Jump to content
Martin Braathen Røise

Atea legger om strategien: Ansatte med utdatert kompetanse blir nødt til å gå [Ekstra]

Recommended Posts

Atea er nok et temmelig kynisk selskap. Det har altså i lengre tid planlagt med en strategi som krever ny kompetanse, uten å gi eksisterende ansatte mulighet for å tilegne seg denne nye kompetansen, verken gjennom å informere de eller tilby kursing eller støtte eller permisjonsordninger til etterutdanning.

De har også i lengre tid nektet ansatte å ta kurs.Det har selvsagt hatt to årsaker: 1) Ikke bruke penger på å la de ansatte de har tenkt til å sparke bli mer attraktive på jobbmarkedet. 2) De har ikke hatt et reelt ønske om å beholde disse 50 medarbeiderne "som de må la gå".

  • Like 8
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Blåbær skrev (1 time siden):

Det er arbeidsgiver sitt ansvar å sørge for at ansatte har rett kompetanse.

Det er begge parters ansvar. Se også egen post på dette.

Share this post


Link to post
Karstein H skrev (4 timer siden):

Atea er nok et temmelig kynisk selskap. Det har altså i lengre tid planlagt med en strategi som krever ny kompetanse, uten å gi eksisterende ansatte mulighet for å tilegne seg denne nye kompetansen, verken gjennom å informere de eller tilby kursing eller støtte eller permisjonsordninger til etterutdanning.

De har også i lengre tid nektet ansatte å ta kurs. Det har selvsagt hatt to årsaker: 1) Ikke bruke penger på å la de ansatte de har tenkt til å sparke bli mer attraktive på jobbmarkedet. 2) De har ikke hatt et reelt ønske om å beholde disse 50 medarbeiderne "som de må la gå".

Dersom dette er riktig så ser det ut til at dette er et brudd på Arbeidsmiljølovens paragraf 4-2.

 

Share this post


Link to post

Det blir uansett noen tapere her når bedriftene skal slanke seg, men kommunikasjonen og involveringen av ansatte forut for slike kutt kunne med fordel vært bedre.

Her er det mange Styrer som er mer opptatt av hemmelighold før "bomben slippes" enn å rigge seil for fremtiden ved å være lagspillere.

Share this post


Link to post

Et slags omvendt ansiennitets-prinsipp. Lengre erfaring = økt sjans for å få sparken, og livserfaring = verdiløst. Lykke til med høye opplæringskostnader, interne uro-episoder som følge av umodenhet og høye rekrutterings-kostnader. Her blir det mer gjennomtrekk enn i klokketårnet på Oslo rådhus.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Haha, herlig uttalelse fra et av norges største drit-firmaer.

 

Atea ass, det er så mye historier om dårlig behandling av ansatte. Forstår ikke hvorfor noen gidder å jobber der, heller Nav. Seriøst.

Share this post


Link to post
Sitat

 

50 års erfaring

Atea har i over 50 år bygget Norge med IT gjennom å levere teknologi av og for mennesker. Sammen med våre partnere leverer vi løsninger som gjør bedrifter mer effektive og konkurransedyktige. Vi har levert teknologi som gjør det lettere for blant annet Politiet, Forsvaret, luftfarten, fiskenæringen og helseomsorgen å løse de oppgavene de har satt til å gjøre. Løsninger som gjør det lettere for oss alle å lære, dele kunnskap, bygge relasjoner, utvikle ideer, skape opplevelser og føle trygghet. Teknologi for et smartere og tryggere samfunn.

 

Atea er opptatt av kontinuerlig utvikling av kompetansen til medarbeiderne for å møte kundenes behov. Dette gjøres gjennom å etterleve verdiene våre; fremtidsrettet, ansvarlig og nysgjerrig.

 

Sitat

I Atea tar vi kulturen på alvor, vi er en sterkt kulturdrevet organisasjon. Vi betegner vår kultur som en prestasjonskultur. For å bevege oss videre i en slik retning, involverer vi medarbeiderne tett, både når det gjelder styring og valg vi tar i selskapet. Involvering er derfor en av våre grunnpilarer og de ansatte blir utfordret og tar ansvar.

Tror ledelsen bør lese gjennom skrytegreiene fra nettsiden sin. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Høres jo ikke bra ut. Hva skjedde med «the place to be»?

Det kunne vært interessant å lese noe om hva slags kompetanse som er blitt utdatert, uten at Atea har evnet å utvikle sine ansatte i takt med endringer i markedet.

Synes ellers dette ble litt ensidig dekning. Hva mener fagforeningene?

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 9/8/2020 at 4:16 PM, Simen1 said:

Et slags omvendt ansiennitets-prinsipp. Lengre erfaring = økt sjans for å få sparken, og livserfaring = verdiløst. Lykke til med høye opplæringskostnader, interne uro-episoder som følge av umodenhet og høye rekrutterings-kostnader. Her blir det mer gjennomtrekk enn i klokketårnet på Oslo rådhus.

Ok boomer.

Edited by Acurus

Share this post


Link to post

Det er ikke bare atea - har tidligere jobbet i et it-konsulentselskap som nektet kursing fordi "det blir så dyrt når vi regner inn tapt fakturering". Jeg hadde faktureringsgrad på over 90%.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Har jobbet som konsulent i 20 år og har sett mye rart. Det er endel som sitter og venter på "kurs" mens det flyter over av kurs på nettet. Mye er billig og det er bra kvalitet men du må yte for å komme opp på dette nivået. Dersom du ber om penger til litteratur, kurs (f.eks. Udemy) og sertifisering så bør ikke ha problemer med dette.

Selv har jeg holdt på med sertifiseringer i mange år (Citrix, Microsoft) og har de siste årene jobbet med å teste opensource software som gir meg ekstremt god kunnskap om hvordan forskjellige løsninger fungerer. 

Det må da være mulig å få lese/lab-dager om en ikke kan ta kurs? Dette er noe du må ta opp i medarbeideravtalen med nærmeste leder. Lederen peker rettning på hvor leveransene skal være og du må finne ut hvordan du skal levere kompetansen og lage en plan. 

Selv har jeg ofte fått bonus for å ha gjennomført en sertifisering eller forståelse av hvordan ting fungerer. Så bygger man kompetanse over tid som kunden vil kjøpe


Hjelp til lokale idrettslag med effektive it-løsninger så får du en annen erfaring. Wordpress, Joomla, SuiteCrm, NextCloud, Alfresco etc har mange gode tilpasninger som kan hjelpe på med konsistent dokumentlagring og bra publisering av innhold. Da vil du ha en formening om hvor lang tid det tar når kunder kommer og ber om veiledning.

Spesielt folk i drift (ledere og ansatte) ser ikke "penger på gata" når det gjelder forbedringsforslag til kunder som kan leveres som tjenester. 

Edited by ipconfig
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...