Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

fysikk oppgave til en innlevering


Anbefalte innlegg

har gjort alle oppgavene bortsett fra denne, forstår ikke hvordan dette skal gjøere, hvis noen kan forklare litt så jeg forstår hvordan man skal gjøre denne oppgaven.

 

Gjennomsnittlig nedbørsmengde per år i Narvik er 1950 mm. Gressmatta på Narvik stadion er 100 m lang og 65 m bred. Hvor mye vann faller på Narvik stadion i løpet av et normalår? Gi svaret i liter, kubikkmeter, kilo og tonn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stopper det opp? Regner med at du har funnet ut hvor mange m2 grassmatta er(regner med at de tenker bare på grassmatta og ikke  forventer at du skal kjenne til størrelsen på stadionen rundt også), burde være rett fram å finne ut hvor mye gjennomsnittlig havner per m2 og da har du plutselig alt du trenger for å finne ut av hvor mange kubikk det er, så litt avhengig av hvor komplisert du vil gjøre regnestykke er det ganske rett fram å konvertere det tallet til liter og kilo. Hvorfor man skal angi både kilo og tonn synes jeg er litt spesielt med mindre de snakker om amerikanske tonn eller noe slikt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (1 minutt siden):

Hvor stopper det opp? Regner med at du har funnet ut hvor mange m2 grassmatta er(regner med at de tenker bare på grassmatta og ikke  forventer at du skal kjenne til størrelsen på stadionen rundt også), burde være rett fram å finne ut hvor mye gjennomsnittlig havner per m2 og da har du plutselig alt du trenger for å finne ut av hvor mange kubikk det er, så litt avhengig av hvor komplisert du vil gjøre regnestykke er det ganske rett fram å konvertere det tallet til liter og kilo. Hvorfor man skal angi både kilo og tonn synes jeg er litt spesielt med mindre de snakker om amerikanske tonn eller noe slikt :p

det er hvordan man regner ut gjennomsnitt per m2 som jeg ikke finner ut av, hvis du kan si meg hvordan hadde det vert snilt

Lenke til kommentar

Nå er jo et godt svar om en enkel metode alt nevnt, men en liten digresjon:

Fotballbaner kan sikkert være 100x65 meter, men stusset over dette, fra da jeg var involvert i et prosjekt om å legge kunstgress på banen til hjemklubben min. 100x65 var ikke et alternativ. Full størrelse er 105x68, mens også 100x68, 100x64 og 100x60 brukes, sistnevnte er relativt vanlig. Og går man inn på nettet så er det kun 100x60 som nevnes i Narvik:

https://www.fotball.no/fotballdata/anlegg/hjem/?fiksId=11344

Men så kan det selvsagt tenkes at oppgaven er laget for mange år siden, en gang det var naturgress der, og at dimensjonen den gangen var 100x65 meter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...