Gå til innhold

Kjøpe ut samboer av hus


Locrin

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det ble desverre slutt med samboer nylig. Vi kjøpte et hus sammen for ett år siden og lurer nå litt på hvordan regnestykker ser ut i forbindelse med overdragning av eiendommen.

Fordelingen på skjøtet er 60/40 med hoved-delen tilhørende meg. Vi har eid eiendommen i et år så hun slipper å skatte av fortjenesten og har hatt samme folkeregistrerte adresse i mer enn to år så jeg slipper dokumentavgift på nytt.

Jeg hadde en del egenkapital, så jeg regnet ut med en sånn samboer låne kalkulator at hun kunne betale 46% av lånet hver måned og eie 40% av huset etter at lånet var nedbetalt. Det vil si at På nedbetalingen hver måned betalte hun 46% og jeg betalte resten. Det ble dog bare ett år.

Nå vil jeg gjerne kjøpe henne ut men er usikker på regnestykket.

Boligens verdi ved anskaffelse. 3 500 000
Omkostninger ved kjøp 103 672
Verdistigning på 3%  * 3 500 000 = 3 605 000
 
Trekk fra Min egenkapital 3 605 000 - 500 000 = 3 105 000
Trekk fra gjenstående lånesum  3 105 000 - 3 044 631 = 60 369
40% av  60 369 = 24 147,6  Kroner
eller
46% av  60 369 = 27 769,74 Kroner
Alle tanker mottas med takk.
 
 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør ikke din egenkapital også økes tilsvarende det boligen har økt? 

Eller sagt på en annen måte:

Bør ikke din egenkapital være 14,3% (=500.000/3.500.000), istedenfor kronebeløpet den gang? 

Da er det du la inn som din egenkapital verdt 3.605.000*0.143 = 515.515 i dag. 

Gjorde denne "tabben" selv i forrige forhold, da vi hadde en samboerkontrakt som sa at mine 300.000 i EK skulle trekkes ut før vi splitta huset ved et eventuelt samlivsbrudd. Huset hadde økt ganske mye i verdi, så her svelget jeg et stort tap til henne fordi jeg ikke ville begynne å krangle om det. Burde sett den gang at dette burde vært spesifisert som en prosentandel istedenfor kronebeløpet. 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
2 hours ago, 1Dr.E said:

Bør ikke din egenkapital også økes tilsvarende det boligen har økt? 

Eller sagt på en annen måte:

Bør ikke din egenkapital være 14,3% (=500.000/3.500.000), istedenfor kronebeløpet den gang? 

Da er det du la inn som din egenkapital verdt 3.605.000*0.143 = 515.515 i dag. 

Gjorde denne "tabben" selv i forrige forhold, da vi hadde en samboerkontrakt som sa at mine 300.000 i EK skulle trekkes ut før vi splitta huset ved et eventuelt samlivsbrudd. Huset hadde økt ganske mye i verdi, så her svelget jeg et stort tap til henne fordi jeg ikke ville begynne å krangle om det. Burde sett den gang at dette burde vært spesifisert som en prosentandel istedenfor kronebeløpet. 

Det var et godt tips. Takk for innspill. Tanker om regnestykket ellers?

 

Lenke til kommentar

En annen erfaring jeg gjorde var at damer gjerne snakker med andre damer og rådslår. Hos meg fikk hun et tips av ei venninne som sa at hun ikke måtte finne på å la meg overta huset, da det kom til å være mye mer verdt om få år enn det hun ble kjøpt ut for på daværende tidspunkt.

Hun foreslo derfor en avtale der jeg skulle gi henne halvparten av differensen på dagens gevinst og en gevinst inntil 3 år frem i tid. 

Altså: At hun skulle få f. eks. 100.000 av meg dersom jeg om 2 år solgte for 200.000 mer enn taksten vi fikk da vi gjorde opp. 

Jeg sa at det var greit, dersom avtalen samtidig spesifiserte at hun skulle gi meg halvparten dersom jeg solgte for MINDRE enn taksten vi fikk. Når du kjøper ut henne av huset overtar du også hele ansvaret, og må ta tapet dersom det skulle bli ødelagt noe i flom, brann, eller taket eller drenering må byttes. Så jeg sa at dersom det oppstod en skade som gjorde at huset ble solgt for 200.000 mindre enn taksten vi fikk, så ville hun med avtalen skylde meg 100.000.

Da tok hun poenget og snakka ikke mer om noen slik avtale. 

Endret av 1Dr.E
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt forvirret over regnestykket, men hun bidro altså med 0 kr i egenkapital?

