Gå til innhold

Elbilen løser ikke alle problemer. Det må større grep til


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Xaphoon said:

Jernbane, jernbane og mer jernbane.

Det er altfor liten befolkningstetthet til at skinnegående er noe alternativ, bortsett fra Fornebubanen evt.

For Norge er buss en god løsning mange steder. Det som virkelig mangler utenfor Oslo er gratis innfartsparkering slik at folk kan ta toget istedenfor å okkupere bussfilen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg er vi nødt til å finne en større grad av enighet politisk i Norge. Vi kan ikke vingle mellom sentralisering og desentralisering slik vi har gjort til evig tid her i Norge.

Arbeidsplasser må være der folk er. Det er ikke noe vits i bygge masse nye arbeidsplasser langt ute i gokk der infrastrukturen er elendig slik at man må kjøre biler.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, RaptorStrike said:

I tillegg er vi nødt til å finne en større grad av enighet politisk i Norge. Vi kan ikke vingle mellom sentralisering og desentralisering slik vi har gjort til evig tid her i Norge.

Arbeidsplasser må være der folk er. Det er ikke noe vits i bygge masse nye arbeidsplasser langt ute i gokk der infrastrukturen er elendig slik at man må kjøre biler.

Enig, de fleste land bygger infrastruktur før man utvikler nye områder. Se til Europa, folk bor mange mil fra arbeidsstedet men kan ta tog eller kjøre på brede motorveier slik at tidsbruken ikke blir så høy. I Norge er dessverre bilen det nest raskeste etter fly.

Lenke til kommentar

Biodrivstoff er ett blindspor i miljødebatten. Det kan hjelpe på CO2 utslipp, men vil medføre andre problem da det vil kreves svært store areal for å dyrke råstoff, noe som vil sette de gjenværende villmarkene under stort press. Noen hevder at biodrivstoff framstilt av trær er løsningen, men dette vil i liten grad hjelpe på CO2 utslippene. Ettersom også biodrivstoff slipper ut CO2 og det vil ta 100 år før ett nytt tre har tatt opp dette utslippet.

Endret av Andre Nyttårsdag
sitat manglet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (4 timer siden):

I tillegg er vi nødt til å finne en større grad av enighet politisk i Norge. Vi kan ikke vingle mellom sentralisering og desentralisering slik vi har gjort til evig tid her i Norge.

Arbeidsplasser må være der folk er. Det er ikke noe vits i bygge masse nye arbeidsplasser langt ute i gokk der infrastrukturen er elendig slik at man må kjøre biler.

Folk har alltid flyttet etter arbeidsplassene, og når det nå er samlet masse folk på samme sted så er dette på grunn av at det før har vært stor tilgang på jobber der.

Ett av problemene med dette er når infrastrukturen må forbedres så er det som regel ikke plass til det, og en får en dyr og krevende prosess med naboklager, ekspropriering og tvangsflytting av folk og bedrifter. Noe som ofte resulterer i at des mer folk det bor ett sted, des mer overbelastet er infrastrukturen.

Så kanskje det ikke er en så dum ide å flytte en del jobber vekk fra de mest belastede områdene.

Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (8 timer siden):

Jernbane, jernbane og mer jernbane.

Eg liker jernbane og et minimum bør vere dobbeltspor mellom våre 3 største byer.

 

Her en skryteplansje fra Maersk, som om den stemmer gir at jernbane er 2,6 ganger så energieffektiv (CO2 basert beregning, som jo kan ha feilkilder) som lastebil.

65D49FA9-6E85-4EEC-A42D-C27E884908A7.thumb.jpeg.81f94e3c3a79a82eefc73db2c2da04f8.jpeg

 

Men det viktige stopper ikke bare dær:

* Kjøre å kviletider kan bli betre for sjåførene => nesten bare lokalkjøring.

* Kabotasjekjøring og utenlandsk konkuranse bortfaller.

* Vedlikehold av skinnegang skaper ikke trengsel, helautomatiske pukkjusteringer. Berelagjusteringer, som er spinndyrt og kommer som følge av tungtransport på vegene, kan reduseres betraktlig

* Autonome server systemer for lokal person og varehåndtering kommer.

* Kabel med DC strøm kan mukigens bruke trase

 

Og joda, eg er modul-fantast. Jernbanetraseen er breiere en vegbanen og husmoduler kan fraktes effektivt.

Eg mener der er store likskaper mellom moduler og masseproduksjon (stordriftsfordeler). Her er det mykje å hente, som ved batteri-elektriske amfibier på 32 fot (9,6 meter) som er min «fanesak» om man kan kalle det det.

Holder på å e-maile firma som har nok Evne (kompetanse) og Volumer (størrelse) til at et besøk med et ferdigutviklet 3D print på 1:16 kan få effekt.

