Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?


John-B

Anbefalte innlegg

Sitat

Er det etterhvert på tide å gå tilbake til normalen?

JA.

Smittetallene har gått opp, men dødstallene (som jo er de som betyr mest) er så og si nede ved null.

Sykehusene har mer enn nok kapasitet til at vi kan begynne å åpne opp.

Folk er livredde corona, man det er det ingen grunn til. Det er ikke en farlig sykdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men at disse jeg snakket om og sikkert mange andre i det norske samfunnet er forventet å klare å gå tilbake til 100% tempo på kontoret er nok suksessoppskrift på sykemeldinger og andre hendelser. Det tror jeg nok.

Men ser man på ledelse rundt om kring så er det tydeligvis hva man ønsker og forventer av sine ansatte. "Ok da må vi tilbake til normalen med tempo, tempo folkens. Mer fokus på utført arbeid og rapporter om effektivitet".

Hvor lurt tror man det er? Med mindre man ønsker å skape problemer? Det er også stadig mer på radio om trafikkulykker og uhell og det tror jeg er delvis fordi folk ikke håndterer overgangen ledelsen krever av dem.

Det er greit at man har vært inkompetente ift. en del av håndteringer gjennom sommeren men vi behøver ikke fortsette den trenden med hvordan man får folk tilbake til "normalen" igjen. Folk som har gjort dugnaden er svekket, på mange måter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Hvor tok du den prosentsatsen fra? Ræva?

Jeg gidder ikke  det her, jeg. 

WHO anslår 0.5%-1.0% dødsrate: 

Sitat

Many such serological surveys are currently being undertaken worldwide [10], and some have thus far suggested substantial under-ascertainment of cases, with estimates of IFR converging at approximately 0.5 - 1%

Kilde: https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19


Jeg er nok forresten ikke den eneste som hadde satt pris på om du satt det bildet i spoiler eller noe.

Lenke til kommentar
Just now, Gomby said:

WHO anslår 0.5%-1.0% dødsrate: 

Kilde: https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19


Jeg er nok forresten ikke den eneste som hadde satt pris på om du satt det bildet i spoiler eller noe.

Ok. Så 1% dødsrate, da er det ufarlig for de 99% andre? Tenker du over senskader, vet du hvor jævlig de kan være?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (Akkurat nå):

Ok. Så 1% dødsrate, da er det ufarlig for de 99% andre? Tenker du over senskader, vet du hvor jævlig de kan være?

1%, worst-case. Antakelig mye lavere.

Når et virus er såpass ufarlig at en må begynne å henge seg opp i senskader for å opprettholde dette skremselsnarrativet, da vet man at noe er feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gomby said:

1%, worst-case. Antakelig mye lavere.

Når et virus er såpass ufarlig at en må begynne å henge seg opp i senskader for å opprettholde dette skremselsnarrativet, da vet man at noe er feil.

Ok så nedsatt lungekapasitet er ikke farlig med andre ord, hvorfor henge seg opp i det. 

 

Noen folk..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gomby said:

I de fleste tilfellene er ikke senskadene merkbare en gang, og hadde ikke blitt oppdaget hadde det ikke vært for fysiologiske undersøkelser.

Gi meg gjerne forskning som viser at de fleste som har senskader ikke merker det, jeg har ikke sett det. Og det har forsåvidt ikke så mye å si sålenge det resulterer i nedsatt hjertekapasitet/lunge, det er ikke noe du vil ha i befolkningen din.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (13 minutter siden):

Gi meg gjerne forskning som viser at de som har senskader ikke merker det, jeg har ikke sett det. Og det har forsåvidt ikke så mye å sålenge det resulterer i nedsatt hjertekapasitet/lunge, det er ikke noe du vil ha i befolkningen din.

Altså det er jo tilfellet i nesten alle studier de har foretatt på senskader.. Men et kjapt Google-søk gir meg dette:

Sitat

It's a very big portion of people, and although they are silent without symptoms, internally, they are taking hits in there inside their body so they don't even know it,

Kilde

Artikkelen ser ut til å pushe narrativet om at Covid-19 kan være farlig, men skitt au. Var bare for å demonstrere at så og si alle studier som forsker på senskader finner kun merkbare senskader hos en liten del av dem. Er derfor man trenger forskning for å i det hele tatt kunne si noe om senskader. De fleste får det ikke eller merker det ikke.

Senskader som er så milde at de fleste ikke merker det er etter min mening ikke hva jeg vil betrakte som "farlig".

News flash: De aller fleste sykdommer medfører mer eller mindre merkbare senskader for deler av befolkningen. Covid-19 er ikke noe unik i den sammenheng, men så klart, alt blåses ut av proporsjoner når det gjelder denne sykdommen.

Sitat

Hvert eneste år havner mange på intensivavdelingen, for eksempel på grunn av influensa. Veldig mange av disse har store helseutfordringer i ettertid, men det har ikke fått så stor oppmerksomhet

https://forskning.no/bakterier-sykdommer-virus/covid-19-kan-gi-plager-lenge-etter-infeksjonen-er-ferdig-men-senskader-etter-infeksjoner-er-slett-ikke-noe-nytt/1741100

Endret av Gomby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I første linken der de kommenterer senskader står det: "Puntmann is an expert in heart imaging at the University Hospital Frankfurt in Germany. She and a team of researchers recently scanned the hearts of 100 patients who had recently recovered from COVID-19, including 18 who were asymptomatic. They found that 78 had signs of heart damage, including elevated levels of troponin, proteins released by the heart muscle when it is damaged.

Puntmann says many of her recovered COVID-19 patients get tired easily and can’t exercise as hard as they want to. “We see this a lot,” she says."

Andre linken:

"Blant annet har italienske forskere undersøkt hvordan det gikk med 150 personer tre måneder etter de hadde vært lagt inn på sykehus med covid-19.

Nesten 80 prosent av pasientene hadde minst ett symptom etter infeksjonen var over. De vanligste symptomene var utmattelse og tung pust, viser studien i det vitenskapelige tidsskriftet JAMA."

 

Hvor mener du da det står at de fleste ikke merker det selv? Fatigue og tungpusthet er et symptom vet du?

 

Jeg er fullstending klar over at det er senskader på vanlig influensa også, men for influensa har vi vaksine og behandling, newsflash: det har vi ikke for corona.

 

Det forbauser meg at personer tror at leger, forskere, politikere går for en nedstengning av et samfunn for noe de ikke tror er alvorlig i det hele tatt. Sannheten er at vi ikke har peiling på senskadene enda, det kommer ut ny forskning hele tiden. For alt vi vet kan mange få alvorlige hjerneskader om 1 år, eller ingenting. Det er kvalifiserte mennesker som sammen tar disse avgjørelsene, ikke synsere.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (10 minutter siden):

Det forbauser meg at personer tror at leger, forskere, politikere går for en nedstengning av et samfunn for noe de ikke tror er alvorlig i det hele tatt.

Utenom Sverige da, selvsagt. De ga ikke etter for hysteriet.

Politikerne tror det er alvorlig, men det betyr ikke at det er det.

Sitat

For alt vi vet kan mange få alvorlige hjerneskader om 1 år, eller ingenting.

Det er bare spekulasjon.

 

Endret av Gomby
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gomby said:

Utenom Sverige da, selvsagt. De ga ikke etter for hysteriet.

Politikerne tror det er alvorlig, men det betyr ikke at det er det.

Og sverige er en skikkelig suksess historie, de er kjent for sine mange gode valg de siste årene.

/s

Du får fortsette å leve i godtroen, lol

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...