Gå til innhold

Høyesterett forkastet anke fra syklisten som brukte kollektivfelt i stedet for sykkelstien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Ivar Grøneng har vært støttet i saken av Norges Cykleforbund og Syklistenes Landsforening."

Hvorfor det? Ønsker de at alle syklister skal få lov å ta seg til rette over alt slik at de kan forstyrre all annen trafikk? Alle syklister som ikke kjører ut til siden for å slippe forbi trafikk eller som kjører i veien istedenfor å bruke sykkelvei burde risikere bøter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mosseveien der syklisten fikk bot har en kombinert gang/sykkelvei. Han sier han har i snitt ca 30km/t i oppoverbakke så han sykler sannsynligvis bortimot 50km på den aktuelle strekningen. Slik fart kan han ikke holde på gang/sykkelvei hvor trafikkreglene sier at man må passere fotgjengere i tilnærmet gangfart. Da kan han like godt gå. Ergo sier denne dommen at syklister vil vi ikke ha

Dette i motsetning til f.eks i Dammark hvor man har sykkerstier som er dedikert for sykkel. Trafikkreglene sier «Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat. Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat» 

Man kunne latt bilistene dele veien med syklistene etter samme prinsipp som syklister og fotgjengere deler gang/sykkelvei: Bilene må passere syklister i tilnærmet sykkelfart slik at det blir automatisk fartsgrense på 30km/t hver gang det dukker opp en syklist. Da hadde vi ikke hatt noen rettsak...
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (4 minutter siden):

Om sykkelisten farer av sted i > 30km/t så må nødvendigvis bilisten kjøre >> 30km/t for å komme seg forbi.

Må vel kjøre dobbelt så fort, men er jo risiko hvis det blir ulykke er det som regel bilføreren som får skylden.

Så er vel ikke lov å sykle på motorveien uansett. Man må kunne holde fart grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, geir__hk said:

Om sykkelisten farer av sted i > 30km/t så må nødvendigvis bilisten kjøre >> 30km/t for å komme seg forbi.

Loven ville ha sagt  «tilnærmet sykkelhastighet». 30km/t var bare en illustrerende fartsgrense. Samme med gang/sykkevei hvor man ofte sier det er 5-8km/t fartsgrense ved passering av fotgjengere som i denne artikkelen her av dommer og jurist Bjørnar Eirik Stokkan

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/WdeKr/mener-bilister-gjoer-syklister-til-lovbrytere

Man må selvsagt sykle litt raskere enn fotgjengerne for å komme forbi, men fortsatt  som i trafikkreglene sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, asicman said:

Mosseveien der syklisten fikk bot har en kombinert gang/sykkelvei. Han sier han har i snitt ca 30km/t i oppoverbakke så han sykler sannsynligvis bortimot 50km på den aktuelle strekningen. Slik fart kan han ikke holde på gang/sykkelvei hvor trafikkreglene sier at man må passere fotgjengere i tilnærmet gangfart. Da kan han like godt gå. Ergo sier denne dommen at syklister vil vi ikke ha


 

Tja. Kan også leses som at syklister ønsker å kunne forsinke all annen trafikk (spesielt ille i denne saken, hvor han fortstyrrer kollektivtrafikken), men de vil absolutt ikke måtte ta hensyn til noen andre (gående). Det er greit at bussen skal måtte kjøre 30 km/t (right, for hver Tour-de-France kandidat, så finnes det fem andre som må ned i ganghastighet for å komme opp bakken, men gang/sykkelfeltet kan de selvfølgelig ikke bruke). En annen ting er vel at i rushet langst Mosseveien så er vel gang/sykkelveien det minst trafikerte valget, ikke akkurat fullt av gående der...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, HF- said:

Problemet er at det blir omtrent ikkje bygd sykkelvei eller sykkelfelt her. Gang og sykkelvei er for gåande og syklister skal ha tilnærmet gangfart når dei passerer. I praksis vikeplikt for alt på hjul, to eller fire bein. 

