Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN jungelen


Anbefalte innlegg

Martin54 skrev (16 timer siden):

Tror du kan være rimelig trygg med f.eks NordVPN (som også blir anbefalt i artikkelen) eller en av de andre 4-5 store leverandørene.

_Tror_ er vel stikkordet her. 
Kanskje er NordVPN trygge i dag, kanskje logger de ikke. Dette er uansett svært vanskelig for en vanlig bruker å forsikre seg om.
Det man vet, er at det finnes hauger med eksempler på at folk har brent seg på å stole på en VPN-tilbyder.https://www.hackread.com/vpn-firm-zero-logs-policy-leaks-20-million-user-logs/

Jeg foretrekker å ha en norsk ISP å forholde meg til, istedenfor å rute trafikken via en boks som er eid av "Rodney" eller "Delboy", og driftet fra en garasje i Luton.
En annen ting å huske på er, selv om en VPN provider er trygg i dag, hvem vet hvem som eier den i neste uke, eller om en måned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (32 minutter siden):

_Tror_ er vel stikkordet her. 
Kanskje er NordVPN trygge i dag, kanskje logger de ikke. Dette er uansett svært vanskelig for en vanlig bruker å forsikre seg om.
Det man vet, er at det finnes hauger med eksempler på at folk har brent seg på å stole på en VPN-tilbyder.https://www.hackread.com/vpn-firm-zero-logs-policy-leaks-20-million-user-logs/

Jeg foretrekker å ha en norsk ISP å forholde meg til, istedenfor å rute trafikken via en boks som er eid av "Rodney" eller "Delboy", og driftet fra en garasje i Luton.
En annen ting å huske på er, selv om en VPN provider er trygg i dag, hvem vet hvem som eier den i neste uke, eller om en måned?

Veldig mye av dette kommer vel an på hvor mye du stoler på VPN-provider din? Personlig brukt Mullvad og NordVPN over tiden og de har virkelig holdt seg, selv om NordVPN hadde en lekkasje hender jeg at jeg bruker den ettersom det er ikke alltid Mullvad er like rask.

Skulle ting komme til "å kjære seg" har jeg ikke brukt NordVPN til det mest sære ting. Å hvis noen virkelig har lyst og se det jeg laster ned tror jeg de fleste blir veldig skuffet over hvor lite det egentlig er. Noen filmer og gamle emulator spill som faen ikke finnes på vanlig internett.

Innkommende dumt spm: Kan egentlig ISP/myndigheter se hva vi gjør når vi er koblet over en VPN?

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (1 time siden):

Jeg foretrekker å ha en norsk ISP å forholde meg til, istedenfor å rute trafikken via en boks som er eid av "Rodney" eller "Delboy", og driftet fra en garasje i Luton.


Det er vel egentlig en vesens forskjell her, dersom man frykter NSA og etterretning, planlegger terror eller driver med svært ulovlige ting på nett, så bør man jo hverken stole på ISP'en eller VPN, da må det helt andre ting til.

Norske internettlinjer som går gjennom NIX, det norske knutepunktet for internett, er helt åpenbart rutet gjennom etterretningen, men for de aller fleste er jo det helt irrelevant, da folk flest ikke har stort å frykte fra etterretningstjenester.
Norske internettlinjer går også gjennom Sverige, og andre land, hvor deres etterretning sitter på linja.

Norge er med i "nine eyes", og har avtaler om utlevering av data til 8 andre land, blant annet USA.

Problemet for de fleste, er ikke etterretning, men ISP'en.
Den norske ISP'en din, kan se hva du driver med på nett, å må gi ut personopplysninger om deg dersom de blir bedt om det, både til lokalt politi, men også til andre dersom retten finner det for godt.

Som et eksempel, så kan lumske advokatselskaper i Danmark se IP-adressen din dersom du laster ned noe, de kan deretter kontakte ISP'en din, som kan bli pliktet til å levere ut navn og adresse, og så sender de deg krav på vegne av rettighetshaver, drar deg for retten, å holder et helvete.

Det er ting som dette man i hovedsak unngår ved å bruke VPN, ettersom slike advokatselskaper da må kontakte VPN-tilbyderen i stedet for ISP for å få info deg, noe de vet er nytteløst.

https://www.aftenposten.no/digital/i/0nB500/dansk-advokatfirma-sender-trusselbrev-til-norske-nettbrukere

Dette viser jo hvor lett det er å identifisere deg, her har altså et dansk privat selskap fått utlevert informasjon fra norske ISP'er om kundene deres, for å sende disse kundene trusselbrev.
De gjorde forøvrig det samme i Sverige også, hvor de fikk utlevert informasjon om titusenvis av kunder fra Telia.

Ingen bevis for ulovligheter ble lagt frem, Njord la kun frem lister med IP-adresser, å fikk utlevert persondata om alle disse.

