Gå til innhold

Nå er «motorveien» for syklistene klar. Her skal det være trygt å sykle i høy fart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man trenger en presisering i trafikkreglene for at det skal bli trygt. I Dammark så har man sykkelstier som er forbudt for gående. I de danske trafikkreglene står det:

«Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat. Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat»

Man kan få bot for å gå i sykkelstien. I norske trafikkregler står det at man skal passere fotgjengere i tilnærmet ganghastighet og ingenting om at fotgjengere ikke får bruke sykkelveien. 

En sykkelvei er ikke trygg om det er en hund på ene siden av veien og eieren på andre siden med båndet på tvers av sykkelveien. Det blir som å ha syklister på en motorvei, som heldigvis er forbudt.

Med et slikt lovverk kunne man også gjøre det forbudt for syklister å bruke veien hvis det er en alternativ dedikert sykkelvei som kan brukes. En sykkelvei med fotgjengere som må passeres i ganghastighet er ikke noe alternativ.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Muligens: lage et forbud mot syklister på vei der det er sykkelsti tilgjengelig, men på samme tid må man sørge for at gode sykkelvei alternativer som det illustrert i artikkelen er tilgjengelig. Vil føre til mindre konflikter (men noe økte veikostnader).

Syklister er en sammensatt gruppe, så hvorfor generalisere? Det gir ikke mindre konflikter dersom man lar de mest effektive treningssyklistene dele sykkelvei med f.eks. 6-åringene.

Endret av Karlberner
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Frie fantasier said:

Ved passering av gående skal syklist hold tilsvarende ganghastighet. Ganghastighet slik den praktiseres av syklister er ca 30-35 km/t. Tror ikke at politiet noen gang har gitt bot.

I Sverige er det ikke tillat at sykle i gågater slik som i Norge.

Som løper er det med risk for livet at bevege seg på gangstier grunnet bøller på 2 hjul.

Hvis du leser loven så ser du at dette kun gjelder gangvei. Det gjelder ikke gang- og sykkelvei eller sykkelvei. Selvfølgelig må man gjøre det uansett dersom en fotgjenger vimser uforutsigbart der også, men det er ikke lovpålagt i alle tilfeller på andre veier enn fortau og gangvei. Det er risikosport å sykle på samme vei som løpere fordi de vimser uforutsigbart fra side til side eller springer midt i veien så det ikke går an å kjøre forbi trygt, som regel med musikk i ørene og uten å følge med rundt seg.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Grimnir said:

Likevel så kan du nok banne på at det kommer til å være en eller annen idiot som vil insistere på å sykle midt på bilveien.

Det er ingenting som heter bilvei.

Klarer du ikke kjøre forbi en syklist trygt har du ingenting i trafikken å gjøre.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Lynxman skrev (16 minutter siden):

Det er ingenting som heter bilvei.

Du skjønner utmerket godt hva jeg mente da jeg skrev bilvei, ingen vits å gjøre seg vanskelig. Den veien som bilene kjører på da om du virkelig skal være en flisespikker.

Sitat

Klarer du ikke kjøre forbi en syklist trygt har du ingenting i trafikken å gjøre.

Klarer du som syklist ikke å bruke en fin sykkelvei når den ligger rett ved siden av veien som bilene kjører på, da har du ingenting i trafikken å gjøre. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Lynxman skrev (7 minutter siden):

Loven er uenig med deg. Du kan bare klippe opp sertifikatet ditt.

JEg er ikke vanskelig. Å kalle den "bilvei" insinuerer at biler har en spesialrett der.

Jeg skriver "bilvei" fordi at det er der bilene kan kjøre, jeg sa null og niks om at bilene har enerett på det. Maken til kverulering, skjerp deg litt da.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Lynxman skrev (2 minutter siden):

Skjerp deg selv. Slutt å irritere deg over syklister.

Er syklist selv og irriterer meg ikke over syklister som viser hensyn. Det som derimot irriterer meg, det er syklister som er for evneveike til å bruke dedikerte sykkelstier når de ligger rett ved siden av bilveien den veien bilene kjører på. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (2 timer siden):

Likevel så kan du nok banne på at det kommer til å være en eller annen idiot som vil insistere på å sykle midt på bilveien.

Nei, ikke i dette tilfellet. Denne sykkelveien går så og si parallelt med E39 4-felts motorvei hvor det er forbudt å bl.a. sykle.

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (På 5.9.2020 den 23.42):

Det er nu vel 30% bompengefinansiert

Har ikke noe i mot å sponse litt sykkelvei om det blir mindre rushtrafikk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...