Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bør åpningstidene for utesteder utvides igjen?


Dagner

Anbefalte innlegg

På tide at myndighetene utvider åpningstidene på utestedene igjen. Akkurat nå har myndighetene lite kontroll på hva som foregår, i tillegg risikerer uteplasser konkurs samtidig som flere allerede går permittert eller arbeidsledig. 
 

Dette er kanskje det mest håpløse myndighetene har gjort siden viruset ble et problem i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DårligNavn skrev (8 minutter siden):

På tide at myndighetene utvider åpningstidene på utestedene igjen. Akkurat nå har myndighetene lite kontroll på hva som foregår, i tillegg risikerer uteplasser konkurs samtidig som flere allerede går permittert eller arbeidsledig. 
 

Dette er kanskje det mest håpløse myndighetene har gjort siden viruset ble et problem i Norge.

Enig i det. Føler det har gått endel over styr med hjemmefester og diverse andre type fester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (11 minutter siden):

Dette er kanskje det mest håpløse myndighetene har gjort siden viruset ble et problem i Norge.


Jeg må innrømme at det er trolig det aller minst inngripende tiltaket for egen del.
Jeg er ute på byen nå og da, men klarer meg helt fint hjemme også, det har faktisk vært null problem.

Personlig anser jeg restauranter og utesteder for å være en av aller verste stedene man kan oppholde seg i en pandemi, og så derfor helst at de ble stengt, altså helt stengt, inntil dette var over.

Folk bør klare seg uten en øl ute på lørdagskvelden, eller middag på en restaurant.

De som driver disse stedene tar jo en viss risiko, de driver på såkalt "egen risiko og regning", og enten det er krig, pandemi, forbudstid eller hva det måtte være, så er det en risiko man må regne med.

Nå ønsker åpenbart ikke jeg heller at alle utesteder og restauranter blir borte, så jeg er for statsstøtte, men er samtidig inneforstått med at slik statsstøtte er dine og mine skattepenger, og at det derfor bør begrenses.

De som ikke klarer seg noen måneder uten drift, har trolig feilberegnet risikoen ved å drive slik virksomhet, særlig ettersom de allerede har fått en del støtte, samt at de ansatte får 80% lønn fra staten osv. dersom jeg har forstått det riktig?

Hjemmefester og tullinger i bomberom er en uheldig konsekvens, men min mening er at man ikke bør åpne opp ting fordi enkelte idioter likevel klarer å bryte reglene.

 

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes det er helt ok at spesielt restauranter og til dels utesteder får holde åpent, så lenge reglene følges. Reglene burde vært strengere og fulgt opp enda bedre med kontroller. 

Har vært kun på steder som har hatt veldig bra smitteverntiltak og følt meg veldig trygg!

Dette er utrolig mange arbeidsplasser og en næring som er litt skjør, en full nedstenging over lang tid ville vært katastrofalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med stengte utesteder handler jo like mye om smittesporing. Det er håpløst å spore opp alle som har vært innom en nattklubb i løpet av en lørdags natt. Lettere å få tak i de 30-50 som var på fest hos Jonas. 

Folk som fyrer opp dieselaggregat i grotter for å holde fest, vel, sånne kan vi ikke gardere oss mot... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 minutter siden):

Har vært kun på steder som har hatt veldig bra smitteverntiltak og følt meg veldig trygg!


Det kan godt være mange er flinke, men man får fremdeles mange mennesker innendørs, selv om de holder avstand.

Dersom en av de er en såkalt "superspreder", eller om forholdene ligger til rette, for eksempel som på det dokumenterte tilfellet på Starbucks i Sør-Korea, hvor en kvinne smittet 56 andre mens hun drakk kaffen sin sittende under air-condition.

https://www.businessinsider.com/56-got-coronavirus-south-korea-starbucks-mask-wearers-did-not-2020-8?r=US&IR=T

Det som trekkes frem i den saken, er at de ansatte ikke ble smittet, trolig fordi de benyttet masker og visir, noe som tyder på at masker i enkelte settinger kan ha en positiv effekt.

Men, det som er like interessant, er jo at så mange ble smittet, selv om mange av de satt betydelig lengre unna enn en meter.
Er man på et utested eller restaurant, å drikker og spiser, så blir det jo litt vanskelig med maske og visir.

