Gå til innhold

Folk dropper elbåter når de får høre prisen. Nå vil Høyre-topp gi støtte for å få markedet i gang


Anbefalte innlegg

dahln skrev (På 6.9.2020 den 17.45):

Det er bortkastet å bruke skattebetalernes midler på luksusbåter. Men Høyre vil jo ikke la seg hindre av at de ikke skjønner så mye om det de driver på med.

Tvert i mot, de skjønner det veldig godt. Subsidiert luksus for millionærer ER Høyre-politikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tor Hansen3 skrev (På 5.9.2020 den 14.30):

Få folk til å kjøpe seilbåter eller eldre snekker isteden. De bruker knapt drivstoff. En tresnekke kjører på lukta av drivstoff en hel sommersesong. Da har en løst hele utfordringen på en meget billig måte.
 

Det er feil å subsidiere ressurskrevende batteriløsninger når det finnes konvensjonelle løsninger som knapt har utslipp.

Herregud, hvor fjern går det an å bli?

Fortell meg gjerne hvordan regjeringen skal få meg til å ville ha en gammel tresnekke. Jeg mener det bokstavelig talt, fortell meg hva regjeringen kan si til meg og resten av det norske folket som ikke ønsker seg snekker, for å få oss til å kjøpe snekker.

For et flåsete innlegg...

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (2 timer siden):

Herregud, hvor fjern går det an å bli?

Fortell meg gjerne hvordan regjeringen skal få meg til å ville ha en gammel tresnekke. Jeg mener det bokstavelig talt, fortell meg hva regjeringen kan si til meg og resten av det norske folket som ikke ønsker seg snekker, for å få oss til å kjøpe snekker.

For et flåsete innlegg...

Kjøp hvilken båt du vil, men ikke skrik etter subsidier fordi du er sær og ikke ønsker de miljøvennlige båtene som faktisk finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mange glemmer er at båtmotorer i dag er svært kostbare. Folk kjøper diesel fordi drivstoffet er billig.For de aller fleste er det kostbart å kjøre båt alikevel.

Det mange glemmer er at om det blir høyere avgifter på båt diesel hva skjer da?

Kjøper man batteribåter med 200kwh batteripakker som kan drive båten en time?

Nei blir diesel dyrt kjøper man bensin motor. Disse koster gjerne halvparten av det en diesel motor koster. Alle rede her taper staten 100 000kr i tapte moms inntekter.

Disse bensinmotorene er stort sett gamle amerikanske V8 motorer som verken har katalysator eller spesielt lavt forbruk.

Resultatet vil bli økning i utslipp. Flere båt branner, flere syden turer og inntekts fall til staten fordi de mister momsinntekter og at folk bruker omtrent samme kronebeløp på fuel når de bruker båten.

Batteridrift er uegnet pr i dag for fritidsbåter som går over 7knop.

En 200kw diesel og 200liter diesel gir en vekt på ca 600kilo. Et 400kwh batteri vil gi to timer med kjøring. Det samme som 100 liter diesel. Med dagens priser på batterier er dette håpløst dyrt og håpløst tungt.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 9.10.2020 den 11.24):

Det mange glemmer er at båtmotorer i dag er svært kostbare. Folk kjøper diesel fordi drivstoffet er billig.For de aller fleste er det kostbart å kjøre båt alikevel.

Det mange glemmer er at om det blir høyere avgifter på båt diesel hva skjer da?

Kjøper man batteribåter med 200kwh batteripakker som kan drive båten en time?

Nei blir diesel dyrt kjøper man bensin motor. Disse koster gjerne halvparten av det en diesel motor koster. Alle rede her taper staten 100 000kr i tapte moms inntekter.

Disse bensinmotorene er stort sett gamle amerikanske V8 motorer som verken har katalysator eller spesielt lavt forbruk.

Resultatet vil bli økning i utslipp. Flere båt branner, flere syden turer og inntekts fall til staten fordi de mister momsinntekter og at folk bruker omtrent samme kronebeløp på fuel når de bruker båten.

Batteridrift er uegnet pr i dag for fritidsbåter som går over 7knop.

En 200kw diesel og 200liter diesel gir en vekt på ca 600kilo. Et 400kwh batteri vil gi to timer med kjøring. Det samme som 100 liter diesel. Med dagens priser på batterier er dette håpløst dyrt og håpløst tungt.

Skivebom

 

Folk bytter til dieselmotorer i Norge firdi de sparer penger på avgiftsfri diesel. Det er staten som taper penger når folk bruker dieselmotorer i båter.

 

Og ikke forsøk å snakke ned rene amerikanske motorer, de har mye strengere krav til utslipp enn vi har.

 

Jeg har en påhenger, den lagd i USA, men for vårt marked. Den har en emission sticker der det står, "Not approved for North America, For Export Only". Den forurenser altså for mye til å kunne selges i USA, den kan bare selges i land som tillater mer forurensing, som Norge.

