Gå til innhold

Finnes det et fellesskap/samfunn for agnostikere i Norge?


Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp i en relativt stor kristen menighet og satte pris på regelmessige samlinger og meningsutveksling, men mitt livssyn har endret seg mye siden den gang at det ikke er aktuelt å søke felleskap i disse miljøene.

Idag slo det meg at det hadde vært interessant om det fantes møtepunkter for dem som regner seg som agnostikere, som ikke utelukker at det finnes "noe mer", men som ikke bekjenner seg til en bestemt tro eller doktrine. Jeg har lett litt etter om noe slikt eksisterer uten å kunne finne noe.

Kanskje det hadde vært mulig å startet opp et slags livssynssamfunn som ligner mer på en bokklubb eller et uformelt samtaleforum, hvor man kan møtes i små grupper og drøfte og reflektere over livets store og små spørsmål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Larzen_91 skrev (3 timer siden):

[…] men med det sagt så er de aller fleste ateister også agnostiske.[…]

Jeg tror ateisme og agnostisisme er ganske uforenelig ettersom ateister legger til grunn at det ikke finnes noen gud (fra gresk "atheos", «uten gud»), mens agnostikere simpelthen sier at de ikke vet om det finnes en gud eller ikke. Personlig finner jeg sistnevnte standpunkt mer åpent og mindre dogmatisk. Men som med alt annet så finnes det vel glidende overganger også her.

Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Jeg tror såkalte new-age-retninger, er det som åpner for mest, uten å låse seg til dogmer.
Dersom du begynner på en litt cræizy yoga-variant, eller noe, tror jeg det skal være lett å komme i kontakt med noen som kan lose deg videre i miljøet.

Tja, jeg har ikke noe i mot yoga, men det er nok ikke den gruppen mennesker jeg føler jeg kan ha rasjonelle og fornuftige samtaler med. Jeg har en del perifere bekjente innenfor ulike new-age-aktige miljøer, og det er like mye religion/dogmatikk der hos som de mer etablerte livssynene, hehe.

Det jeg finner attraktivt med det agnostiske livssynet er erkjennelsen om at man ikke vet; det føles som et ærlig og bra utgangspunkt og inviterer til samtaler uten fundamentalistiske trekk. Det faktumet at det finnes så mange ulike livssyn er i seg selv en god indikasjon på at religion ikke er en eksakt vitenskap hvor man kan sette to streker under svaret.

Men, tilbake til start; å samles regelmessig for fellesskap og gode samtaler er en av de fine aspektene ved "klassisk" kristendom, og det hadde vært artig hvis det fantes tilsvarende fellesskap for dem som har et mindre skråsikkert livssyn. Hvis ikke dette finnes, så kanskje jeg bare må prøve å få til noe sånt selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, messo said:

Tja, jeg har ikke noe i mot yoga, men det er nok ikke den gruppen mennesker jeg føler jeg kan ha rasjonelle og fornuftige samtaler med. Jeg har en del perifere bekjente innenfor ulike new-age-aktige miljøer, og det er like mye religion/dogmatikk der hos som de mer etablerte livssynene, hehe.

Det er vel en ganske utbredt og delvis korrekt observasjon av gruppen. Samtidig, som med alle andre litt marginale grupper; Er det det gjerne de mest ekstreme som er mest synlig.
Dersom man ønsker å kunne diskutere livssyn og ulike trosretninger, med noen som har relativt god innsikt i flere, tror jeg det er såkalte fritenker/new-age, eller hva man skal omtale dem som, hvor det er størst rom for dette.
Åpenbart finnes det grupperinger her, som er like trangssynte som ellers, men ja, det er vel et problem uansett retning man
beveger seg í.
Om du bor i Oslo begynner Gateavisa-miljøet å vokse litt igjen, som igjen har tilgang til flere dører innen ulike marginale alternative miljøer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
messo skrev (18 timer siden):

Jeg tror ateisme og agnostisisme er ganske uforenelig ettersom ateister legger til grunn at det ikke finnes noen gud (fra gresk "atheos", «uten gud»), mens agnostikere simpelthen sier at de ikke vet om det finnes en gud eller ikke. Personlig finner jeg sistnevnte standpunkt mer åpent og mindre dogmatisk. Men som med alt annet så finnes det vel glidende overganger også her.

 

Det jeg legger i ateisme, og som jeg anser meg selv, er som du sier uten Gud. Altså et fravær av gudetro. Gnostisisme har med viten å gjøre, og jeg påstår ikke å vite at Gud ikke fins. Ergo er jeg en agnostisk ateist. Men det er mange som bruker ordene om hverandre, for de fleste som kaller seg ateister så anser de agnostikere som ateister som vegrer seg for å si at de ikke har en aktiv gudstro.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...