VPN til 30,- pr. mnd. ville eliminert dette problemet helt, ettersom en VPN-tilbyder aldri ville levert ut slik informasjon.

Man kan vel også minne om Max-Manus dommen i Høyesterett, som gir god rettspraksis for at norske domstoler generelt vil gi private aktører tilgang til ISP'ers kundedata, og den nye åndsverksloven har jo åpnet dette helt opp, nå kan nesten hvem som helst be om kundedata fra ISP'en din.

https://gammel.svw.no/aktuelt/aktuelt/2010/august/max-manus-saken-et-gjennombrudd-i-kampen-mot-rettighetsbrudd-pa-nettet/

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
7 hours ago, 0laf said:


Problemet for de fleste, er ikke etterretning, men ISP'en.
Den norske ISP'en din, kan se hva du driver med på nett, å må gi ut personopplysninger om deg dersom de blir bedt om det, både til lokalt politi, men også til andre dersom retten finner det for godt.

Som et eksempel, så kan lumske advokatselskaper i Danmark se IP-adressen din dersom du laster ned noe, de kan deretter kontakte ISP'en din, som kan bli pliktet til å levere ut navn og adresse, og så sender de deg krav på vegne av rettighetshaver, drar deg for retten, å holder et helvete.

Høyesterettsdom tilsier vel noe annet, da Telenor nektet å utlevere slik informasjon uten at det var en rettskjennelse på at informasjonen skulle utleveres: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nEBOd/telenor-vant-i-hoeyesterett-slipper-aa-avsloere-piratnedlastere

Ide kunne jo vært for disse opphavsrettselskapene å sette opp en VPN-tjeneste og lokke inn brukere  ?  

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

Høyesterettsdom tilsier vel noe annet, da Telenor nektet å utlevere slik informasjon uten at det var en rettskjennelse på at informasjonen skulle utleveres..


I Scanbox-dommen fikk Telenor medhold, mens både Simonsen og Njord i en årrekke har fått utlevert kundedata.

Nå har det uansett etter disse dommene blitt innført ny Åndsverkslov, som fastslår at kundedata generelt skal utleveres:
 

Sitat

Hvis det sannsynliggjøres at det er gjort inngrep i rettigheter etter denne loven, kan retten uten hinder av taushetsplikten etter ekomloven § 2-9, etter begjæring fra rettighetshaveren, pålegge en tilbyder av elektroniske kommunikasjonstjenester å utlevere opplysninger som identifiserer innehaveren av abonnementet som er brukt ved inngrepet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40

Og igjen, hele denne problemstillingen unngås elegant ved bruk av nærmest en hvilken som helst VPN-tjeneste.

Lenke til kommentar
On 9/9/2020 at 12:23 AM, sk0yern said:

Spørsmålet du bør stille deg er, hvem vil du at skal kunne "se" deg?
ISP'en din, eller en eller annen tilfeldig VPN tilbyder som du ikke vet noe som helst om?
Hvem tror du har strengest regelverk å forholde seg til?

Derav finnes det VPN leverandører som hverken logger eller på noen som helst måte monitorerer trafikk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nwader skrev (På 11.9.2020 den 9.09):

Har surfshark, brukes til å se utenlandske streams fra netflix, bbc, sport etc etc. Samt skjule nettaktivitet fra dypt religiøs kgb-aktig boligutleier. 🤣

Rimelig å grei tilbyder, gode apper og kundeservice. Om de tar vare på eller selger surfingen min bryr meg ikke da det ikke er årsaken til at jeg bruker vpn.

Bruker de selv også, og synes den tjenesten fungerer greit. Hvis jeg skal peke på et problem med SS er det at jeg ikke får valgt manuelt hvilken IP jeg vil ha og at de heller bytter det automatisk mellom hver gang den slås av og på.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt gratis vpn tjenester i flere år, uten nevneverdige problemer. Men nå har jeg også lært at flere av disse tjenestene selger unna informasjonen min til andre, så jeg er glad for at jeg benyttet en søppel-epost når jeg åpnet konto.

Uansett, det virker som at de fleste her ikke forstår poenget til OP.

Det er at 1) tjenestene ikke markerer reklamen slik de skal og 2) innholdet er "syltynt". Dårlig teknisk informasjon som heller fremhever de punktene som vpn selskapene selv ønsker.

