Gå til innhold

Altibox-fiber, bridgemode og egen ruter


Anbefalte innlegg

Da har vi fått inn fiberkabel nr 2 og tenker å teste ut dette, som da er innhold fra Altibox. TV til nå har vært fra CD satelitt. 

Tenkte med det samme å sette ruter fra Altibox i bridge, så jeg har kontroll selv via Asus RT-AC3200. Kjører siste firmware. Enablet nå IGMP. Ellers er IPTV-settings:

Select ISP profile: None

Choose IPTV STB port: None (nettverk bak Asus-ruteren er koblet til Asus på port 4, men leste i en annen post at det var greit å ikke skrive noe her)

Use DHCP routes: Microsoft

Enable multicast routing: Enabled

Enable efficient multicast forwarding: Enabled

UDP proxy: 0

 

Kan ikke skjønne det er andre ting jeg bør sette her. 

På rommet der fiberen kommer inn i huset, står det en tv, koblet til altibox hjemmesentral på port 3. Denne fungerer helt fint.

Port 4 på hjemmesentralen går rett til vegg, kablet nett til rommet der Asus, filserver, sikringsskap osv står. Kabel via patchepanel til WAN-port på Asus. Port 4 på Asus til backbone-switch osv. Dekoder på Asus-nettet, koblet til tv i stue, melder nå at den finner Ethernet, men får ikke kontakt med Altibox. Så der er problemet. 

Noen som har tilsvarende problem fortsatt? Lignende poster jeg fant her er fra 2015.

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stund siden jeg fiklet med dette, og mulig det er forskjeller mellom hjemmesentralene.

Slik oppsettet ditt er, hvor du bruker egen ruter, så har du satt Altibox-sentralen i bromodus? Så vidt jeg husker, er ikke IPTV tilgjengelig på porten egen ruter kobles til når bromodus er benyttet. Og hvis den ikke er i bromodus, må vel VLAN konfigureres.

Lenke til kommentar

Det går an å sette hjemmesentralen i bromodus, for så å sende tv og internett i samme kabel ved hjelp av VLAN trunk. Man trenger to switcher med støtte for VLAN management, feks. Netgear GS105E/GS108E. Så leser man https://kb.netgear.com/11673/How-do-I-setup-a-VLAN-trunk-link-between-two-NETGEAR-switches og setter det opp. Vedlagt bilde er av mitt oppsett. Var bare en kabel fra hjemmesentral til TV-benken, så da ble dette løsningen for å få det kablet til Altibox tv-mottager, smart-TV og musikkstreamer. Nå ser ikke VLAN-ene hverandre, de bare deler switcher og kabel.

altibox.jpg

(Når jeg tenker meg om burde jeg byttet om VLAN1 og VLAN2, siden switchene konfigureres via VLAN1 som standard, men jeg fikk det til å fungere.)

Endret av Ventil
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nizzen said:

Jeg kjørte lenge bridge mode og Asus AX wifi 6 ruter (3 stk) Internett datt ned et par ganger i uka. Testet å kjøre uten bridge mode og det funker mye bedre. Full hastighet får jeg 500/500, så gidder ikkje gå tilbake til bridge mode for å si det slik... 

Var det sånn at Asus ruteren din ga beskjed om at den ikke fikk IP fra hjemmesentralen med ujevne mellomrom, som gjorde at du mistet nett? 

Kjører du nå Asus systemet kun som AP? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, GA said:

Var det sånn at Asus ruteren din ga beskjed om at den ikke fikk IP fra hjemmesentralen med ujevne mellomrom, som gjorde at du mistet nett? 

Kjører du nå Asus systemet kun som AP? 

Ja, mener på det!

Kjører nå KUN Asus nett hjemme nå. Noe kablet og resten wifi. Altså lankabel fra Altiboxen uten at altiboxen er i bridge. Funker flawless. Vet ikkje hva brigemode føkka opp, men satt tilbake og fikk samme feil etter hvert.

