Gå til innhold

Hjelp til hjemmenettverk.


aloc666

Anbefalte innlegg

Hei, 

har prøvd å google meg frem til svaret her, men blir ikke mer sikker av svarene jeg finner, så prøver å spørre her. 

Hjemme har jeg internnett levert fra Lyse, og et modem fra dem. Har brukt dette trådløst og hatt en switch koblet i modemet. 

Det trådløse nettet har ikke vært optimalt, og har ikke klart å dekke hele leiligheten, noe som gjør at datatrafikken på mobilnett har vært ganske stor. 

Handlet meg derfor google nest ruter og et ekstra punkt. Dette har løst det trådløse problemet, men gir meg en ny utfordring. 
Jeg fikk beskjed av Altibox om å sette modemet deres i bro-modus for å få utnyttet dette maksimalt, dette gjør at jeg må koble en ny switch på ut fra nest ruteren (siden jeg ikke kan bruke modemportene), kobler på en switch der, men da virker ikke den switchen jeg hadde fra før. 

Kan jeg ikke koble en vanlig switch nest ruteren? Hva trenger jeg for å få den gamle ruteren opp igjen på nettet?

 

Kan være dette er rotete forklart, men håper dere forstår hva jeg mener.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, MariusJS said:

Litt usikker på hva du prøver å få til her, dersom modemet er i bridge og nest ruteren er ved siden av modemet så kobler du da switchen du allerede har i nest routeren, så skal det fungere "som før"

Dårlig forklaring fra min side. 

Jeg trenger også en switch ved siden av nest ruteren. Så må ha inn en ny switch. Har fått en av en kompis, men det funker ikke når jeg setter den gamle switchen i den nye.

Lenke til kommentar

Og jeg er dårlig på å forklare. 

Jeg har en stasjonær pc stående på et annet rom. Denne var koblet med kabel direkte i modemet. 

Fra modemet var det også en kabel til en switch i stua, denne switchen var for å kable tv, playstation osv. 

Nå når modemet er vekke, gir Nest ruteren meg bare 1 utgang. Derfor tenker jeg at jeg må ha en switch her, for å få kable den stasjonære på annet rom, og for å gi internett til switchen i stuen.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, aloc666 said:

Og jeg er dårlig på å forklare. 

Jeg har en stasjonær pc stående på et annet rom. Denne var koblet med kabel direkte i modemet. 

Fra modemet var det også en kabel til en switch i stua, denne switchen var for å kable tv, playstation osv. 

Nå når modemet er vekke, gir Nest ruteren meg bare 1 utgang. Derfor tenker jeg at jeg må ha en switch her, for å få kable den stasjonære på annet rom, og for å gi internett til switchen i stuen.

Aha, funker det om du kobler bort den nye switchen?

Lenke til kommentar
aloc666 skrev (5 minutter siden):

Og jeg er dårlig på å forklare. 

Jeg har en stasjonær pc stående på et annet rom. Denne var koblet med kabel direkte i modemet. 

Fra modemet var det også en kabel til en switch i stua, denne switchen var for å kable tv, playstation osv. 

Nå når modemet er vekke, gir Nest ruteren meg bare 1 utgang. Derfor tenker jeg at jeg må ha en switch her, for å få kable den stasjonære på annet rom, og for å gi internett til switchen i stuen.

Noe sånt?

image.png.6158b72c5356ba7c616f3f834ff9f432.png
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...