Gå til innhold

Seks feil som gjør at elbiler fremstilles som verre for miljøet enn de egentlig er


Anbefalte innlegg

leifeinar skrev (1 time siden):

Er ikke så stødig i % regning men at det 2014-19 har kommet 250.000 ekstra biler pga regjeringes el-bil politikk er ikke så feil.

Har du noen dokumentasjon på at andelen nybiler IKKE hadde økt tilsvarende uten elbiler?

Sitat

alle disse produsert, sendt jorda rundt og bidrar til unødvendig høyt energiforbruk.

I motsetning til eksosbiler som sendes til forhandlerne via epost, og så blir de 3D-printet ut der?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spoiler

 

.

Simen1 skrev (1 time siden):

Bilbestanden steg også i perioden 2000-2010 selv om elbiler var en helt ubetydelig del av det i hele perioden. Betyr det også at elbiler medfører økt bilsalg? Selvsagt ikke. Bilbestanden i Norge ville nok økt i 2010-2020 også dersom det ikke fantes elbiler. Påstanden om kasualitet er altså ganske så ubegrunnet.

Prosentvise økninger sier lite når antallet er knøttlite. For å sette det på spissen kunne det vært 1 elbil i 2010 og 7 elbiler i 2011 og man kunne konkludert med at økningen var på 600% uten at det hadde hatt noen betydning i den store sammenhengen.

Slik var det sesongjusterte personbilsalget i Norge 1991-2020:1046066917_Bilsalgetinorge.png.033dd9733262a4dabc4608387fa40090.png

Jeg ser tydelige trender som lavt bilsalg etter finanskrisa som startet i 1988 og varte til utpå 90-tallet, samt finanskrisa i 2008, men noen tydelig elbil-trend ser jeg ikke. Man kan også skimte et kort corona-dropp i april-mai i år.

Edit: Her er også bilbestanden (personbiler + varebiler mm) og vraking:

1848019576_BilbestandogvrakingiNorge.thumb.png.0ae2bbc726788d1af22a890dfb641c0f.png

Den blå kurven er nesten lineær og har ikke noe knekkpunkt da elbilsalget tok av rundt 2015.

Den røde kurven viser derimot at skrotingen av biler (naturlig nok de eldste og mest forurensende) fikk et oppsving fra ca 2011. Dette antyder jo at mange IKKE beholder fossilbilen når de går til anskaffelse av elbil. For det er vel ikke sånn at svært mange fossilbilister plutselig velger å bli fotgjengere. Dvs. de når folk går til anskaffelse av elbil selger de stort sett unna fossilbilene sine som så går til fossilbilister som vraker sine ennå eldre fossilbiler. Gjennomsnittlig alder på biler som vrakpantes er ca 18 år.

TLDR; Kjapt generalisert og oppsummert er det ingen grunn til å si at elbilsubsidier har økt bilbestanden mer enn den ville økt uten subsidiene. Men det er grunn til å tro at elbilsubsidiene har fått fart i utskiftningen av bilparken. Nye elbiler fører til at ~18 år gamle fossilbiler vrakes.

.

 

Jeg vil bare si i fra om at jeg har oppdatert innlegget med mye ny info. Verdt å lese på nytt :)

TLDR; Kjapt generalisert og oppsummert er det ingen grunn til å si at elbilsubsidier har økt bilbestanden mer enn den ville økt uten subsidiene. Men det er grunn til å tro at elbilsubsidiene har fått fart i utskiftningen av bilparken. Nye elbiler fører til at ~18 år gamle fossilbiler vrakes.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (3 timer siden):

Det var første treff google gav meg da jeg copy/pastet teksten din :)

Har du tidsmaskin også, siden du kunne kopiere teksten min før jeg skrev den?

Det var du som la ut linken jeg skrev kommentaren til, da kan du ikke ha googlet og funnet den i etterkant.

Her er et par nyttige linker: 

https://www.dubestemmer.no/9-13-ar/kildekritikk

https://support.google.com/websearch/answer/134479?hl=no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...