Gå til innhold

Burde det være lov å ta betalt for BankID på mobil?


Burde det være lov å ta betalt for å verifisere seg via BankID på mobil?  

43 stemmer

  1. 1. Burde det være lov å ta betalt for å verifisere seg via BankID på mobil?

    • Nei
      31
    • Ja
      11
    • Ja, men det burde være billigere enn det er nå
      1


Anbefalte innlegg

Jeg har via jobben byttet mobilabonnement til Telenor og dermed forsøkt å sette meg inn i tjenestene deres. Jeg så da at de fortsatt tar betalt hver gang man bruker BankID på mobil og kjenner jeg blir litt provosert av dette. 0.49.- hver gang du verifiserer deg. Godkjenne en regning? Da blir det 0.98.- fordi du må først logge inn og så godkjenne regningen. Det er ikke greit i mine øyne.

Er det noen som synes det er greit? Når BankID på mobil er såpass viktig i samfunnet for å autentisere seg mot offentlige tjenester samt banktjenester så synes jeg det er helt feil at de får lov til dette. Hvor mye de tar betalt er ikke så viktig selv om jeg synes det er litt mye. Jeg hadde fortsatt klaget om det var 10 øre per gang. Det er prinsippet her som er viktig. At man som oftest har en kodebrikke liggende en plass er ikke godt nok argument i mine øyne, da det er mer å se på som en backup-løsning.

Hva synes dere? Og hvordan kan man eventuelt gå fram for å tvinge de til å slutte med dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Comma Chameleon said:

Jeg har via jobben byttet mobilabonnement til Telenor og dermed forsøkt å sette meg inn i tjenestene deres. Jeg så da at de fortsatt tar betalt hver gang man bruker BankID på mobil og kjenner jeg blir litt provosert av dette. 0.49.- hver gang du verifiserer deg. Godkjenne en regning? Da blir det 0.98.- fordi du må først logge inn og så godkjenne regningen. Det er ikke greit i mine øyne.

Er det noen som synes det er greit? Når BankID på mobil er såpass viktig i samfunnet for å autentisere seg mot offentlige tjenester samt banktjenester så synes jeg det er helt feil at de får lov til dette. Hvor mye de tar betalt er ikke så viktig selv om jeg synes det er litt mye. Jeg hadde fortsatt klaget om det var 10 øre per gang. Det er prinsippet her som er viktig. At man som oftest har en kodebrikke liggende en plass er ikke godt nok argument i mine øyne, da det er mer å se på som en backup-løsning.

Hva synes dere? Og hvordan kan man eventuelt gå fram for å tvinge de til å slutte med dette?

Hvorfor skal det ikke være greit?

Du står helt fritt til å velge en annen leverandør, til og med en annen i telenor sitt nett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Comma Chameleon said:

Og hvordan kan man eventuelt gå fram for å tvinge de til å slutte med dette?

Bytt abonnement. De fleste tar ikke betalt for BankID på mobil, men Telenor er en av dem som gjør det (for privatkunder). Jeg har Telenor bedriftsabonnment, og her er det gratis. Viktig å sjekke betingelsene grundig før man aksepterer vilkårene.

Lenke til kommentar

Dei fleste telefonoperatørane tek ikkje betalt for bruk av bank-ID anna enn ved bruk i utlandet ettersom du der blir fakturert for kostnaden med å sende SMS i det aktuelle landet.

Eg tenker at det er heilt greit at leverandøren kan kreve betalt for å dekke sine kostnadar. Bank-ID er tross alt berre eit alternativ ein har, ein kan også velge å ikkje bruke Bank-ID sjølv om det ofte blir litt meir tungvindt.
Nokon må uansett ta SMS kostnaden ved bruk av Bank-ID, og det mest nærliggande er at det er brukaren som betalar for den.
Alternativt så kunne sjølvsagt telefonoperatørane fakturert staten direkte eller på anna måte få statsstøtte for å tilby tenesta utan kostnad for brukaren, men så lenge operatørane ikkje utnytter systemet til å kreve overpris så er det like enkelt at brukaren betalar direkte på telefonrekninga i staden for indirekte over skatteseddelen.

Lenke til kommentar

Til dere som sier bytt, så er det et abonnement via jobben og jeg kan dermed ikke bytte. Det er derfor heller ikke jeg som betaler for abonnementet. Det er, som nevnt, noe jeg syns er feil å ta betalt for på prinsipiell basis, selv om det er små beløp.

Og argumentet "bytt abonnement" er som å si at man kan flytte til et annet land hvis det er noe man misliker her. Det er ikke løsningen, løsningen er å se om mange nok er enige og så presse igjennom endring.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Comma Chameleon said:

Til dere som sier bytt, så er det et abonnement via jobben og jeg kan dermed ikke bytte. Det er derfor heller ikke jeg som betaler for abonnementet. Det er, som nevnt, noe jeg syns er feil å ta betalt for på prinsipiell basis, selv om det er små beløp.

Og argumentet "bytt abonnement" er som å si at man kan flytte til et annet land hvis det er noe man misliker her. Det er ikke løsningen, løsningen er å se om mange nok er enige og så presse igjennom endring.

Må si meg uenig, det å stemme med lommeboka når det kommer til stora firma er jo det beste pressmiddelet, men da må folk også være villig til å gjennomføre, noe svært få faktisk er :)

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

image.thumb.png.b497fcb7d25ac9c5ff549a77591973b1.png

:)

Heh ok, høres ut som et vanlig kundesenter-svar som vil gjøre deg til lags ? 

Jeg har ikke veldig mye innsikt selv i hvorfor det ikke vil fiungere, jeg tror det var noe med at man ikke får operatør apper på eSIM, noe man får med vanlige SIM-kort.

Uansett, av det jeg vet når jeg sto for verifiseringen av eSIM mot Apple hos oss, hvor jeg var i en del møter med de som faktisk jobber med dette så var det ganske tydelig at det ikke ville bli noe bank id for mobil mot eSIM, dette er dog over et år siden.

Men vi får vel bare vente :) Jeg håper på en app fremfor eSIM støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...