Men at kollektivtrafikken skal ned i sykkelhastighet, det er helt greit?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det faktisk er lov å bruke hode! Jeg som leser oppfatter saken som en sutrende, arrogant Oslo fjott som alltid setter selv foran alle andre og faktisk mener at han har FØRSTERETT, tipper på at han ikke engang slipper frem bussen. Det er INGEN menneskerett å sykle i kollektivfeltet, uansett hva man gjør i denne verden MÅ vi ALLE ta hensyn til hverandre og det har åpenbart ikke denne fjotten gjort. Resultatet er at med hans arroganse  "straffer" han alle syklister. Nå er det nedfelt i en dom som for alltid kommer til å bli benyttet som presedens. Hadde han holdt seg borte i rushen hadde dette trolig aldri vært en sak...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Stig B. Sivertsen said:

Jeg tenker at det faktisk er lov å bruke hode! Jeg som leser oppfatter saken som en sutrende, arrogant Oslo fjott som alltid setter selv foran alle andre og faktisk mener at han har FØRSTERETT, tipper på at han ikke engang slipper frem bussen. Det er INGEN menneskerett å sykle i kollektivfeltet, uansett hva man gjør i denne verden MÅ vi ALLE ta hensyn til hverandre og det har åpenbart ikke denne fjotten gjort. Resultatet er at med hans arroganse  "straffer" han alle syklister. Nå er det nedfelt i en dom som for alltid kommer til å bli benyttet som presedens. Hadde han holdt seg borte i rushen hadde dette trolig aldri vært en sak...

Kan ikke skjønne at sykleforbundene støttet ham, dette var en tapssak for dem. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, asicman said:

Mosseveien der syklisten fikk bot har en kombinert gang/sykkelvei. Han sier han har i snitt ca 30km/t i oppoverbakke så han sykler sannsynligvis bortimot 50km på den aktuelle strekningen. Slik fart kan han ikke holde på gang/sykkelvei hvor trafikkreglene sier at man må passere fotgjengere i tilnærmet gangfart. Da kan han like godt gå. Ergo sier denne dommen at syklister vil vi ikke ha

 

Så i bunn og grunn så bestemte denne syklisten seg for at det var bedre at han var et hinder for bussen enn at fotgjengerne på gang og sykkelveien var et hinder for han.

Flott at anken ble forkastet. Altfor mange syklister som tar seg til rette og følger trafikkregler kun når det passer dem selv. Håper dommen blir stående som et eksempel på at det kan svi i lommeboka å bryte loven som syklist også.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

 

2 bilfelt og 1 kollektivt, og bussen ble hindret? Vet ikke sjåførene at de kan kjøre utenfor kollektivfeltet?

 

Det er ett felt for bil og ett felt for kollektivtrafikk i sørgående retning på den aktuelle strekningen. Til høyre for kollektivfeltet er det en støymur. I ettermiddagsrushet er det normalt kø ut Mosseveien. Hvor tenkte du bussen skulle ha kjørt?

Stig B. Sivertsen skrev (2 minutter siden):

Faktisk helt irrelevant.

Det er relevant på samme måte som at hvis jeg som bilist kjører på en Europavei i Norge og kommer inn i en 30-sone eller område med veiarbeid. Jeg må forholde meg til omgivelsene (skilting) og vise hensyn. (Jeg er med bare ord enig med deg; Syklisten som skylder på at han «blir unødig hindret av å sykle gangveien på sen aktuelle strekningen» (Min omskriving av hans uttalelser) viser lite forståelse for andre enn eget ego.) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Syklisten har valgt å sykle der det er tryggest for alle

Jeg har sett bilder fra der han syklet forbi, og gangveien er ikke egnet for sykler, knapt egnet for å gå

Det er ikke samfunnets problem om du og jeg må gå eller krype til jobb, selv vi skulle bruke flere timer. Og ja, vi kan få bot hvis det kan bevises at vi hindrer trafikken unødig selv om vi kjører bil. Jeg skal ikke argumentere med deg om gangveien er ubrukelig og tror på deg når du sier det, jeg tenker at en elendig gangvei ikke gir verken han eller oss grunn til å ikke ta hensyn til andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...