Gå til innhold

Polestar 2-kaféen: Tips, spesifikasjoner og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det blir for overfladisk å sei at bilene er jevnt over halvt tonn tyngre enn tilsvarende intet-elektriske. ioniq med bensin er 1.37 tonn. ioniq EV er... heile 1.42 tonn.

Edit: Dette har forsåvidt endret seg med modellene, men dette er bilene eg sammenlignet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190738743

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191472280

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Ja, det blir for overfladisk å sei at bilene er jevnt over halvt tonn tyngre enn tilsvarende intet-elektriske. ioniq med bensin er 1.37 tonn. ioniq EV er... heile 1.42 tonn.

Edit: Dette har forsåvidt endret seg med modellene, men dette er bilene eg sammenlignet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190738743

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=191472280

ja jeg mener det er sterkt overdrevent. Veier de mer? Ja. Men at det "jevnt over" er ett halvt tonn er jeg 100% uenig i til det motsatte er bevist. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

ja og om du kikker heeelt til høyre ser du 1450. Altså, slutt å nitpick nå og fokuser mer på påstanden din. Som var at snitt forskjellen er ett halvt tonn... 

Snakk om cherry-picking.  Slutt å være så useriøs.  En e-Golf har langt mer til felles med 1,0-varianten enn den mest topp-trimmete varianten.  Jeg la til godviljen og tok med vekten til 1,5'ern siden det nok er den de fleste velger. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (4 minutter siden):

Snakk om cherry-picking.  Slutt å være så useriøs.  En e-Golf har langt mer til felles med 1,0-varianten enn den mest topp-trimmete varianten.  Jeg la til godviljen og tok med vekten til 1,5'ern siden det nok er den de fleste velger. 

Nei, de svakere golfene har også mere primitiv understell med stiv bakaksling f.eks. 
Din påstand om at vekt er den største årsaken at elbiler er mindre effektiv i høyere hastighet er helt feil. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

En golf veier 1170-1265 

1170 - 1450.

Har den som veier 1450 mye høyere forbruk i 120km\t da slik som f.eks en MG ZE EV som veier 1491Kg? Siden du mener det er vekten som gjør at forbruker blir høyere i høy hastighet?

En moderne dieselmotorer har vel en 41% effektivitet ifølge wikipedia. Lavere på bensinmotorer. Du tror ikke det kan ha noe å si?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det mogleg å prøvekøyre i Oslo tru? Er her i distriktet denne uka, så lurte på kor eg evt får prøvekjørt ein. Har ei mor som kanskje kan fristes den retningen. (Skjønt eg holde på hatten til batteriproblemene er ute av verda.)

EDIT: https://www.polestar.com/no/test-drive/booking/select-location/space?location-type&model=ps2

Men fullbooket i Oslo visst!

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Snakk om cherry-picking.  Slutt å være så useriøs.  En e-Golf har langt mer til felles med 1,0-varianten enn den mest topp-trimmete varianten.  Jeg la til godviljen og tok med vekten til 1,5'ern siden det nok er den de fleste velger. 

det er du som mener det skiller 500kg, det har du ikke fått til. Jeg er ikke useriøs, mine påstander er korrekte, dine derimot. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sånn for sammenlikningene skyld av drivlinjer:
Dagens versjon av BMW M3 (2021) har S58 motor som har en nettovekt (uten væsker) på 139 kg. V8 som den erstattet veier ytterligere 10 kg.
Tillegg for modellens ZF gearkasse ca 90 kg og en 50 liter bensin tank så er man på 280 kg uten eksos.
Tesla model 3 sin batteripakke veier i seg 478 kg iflg wikipedia, så har man vel elmotorene i tillegg.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, syar2003 said:

Sånn for sammenlikningene skyld av drivlinjer:
Dagens versjon av BMW M3 (2021) har S58 motor som har en nettovekt (uten væsker) på 139 kg. V8 som den erstattet veier ytterligere 10 kg.
Tillegg for modellens ZF gearkasse ca 90 kg og en 50 liter bensin tank så er man på 280 kg uten eksos.
Tesla model 3 sin batteripakke veier i seg 478 kg iflg wikipedia, så har man vel elmotorene i tillegg.

Lucid Air sin nye elmotor med girkasse (Er vel i hovedsak bare ett reduksjonsgir) veier 74kg og leverer 670 hestekrefter.
Så de begynner å få ned vekta litt der og.

Model 3 sin motor veier 92Kg. Mulig motoren fremme veier litt mindre siden den er svakere.

Batteriene er fortsatt ganske tunge, men det stiver av bilen veldig mye om det gjøres riktig som i Model 3 hvor batteriet er hele gulvet i bilen, og da sparer man kansje litt vekt på å slippe å forsterke her. Nå har jo ikke Polestar 2 batteriene i gulvet men heller i en T form og delvis under baksetene. Kansje litt derfor den veier 300kg mer enn Model 3.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Lucid Air sin nye elmotor med girkasse (Er vel i hovedsak bare ett reduksjonsgir) veier 74kg og leverer 670 hestekrefter.
Så de begynner å få ned vekta litt der og.

Batteriene er fortsatt ganske tunge, men det stiver av bilen veldig mye om det gjøres riktig som i Model 3 hvor batteriet er hele gulvet i bilen, og da sparer man kansje litt vekt på å slippe å forsterke her. Nå har jo ikke Polestar 2 batteriene i gulvet men heller i en T form og delvis under baksetene. Kansje litt derfor den veier 300kg mer enn Model 3.

 

Volvo har alltid hatt tunge biler ift konkurrendende ICE produsenter grunnet sitt fokus på passiv sikkerhet .
Polestar 2 er som kjent Volvo 40.2 skjenket til Polestar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
7 hours ago, Kahuna said:

Hva var det Bjørn pleide å si om andre biler som ladet sakte i kulda, "kjør som du har stjælt bilen!" Det funker sikkert på denne bilen også, bare kjør litt 'inspirert' før du skal lade så blir batteriet varmt. :)

Haha ja men er jo litt synd at folk må kjøre hardt for å få raskere lading. Kan jo ikke være så vanskelig å implementere noe software som varmer batteriet før man ankommer laderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Complexity said:

Haha ja men er jo litt synd at folk må kjøre hardt for å få raskere lading. Kan jo ikke være så vanskelig å implementere noe software som varmer batteriet før man ankommer laderen.

Savner en knapp til det. Noe jeg kunne trykket på x antall minutter før lading, slik at bilen kan forberede seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Polestar 2-kaféen: Tips, spesifikasjoner og diskusjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...