Skal ALDRI sette i bridge mode igjen :D Spesielt når jeg får full ytelse nå :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nizzen said:

Ja, mener på det!

Kjører nå KUN Asus nett hjemme nå. Noe kablet og resten wifi. Altså lankabel fra Altiboxen uten at altiboxen er i bridge. Funker flawless. Vet ikkje hva brigemode føkka opp, men satt tilbake og fikk samme feil etter hvert.

Skal ALDRI sette i bridge mode igjen :D Spesielt når jeg får full ytelse nå :p

Jeg har nøyaktig samme problem, skal teste å slå av Bridge i morgen! Takk for info ?

Lenke til kommentar
13 hours ago, Nizzen said:

Jeg kjørte lenge bridge mode og Asus AX wifi 6 ruter (3 stk) Internett datt ned et par ganger i uka. Testet å kjøre uten bridge mode og det funker mye bedre. Full hastighet får jeg 500/500, så gidder ikkje gå tilbake til bridge mode for å si det slik...

 

 

Akkurat samme som meg. Så fort jeg fikk Altiboxen i hus havnet ruteren fra dem i bridge mode og Asusen min skulle ta jobben. Men mye styr og IGMP som ikke vil kjøre skikkelig skaper både problemer for TVene i huset (eller dekoderne da), samt hastigheten blir ikke den samme (varierer en del). 

Satte så tilbake til normal mode på Altibox-ruteren i forrige uke og ting ble faktisk mer stabilt, og ikke minst får jeg full hastighet nå, 506 + 505 mbps (ned/opp).

Jeg har også en Google Nest pakke, 3 stk, men denne kan ikke brukes som backbone ennå, da virker ikke dekoderne som de skal. *sukk*

Skal komme en oppdatering i løpet av høsten står det på AiB-sidene, slik at også tv funker sammen med Nest. 

Edit: I øyeblikket står Asus-ruteren ikke i bruk. Som AP i andre etasje har jeg en Cisco-ruter som gjør jobben godt nok for mobiltelefoner og en bærbar. Til gaming osv er alt kablet. Og jeg har ikke samme energien til å leke med utstyr og prøve mye lenger. Holder jeg på å bli en slik "det skal bare virke"-fyr...? ?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
20 hours ago, Nizzen said:

Jeg kjørte lenge bridge mode og Asus AX wifi 6 ruter (3 stk) Internett datt ned et par ganger i uka. Testet å kjøre uten bridge mode og det funker mye bedre. Full hastighet får jeg 500/500, så gidder ikkje gå tilbake til bridge mode for å si det slik...

Har Altibox 500/500 og får full ytelse med VMG hjemmesentral i bridge mode og TP-link M9+ mesh som ruter.  Dønn solid.

Lenke til kommentar

Har FMG, som jeg kjører i bridge-mode mot en RT-AC3200 (der wifi er deaktivert, og "erstattet" av TPLink Deco X60 i AP-modus). Har kjørt med FMG-en i bromodus noen år nå og kan ikke si annet enn at det har vært stabilt. Også brukt diverse andre rutere mot denne i perioder.

Men bruker dedikert port for TV. FMG-en står på veggen bak TV-en, så i utgangspunktet  lite hensiktsmessig å gjøre ting noe mer komplisert enn man må. 

 

Lenke til kommentar
On 9/14/2020 at 6:38 PM, NULL said:

Men bruker dedikert port for TV. FMG-en står på veggen bak TV-en, så i utgangspunktet  lite hensiktsmessig å gjøre ting noe mer komplisert enn man må. 

Samme her, min VMG i bromodus står på veggen bak TVen og dermed er det såre enkelt å ta ut TV-signalet der, mens TP-link meshet fungerer som router. 