Her er et godt eksempel: https://digitalguiden.net/beste-vpn-norge/. Ingen merking, enda den tekniske informasjonen ser ut til å være på et noe høyere nivå. Nå er det mulig jeg tar feil om reklamemerkingen, da det er snakk om et .net domene og ikke NO. Enda domenet skulle være unntatt så burde de legge det inn så folk forstår at det er reklame.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, covah said:

Det har vært flere rettssaker der PIA har blitt stevnet for å levere ut logger, men siden de ikke har noen logger har ingenting blitt utlevert.

https://torrentfreak.com/private-internet-access-no-logging-claims-proven-true-again-in-court-180606/

https://torrentfreak.com/vpn-review-pia-private-internet-access/

Korrekt, ergo logger man ikke har man ikke noe å levere ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
covah skrev (8 minutter siden):

Det har vært flere rettssaker der PIA har blitt stevnet for å levere ut logger, men siden de ikke har noen logger har ingenting blitt utlevert.

https://torrentfreak.com/private-internet-access-no-logging-claims-proven-true-again-in-court-180606/

https://torrentfreak.com/vpn-review-pia-private-internet-access/

Interessant - Jeg har lest en del negative omtaler av PIA som hevder de logger data. Denne saken motbeviser det.

Ellers er det drøyt at anklagede risikerte over 20 år i fengsel for å ha hacket noen nyhetssider.

Lenke til kommentar
Eirik99 skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt gratis vpn tjenester i flere år, uten nevneverdige problemer.

Det kommer jo an på hva du bruker vpn til. 

Er det for å låse opp innhold som er geo-blokka, eller er det for anonymitet?
For anonymitet hadde jeg aldri brukt en gratis vpn.  For å låse opp geo-blokka innhold kan det funke greit.

Lenke til kommentar
covah skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo an på hva du bruker vpn til. 

Er det for å låse opp innhold som er geo-blokka, eller er det for anonymitet?
For anonymitet hadde jeg aldri brukt en gratis vpn.  For å låse opp geo-blokka innhold kan det funke greit.

Ja, stemmer. Bruker det nesten utelukkende for å låse opp nyheter og annet innhold som er geoblokkert. GDRP har sperret massevis av sider mellom Europa og USA. Chicago Tribune er et godt eksempel.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt NordVPN i mange år, men valgte å ikke fornye abonnementet mitt da det gikk ut i vår. Jeg stoppet også bruken rundt jul i fjor. Dette gjorde jeg av flere årsaker, men mest fordi jeg ikke lenger stoler på eller liker selskapet bak. De bruker enorme summer på reklame og betalte tester, og har «alltid» tilbud som går ut om fem timer. PIA har heller ikke overbevist meg, så jeg holder meg langt unna det selskapet også.

Jeg stoler heller ikke på anmeldelser og tester av VPN- tjenester, for så å si alle er kjøpt og betalt av de samme selskapene. De eneste sidene jeg stoler på er That One Privacy Site og PrivacyTools. Begge anbefaler Mullvad, en svensk tjeneste som verken reklamerer på sosiale medier eller betaler for anmeldelser. De har én fast månedspris uavhengig av hvem du er, og hvis du er superparanoid kan du betale ved å sende kontanter i posten.

Når jeg tenker meg om er jeg skeptisk til det meste.

Lenke til kommentar

Sverige har jo Integrity, som er en noe begrenset tjeneste i forhold til servere man kan velge for å omgå geoblokkering og den slags, men som anses å være en av de aller "tryggeste" når det kommer til anonymitet.

Dog kan tjenesten kun kjøpes gjennom ISP'er, som for eksempel svenske Bahnhof, som faktisk er en ISP som nekter å utlevere informasjon om kundene sine.

https://integrity.st/integrity-vpn/

Man skulle jo ønske at det fantes slike alternativ i Norge også, ISP'er med integritet, og gode anonyme VPN-tjenester drevet på ideelt grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker hverken NordVPN eller VPN tjenester i Sverige selv om jeg har vært klar over Mulvad i mange år. Men å terminere trafikken i Sverige har ikke fristet av mange årsaker. Valg av VPN tjeneste er også et personlig valg man gjør hvor tillitt og historie spiller en del.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
0laf skrev (På 2.10.2020 den 22.11):

[...]Man skulle jo ønske at det fantes slike alternativ i Norge også, ISP'er med integritet, og gode anonyme VPN-tjenester drevet på ideelt grunnlag.

Enig, men de har dessverre ikke lov ihht. Ekom-loven;

§ 2-8.Tilrettelegging for lovbestemt tilgang til informasjon

Tilbyder av elektronisk kommunikasjonsnett som anvendes til offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste og tilbyder av slik tjeneste skal tilrettelegge nett og tjeneste slik at lovbestemt tilgang til informasjon om sluttbruker og elektronisk kommunikasjon sikres.

Tilbyders driftskostnader knyttet til oppfyllelse av tilretteleggingsplikten dekkes av staten for de merkostnader som følger av disse tjenestene.

Myndigheten kan gi forskrifter om tilretteleggingsplikten etter første ledd, herunder om plikt til å lagre trafikkdata i en bestemt periode. Myndigheten kan også gi forskrifter om tilbyders krav på dekning av kostnader som følge av bistand til fremmede stater for å oppfylle forpliktelser i henhold til overenskomst som Norge er part i.

https://lovdata.no/lov/2003-07-04-83/§2-8

Merk at dette også vil gjelde norske VPN-tilbydere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...