Gå til innhold

Polestar 2-kaféen: Tips, spesifikasjoner og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

35 minutes ago, tigerdyr said:

Såfremt jeg kunne lade på fergen, ja, men per idag er det meg bekjendt ikke mulig, og jeg ønsker ikke å forlenge en reisedag som allerede er på 10+ timer med en times lading et eller annet sted. 

Ein ioniq med 210 km rekkevidde klarer komfortabelt 2-3 timer med køyring uten lading om det ikkje er noko eg gløyme her. Då burde ein Polestar 2 med godt over dobbel rekkevidde klare det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ein ioniq med 210 km rekkevidde klarer komfortabelt 2-3 timer med køyring uten lading om det ikkje er noko eg gløyme her. Då burde ein Polestar 2 med godt over dobbel rekkevidde klare det?

Totalt er distancen ~450 km (av de er ca. 400 km på motorvei, dvs rekkevidden skal ta hensyn til en fart på 130 km/t som det kjøres i .dk).  Veldig få elbiler klarer dette i dag uten ladestopp (er vel egentlig bare en Tesla long range som greier det?).  En ioniq hadde ikke kommet i nærheten engang.

Ser at der innenfor 1-2 år skal komme en Ford Mustang og BMW i4 der angivelig skal tilby en rekkevidde på 600 km og det ville jeg vært fornøyd med.  Jeg forventer nesten i4'ern skal bli alt for dyr, men vi får se.  Volvo's XC40 Recharge skal angivelig bruke samme platform på Polestar 2 men likevel ha mindre rekkevidde.  Det er synd.  Liker godt utseendet på Volvoen. 

Lenke til kommentar

Elbil lading ombord på ferger er det nok lenge til vi ser. Dette er stanset av DSB og Sjøfartsmyndighetene. Det er jo ionity hurtiglader nær Larvik . Grønn kontakt osv i Kristiansand så du kan jo alltids sørge topplade elbilen til 80% der I et kvarter/tjueminutter før du drar ombord.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 time siden):

Det er vist denne bilbrannen ombord på en ferge som er årsaken: https://www.nrk.no/sorlandet/color-line-forbyr-lading-av-elbiler-1.7387736

Synd at de ikke heller snur på flisa og ser behovet og sørger for sikker og effektiv lading av elbiler på ferjen. Mot betaling såklart. 

Sette opp en dedikert "avdeling" på båten med dedikerte ladere, skikkelige kabler/el oppsett med regelmessig vedlikehold osv. Det er jo absolutt ett behov som bare er økende, og om de ikke tilbyr dette blir det nok flere som kobler seg til det de finner med ymse av kabler og elektronikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Det kommer garantert lading på ferger og båter etterhvert. Bare et tidsspørsmål. Uansett @tigerdyr, så er det ikke rare ladestoppet som skal til for at en Polestar 2 skal klare den turen. I verste fall bruker du kanskje 20-30 minutter lenger tid. Og på en så lang tur vil jeg argumentere at det er ganske uvesentlig.

Tja det vil jo være opp til den enkelte å vurdere, men det er en lang reisedag og med en ankomsttid rundt midnatt allerede og så å skulle legge til en halvtime eller hva det evt må til er lite fristende på en lang dag. 

Jeg ønsker fortsatt prøvekjøre bilen når det blir mulig, men jeg tror heller jeg venter på en bil som kan klare hele distancen. 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (15 timer siden):

500 km med 130km/t

Drømmekriterie.
Det tror jeg også det er en god stund til man ser uansett Elbil, produsent , vær og temperatur. 
Konstant 130km/t øker forbruket vesentlig for alle biler.
Tom current Tesla M3 LR med 18 tommer og Aero hubcaps er ca.10mil unna i en EPA rating (75 grader Farenheit) «når bilen er ny» .
Konstant 80-90km/t blir helt annerledes.

 

1773FF86-F7E3-481C-B7B7-3D1D654E4582.png

Lenke til kommentar
43 minutes ago, syar2003 said:

Drømmekriterie.
Det tror jeg også det er en god stund til man ser uansett Elbil, produsent , vær og temperatur. 
Konstant 130km/t øker forbruket vesentlig for alle biler.
Tom current Tesla M3 LR med 18 tommer og Aero hubcaps er ca.10mil unna i en EPA rating (75 grader Farenheit) «når bilen er ny» 

Takk for den tabellen.  Hadde ikke trodd det var et så umulig ønske...  Virker i det hele tatt litt useriøst å måle rekkevidden etter å snegle seg avgårde i 77 km/t, for hvem gjør det? 

