Gå til innhold

Ønsker å spille (offline) flysimulator


Anbefalte innlegg

Noen som har god greie på WWII flysim pc spill her inne? Trenger spill som ikke er avhenging av hverken Steam eller en eller annen idiotisk kode for å spille (ikke spør, jeg gidder ikke vite) Hva har jeg egentlig å velge mellom? Fikk en gratis stasjonær pc med en fyr men har ikke hatt stasjonær pc på nesten 20 år så vet lite eller ingenting om hva jeg kan spille nå til dags som innebærer en fysisk CD plate, en enkel installasjon og ikke noe mer enn det. Jeg ser at Il-2 serien har mye rart å velge mellom, men skjønner såpass at her er liten sjanse for å finne noe som passer det jeg er ut etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ikke blitt laget gode offline flysims på veldig lenge, så det eneste du har å velge i som ikke er skrot er forskjellige utgivelser av il2. (Evt. War Thunder om du vil spille online mot andre mennesker)

CDer brukes ikke lenger, så der finner du ingenting som ikke er brukt, er PCen din av nyere dato er sjansen for at disse spillene vil fungere uten kræsj ganske liten. GOG som jeg linker til under tar eldre spill og oppdaterer de til å fungere på nyere operativsystem.

 

Kjøper du noe av dette laster du ned installasjonsfilen og klikker på den, så kan du late som om det er en CD involvert. 1946 var hvertfall gøy når det kom ut for rundtom 15 år siden.

https://www.gog.com/game/il_2_sturmovik_1946

https://www.gog.com/game/wings_of_prey_complete

https://www.gog.com/game/b_17_flying_fortress_the_mighty_8th

Endret av Nwader
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei jeg er nok ingen online kriger som sådan. Det blir litt for "heavy" for meg. Hvis jeg klarer å finne noe som funker for meg vil jeg nok oppgradere videokortet, men ikke uten at jeg ser at det er noe vits. Vanskelig å vite om det jeg ser er ytelsen fra grafikkortet eller kvaliteten på spillet. Har installert Win 10 så må vel som du sier ha et annet eldre operativsystem for å spille. En kamerat av meg har faktisk det 1946 spillet som jeg kan få gratis, men han bor i USA så blir en stund til jeg får tak i det. Gidder rett og slett bare ikke å hive meg utpå den cyberspill bølgen. Jeg må ha en fysisk cd / pc spill som ikke krever at man må være online. Er jo litt trist da at pc spill ikke lenger er en fysisk greie...blir litt turn-off for meg. Jeg gidder ihvertfall ikke å ha cybersex hvis det skulle komme til det stykket.

Fant en selger på Finn som har lagt ut en del litt eldre pc spill, men tror ikke helt selger forstår hva han selger. Er vel mesteparten av dette som ikke kan benyttes av en andre eller tredjepart så vidt jeg har forstått så ingen vits å prøve å selge dette heller ???

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=189876713

 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (22 timer siden):

Nei jeg er nok ingen online kriger som sådan. Det blir litt for "heavy" for meg. Hvis jeg klarer å finne noe som funker for meg vil jeg nok oppgradere videokortet, men ikke uten at jeg ser at det er noe vits. Vanskelig å vite om det jeg ser er ytelsen fra grafikkortet eller kvaliteten på spillet. Har installert Win 10 så må vel som du sier ha et annet eldre operativsystem for å spille. En kamerat av meg har faktisk det 1946 spillet som jeg kan få gratis, men han bor i USA så blir en stund til jeg får tak i det. Gidder rett og slett bare ikke å hive meg utpå den cyberspill bølgen. Jeg må ha en fysisk cd / pc spill som ikke krever at man må være online. Er jo litt trist da at pc spill ikke lenger er en fysisk greie...blir litt turn-off for meg. Jeg gidder ihvertfall ikke å ha cybersex hvis det skulle komme til det stykket.

Fant en selger på Finn som har lagt ut en del litt eldre pc spill, men tror ikke helt selger forstår hva han selger. Er vel mesteparten av dette som ikke kan benyttes av en andre eller tredjepart så vidt jeg har forstått så ingen vits å prøve å selge dette heller ???

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=189876713

 

 

Du min venn har ett praktisk problem, som allerede nevnt. For det første må du finne ut av hvordan maskin du egentlig sitter med, ellers kan det bli mange bom kjøp.

ww2 fly simulatorer har gått att dundas med årene. Det finnes i all hovedsak bare IL2 serien igjen som er noe særlig, den gode nyheten er jo at IL2 er og var den beste.

