Gå til innhold

Elkem bygger biokarbonfabrikk i Canada [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får være så freidig at jeg tar min ørlille del av æren for dette siden jeg forsket på dette for Elkem for bortimot 20 år siden. Den gangen strandet det på kullkvaliteter og priser. Trekull var litt dyrere enn antrasitt, men brakk mye lettere i småbiter sånn at gassgjennomstrømningen i ovnene gikk dårligere. Jeg aner ikke noe om hvilke framskritt de har gjort etter mine bidrag, men tviler på de har fått til å kombinere ovnsprosessen med forkullingen av biomassen/flis/tre. Det er en litt "hellig gral" som ville forenklet mye, men det lot seg ikke gjøre den gangen pga avdamping av tjærestoffer ville ødelagt filtrene som samler opp hovedproduktet  mikrosilika.

Hadde vært interessant å vite om CO2-en slippes rett ut i atmosfæren eller om det fanges og f.eks lagres, CCS.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...