Her en prinsippiell sak i LEGO (standerdeler/moduler):

1811340076_2016-12-3020_17.13(1).thumb.jpeg.dfe6a4d70821e8090e98aa83672f438e.jpeg 

 

Eg er konkret, det er ikke ZERO. Dei bare rører i egen semantikk, tar ikke grep og er ja et 0 i forhold.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Elbilen løser ikke noe som helst problem. Det er bare en bløff når de sier at elbilen løser et stort CO2 problem. CO2 er nemlig ikke noe problem. Det eneste problemet elbilen løser er å komme fra 0 til 100 på under 3 sekunder. Det skal vi riktignok ikke klage på, men det er litt for kostbart og helt unødvenig. Men dette var en bløff som Maggi Thatcher introduserte for å bekjempe streik i gruveindustrien. Siden har sosialistene overtatt den samme bløffen for å prøve på å avskaffe kapitalismen, f.eks kreve inn all slags skatter og avgifter for å bekjempe "CO2-problemet". CO2 er som sagt ikke noe problem, tvert imot.

Endret av 5CJ56A5D
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (1 time siden):

Elbilen løser ikke noe som helst problem. Det er bare en bløff når de tror at elbilen løpser et stort CO2 problem. Co2 er nemlig ikke noe problem. Det eneste problemet elbilen løser er å komme fra 0 til 100 på under 3 sekunder. Det skal vi riktignok ikke klage på, men det er litt for kostbart og helt unødvenig. Men dette var en bøff som Maggi Thatcher introduserte for å bekjempe streik i gruveindustrien. Siden har sosialistene overtatt den samme bløffen for å prøve på å avskaffe kapitalismen, f.eks kreve inn all slags skatter og avgifter for å bekjempe "CO2-problemet". CO2 er som sagt ikke noe problem, tvert imot.

Eg tror alle lettilgjenglige fosile energikilder blir brukt, samme pokker hva CO2 betyr. Og da får vi akslererendes kostnader fordi det medgår mer energi for å utvinne det resterende.

 

Glava og termopanglass (3 doble ruter) lønner seg den dag i dag. Bulp framme på båten, noe saktere fart og større skip. Alt på grunn av energipris, og dette er tegn på at vi må bli mer energieffektive.

IPaden bruker ikke 5% av gårsdagens PC, noen er startet å sanke varme fra spillvatn, det lønner seg å lage strøm av søppel osv osv. Alle vil ha mer og selvsagt billig nok energi om 50 - 100 år, så utvikling kreves uansett CO2 verknader.

 

4C18604A-D081-4EC1-8614-E5C966CB17FF.jpeg.10379ee13463ee55e2b2fb90b8a2ebcf.jpeg

 

Joda, eg er enig i at Tesla S og X ikke isolert sett gjør noe for miljøet. Men den forandrer persontransporten, og vi har snart autonome flåtebiler som følge av dette. Tar 4 - 12 pasasjerer og reduserer bilmengden i rushen tilsvarendes.

Og når infasingen av autonome flåtbiler starter får vi en produktutvikling som mangler sidestykke i historien. Vi forstår det bare ikke helt ennu, mer lettilgjenglig sentrum er bare 1 del.

 

Og ZERO har ikke mer å gjøre med det en den norske regjering hadde med prøveboring i nordsjøen.

Altså ikke den dritt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Egentlig en tåpelig overskrift på denne artikkelen siden der er absolutt ingen ting, heller ikke elbiler, som alene løser alle "problemene" i klimapolitikken. Men det er like åpenbart at elbiler løser noen problemer som f.eks. lokale utslipp. Og på litt sikt kan kanskje batteriene kobles til nettet for å ta forbrukstopper. Uansett er overgang til elektrisk transport et viktig skritt i riktig retning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (1 time siden):

Egentlig en tåpelig overskrift på denne artikkelen siden der er absolutt ingen ting, heller ikke elbiler, som alene løser alle "problemene" i klimapolitikken. Men det er like åpenbart at elbiler løser noen problemer som f.eks. lokale utslipp. Og på litt sikt kan kanskje batteriene kobles til nettet for å ta forbrukstopper. Uansett er overgang til elektrisk transport et viktig skritt i riktig retning.

Det er vel ikke noe skritt i riktig retning for Norge. Vi taper jo arbeidsplasser og inntekter. Bare en idiot undergraver sitt eget inntektsgrunnlag med vitende og vilje.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (2 timer siden):

Egentlig en tåpelig overskrift på denne artikkelen siden der er absolutt ingen ting, heller ikke elbiler, som alene løser alle "problemene" i klimapolitikken. Men det er like åpenbart at elbiler løser noen problemer som f.eks. lokale utslipp. Og på litt sikt kan kanskje batteriene kobles til nettet for å ta forbrukstopper. Uansett er overgang til elektrisk transport et viktig skritt i riktig retning.

Å koble bil til nett for å levere strøm er ideoti.

Her er en enkel forklaring, og sågar godt formulert, om Du har tid å vie dei som kan dette :

https://www.youtube.com/watch?v=sqB1vMmuhFQ

 

Ja, hele artiklen er tåplig (ZERO), bare støy og teller minus debattmessig.