IL2 1946 kan du sikkert få tak i på cd til nada. ut fra den cdn vil du få den desiderte beste ww2 simulatoren noen sinne. Både når det kommer til innhold, antall fly, kart og hauger og lass med singel player innhold. Spiller er dermot rimelig gammelt og IL2 1946 er var bare den siste versjonen av ett spill som kom ut i 2001.

Skal du spille 1946 burde du (men trenger ikke) hauger og lass med patcher, som tilfører masse nytt innhold. Men å laste ned, finne og installere disse er 100 ganger mer krevende enn å skulle laste det ned fra f.eks steam. Just saying.

Det du linka til fra finn. Var det siste IL2 spillet fra den orginale utgiveren. Det var super bugy og lite spillbart når det kom. Det har med årene blitt fiksa på av en privat mod team, eller privat utvikler om du vil. Denne versjonen kan kjøpes på steam og eller den nye utgiveren sin hjemmeside og skal være svært bra. Men krever ganske bra maskin, selv om det drar på årene.

Til slutt har du IL battel of Moskva, stalingrad osv. Disse er laget av en helt ny utvikler. Mange av tingene som gjorde IL2 bra, er der fremdeles. Men.... mangler desverre veldig bra singel player innhold. Men helt ellendig er det ikke. De har en annen kjøps modell. Hovr man kjøper moduler med innhold + at enkelte fly selges separat. Skal du ha alt som finnes her så snakker vi flere tusen kroner. Men... tror det finnes en gratis versjon, hvor du får 2 fly eller noe.

Men absolutt alt trenger du å rote på nett med. Så enten hadde jeg kjøpt en brukt 1946 versjon, lært deg å bruke steam (som er rimelig enkelt), eller droppa hele greia.

Jeg prøver å gi deg ett så godt svar jeg kan, skal ikke blande meg i forfor du har helt avsmak for å bruke nettet til dette. Men det begrenser deg veldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei & Haa ! Neida, så mange bomkjøp blir det nok ikke. Jeg fikk en skikkelig knall deal med den selgeren på Finn. Etter å ha skjønt at ikke det var noe å hente på å selge de spillene på Finn tilbød hun seg å la meg få alle de 17 spillene hun har for salg mot at jeg betalte 75,- i frakt med Helthjem så kunne jeg selv finne ut hva som funket på pc`en. Som den gentleman jeg er, tilbød jeg å donere 150,- pluss frakt for bryderiet. Det STORE kortet inni maskina har en i5-4440 (4 gen quadcore i prosessor) "Haswell" i følge en venn som har peiling. Videokortet er GTX 645, ikke noe å rope hurra for men det funker da. Som sagt om jeg finner ut at noen spill jeg liker funker vil jeg nok søke å få tak i et bedre grafikk kort. Har testa Air Conflicts og Heroes Over Europe, spill fra 10-15 årtilbake og de funka bra selv om det minnet mer om et arkadespill en et pc spill. Il2-1946 følger med i den spillbunken så det ser jeg frem til å teste. Har sett noen videoer av det spillet på Youtube og...WOW ! Må da ta veldig mye lagringsplass på hard disken med såpass mye innhold. Ser at det snakkes om prisras på grafikk kort på Finn for tiden i og med at Nvidia har annonsert en ny serie eller noe slikt men antar at dette kun dreier seg om high end kort som vel strengt talt fortsatt koster skjorta. 

Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (På 10.9.2020 den 0.12):

Hei & Haa ! Neida, så mange bomkjøp blir det nok ikke. Jeg fikk en skikkelig knall deal med den selgeren på Finn. Etter å ha skjønt at ikke det var noe å hente på å selge de spillene på Finn tilbød hun seg å la meg få alle de 17 spillene hun har for salg mot at jeg betalte 75,- i frakt med Helthjem så kunne jeg selv finne ut hva som funket på pc`en. Som den gentleman jeg er, tilbød jeg å donere 150,- pluss frakt for bryderiet. Det STORE kortet inni maskina har en i5-4440 (4 gen quadcore i prosessor) "Haswell" i følge en venn som har peiling. Videokortet er GTX 645, ikke noe å rope hurra for men det funker da. Som sagt om jeg finner ut at noen spill jeg liker funker vil jeg nok søke å få tak i et bedre grafikk kort. Har testa Air Conflicts og Heroes Over Europe, spill fra 10-15 årtilbake og de funka bra selv om det minnet mer om et arkadespill en et pc spill. Il2-1946 følger med i den spillbunken så det ser jeg frem til å teste. Har sett noen videoer av det spillet på Youtube og...WOW ! Må da ta veldig mye lagringsplass på hard disken med såpass mye innhold. Ser at det snakkes om prisras på grafikk kort på Finn for tiden i og med at Nvidia har annonsert en ny serie eller noe slikt men antar at dette kun dreier seg om high end kort som vel strengt talt fortsatt koster skjorta. 

