artikkel 15 - Skatteavtale Norge /Storbrittania

Uselvstendige personlige tjenester (lønnsarbeid)

(1) Med forbehold av bestemmelsene i artiklene 16, 18, 19 og 20 i denne overenskomst skal lønn og annen lignende godtgjørelse som en person bosatt i en kontraherende stat mottar i anledning av lønnsarbeid, bare kunne skattlegges i denne stat, med mindre lønnsarbeidet er utført i den annen kontraherende stat. Hvis arbeidet er utført der, kan godtgjørelse som skriver seg fra dette skattlegges i denne annen stat.
(2) Uansett bestemmelsene i punkt (1) i denne artikkel, og med forbehold av punkt (3) i denne artikkel, skal godtgjørelse som en person bosatt i en kontraherende stat mottar i anledning av lønnsarbeid utført i den annen kontraherende stat, bare kunne skattlegges i den førstnevnte stat, dersom:
(a) mottakeren oppholder seg i den annen stat i ett eller flere tidsrom som til sammen ikke overstiger 183 dager i løpet av enhver 12 måneders periode som begynner eller slutter i det aktuelle inntektsår, og
(b) godtgjørelsen er betalt av, eller på vegne av en arbeidsgiver som er bosatt i den stat der mottakeren er bosatt, og
(c) godtgjørelsen ikke belastes et fast driftssted eller et fast sted som arbeidsgiveren har i den annen stat.
(3) Punkt (2) i denne artikkel får ikke anvendelse på godtgjørelse mottatt av en person bosatt i en kontraherende stat, i dette punkt kalt «arbeidstakeren», og betalt av eller på vegne av en arbeidsgiver som er bosatt i denne stat med hensyn til arbeid utført i den annen kontraherende stat når:
(a) arbeidstakeren i forbindelse med dette arbeidet utfører tjenester for en annen person enn arbeidsgiveren som direkte eller indirekte har tilsyn med, leder eller kontrollerer den måte tjenestene blir utført på, og
(b) arbeidsgiveren ikke er ansvarlig for å oppfylle de formål som tjenestene er ytet i anledning av.
(4) Uansett de foranstående bestemmelser i denne artikkel kan godtgjørelse for lønnsarbeid utført om bord i et skip eller luftfartøy drevet i internasjonal fart skattlegges i den kontraherende stat hvor foretaket som opererer skipet eller luftfartøyet er hjemmehørende. Hvor en person bosatt i Norge mottar godtgjørelse for lønnsarbeid utført om bord i et luftfartøy drevet i internasjonal fart av konsortiet Scandinavian Air lines System (SAS), skal slik godtgjørelse bare kunne skattlegges i Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...