Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Burde det være påbudt med munnbind på kollektiv i Oslo?


Anbefalte innlegg

Mye snakk om munnbind i kollektivtrafikken her i Oslo, men lite snakk om trange matbutikker. Opplever stadig at du f.eks. skal ha noe inni et kjøleskap, og så strekker noen seg utålmodig inn i samme skap tett opptil deg. Nesten alltid unge menn.

I dag var jeg dum nok til å gå på butikken mens det var storefri på den lokale videregående skolen. Du må nærmest brøyte deg gjennom folkemengden utenfor inngangen for å komme deg hjem igjen. Holdt på å impulsivt klinke ned en spesifik tenåring på skateboard som kom ekstra tett oppi ansiktet mitt. Hadde vel tatt seg dårlig ut, tynn og vever som han var. (Skatet forøvrig også inni butikken).

Skjønner at det er deres kule verden og at jeg bare er en sur gammel utdatert gubbe. Men en anbefaling om munnbind ville kanskje ha virket litt beroligende. Kommer seriøst til å klikke på en av de valpene en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke uenig i den. Jeg synes munnbind burde vært påkrevd på kollektivtransport i Oslo, og at det burde vært en sterk anbefaling om bruk i matbutikker. Ikke bare de trange. Folk trenger klare regler for å følge dem, ikke anbefalinger som legger opp til masse skjønn. 

Ellers har jeg måtte ta kollektiv i Oslo en del den siste uka og opplever at de aller fleste følger anbefalingen i rushen. Kanskje 80% eller noe rundt der om kring har det på ut fra min erfaring. Utenom rushen er det litt mindre, ned i 30-50% alt ettersom. Men bussen kan være like full hele døgnet, så anbefaling om bruk bare i rushen er altfor vag.

Var på en hotellrestaurant i Sogndal for to dager siden og der gikk alle de ansatte med munnbind. I dag så jeg at NRK faktisk har skrevet en artikkel om det hotellet. Stadig flere bransjer utstyrer de ansatte med munnbind nå, jeg har sett at ansatte har det på i noen butikker i Oslo også. I min jobb bruker jeg munnbind hele tiden og det går greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (32 minutter siden):

Ikke uenig i den. Jeg synes munnbind burde vært påkrevd på kollektivtransport i Oslo, og at det burde vært en sterk anbefaling om bruk i matbutikker. Ikke bare de trange. Folk trenger klare regler for å følge dem, ikke anbefalinger som legger opp til masse skjønn. 

Ellers har jeg måtte ta kollektiv i Oslo en del den siste uka og opplever at de aller fleste følger anbefalingen i rushen. Kanskje 80% eller noe rundt der om kring har det på ut fra min erfaring. Utenom rushen er det litt mindre, ned i 30-50% alt ettersom. Men bussen kan være like full hele døgnet, så anbefaling om bruk bare i rushen er altfor vag.

Var på en hotellrestaurant i Sogndal for to dager siden og der gikk alle de ansatte med munnbind. I dag så jeg at NRK faktisk har skrevet en artikkel om det hotellet. Stadig flere bransjer utstyrer de ansatte med munnbind nå, jeg har sett at ansatte har det på i noen butikker i Oslo også. I min jobb bruker jeg munnbind hele tiden og det går greit.

Så rart jeg opplever helt motsatt at nesten ingen bruker munnbind tok sist 54 bussen til Bjølsen, full buss kanskje 5-6 som hadde munnbind.

Tok Tbanen vestover ganske full tbane mulig 2 av 10 brukte munnbind.

Forstår ikke at de ikke bare påbyr det, er ikke som de tvinger vaksine på folk.

I Amsterdam når det var grønt land var det påbudt på kollektivtransport og når det ble mistenkt en lokal smittespredning ble det påbudt i et område i løpet av timer ikke dager.

Norge er så feigt/passivt land og vi har utrolig flaks med tanke på hvor feige politikerene er rundt denne pandemien.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Jeg synes munnbind burde vært påkrevd på kollektivtransport i Oslo, og at det burde vært en sterk anbefaling om bruk i matbutikker. Ikke bare de trange. Folk trenger klare regler for å følge dem, ikke anbefalinger som legger opp til masse skjønn. 

Sånn burde det jo være i alle kommuner med høy generell smitterisiko og for alle steder der folk risikerer å havne tett i tett med andre. FHI har jo allerede kriterier for rød vs gul som kan brukes til dette formålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...