Gå til innhold

Neste år kan det bli lov med selvkjørende biler i Norge


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
60watt skrev (4 timer siden):

Tesla fsd nivå 5. Snart klar

Tja, nærmer seg nivå 3 er vell mer rett. Så snart en får spikret nivå 3 regelverk i EU er nok Tesla kjapt ute med nivå 3 kjøring på flerfelts motorvei. Det er iallefall det jeg ser for meg. Så vill dette stadig utvides til flere former for "vei" til en kan si en er over på nivå 4. Fra 4 til 5 tror jeg det vill ta ekstrem tid, om vi noen gang kommer der. Utrolig vanskelig å "bevise" at en takler alle mulige situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Tja, nærmer seg nivå 3 er vell mer rett. Så snart en får spikret nivå 3 regelverk i EU er nok Tesla kjapt ute med nivå 3 kjøring på flerfelts motorvei. Det er iallefall det jeg ser for meg. Så vill dette stadig utvides til flere former for "vei" til en kan si en er over på nivå 4. Fra 4 til 5 tror jeg det vill ta ekstrem tid, om vi noen gang kommer der. Utrolig vanskelig å "bevise" at en takler alle mulige situasjoner.

Tror selvkjøring trenger samme system som skipstrafikken. En sender som forteller annen trafikk hastighet og retning

En autonom bil ser bare det som er synlig.

I veikryss kan biler være skjult bak vogntog og busser.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Tror selvkjøring trenger samme system som skipstrafikken. En sender som forteller annen trafikk hastighet og retning

En autonom bil ser bare det som er synlig.

I veikryss kan biler være skjult bak vogntog og busser.

Ett menneske ser bare det som er synlig. Forøvrig er ikke dette foreslått etter hva jeg har lest for nivå 3. Og det er greit nok for Tesla, de er på nett 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Ett menneske ser bare det som er synlig. Forøvrig er ikke dette foreslått etter hva jeg har lest for nivå 3. Og det er greit nok for Tesla, de er på nett 

Forskjellen er at et menneske ofte vet hva man ikke ser og tar høyde for worst case eller planlegger hva man gjør viss det kommer en motorsykkel bak den varebilen eller at det kan komme en sykkel på innsiden av bussen.

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (56 minutter siden):

Forskjellen er at et menneske ofte vet hva man ikke ser og tar høyde for worst case eller planlegger hva man gjør viss det kommer en motorsykkel bak den varebilen eller at det kan komme en sykkel på innsiden av bussen.

 

Og hvorfor skulle ikke slike systemer tatt høyde for samme ting? Den oppdager slike ting mye raskere enn oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 timer siden):

Jeg håper FSD-betaen kommer til Norge uten at regelverket trenger å være klart for det. Altså, så lenge sjåføren fortsatt er 100% ansvarlig og alltid skal ha kontrollen.

Ja vi kan jo la bilføren ta full kostnad fordi systemet mislykkes, senere kan bilprodusenten ta kostnaden fordi de garanter det er 100% trygt. Fint måte å kunne gi reklame på 100% selvkjørt bil til overpris og tillegg ha krav om førerkort.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 minutter siden):

Ja vi kan jo la bilføren ta full kostnad fordi systemet mislykkes, senere kan bilprodusenten ta kostnaden fordi de garanter det er 100% trygt. Fint måte å kunne gi reklame på 100% selvkjørt bil til overpris og tillegg ha krav om førerkort.

Føreren er 100% ansvarlig i Tesla sine biler, en skal konstant overvåke og ha kontroll på bilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (14 minutter siden):

Ja vi kan jo la bilføren ta full kostnad fordi systemet mislykkes, senere kan bilprodusenten ta kostnaden fordi de garanter det er 100% trygt. Fint måte å kunne gi reklame på 100% selvkjørt bil til overpris og tillegg ha krav om førerkort.

Selvsagt skal bilføreren ta fullt ansvar når han bruker et system som ikke er ferdig og ikke ment eller godkjent for å brukes uten at man har 100% kontroll på ting hele tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Og hvorfor skulle ikke slike systemer tatt høyde for samme ting? Den oppdager slike ting mye raskere enn oss.

Godt mulig at de gjør det. Det ser bare ikke slik ut. 
Har sett mye på krasj videoer. Det som er typisk er at de aller fleste kollisjoner skyldes ting man ikke ser. 
 

Da må man enten vente til man har klar sikt langt nok eller være forberedt på at det kommer en bil som ikke har sjanse til å stoppe. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Å være en konstant overvåken men passiv observatør er totalt umennesklig. Det er helt urealistisk å tro at noen vil greie det. 

Å være en konstant årvåken og aktiv observatør er like umenneskelig. Det viser alle som sovner bak rattet når de kjører 100% manuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):
60watt skrev (På 24.10.2020 den 1.21):

Tesla fsd nivå 5. Snart klar

Tja, nærmer seg nivå 3 er vell mer rett. Så snart en får spikret nivå 3 regelverk i EU er nok Tesla kjapt ute med nivå 3 kjøring på flerfelts motorvei.

Ved nivå 3 så skal bilen ved alle situasjoner funksjonen er påslått ved være en bedre og sikrere sjåfør enn et menneske. Det er derfor ansvaret skiftes, og vi ikke lengre er ansvarlige for feil. 

Ingenting av det Tesla har vist passer inn i denne beskrivelsen. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Prøv å se hvor mange som sovner bak rattet i bytrafikk og hvor mange som sovner på lange rette veistrekk. Du vil bli overrasket

Godt poeng. Man sovner sikkert som regel på landevei/motorvei. Og da har det lite å si om man kjører 100% selv eller ikke, for monotonien setter inn uansett. Du argumenterer egentlig mot deg selv her.

Uten førerassistent så går det sannsynligvis fryktelig galt. Med førerassistent så vil bilen holde seg på veien, unngå andre biler, og varsle og vekke fører. Dette gjelder selv om det skulle vise seg at man sovner lettere ved bruk av førerassistent. Så å kjøre med førerassistent er uansett mye sikrere totalt sett fordi selv om man dupper av så betyr ikke det katastrofe, i motsetning til hvis man kjører helt selv og dupper av.

QED.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (10 timer siden):

Ved nivå 3 så skal bilen ved alle situasjoner funksjonen er påslått ved være en bedre og sikrere sjåfør enn et menneske. Det er derfor ansvaret skiftes, og vi ikke lengre er ansvarlige for feil. 

Ingenting av det Tesla har vist passer inn i denne beskrivelsen. 

Jo, det viser riktignok noe uferdig, men man kan tydelig se hvor dette bærer. Tesla klarte det "ingen" trodde de skulle klare. Det er ganske utrolig. Igjen: Don't bet against Elon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maks 60km/t på veier som er bygget for 110km/t. Totalt ubrukelig i Norge altså. Får nok vente på neste regelendring ;)

Jeg stusser dog på dette kravet:

"Datalagringssystemet skal startes opp når ALKS aktiveres, og deaktiveres når føreren tar over kontrollen."

Det må da være sikrere å ha datalagringssystemet aktivt hele tiden, så man også kan overvåke feil som føreren gjør. Merkelig at dette ikke tillates. Tesla lagrer slik info i dag, betyr det at de gjør noe ulovlig?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...