I Norge har vi jo også lignende lokaler for nesten alle restauranter og utesteder, og også vanlige butikkker, med nedsenkede himlinger med varmeanlegg og den slags som sirkulerer luften på samme måte som air-condition gjorde i Sør-Korea, særlig nå utover vinteren når det blir kaldt, og lokalene i større grad holdes lukket med varmeanlegg som går hele tiden osv.

Ta med det forskning i det siste antyder om barns potensiale for å bære smitte og høy mengde virus, så holder i hvert fall jeg meg hjemme fra mac'ern de neste månedene, og det blir trolig ikke noe øl på byen heller, dessverre, den får nytes på terrassen hjemme så lenge været tillater, helt fritt for snørrete drittunger fulle av kinavirus.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (31 minutter siden):

Dette med stengte utesteder handler jo like mye om smittesporing. Det er håpløst å spore opp alle som har vært innom en nattklubb i løpet av en lørdags natt. Lettere å få tak i de 30-50 som var på fest hos Jonas. 

Folk som fyrer opp dieselaggregat i grotter for å holde fest, vel, sånne kan vi ikke gardere oss mot... 

Men det er ingen som kontrollerer at de 30-50 hos Jonas eller de 2-300 i en grotte opprettholder smittevernreglene, er det ikke bedre om utestedene heller ber besøkende om å skrive ned kontaktinformasjon slik at de kan kontakte folk i tilfelle det skulle være nødvendig? 
Dette med kontaktinformasjon er jo faktisk en greie enkelte steder. 
 

Jeg tror det er bedre å holde utestedene åpent i en time eller to lengre, så slipper man kanskje alt bråket som oppstår i forbindelse med private arrangement. Samtidig så er muligheten for ordentlig smittesporing veldig tilgjengelig - så lenge man legger opp til det. 
 

 

Lenke til kommentar

Jeg synes alkoholforbud er et passelig tiltak i røde distrikter inntil smitten har gått ned. Det er ikke en menneskerett å drikke seg full og mange har godt av å hvile leveren et par uker. En vinn-vinn-situasjon kan man kalle det. Men det virker som en del individer har fyll og fest helt øverst på behovspyramiden sin mer enn vann og mat.

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (11 minutter siden):

Men det er ingen som kontrollerer at de 30-50 hos Jonas eller de 2-300 i en grotte opprettholder smittevernreglene, er det ikke bedre om utestedene heller ber besøkende om å skrive ned kontaktinformasjon slik at de kan kontakte folk i tilfelle det skulle være nødvendig? 
Dette med kontaktinformasjon er jo faktisk en greie enkelte steder. 
 

Jeg tror det er bedre å holde utestedene åpent i en time eller to lengre, så slipper man kanskje alt bråket som oppstår i forbindelse med private arrangement. Samtidig så er muligheten for ordentlig smittesporing veldig tilgjengelig - så lenge man legger opp til det. 
 

 

Å oppgi kontaktinfo kunne jo vært en greie, men dog. Det skal vel ikke så mye til før en slik ordning glipper en sen nattetime. 

Smittevernregler på en nattklubb er vel også litt ... "på papiret", skal vi si det sånn? En meters avstand og alt det der, det funker ikke i praksis vettu. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Morromann said:

Jeg synes alkoholforbud er et passelig tiltak i røde distrikter inntil smitten har gått ned. Det er ikke en menneskerett å drikke seg full og mange har godt av å hvile leveren et par uker. En vinn-vinn-situasjon kan man kalle det. Men det virker som en del individer har fyll og fest helt øverst på behovspyramiden sin mer enn vann og mat.

Enig, det jeg synes er litt merkelig er at man ikke har noen som helst form for alkoholrestriksjoner i en slik tid som dette. Er det noe man vet så er det at alkohol gir redusert dømmekraft og skal man opprettholde godt smittevern er alkohol og fyll en dårlig ingrediens.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (20 minutter siden):

Hovedpoenget mitt er at jeg tror innskrenkningen på åpningstider har motsatt effekt ettersom at flere heller samles på hjemmefester og i enkelte tilfeller grotter. I tillegg så virker det som at det blir enda mer bråk av det...


Det kan jo være, samtidig er det vanskelig med regler som hindrer folk fra å bryte seg inn på privat eiendom å holde tåpelige fester?

Derimot utestedene kan man jo lage regler for, for eksempel innskrenkning i åpningstider, eller enda bedre, stenging.