 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, tigerdyr said:

Takk for den tabellen.  Hadde ikke trodd det var et så umulig ønske...  Virker i det hele tatt litt useriøst å måle rekkevidden etter å snegle seg avgårde i 77 km/t, for hvem gjør det? 

 

Ytterst få plasser her i Nord har vi 90 sone. Ellers går det i 80 eller lavere.

Så ganske mange har nok 77 eller lavere i gjennomsnitt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (35 minutter siden):

Takk for den tabellen.  Hadde ikke trodd det var et så umulig ønske...  Virker i det hele tatt litt useriøst å måle rekkevidden etter å snegle seg avgårde i 77 km/t, for hvem gjør det? 

 

Flere elbilsjafører etter hva jeg forstår som «hypermiler» og unngår til og motorveier til fordel for topologi for regenerering og lavere fartsgrense.

Her er en interessant artikkel om forbruksmåling mellom Oslo og Kristiansand , en rute langs E18 og en rute via Telemark 44km lengre.
Forbruk totalt av strøm var 35% mer på den kortere motorveistrekningen.

https://www.nettavisen.no/livsstil/test-hvor-mye-mer-strom-bruker-elbilen-pa-motorvei/3423974720.html

Lenke til kommentar
1 minute ago, syar2003 said:

Flere elbilsjafører etter hva jeg forstår som «hypermiler» og unngår til og motorveier til fordel for topologi for regenerering og lavere fartsgrense.

Da må man nesten mangle noe å gjøre.  For meg er selve transporten et nødvendig onde for å komme fra A til B og ikke et mål i seg selv.  

Lenke til kommentar

Noen i nabolaget har fått seg hvit PS2, vet ikke hvem det er så jeg spør heller her.. ;)

Hvilket forbruk/rekkevidde opplever dere i det daglige? Med min TM3 er WLTP-rekkevidden på 560km greit oppnåelig på sommerføre i 70-80 soner. Ikke like greit i 110-soner(+MVA) eller når det sludder sidelengs.. Hva opplever dere?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kahuna said:

Noen i nabolaget har fått seg hvit PS2, vet ikke hvem det er så jeg spør heller her.. ;)

Hvilket forbruk/rekkevidde opplever dere i det daglige? Med min TM3 er WLTP-rekkevidden på 560km greit oppnåelig på sommerføre i 70-80 soner. Ikke like greit i 110-soner(+MVA) eller når det sludder sidelengs.. Hva opplever dere?

Tek sin lille test gir vel en liten peikepinne.

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/QmllKV/vi-tok-med-polestar-2-pa-langtur-slik-var-forbruk-rekkevidde-og-hurt

Men luftmotstanden når man kjører i 110 er veldig mye høyere enn om man kjører i 70-80. Dette gjelder fossilbiler også men siden de er så innefektive i utgangspunktet er det ikke like merkbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (12 timer siden):

Spesiell påstand. 

Det har nok istedet å gjøre med at batteribiler jevnt over er et halvt ton tungere og derfor klarer seg dårligere jo fortere det går. 

Er de jevnt over ett halvt tonn tyngre? 

 

model 3 1847(performance/tyngst)/BMW m3 1585(2018 comp, første jeg fant på finn). 

diff 262kg

golf 1450, e golf 1540

diff 90 kg. 

to kjappe som viser en helt annen trend? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (1 minutt siden):

Morsomt?  Min sammenligning var da betydelig mere reell enn å sammenligne en Tesla Model 3 og M3.

Ja, 911 og en Taycan er langt i fra hverandre, de selges ikke i samme "segment". 

Model 3 og M3 er direkte konkurenter. Størrelser osv er relativt likt. Vekt også ser en...

Det er du som har påstanden om:

Sitat

batteribiler jevnt over er et halvt ton tungere 

Da bør du i alle fall prøve å vise til dette på en grei måte eller justere deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Polestar 2-kaféen: Tips, spesifikasjoner og diskusjon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...