Vel både grafikk kort og cpu skulle funke fint med IL2 1946 :) . Håper du har en Joystick. Den trennger ikke være så dyr eller fin, men du må ha en stikke av noe slag.

Lenke til kommentar
4 hours ago, GrinderX9 said:

Vel både grafikk kort og cpu skulle funke fint med IL2 1946 :) . Håper du har en Joystick. Den trennger ikke være så dyr eller fin, men du må ha en stikke av noe slag.

Hei igjen. Fikk med nød og neppe ervervet meg en Dacota stikke på Power til 399,- for et par tre uker siden. I følge selgeren på Elkjøp skulle det inkludere en viss mengde flaks å finne flystikker i butikkene da MSFS 2020 "nettopp" var blitt lansert, men så heldig kan man altså være. De pc spillene kom i posten i kveld med Helthjem. En ting skal sies, den dataen min er veldig rask på labben. Tar vel 15 sekunder eller noe slikt så er man inne på Windows. Ser virkelig frem til å teste ut dette nærmere i morgen.  

Lenke til kommentar

Fikk installert det 1946 spillet selv om det stod Windows XP kompatibelt bak på coveret. Var noe greier med at Direct X9? ikke fungerte og at spillet kjørte på "GL" eller noe slikt? Fikk helt på slutten opp at installasjonen feilet men det gikk altså an å kjøre det likevel (på Windows 10) Grafikken er nok ikke den beste (når jeg snakker om grafikk så snakker jeg om oppløsningen på skjermen) men absolutt ikke så verst likevel for å være en gratis pc, hehehe. Vet ikke helt men kan virke som spillet går litt treigt men kanskje det bare er uvant med "realtime" spill? Dessverre så funker ikke den throttle funskjonen på stikka men kanskje dette er noe som går an å fikse på sikt. MEN FOR ALL DEL, dette spillet ser veldig bra og autentisk ut og er nok noe jeg kommer til å spille mye av fremover. Tar gjerne i mot tips til kjøp av brukte grafikk kort da jeg er 100% blank på hva jeg kan kjøpe for å få en enda bedre spill opplevelse....igjen jeg snakker i all hovedsak om bedre oppløsning uten at jeg skal hive meg på denne grafikk kort hypen med de aller nyeste kortene. SSD blir vel også anskaffe etterhvert. Nei ikke tid til mer prat, jeg må nesten simulere litt.      

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glad for å høre det til en viss grad fungerer da :)

Om du legger inn noen patcher etterhvert, så er det mulig å få fin og riktig oppløsning. Om du velger å ikke gjøre det, så er det ikke sikkert det hjelper så mye med nytt skjermkort. Om du likevel vil teste, så er det jo bare å kjøre på med et GTX kort med høyere nr enn det du har, slik sett ikke så mye hokus pokus :) (de nyeste kortene er 2000 serien, mens 3000 er rett rundt svingen. Likevel om du finner ett gtx 1060 eller 1070 brukt så har du ett veldig fint kort.

Kan være litt kronglete å få slike ting som throtle og slikt til å virke, men mest pga menyene. Er bare å lete seg frem, så finner du oppsett for det inni der også. Så regner med det nesten helt sikkert skal gå.

Tilbake til ting du ikke vil gjøre online og slikt, men om du noen gang får lyst til å spille IL2 online. Så må du bruke et ekstern program som heter hyberlobby. Sikkert ikke aktuelt nå, men om du fortsetter å kose deg med Il2, kanskje om et års tid du får lyst til å prøve ;) . Har ikke sjekket på lenge, men vil nesten tro det fremdeles er noen servere oppe å går, IL2 1946 er tross alt det mest populære ww2 simen som noen gang har vært.

Har du flere spørsmål senere, er det bare å spørre. Jeg kan prøve å svare eventuelt finne ut av ting. Kan også henvise deg til noen aktive forum for il2 1946 :)

Det her er ett glimmrende sted å starte

https://www.sas1946.com/main/index.php

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, GrinderX9 said:

Glad for å høre det til en viss grad fungerer da :)

Om du legger inn noen patcher etterhvert, så er det mulig å få fin og riktig oppløsning. Om du velger å ikke gjøre det, så er det ikke sikkert det hjelper så mye med nytt skjermkort. Om du likevel vil teste, så er det jo bare å kjøre på med et GTX kort med høyere nr enn det du har, slik sett ikke så mye hokus pokus :) (de nyeste kortene er 2000 serien, mens 3000 er rett rundt svingen. Likevel om du finner ett gtx 1060 eller 1070 brukt så har du ett veldig fint kort.