 

Tidligere hadde jeg en amerikansk V8 som hadde en emission sticker med teksten "Approved in all areas, including California". Den var altså ren nok i utslippene til å ikke bare klare de generelle USA kravene men også Californias. Denne ble kjøpt billig i Norge pga noen hadde importert en ny båt fra USA, men pga den norske "subsidieringen" av såkalt avgiftsfri fiesel så valgte eieren å ta ut denne rene V8 bensknmotoren og selge den billig og sette inn en ny skitnere dieselmotor. Selv om det utgjorde rundt 250 000 i ekstra kostnad så regnet han med å spare inn dette på avgiftslettelsene på båtdiesel. Egentlig idiotisk, men så lenge staten betaler så gjør folk slikt.

 

Staten taper milliarder i året på at folk kjører på avgiftsfi diesel istedet for bensin.

 

 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (59 minutter siden):

Skivebom

 

Folk bytter til dieselmotorer i Norge firdi de sparer penger på avgiftsfri diesel. Det er staten som taper penger når folk bruker dieselmotorer i båter.

 

Og ikke forsøk å snakke ned rene amerikanske motorer, de har mye strengere krav til utslipp enn vi har.

 

Jeg har en påhenger, den lagd i USA, men for vårt marked. Den har en emission sticker der det står, "Not approved for North America, For Export Only". Den forurenser altså for mye til å kunne selges i USA, den kan bare selges i land som tillater mer forurensing, som Norge.

 

Tidligere hadde jeg en amerikansk V8 som hadde en emission sticker med teksten "Approved in all areas, including California". Den var altså ren nok i utslippene til å ikke bare klare de generelle USA kravene men også Californias. Denne ble kjøpt billig i Norge pga noen hadde importert en ny båt fra USA, men pga den norske "subsidieringen" av såkalt avgiftsfri fiesel så valgte eieren å ta ut denne rene V8 bensknmotoren og selge den billig og sette inn en ny skitnere dieselmotor. Selv om det utgjorde rundt 250 000 i ekstra kostnad så regnet han med å spare inn dette på avgiftslettelsene på båtdiesel. Egentlig idiotisk, men så lenge staten betaler så gjør folk slikt.

 

Staten taper milliarder i året på at folk kjører på avgiftsfi diesel istedet for bensin.

 

 

De aller fleste båt bensin motorer har ikke katalysator. Derfor har de høye utslipp av kullos, uforbrent bensin og nox.Dessuten har de ofte et svært høyt spesifikt brennstoff forbruk.

En 500hk diesel motor koster gjerne 500 000kr. Det gir staten 100 000kr i moms

En 500hk bensin motor koster gjerne 150 000kr. Moms på denne 35000kr 

Der har staten mistet 65000kr i moms

Lenke til kommentar
Trestein skrev (24 minutter siden):

De aller fleste båt bensin motorer har ikke katalysator. Derfor har de høye utslipp av kullos, uforbrent bensin og nox.Dessuten har de ofte et svært høyt spesifikt brennstoff forbruk.

En 500hk diesel motor koster gjerne 500 000kr. Det gir staten 100 000kr i moms

En 500hk bensin motor koster gjerne 150 000kr. Moms på denne 35000kr 

Der har staten mistet 65000kr i moms

Men grunnen til at de velger dieselversjonen er at de sparer mer på lave dieselavgiter en  prisforskjellen på motorene. Hvis man i ditt eksfmpel sparer 465 000 i drivstoffavgifter på å velge diesel så veier det opp for 350 000 dyrere motor. Da har staten tapt 400 000 i avgifter, mye verre enn 65 000...

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (1 minutt siden):

Men grunnen til at de velger dieselversjonen er at de sparer mer på lave dieselavgiter en  prisforskjellen på motorene. Hvis man i ditt eksfmpel sparer 465 000 i drivstoffavgifter på å velge diesel så veier det opp for 350 000 dyrere motor. Da har staten tapt 400 000 i avgifter, mye verre enn 65 000...

Da må du kjøre mange flere timer enn de 40 til 50 timene en slik motor går pr år.

Husk at du har 350 000kr å kjøpe bensin for om du velger bensin motor.

For mange er det faktisk dyrere å kjøpe båten med diesel i dag. De 4 kr man sparer pr liter tener man ofte ikke tilbake med unntak av at båten har høyere annenhåndsverdi med diesel.

Fjernes fordelen med avgiftsfri diesel vil de aller fleste velge bensin motor.

Disse er uten katalysator og har høyt bensinforbruk. Mange av bensinmotorene har ikke turbolading, 2 ventiler pr sylinder, støtstenger og kompforhold på 1:8.Forbruk deretter.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...