Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Valg av hvitevarer og funksjoner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir litt vanskelig å anbefale konkrete produkter når man ikke kjenner dine behov, men vi var i samme situasjon som deg i vinter. Kan fortelle litt om valgene vi gjorde da.

Stekeovn: Vi valgte en kombidampovn. Grunnen til det var fordi vi tilbereder en del mat med sous vide. Med dampovn får vi den funksjonen integrert i stekeovnen og kan kvitte oss med sous videmaskinen.

Oppvaskmaskin: Vi fikk en ganske bra oppvaskmaskin fra Miele forholdsvis billig på kjøpet da vi kjøpte kjøkken. Heldigvis har den automatisk åpning av døren når den er ferdig med oppvasken. Hadde det ikke vært for at den kostet såpass lite hadde vi nok heller valgt en maskin med comfort lift. Comfort lift er Electrolux(?) sitt navn på funksjonen som gjør at den nederste kurven løftes opp når du har trukket den ut, slik at man slipper å bøye seg ned for å tømme den.

Platetopp: Vi valgte å gå for en induksjonstopp med integrert ventilator fra Bora. Det er flere fordeler med ventilator integrert i platetoppen og flere av de store produsentene har de senere år også begynt å tilby dette, men i følge en kompis som jobber som kjøkkenselger så ligger Bora en del år foran. Noen av fordelene er:

  • Man sparer en del plass over platetoppen.
  • Ventilatoren jobber med tyngdekraften i stedet for mot den og er derfor mer effektiv.
  • Ventilatoren oppleves stillere siden den ikke er rett ved siden av hodet.

Micro: Vi liker å invitere gjester til middag og da er det ofte kjekt med to stekeovner. Vi valgte derfor å gå for en kompakt kombiovn (45cm varmluftsovn/micro).

Tørketrommel: Anbefaler deg å gå for en maskin med autmatisk rengjøring av kondensatoren og mulighet for tilkobling til avløp slik at du slipper å tenke på tømming av kondenstanken. Bosch/Siemens har også kommet med tromler som rengjør lofilteret selv. Godt mulig det er flere som har det.

Lenke til kommentar
On 9/3/2020 at 11:19 PM, ProphetSe7en said:

Noen som kan mye om dette og vil komme med noen gode tips så en vet hva en skal se etter?

Vaskemaskin:  Jeg bommet på en som hadde "smart" (=idiotisk) auto-dosering av vaskepulver og vann avhengig av vekten på tøyet.  I praksis ble klærne aldri rene og det er mye bedre å ha en som bruker den dosen du heller i den og plenty vann.  Solgte den igjen etter 3 måneder og kjøpte er mer gammeldags en som faktisk fungerer ordentlig.  

Oppvask, platetopp osv... jeg kjøpte topp of the line men jeg bruker bare en brøkdel av funksjonerne.  Jeg setter pris på å kunne sjekke status som tid til ovnen og oppvaskemaskinen ifht programmet som er stilt inn og den slags på telefonen, men det er nesten eneste "avanserte" funksjonen jeg bruker. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, nVIDIAsucks said:

Platetopp: Vi valgte å gå for en induksjonstopp med integrert ventilator fra Bora. Det er flere fordeler med ventilator integrert i platetoppen [...]

  • Ventilatoren jobber med tyngdekraften i stedet for mot den og er derfor mer effektiv.

What?!  Den selger-kompissen din har nok ikke hørt særlig godt etter i skolen.  Varm damp stiger til værs av seg selv, så ventilator over grytene er selvsagt optimalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ikke nevne egne erfaringer men har en kompis som har jobbet med service på hvitevarer i snart en mannsalder og han er ganske tydelig på at jo mer fancy funksjoner jo mer trøbbel. Generelt sier han at kvaliteten og levetiden på det meste av hvitevarer har gått betraktelig ned de siste 15-20 årene.

Og så er han ganske tydelig på et par ting:

-Styr langt unna Samsung kjøleskap og vaskemaskiner. De er nærmest programmert til å dø like etter at reklamasjonstiden er over. 

-Ikke tro på myten om at Miele er fantastisk. Han har minst like mye reparasjoner på Miele som på langt rimeligere merker. 

-Whirlpool er langt bedre enn hva ryktene skal ha det til. 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (21 minutter siden):

What?!  Den selger-kompissen din har nok ikke hørt særlig godt etter i skolen.  Varm damp stiger til værs av seg selv, så ventilator over grytene er selvsagt optimalt. 