Kan være litt kronglete å få slike ting som throtle og slikt til å virke, men mest pga menyene. Er bare å lete seg frem, så finner du oppsett for det inni der også. Så regner med det nesten helt sikkert skal gå.

Tilbake til ting du ikke vil gjøre online og slikt, men om du noen gang får lyst til å spille IL2 online. Så må du bruke et ekstern program som heter hyberlobby. Sikkert ikke aktuelt nå, men om du fortsetter å kose deg med Il2, kanskje om et års tid du får lyst til å prøve ;) . Har ikke sjekket på lenge, men vil nesten tro det fremdeles er noen servere oppe å går, IL2 1946 er tross alt det mest populære ww2 simen som noen gang har vært.

Har du flere spørsmål senere, er det bare å spørre. Jeg kan prøve å svare eventuelt finne ut av ting. Kan også henvise deg til noen aktive forum for il2 1946 :)

Det her er ett glimmrende sted å starte

https://www.sas1946.com/main/index.php

Takker for svar. Ja høres greit ut å kunne oppgradere til et bedre skjermkort uten at det skal koste så veldig mye. Det jeg kommer på akkurat nå er de greiene med Direct X9. Har jeg noe å tjene på å installere en eldre Windows utgave som er kompatibel med denne Dirext X9 driveren eller gjør den "GL" greia akkurat samme nytten? Eller er det bare jeg som er treig nå og ikke forstår at jeg bare trenger å laste ned de nyeste driverne fra nettet så ordner alt seg...? Skal vi se...ja patcher ja...hva var det igjen? Sorry har ikke etablert klisterhjernemodusen enda. Du får fore meg med teskje igjen ? Er ikke spesielt keen på å bruke keyboard taster når jeg spiller, men på en måte så føles det jo litt realistisk ut i og med at man jo har et dashbord i cockpit`en, separat fra stikka. Irriterer meg litt at alle de hurtigtastene varierer i spillet ut ifra hvilket fly du flyr eller modus man spiller. Ser at på enkelte fly kan jeg ikke se et helhets bilde fremover rett bak flyet så jeg får et godt overblikk. Enkelte ganger fungerer tastaturkommandoene, andre ganger ikke :( Har testa take off med F4U og F6F fra hangarskip men hver gang tryner flyet som om bremsene var aktivert og eneste måten jeg klarer å begynne take off`en er ved å slå på autopiloten og slå den av igjen like fort. En annen ting er at jeg blir dritlei av at flyene ikke flyr fort nok på full guffe. Ikke mye mening i å fly rundt i et jagerfly i 350-400km/t når det kan klare 550 km/t eller mer. Virker som jeg alltid er på etterskudd når jeg skal prøve å ta igjen fienden. Klatringen går treigt også så vet ikke helt hva dette skal bety. Spørs om ikke jeg må laste ned en eller annen driver for å få stikka til å virke. Prøvde å installere og kjøre det IL-2 Complete Edition i kveld men det funket dessverre ikke. UGH !

 

   

    

Lenke til kommentar

Nei... tror ikke du trenger installere en eldre windowd. Dirext x virker bakover, har du en nyere skal de eldre fungere. Gl greia gjør samme nytten tror jeg... det er et ganske gammel grafikk system og husker ikke helt hvordan det virker. Patcher er oppgraderinger til spille, tilfører nytt innhold, nye fly og fikser bugs og feil i spillet.

Du kommer nok ikke helt utenom å bruke tastaturet i IL2. Da det er for mange knapper. Prøv å spille nyere IL2 du, med VR hvor du ikke ser tastaturet, hehe det tar litt tid å venne seg til .

Det er jo litt av sjarmen med en simulator, at man ser inne i copiten og ikke har full oversikt. Ikke bare flyets egenskaper som teller inn, men også hvor konfertabel man er i copiten og hvor god oversikt man har.

Hangar skip problemet ditt, er at det er en knapp kombinasjon for a ta av de fysiske klossene som holder flyet på plass før du tar av. Du må finne den i innstillingene, så fungerer det fint. Det er derfor det funker å skru på AI, for den gjørd et da for deg.

