Gå til innhold

4-k rigg


Anbefalte innlegg

Hei alle!

Da NVIDIA nå slipper sin nye 30 serie så har jeg allerede forhåndsbestilt 3080. Dette fordi jeg tenker å lage en ny rigg som skal takle 4k-gaming i 120hz. 

Spørsmålet mitt er da i forhold til RAM. Jeg ser at det spriker veldig på hva som er lurt i å ha av RAM. Noen anbefaler 32gb DDR4 3200mhz RAM, mens andre sier at man bør ha 32gb DDR 4000+MHz. 

Jeg blir litt matt av hvor man skal legge seg så da lurer jeg på om det er noen her som har førstehåndskunnskap om dette? 

Jeg er på ingen måte noen som driver med OC, det eneste jeg er opptatt av er å bygge en stabil rigg som takler varmegang og stabilitet i pcn. 

Kom gjerne med tips i forhold til HK også, da det spriker en del i anbefalingen her også. 

Forøvrig kan jeg nevne at pcn skal ha Intel 10900k CPU samt kun SSD.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Met et slikt skjermkort vil du ha MYE minnebåndbredde. Dette får man med høy minnefrekvens. Med gode 2x16 brikker klarer man 4400c17 -> 4400c18 med riktig hovedkort. Med 2x8GB brikker klarer man 4700mhz + med Asus Apex z490 hovedkort, om brikkene er gode nok.

Så min anbefaling er å satse på høy minnefrekvens og 2x16GB minne, så slipper du å tenke på minnemengde.

Om du ikkje er så "keen" på å overklokke så fryktelig, så ville jeg ha valgt 4000c19 2x16 brikker, eller noe som er ca tilsvarende.

Kjører forresten 4x8GB 4000c15 brikker på et z490 Formula, og det funker også bra. Godt alternativ, dog en vifte over minnebrikkene er veldig lurt ;)

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Når man først kjøper 3800 og 10900k, kjøper man ikke tregt 3200mhz minne, punktum.

Er det forskjell, kort svar ja.

Men minne er komplisert, man får lavere båndvidde om timings er dårlig.

F.eks kan 3200mhz CL12 være raskere enn 4000mhz CL19. Lav CL = bedre: y10obfhbiaa31.png

Jeg ville fremdeles valgt 4000mhz, fordi du kan justere timings. Brikkene jeg har var 4000mhz CL19, men har justert timings og kjører nå på 4000mhz CL16. Jeg har et nokså billig hovedkort, og er kommer pointet til Nizzen, skal ha høy frekvens med gode timings må du ha godt hovedkort, med hovedkortet jeg har så fungerer ikke CL15 på 4000mhz, og kortet har heller ikke støtte for høyere frekvens.

Kan ta et eksempel i Division 2. Det er ikke myeå hente, men det er fremdeles noe å hente på raskere minne:

Så om du skal ha mest mulig ytelse av 3080 kortet kjøer du raskt minne, du mister noe ytelse på 3200mhz. Om du ikke er typen som overklokker til vanlig, kjøper du helt helt ok hovedkort 4000mhz CL19, og prøver å juster ned timings.

Alternativet er å legge mer penger i hovedkort, og gjøre slik som Nizzen foreslår over ;)

Men konklusjonen er, minne har litt å si. Kjøp så raskt minne som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...