Gå til innhold

Nå er bare én av fem nye biler helt fossildrevet: Dette har de mest solgte modellene til felles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biler som skrotes i år er i gjennomsnitt ca 18 år gamle og nesten 100% bensin/diesel-biler. I andre enden av livsløpet kommer det inn 21% med antagelig lavere forbruk av bensin/diesel enn de som gikk ut, 26,2% PHEV som bruker mye mindre bensin/diesel og hele 52,8% som ikke bruker bensin/diesel i det hele tatt. Dette lover dårlig for de som selger bensin/diesel og ikke har tatt steget til salg av strøm.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

I byer ligger det ofte en konstant grå eim av eksos på vindstille dager som påvirker alt og alle.

På landet er påvirker nok dieseleksosen mest helsa til den som må børste snøen av bilen om vinteren. Noen er heldige og har garasje både hjemme og på jobb, men der blir jo gjerne eksosen ennå mer konsentrert rundt bilen før man kommer seg av gårde, så det gjelder å vente med å starte motoren til alle er på plass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjørte forleden tre turer med henger og skrot til gjenvinninga på ca. 80km med en diesel, og veier som ikke er i vater.

Og det var mange fler en meg i samme ærend. Jeg så ingen elbiler der, så flere enn jeg er i tvil om elbilens muligheter inntil videre, som arbeidshest.

Det står ikke på krefter, men få kan dra en fornuftig henger, og så er det ikke plass til så mye "havre"...

 

Lenke til kommentar

TMX får jo det med henger skikkelig til. Både lang rekkevidde og enorm trekklast. Så det er jo bevist over en hver tvil at det ikke er teknisk umulig. Så får vi heller spekulere i hvorfor så få bilprodusenter har valgt den kombinasjonen og når campingglade nordmenn skal få flere trekkvogner å velge blant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 9/5/2020 at 6:40 PM, KjeRogJør said:

Kjørte forleden tre turer med henger og skrot til gjenvinninga på ca. 80km med en diesel, og veier som ikke er i vater.

Og det var mange fler en meg i samme ærend. Jeg så ingen elbiler der, så flere enn jeg er i tvil om elbilens muligheter inntil videre, som arbeidshest.

Det står ikke på krefter, men få kan dra en fornuftig henger, og så er det ikke plass til så mye "havre"...

 

Tesla Model 3 kan kjøre henger på 1000 kg og koster mindre enn de fleste biler. Ser ikke problemet... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
On 9/5/2020 at 3:59 PM, Bernt2 said:

De nye motorene går knallrent. Ikke en gang på kald motor lukter det annet enn vanndamp.

Din (og alles) luktesans er veldig dårlig til å finne ut om utslipp er farlige eller ikke. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Resultatet av "grottefesten" i Oslo viser vel at diesel-eksos ikke er spesielt sunt...

Står dieselaggregat, men det står også bærbart aggregat, og dieselaggregat er sjeldent bærbar så mest sansynlig at det er bensin de har brukt
Var nok heller ikke Euro 6

Jeg har kun sett at det har vært referert til diesel-aggregat. Vi får forholde oss til det hvis ikke noen har noe mer kjennskap til saken.

Edit: Dette sier Dagsavisen/NTB om saken:

image.png.0bc76899f6c2eaaa1c7f108c5c70a3ca.png

https://www.dagsavisen.no/oslo/nrk-flere-deltakere-fra-bunkerfesten-har-fatt-alvorlige-komplikasjoner-i-form-av-hjerneskader-1.1767942

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Jeg har kun sett at det har vært referert til diesel-aggregat. Vi får forholde oss til det hvis ikke noen har noe mer kjennskap til saken.

Edit: Dette sier Dagsavisen/NTB om saken:

image.png.0bc76899f6c2eaaa1c7f108c5c70a3ca.png

https://www.dagsavisen.no/oslo/nrk-flere-deltakere-fra-bunkerfesten-har-fatt-alvorlige-komplikasjoner-i-form-av-hjerneskader-1.1767942

Et diesel aggregat er som regel helt uten oksydasjonskatalysatorer som tar kullos, uten SCR som tar nox og uten partikkelfiltre som fjerner aske og partikler. Vil tro de aller fleste er slik.

Et diesel aggregat som har alt dette kan sammenlignes med en moderne dieselbil.

Dette er jo hovedårsaken til at el biler er så populært. Det er kostbart å rense eksosen. Mye bedre å la kraftverkene ta seg av dette.

 

Når jeg var ung var det jevngodt med drap å starte en motor i et lukket rom. 

Hvor bra eksosen fra et moderne kulldrevne kraftverk blir renset aner jeg ikke men tror ikke man skal langt østover før det er slakkere krav. Da får man mye rart opp i luften. Kull inneholder mye rart som ikke går gjennom noen rafinerings prosess der tungmetaller, aske og annen forurensing blir fjernet. Det går som regel rett ut av skorsteinen. Men når kull koster halvparten av olje så blir det billig strøm utav det og folk som har el biler kan kjøre langt og billig helt uten å forurense.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...