Gå til innhold

Trenger sårt hjelp


mezoo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i en ganske kjip situasjon. Jeg kan fortelle en quick backstory så dere skjønner mere om situasjonen. Jeg har slitt med sosial angst siden barneskolen og har dermed gått glipp av EN DEL skole. Gikk nesten glipp av halve ungomsskolen, men var heldig og fikk plass på vgs ved særskiltgrunnlag. Jeg besto såvidt vg1 men klarte det. Vg2 derimot... gikk rett i dass og ble til et friår. Nå så har jeg startet på nettskole, hudpleie. Og det er kjempe vanskelig.. Det er ingen undervisning, skolebøkene er gamle og veldig kompliserte og vanskelig å lære seg av. Jeg sliter veldig med å i det heletatt lære noe. Hudpleier er drømmejobben min, og jeg vil virkelig ha en utdanning. Men det er så vanskelig, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Skolen har kostet meg masse penger, og jeg føler ikke jeg lærer noe. Kanskje jeg har dårlig konsentrasjonsevne? Har noen tips eller noen gode ideer til hva jeg kan gjøre for å klare dette :( Jeg har så lyst til å klare dette! Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Nettstudier er ofte en dårlig vei å ta utdanning. Prøv heller å ta helse og oppvekstfag som privatist og VG2 og VG3 hudpleier. Snakk også med fastlegen om du kan få time hos psykolog samtidig som du tar utdanning for å håndtere din mentale helse på en god måte.

Takk for så raskt svar! Ja jeg begynner å angre på valget.. men det er gjort. Det er ganske dyrt med psykolog, og lang venteliste. Men vi får se, kanskje jeg prøver til. Takk igjen :)

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 minutter siden):

Det er ikke særlig dyrt med psykolog, du betaler bare samme egenandel som hos fastlegen og så er det gratis etter at du har nådd egenandelen. Om kommunen din samarbeider med private psykologer så er det ikke lang venteliste.

Åja det hadde jeg ingen anelse om! Da skal jeg se nærmere på saken :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som motvekt til innlegget over så vil eg anbefale at du søker opptak på vidaregåande skule, eventuelt voksenopplæring om du finn det tilbodet på hudpleielinja.

Sjølv om du slit med sosial angst så vil det være lettare å lære når du har ein lærar og eit organisert studiemiljø. Det er mykje bra med nettstudiar, men det krever at du sjølv er strukturert og i stand til å søke den hjelpa du treng for å forstå og benytte deg av pensum. 

 

Eg vil også nemne at det finnes ei ordning som heiter praksiskandidat som gjer at du kan ta utdanning utan å gå på skule.
I all enkelheit så betyr ordninga at dersom du får deg ein jobb hos ein hudpleiar så kan du etter nokre års allsidig arbeidserfaring gå direkte opp til fagprøve utan utdanning. Kravet er at du må ha 25% lenger arbeidserfaring enn det som er ordinær læretid. For hudpleiar så er det vell 3 år med vgs som er kravet (der dei to siste åra er i bedrift), altså at du kan opparbeide deg nok erfaring med 4 års jobbing i bedrift.
Før du får ta fagprøva må du gjennom ein teoretisk eksamen før du får gjennomføre fagprøve. Når fagprøven er bestått så får du fagbrev på lik linje med dei som har tatt fagbrevet gjennom vgs-systemet.

Det vanskelegaste med å være praksiskandidat er å finne dei relevante jobbane som du kan bruke til å dokumentere nok erfaring når du i utgangspunktet ikkje kan faget. Ein plass å starte kan være å starte som assistent, berre det å observere ein faglært utføre sitt arbeid vil være kompetansebyggande. Det er ikkje nødvendigvis slik at du må jobbe hos ein hudpleiar heller, andre liknande yrker vil også kunne gi uttelling som praksiskandidat som til dømes jobb på frisørsalong, neglesalong, masør, fysioterapeut, osv.
Så det kan være ein stad å starte. Du bør prøve å ende opp med å jobbe på ein hudsalong dei siste åra ettersom det er der du lærer deg faget som du skal testast i ved fagprøve, men erfaringa kan du skaffe deg også frå andre arbeidsplassar.

Lenke til kommentar
On 9/6/2020 at 7:32 PM, mezoo said:

Hei! Jeg er i en ganske kjip situasjon. Jeg kan fortelle en quick backstory så dere skjønner mere om situasjonen. Jeg har slitt med sosial angst siden barneskolen og har dermed gått glipp av EN DEL skole. Gikk nesten glipp av halve ungomsskolen, men var heldig og fikk plass på vgs ved særskiltgrunnlag. Jeg besto såvidt vg1 men klarte det. Vg2 derimot... gikk rett i dass og ble til et friår. Nå så har jeg startet på nettskole, hudpleie. Og det er kjempe vanskelig.. Det er ingen undervisning, skolebøkene er gamle og veldig kompliserte og vanskelig å lære seg av. Jeg sliter veldig med å i det heletatt lære noe. Hudpleier er drømmejobben min, og jeg vil virkelig ha en utdanning. Men det er så vanskelig, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre videre. Skolen har kostet meg masse penger, og jeg føler ikke jeg lærer noe. Kanskje jeg har dårlig konsentrasjonsevne? Har noen tips eller noen gode ideer til hva jeg kan gjøre for å klare dette :( Jeg har så lyst til å klare dette! Takk på forhånd!

 

Det er nok bare å ta inn over seg at du ikke er en person som lærer så veldig fort. Da er det beste å lære praktisk, hudpleier er uansett ikke en beskyttet tittel så du kan kalle deg hudpleier så lenge du klarer å utføre arbeidet. Om du har tatt skole eller ikke er ikke noe kundene dine kommer til å bry seg så mye om.

 

Gitt lærevansker ville jeg ha tatt kontakt med NAV, forklart situasjonen slik som den er og kanskje fått en utplassering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...