Jeg var ikke helt klar over disse problemstillingene da jeg fikk fiber tidligere i sommer, men det ante meg at det lureste var å få fiberen inn der TV-en står, selv om jeg ser lite på TV. Viken fiber hadde foreslått 2 andre alternativer for å ta inn fiberen og det er klart nå at det hadde skapt hodebry, men heldigvis fikk jeg gravet rundt huset og fiberen inn på rett plass, noe som viste seg å være den enkleste og beste løsningen for vår del.

Lenke til kommentar
On 9/13/2020 at 9:36 PM, Nizzen said:

Ja, mener på det!

Kjører nå KUN Asus nett hjemme nå. Noe kablet og resten wifi. Altså lankabel fra Altiboxen uten at altiboxen er i bridge. Funker flawless. Vet ikkje hva brigemode føkka opp, men satt tilbake og fikk samme feil etter hvert.

Skal ALDRI sette i bridge mode igjen :D Spesielt når jeg får full ytelse nå :p

Hei!

Kjører du Asusen i AP modus eller router modus? Jeg sliter med å få det til å fungere når jeg slår av bridge på Altibox FMG, mens hvis jeg har på Bridge så faller den fortsatt ut et par ganger i uken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/18/2020 at 8:31 PM, cacb said:

Samme her, min VMG i bromodus står på veggen bak TVen og dermed er det såre enkelt å ta ut TV-signalet der, mens TP-link meshet fungerer som router. 

Jeg var ikke helt klar over disse problemstillingene da jeg fikk fiber tidligere i sommer, men det ante meg at det lureste var å få fiberen inn der TV-en står, selv om jeg ser lite på TV. Viken fiber hadde foreslått 2 andre alternativer for å ta inn fiberen og det er klart nå at det hadde skapt hodebry, men heldigvis fikk jeg gravet rundt huset og fiberen inn på rett plass, noe som viste seg å være den enkleste og beste løsningen for vår del.

Men du har ikke testet TV i meshet?

Altibox sier så langt at det antakelig ikke vil fungere, og akkurat nå har jeg ikke lyst eller energi til å kludre til noe som virker bra. Selv om jeg liker bedre kontroll på eget nettverk med egen ruter og eget oppsett... Google Nest ligger foreløpig i esken sin. Og nå havnet Asus-ruteren der også.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Pop said:

Men du har ikke testet TV i meshet?

Jeg har 2 TVer, den vi bruker mest er koblet rett på VMG (i bromodus) som sagt. Ikke noe problem. Dersom jeg vil bruke den andre TVen går det greit med streaming gjennom TP-link Deco M9+ meshet til en google chromecast, eller via en Raspberry PI 4 (begge er koblet til den andre TVen med HDMI). Også problemfritt.

Google Nest ville jeg ikke hatt...

Lenke til kommentar

Ja, streaming på tv som er ikke koblet rett på VMG går fint, det er dekoderen som ikke vil leke. 

Får se om jeg gidder koble om og sette i bridge igjen når det kommer en update til Nest som skal håndtere dekoder. Men kjenner jeg gidder mindre og mindre slikt. Er blitt en forbruker... herregud, jeg er blitt eldre!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
43 minutes ago, Marius kildal said:

Hei Har problemer når jeg setter Hjemmesentral i bromodus hos atlibox og har 1 rt-ac66ub1 ekstra ruter det kommer opp ingen Internett tilgang når jeg setter den i bro noen som vet hvorfor og kan hjelpe med dette😊?

- Bruker du riktig port på Altibox-hussentralen?
- Forsøkt en factory reset av Asus-ruteren?

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Marius kildal said:

Hei Har prøvd og resette asus ruter heilt og den står I lan4 fra hjemmesentral til asus med en gang jeg setter hjemmesentral i bro så kommer det opp ingen Internett tilgang

Og ifølge dokumentasjonen for din hjemmesentral, så er det LAN4 som skal benyttes når den står i bromodus?

Hvis du kobler en pc til kabelen du ellers har til ruteren, kommer den på nett på LAN4? (bemerk: vet ikke hvor lang dhcp-lease Altibox har - kan være at det tar litt tid før ny enhet som kobles til får ip-adresse...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...