Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal du ta vaksinen mot korona?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne sett at alle andre var betatestere før meg, men nå testes de jo av ganske mange før de blir offentlig tilgjengelige og er jeg mer bekymret for corona-risikoen enn for vaksine-risikoen. Og minst like viktig: Jeg ser på samfunnsansvaret som en viktig del av vaksineringa. Jeg tar min risiko for å verne om folk som ikke kan få vaksine av ymse grunner, folk som får vaksine mye senere enn meg osv.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lite throwback til svineinfluensa vaksinen? 
Klart jeg vil bidra til å redde andre liv, men samtidig er jeg såpass egoistisk at jeg ikke vil ødelegge mitt eget liv. Stiller meg i utgangspunktet skeptisk til vaksine, og tar heller ekstra forhåndsregler over lengre perioder frem til vaksinen virker trygg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Mr.M said:

Nei hadde ikke tenkt til det. Du da?

kan selvsagt ikke utelukke det for all fremtid, hvis en f.eks. skulle få en alvorlig helsetilstand som tilsier at man trenger ekstra beskyttelse.

Hva med å ta den for å sørge for at du ikke er/blir en asymptomatisk superspreder og gir det til risikogrupper som ikke har fått vaksinen ennå?

I en drømmeverden hadde risikogruppene fått den først, men jeg tror ikke på julenissen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (49 minutter siden):

Nei hadde ikke tenkt til det. Du da?

kan selvsagt ikke utelukke det for all fremtid, hvis en f.eks. skulle få en alvorlig helsetilstand som tilsier at man trenger ekstra beskyttelse.

Selvsagt. Hvis alle tenker som deg har vi denne pandemien gående i årevis. Skal du basere deg på at alle andre tar vaksinen da, eller tenker du å holde deg på hjemmekontor og unngå kollektivtransport i flere år framover?

Jeg tar ikke vaksinen for min del, men for alles del. Samme med vaksinasjonsprogrammet. Det er for å beskytte alle også de som ikke kan ta vaksinen eller hvor vaksinen ikke virker (ingen vaksine fungerer på 100% av befolkningen).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (43 minutter siden):

Lite throwback til svineinfluensa vaksinen? 
Klart jeg vil bidra til å redde andre liv, men samtidig er jeg såpass egoistisk at jeg ikke vil ødelegge mitt eget liv. Stiller meg i utgangspunktet skeptisk til vaksine, og tar heller ekstra forhåndsregler over lengre perioder frem til vaksinen virker trygg. 

Sjansen for varige skader av covid19 er nok ekstremt mye høyere enn av en vaksine, men så lenge du minimerer omgang med andre så er det jo liten sjanse for å bli smittet eller smitte andre. Jeg tror dog det er få som klarer det når samfunnet åpner opp igjen etter at en vaksine er distribuert.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

I en relativ fersk undersøkelse i Sverige, viser det seg at hver femte svenske ikke vil ta vaksine mot COVID-19.

Sitat

Mer än var femte svensk vill inte vaccinera sig mot covid-19, enligt den senaste enkätundersökningen från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Svenskar är också mindre positiva till vaccin än andra länder, enligt en internationell studie som kom förra året från brittiska organisationen Wellcome Trust. I studien anser ungefär 70 procent av svenskarna att vaccin är säkra, vilket är en lägre siffra än det globala genomsnittet på ungefär 80 procent.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/svensk-vaccinskepsis-en-utmaning-i-pandemin-1.33073668

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (26 minutter siden):

I en relativ fersk undersøkelse i Sverige, viser det seg at hver femte svenske ikke vil ta vaksine mot COVID-19

jag er inte nogon höydare i matematik, men vil det si at de tror 8 millioner kommer til å ta vaksinen?

i så fall tror jeg det er litt vel optimistisk. Vil våge meg frempå å tippe maks 5 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (50 minutter siden):

jag er inte nogon höydare i matematik, men vil det si at de tror 8 millioner kommer til å ta vaksinen?


Vet ikke, det det sier er vel kun at i en spørreundersøkelse så svarer hver femte at de ikke vil ha vaksinen, som er flere enn i mange andre land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (11 timer siden):

Nei hadde ikke tenkt til det. Du da?

kan selvsagt ikke utelukke det for all fremtid, hvis en f.eks. skulle få en alvorlig helsetilstand som tilsier at man trenger ekstra beskyttelse.

Ender nok med at du får alvorlige skader av Sars-CoV-2. Kan ikke forstå at det går an å være så dum at man tror at en vaksine som er godt testet er farligere enn selve viruset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...