Vanligvis er jo tusenvis av ungdommer på byen hver helg, i en pandemi skulle man nok helst se at de holdt seg hjemme, men man forstår jo samtidig at det er vanskelig og at ungdom vil ut å feste, men 200 idioter i en grotte er nok heller ikke særlig representative for alle de som vanligvis ville vært på byen til langt på natt, dersom åpningstidene var lengre?

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Forøvrig noen klassiske uttalelser fra en av personene som arrangerte den sagnomsuste grottefesten ...
 

Sitat

Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg, som eier eiendommen hvor festen ble avholdt natt til søndag, sier til Dagbladet at de sjekket inngangen til grotta som ble brukt – for tre dager siden. De kaller festen for et grovt innbrudd.

- Hva tenker du om dette?

- Jeg vil ikke si at vi brøt oss inn. Vi så heller på bunkeren som et slags «public place», da det ikke var oppsatt noe form for sperringer på utsiden ....


Nå var vel eiendommen sperret med trelemmer og betong, men de tror med andre ord at slike steder er "public place", foreldrene til poden burde kreve skolepengene refundert.
 

Sitat

Angrer dere på det dere gjorde?

- Vi angrer ikke nødvendigvis på å ha avholdt festen, da vi hadde lagt godt til rette for at dette skulle bli en god og trygg kveld. Det vi heller angrer på, er utfallet av arrangementet...


Hadde åpenbart vært en gyllen anledning til å legge seg flat for å arrangere fest i et lokale man har brutt seg inn i, midt i en pandemi, men neida, de angrer ingenting .... annet enn utfallet. Jeezes !

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Hadde åpenbart vært en gyllen anledning til å legge seg flat for å arrangere fest i et lokale man har brutt seg inn i, midt i en pandemi, men neida, de angrer ingenting .... annet enn utfallet. Jeezes !

Forfriskende at morgendagens ledere og næringstopper er ærlige og ikke farer med proforma unnskyldninger og falsk flatlegging! 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (31 minutter siden):

Forfriskende at morgendagens ledere og næringstopper er ærlige og ikke farer med proforma unnskyldninger og falsk flatlegging! 

Tja, nå tenkte jeg helst på at det beste hadde vært om unnskyldningene og flatleggingen var oppriktig, men joa, like greit å være ærlig om at man er et rasshøl uten solidaritet, når man først er det !

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 timer siden):

Folk som fyrer opp dieselaggregat i grotter for å holde fest, vel, sånne kan vi ikke gardere oss mot... 

Enig, det hjelper så lite om noen her sier de klarer seg bra uten å feste. Dette er jo unge folk, som blir drevet til å gjøre desperate handlinger. Så det nesten ligner på et masseselvmord fra en religiøs sekt, som tror at noen skal komme fra Halleys komet og hente dem til verdensrommet. 

Må også huske at de ikke behøver mange timer for å spre informasjon om en stor fest, med alle de teknologiske dingsene de bruker. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJ4LJA/25-til-sykehus-etter-grottefest-i-oslo-kunne-gaatt-mye-verre

Ser ut til at det er brukt en del narkotika. Så selv om de skulle miste tilgangen til alkohol, ser det ut til at de igjen har tilgang til narkotika etter at markedet var på nedtur tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 30.8.2020 den 20.19):

Synes det er helt ok at spesielt restauranter og til dels utesteder får holde åpent, så lenge reglene følges. Reglene burde vært strengere og fulgt opp enda bedre med kontroller. 

Har vært kun på steder som har hatt veldig bra smitteverntiltak og følt meg veldig trygg!

Dette er utrolig mange arbeidsplasser og en næring som er litt skjør, en full nedstenging over lang tid ville vært katastrofalt.

Restauranter kunne fokusert på levering, eventuelt uteservering der det er mulig. Utesteder derimot er det absolutt ingen nød om stenges ned. Utesteder er noe som ofte går konkurs, i tillegg dukker det alltids opp nye etter pandemien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (59 minutter siden):

Utesteder derimot er det absolutt ingen nød om stenges ned. Utesteder er noe som ofte går konkurs, i tillegg dukker det alltids opp nye etter pandemien.

Ja, for det gjør jo ikke meg noe at din bedrift går konkurs. Noen andre kommer til å ta over markedet etterpå uansett.

Når staten innfører midlertidige regler som gjør det umulig for noen bransjer å holde hjulene i gang, synes jeg vi må støtte dem med midler slik at de kan fortsette driften når faenskapet etter hvert forsvinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...