I så fall, er det enkleste vel bare å legge sammen hennes andel av avdragene (altså eksklusiv rentene som hun ikke skal ha tilbake) og så forrente det med 3% som er verdistigningen.  

Nå varierer avdragene litt fra måned til måned med annuitetslån, men tallene er tilgjengelig i banken, men la oss si av gjennomsnitlig månedlig avdrag var på 5000 kr + noen tusen i renter og at der har gått 12 måneder og hun ikke bidro egenkapital, da betaler du hende tilbake (12*5000)*1.03 = 61800.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (10 minutter siden):

Litt forvirret over regnestykket, men hun bidro altså med 0 kr i egenkapital?

I så fall, er det enkleste vel bare å legge sammen hennes andel av avdragene (altså eksklusiv rentene som hun ikke skal ha tilbake) og så forrente det med 3% som er verdistigningen.  

Nå varierer avdragene litt fra måned til måned med annuitetslån, men tallene er tilgjengelig i banken, men la oss si av gjennomsnitlig månedlig avdrag var på 5000 kr + noen tusen i renter og at der har gått 12 måneder og hun ikke bidro egenkapital, da betaler du hende tilbake (12*5000)*1.03 = 61800.

Så hun skal ikke betale for perioden hun har bodd der?
Vil tro at husleie for noe tilsvarende er over 10k i måneden

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dubious said:

Så hun skal ikke betale for perioden hun har bodd der?
Vil tro at husleie for noe tilsvarende er over 10k i måneden

Hun har jo fortsatt betalt hennes andel av renterne som jo er kostnaden for boliglånet.  Hvordan de ellers har fordelt levekostnaderne vet vi ikke noe om, men antar de har delt kostnadene for strøm, mat og offentlige avgifter.  Antar vi i denne tråden bare skal forholde oss til selve boligen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (9 minutter siden):

Hun har jo fortsatt betalt hennes andel av renterne som jo er kostnaden for boliglånet.  Hvordan de ellers har fordelt levekostnaderne vet vi ikke noe om, men antar de har delt kostnadene for strøm, mat og offentlige avgifter.  Antar vi i denne tråden bare skal forholde oss til selve boligen.  

TS har allerede regnet ut hva TS skal betale, og det er under halvparten av det du kommer fram til

Lenke til kommentar
47 minutes ago, tigerdyr said:

Litt forvirret over regnestykket, men hun bidro altså med 0 kr i egenkapital?

I så fall, er det enkleste vel bare å legge sammen hennes andel av avdragene (altså eksklusiv rentene som hun ikke skal ha tilbake) og så forrente det med 3% som er verdistigningen.  

Nå varierer avdragene litt fra måned til måned med annuitetslån, men tallene er tilgjengelig i banken, men la oss si av gjennomsnitlig månedlig avdrag var på 5000 kr + noen tusen i renter og at der har gått 12 måneder og hun ikke bidro egenkapital, da betaler du hende tilbake (12*5000)*1.03 = 61800.

Det var en enklere reknemåte. Jeg må legge sammen alle innskuddene på grunn av store renteendringer men det har jeg i ExCeL så det går fort.  Takk for innspill. 
 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Locrin said:

Det var en enklere reknemåte. Jeg må legge sammen alle innskuddene på grunn av store renteendringer men det har jeg i ExCeL så det går fort.  Takk for innspill. 

Kom til å tenke på, hva med kostnadene ved kjøpet (103.672), betalte dere hver sin del da kjøpet ble gjort eller ble det fult og helt bakt inn i lånet?  Strengt tatt er det en kostnad som bør deles etter eierbrøken etter mitt skjønn, men det er kanskje ikke så viktig hvis du ikke har problemer med å beholde huset. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
20 hours ago, tigerdyr said:

Kom til å tenke på, hva med kostnadene ved kjøpet (103.672), betalte dere hver sin del da kjøpet ble gjort eller ble det fult og helt bakt inn i lånet?  Strengt tatt er det en kostnad som bør deles etter eierbrøken etter mitt skjønn, men det er kanskje ikke så viktig hvis du ikke har problemer med å beholde huset. 

Takk for innspill. Jeg mener det er urettferdig at hun skal betale kostnader for kjøp når hun ikke sitter igjen med noen andel av huset.

Det er delvis fordi jeg slipper noen spesielle utgifter som dokumentavgift eller meglerkostnader selv.

Ved å regne ut inskudd hver måned minus gebyr og renter kom jeg frem til Kr 28055,-

Det er såpass nært det ene resultatet mitt fra første post at jeg antagelivis går for det som forlag. Langt enklere å forstå det regnestykket.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...