Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Bør fester forbys for å unngå koronasmitte?


Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/fhi-tall_-mer-smitte-pa-private-fester-enn-pa-utesteder-1.15141281

Mitt forslag? Steng alle utesteder og FORBY med lov privatfester. Og loven bør håndheves med bøter - 500 000 norske kroner og om arrangører og deltaker nekter å gjøre som politiet sier - et års ubetinget fengsel i tillegg. Men det blir det neppe så lite tak som det er i norske politikere. Det blir nok heller surmuling og kjefting over et problem som de ikke løfter en finger for å gjøre noe med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165
Morromann skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/fhi-tall_-mer-smitte-pa-private-fester-enn-pa-utesteder-1.15141281

Mitt forslag? Steng alle utesteder og FORBY med lov privatfester. Og loven bør håndheves med bøter - 500 000 norske kroner og om arrangører og deltaker nekter å gjøre som politiet sier - et års ubetinget fengsel i tillegg. Men det blir det neppe så lite tak som det er i norske politikere. Det blir nok heller surmuling og kjefting over et problem som de ikke løfter en finger for å gjøre noe med.

Latterlig forslag som knapt hadde hørt hjemme i en politistat. Hadde politikerne i hele tatt foreslått noe sånn, hadde jeg virkelig blitt bekymret.

Om noe, så ser vi kun effekten av å stenge utesteder tidlig, og den er som fryktet, at folk flyttet festen hjem, hvor det er mindre smittevern.
Åpne utestedene igjen, det har tydeligvis hatt den uønsket effekten som det ble varslet om.

Ellers fikk jeg en kjapp påminnelse om hvorfor jeg sluttet å følge denne tråden, ekstreme meninger fra en gjeng med dommedagsprofeter.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

@Battaman Skal man formulere "fest" juridisk foreslår/skisserer jeg følgende:

- Forbud mot private arrangement med mer enn 20 deltakere som ikke bor sammen (samboende teller som 1), med maksimalt antall (der alle personer teller) til 50. Lokalet må ha minimum 4 kvadrat per person og ha sitteplasser til alle der 1m-regelen overholdes.

- Dersom det nytes alkohol/rusmidler i arrangementet deles maks-antallene i forrige punkt på 4 på grunn av erfaringsmessig redusert overhold av smittevernregler. Lokalet må ha minimum 4 kvadrat per person.

- Minner om forbud mot å nyte alkohol på offentlig sted, samt advarsel mot folkeansamlinger.

- Minner om loven om generell nattero kl 23-08 på steder uten bevilling.

- På steder med bevilling kan maks-antallet økes til 50 per sone, i et ubegrenset antall soner, under forutsetning av at den med bevilling sikrer godt smittevern i hht regler. Hver sone må ha minimum 4 kvadrat per person. Det må legges opp til at gjestene kan være der uten å krysse sone-grenser. F.eks må vær sone ha nok toaletter til begge kjønn. Ved servering av mat eller drikke må det være servering i hver sone. Sonene kan dele nødutganger. Arbeidsoppgavene til ansatte bør deles sånn at behovet for kryssing av soner minimeres. Gjester frarådes å krysse soner.

Endret av Simen1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...