Her mer dritt: https://www.tu.no/artikler/webinar-torsdag-fremtidens-lading-og-smart-stromstyring/499003

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
On 9/7/2020 at 2:51 PM, Simen1 said:

Klimautslipp og miljøødeleggelser som følge av transport er én ting, men produksjon av godset som fraktes representerer vanligvis MYE større utslipp og miljøødeleggelser enn frakten. Vi må kunne ha begge tanker i hodet på en gang og vekte fornuftig de mot hverandre.

Bedre transportmåter er vel og bra, men jeg tror produksjon er et undervurdert problem. Et viktig tiltak jeg savner mer fokus på er produkters levetid. Hvis produkter varer f.eks 25% lengre så vil også produksjon og transport falle med 20%. Norge bør jobbe for internasjonalt styrkede forbrukerrettigheter ved kjøp av produkter. Som f.eks lengre reklamasjonstid, bedre vern mot dårlig kvalitet, økt reparerbarhet, bedre informasjon om materialvalg vs levetid osv.

Enig, men ikke glem at transport står for ca 30% av total utslipp (dette inkluderer persontransport, fly og slikt også)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, Andre Nyttårsdag said:

Folk har alltid flyttet etter arbeidsplassene, og når det nå er samlet masse folk på samme sted så er dette på grunn av at det før har vært stor tilgang på jobber der.

Ett av problemene med dette er når infrastrukturen må forbedres så er det som regel ikke plass til det, og en får en dyr og krevende prosess med naboklager, ekspropriering og tvangsflytting av folk og bedrifter. Noe som ofte resulterer i at des mer folk det bor ett sted, des mer overbelastet er infrastrukturen.

Så kanskje det ikke er en så dum ide å flytte en del jobber vekk fra de mest belastede områdene.

Dette er fordi Norge aldri har gjort noen samfunnsplanlegging. Mesteparten av infrastrukturen blir etablert/utvidet leenge etter at veinettet har kollapset og alt av boliger og næring er bygget.

Hadde vi planlagt for, og investert i infrastruktur hadde ikke folk trengt å bo så tett som du påpeker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, 5CJ56A5D said:

Elbilen løser ikke noe som helst problem. Det er bare en bløff når de sier at elbilen løser et stort CO2 problem. CO2 er nemlig ikke noe problem. Det eneste problemet elbilen løser er å komme fra 0 til 100 på under 3 sekunder. Det skal vi riktignok ikke klage på, men det er litt for kostbart og helt unødvenig. Men dette var en bløff som Maggi Thatcher introduserte for å bekjempe streik i gruveindustrien. Siden har sosialistene overtatt den samme bløffen for å prøve på å avskaffe kapitalismen, f.eks kreve inn all slags skatter og avgifter for å bekjempe "CO2-problemet". CO2 er som sagt ikke noe problem, tvert imot.

Vi har aldri hatt ordentlig kapitalisme...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (59 minutter siden):

Dette er fordi Norge aldri har gjort noen samfunnsplanlegging. Mesteparten av infrastrukturen blir etablert/utvidet leenge etter at veinettet har kollapset og alt av boliger og næring er bygget.

Hadde vi planlagt for, og investert i infrastruktur hadde ikke folk trengt å bo så tett som du påpeker.

Sosialøkonomene i AP mente før (og gjør det kanskje enda) at å investere i infrastruktur førte til inflasjon. Skumle folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (På 8.9.2020 den 21.41):

Egentlig en tåpelig overskrift på denne artikkelen siden der er absolutt ingen ting, heller ikke elbiler, som alene løser alle "problemene" i klimapolitikken. Men det er like åpenbart at elbiler løser noen problemer som f.eks. lokale utslipp. Og på litt sikt kan kanskje batteriene kobles til nettet for å ta forbrukstopper. Uansett er overgang til elektrisk transport et viktig skritt i riktig retning.

Største problem er ikke biler, største problem er båter og fly av større størrelse hender de dumper drivstoff for sikkerheten kun fordi det kutter vekt. Så det er ganske lattelig og lite fornuftig. Vil si heller det er større problem.

Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Største problem er ikke biler, største problem er båter og fly av større størrelse hender de dumper drivstoff for sikkerheten kun fordi det kutter vekt. Så det er ganske lattelig og lite fornuftig. Vil si heller det er større problem.

Nei, de dumper ikke drivstoff. 

Flybransjen har tynne marginer. Drivstoff koster penger. Ingen flyselskap i verden dumper drivstoff frivillig. De dumper drivstoff om alternativet er en for tung landing. Det skjer kun i ekstreme tilfeller, når et fly må lande kort tid etter avgang, f.eks. på grunn av en motor som ikke fungerer.

Det er IKKE del av normal operasjon. Det er i nødstilfeller. Og det er ikke alle flytyper som kan dumpe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...