Gå til innhold

Hjelp til valg av forsterker/reciver


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kan ingentig om forsterkere/receivere, men har fått JBL LX90 høyttalere fra foreldrene mine nå. De ble tidligere spilt på en onkyo 2x150 watt forsterker. Høyttalerene er 6ohm. Jeg er student og prøver å finne noe billig på Finn, eller en reciver. Fungerer en reciever på 250watt greit? Hva er forskjellen på forsterker og reciver? Har skjønt at det er noe forskjell på lyden, men leiligheten min er 50kvm så trenger ikke den sykeste cerwin Vega forsterkeren liskom. Har derimot lyst ganske god kvalitet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Preben Bru skrev (1 time siden):

Hva er forskjellen på forsterker og reciver?

En receiver er en forsterker for hjemmekinoanlegg. Har typisk 5 + 1 kanal. En stereoforsterker har 2 kanaler.
Er ingenting i veien for å bruke en receiver til stereo, hvis det er det man har. Men hvis du skal kjøpe noe så er det vel en stereo forsterker du bør gå for. 
Når det gjelder effekt, så kan "en reciever på 250watt" bety flere ting. Hvis det skulle være utgangseffekt pr kanal så er vi i et segment med høy pris. Kanskje er det snakk om samlet forbruk på 5 kanaler. Og da er vel utgangseffekt i området 20 - 30W pr kanal. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...