Når det gjelder at du ikke får full ytelse på flyene er det flere ting som spiller inn. Du kan velge under innstillinger før du starter, at Ai tar seg av motor managment, det kan være lurt i starten. Da tar den seg av radiator innstillinger og propellens pitch, eller vinkling. Jo høyere du flyr jo tynnere blir luften og du må stille inn probellen hele tiden for å få mest mulig effekt. Noen fly må du også manuelt styre blandingsforholdet i bensinen. Det er derfor du ikke klarer å holde følge med AI, både venner og fiender.

En annen ting er at det er forskjellige typer innstilinger for HUD (head up display), hvor det står hvor fort du fly. Du kanfå denne i "indicated air speed" og Ture air speed. Problemet her er at jo høyere du flyr, jo fortere går flyet i forhold til bakken. pga jorden kroming. Så flyet flyr på en måte saktere pga tynn luft, men på den annen side raskere pga høyden. litt innvikliet. Men du kan da få opp at du flyr i 350 km mens du i vrikligheten flyr langt raskere. På den annen side er ikke dette helt korekt gjengitt i IL2, da spillet orginalt ble laget for å fly i lave høyder. Så du må kanskje bare leve med at du ikke får de hastighetene i stor høyde, som flyet egentlig skulle ha klart. Men i prakis vil det livevel være slik at noen fly oppfører seg bedre i lav høyde mens andre gjør det langt bedre høyt oppe.

https://decodedscience.org/what-is-the-difference-between-true-air-speed-and-indicated-air-speed/

 

Det er ikke noe spill jeg har spilt mere enn IL2 1946. Men desvere begynner det å bli en del år siden sist.

Lenke til kommentar

haha, pleide å spille med å legge inn bilder av venner og bekjente i skvadronen + kjediser. Artig å ha kong harrald og kameratene med meg når jeg fløy. Gjorde at jeg ga en ekstra innsatt for å beskytte Ai kameratene.

Pleida altid å fly "dead is dead" også. Som gjorde at om jeg døde, så sletta jeg piloten min og starta på nytt. Tror rekkorden var nesten 200 nedskutte fly, før jeg døde.

Lenke til kommentar

Sliter litt med å finne fienden. Velger single mission gang på gang men når jeg er i lufta så flyr jeg bare rundt uten å se noe annet enn mine vingmenn. Kommer jo opp radiomeldinger hvor det tydeligvis er noen som er i luftkamp men ikke peiling på hvor. Har heller ikke de røde og blå pilene som indikerer hvor andre fly er. Vet ikke hvordan man aktiverer disse. Noen som vet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Må innrømme jeg har blitt litt hekta på 1946. Spiller sikkert 1-2 timer om dagen men kvalifiserer vel ikke til tittelen "gamer" helt enda. Men er egentlig veldig sær på spillfronten, ikke mye annet enn WW2 flysim som frister. Driver å leter på Finn etter et bra grafikk kort. Glapp nettopp et 1060/6gb for meg her om dagen men det dukker vel opp flere gode dealer i disse utider. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Da har jeg kommet meg såpass langt på vei at jeg har fått installert "nytt" grafikk kort (Asus 1060 Strix 6gb) og skaffet til veie en splitter ny Samsung Evo 860 SSD på 500 gb. Har Windows 10 på maskina. Sletta 1946 på den mekaniske harddisken. Lastet også ned siste drivere fra Asus for det grafikk kortet. Installerte så 1946 igjen på den gamle harddisken, men spillet ville ikke starte. Det skjedde liksom ingenting når jeg klikka på ikonet. Det jeg lurer på akkurat nå er om det kan være en god ide å skaffe seg Windows 7 med tanke på at dette operativsystemet kan være en bedre match opp mot 1946 enn Windows 10 eller om dette bare er bortkastet tid og at spillet fungerer like godt på Windows 10 bare jeg prøver lenge nok til jeg endelig treffer blink. Takker for tips.    

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar

Hva med og prøve kompabilitet,s mode på 1946 ?

Finn 1946.exe høyre klikk, egenskaper, kompabilitet, der krysser du av for kompabilitet og setter den på for windows 8 eller windows 7. 

Ser ikke grunnen for og gå tilbake til windows 7. Finnes vel ikke støtte for det lenger ?

Regner med du installerte 1946 på den nye hardisken ? Eller sletta du det fra den gamle og installerte igjen til den gamle. ? 

 

Lenke til kommentar

Hei. Joda prøvde faktisk kompabilitetsmodus på Win7 og da funka det. Men vil det si at spillet yter dårligere i denne modusen? Så vel en liten forbedring men ikke egentlig noe spesielt radikalt. Kjørte på med 1280 for en gangs skyld. Installerte spillet på den gamle hard disken i tilfelle det ikke skulle funke så slipper jeg å slette og skrive over SSD disken.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...