Skal ikke bestride at damp stiger naturlig, men ved matlaging så produseres det også fett og matos og det er dette man ønsker å bli kvitt. Det er dette den integrerte ventilatoren er bedre på å kvitte seg med, men den tar damp også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Supert, takk for svar.

Vaskemaskin blir ikke kjøpt nå, den vi har er vi godt fornøyd med.

Om jeg går ut i fra dagens hvitevarer så ønsker jeg å beholde følgende funksjoner videre på integrerte hvitevarer.

Komfyr:

- Termometer
- Pyrolyse
- Mulighet for å gå til 300 grader eller mer
- Teleskopskinner

Kunne også tenkt meg dampfunksjon som nevnt over. Men sist jeg sjekket komfyr med damp så lå de på 20 000 og oppover, og da synes jeg ikke det var verdt det. Mulig det nå er blitt rimeligere enn det var på den tiden, er tross alt noen år siden. En del sous vide her også, alt fra kylling til grønnsaker og sauser, men skal komfyr med damp erstatte sous vide så er jeg 100% avhengig av en ekstra komfyr for å få laget måltid.

Platetopp:
- Induksjon
- Timer
- Stillegående vifte

Kunne tenkt meg variable soner for enkelt å kunne bruke de største grytene. I dag så tar en stor gryte for mye plass fra en av de andre sonene.  Jeg ønsker også egne knapper for hver sone uten å måtte trykke meg igjennom en lang meny for å justere hver enkelt sone. Integrert ventilator ser svært fancy ut. Får se hva ekstrautgiftene på plate med dette integrert koster opp mot å ha to seperate enheter. Det blir vel også kullfilter da og ikke utkast fra ventilatoren?

Micro:

Ingen spesielle ønsker her, brukes svært lite og kun til oppvarming av rester. En liten kombiovn som nevnt over hadde kanskje vært det aller beste her og gjort tilbereding av flere måltid langt enklere

Tørketrommel:

Er egentlig veldig fornøyd med den vi har i dag fra Bosch. Varmepumpeteknologi, selvrensende osv. Eneste jeg savner her er mulighet for å koble den direkte til avløp for tømming av vann. 

Oppvaskemaskin:
- Stillegående og god plass
- Må kunne integreres med ikea sine løsninger.

Comfort Lift så ut som en smart funksjon å ha. Synes også funksjon med display som lyser på gulvet virker som en hendig funksjon i tillegg til belysning og automatisk åpning av dør.

Når jeg sier budsjettet er hva det koster så betyr ikke det at jeg er glad i å bruke penger unødvendig. Jeg synes feks ikke det er verdt å betale 5000 ekstra for å få belysning i oppvaskemaskinen. Mye for pengene tenker jeg er viktig, men samtidig få med hvertfall de viktigste funksjonene ved nytt kjøkken.

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (3 minutter siden):

Skal ikke bestride at damp stiger naturlig, men ved matlaging så produseres det også fett og matos og det er dette man ønsker å bli kvitt. Det er dette den integrerte ventilatoren er bedre på å kvitte seg med, men den tar damp også.

Men er de innebygde ventilatorene kullfilter eller avkast?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (37 minutter siden):

Vaskemaskin:  Jeg bommet på en som hadde "smart" (=idiotisk) auto-dosering av vaskepulver og vann avhengig av vekten på tøyet.  I praksis ble klærne aldri rene og det er mye bedre å ha en som bruker den dosen du heller i den og plenty vann.  Solgte den igjen etter 3 måneder og kjøpte er mer gammeldags en som faktisk fungerer ordentlig. 

Vi er veldig fornøyd med Bosch/Siemens sin i-dosfunksjon.

Har inntrykk av at alle nyere maskiner sliter med å vaske rent og bruker en evighet på vasken fordi de skal spare strøm og vann.

Lenke til kommentar
Just now, nVIDIAsucks said:

Vi er veldig fornøyd med Bosch/Siemens sin i-dosfunksjon.

Har inntrykk av at alle nyere maskiner sliter med å vaske rent og bruker en evighet på vasken fordi de skal spare strøm og vann.

Det var lige presis en Bosch, ja.  Den brukte heller aldri nok blødgjøringsmiddel.  Særlig håndklær kom ut stive som et vaskebrett...  Tror den jeg kjøpte kostet 6,5K og jeg måtte selge den et par måneder etter til 4 på finn.

Byttet den ut med en Electrolux uten noe fancy dill-dall og den har jeg så langt ikke hatt problemer med.  Tøyet blir rent og blødt.  Kjøpte i samme slengen en Electrolux tørketrommel, igjen uten for mye fancy dill-dall, og den har også fungert upåklagelig så langt.  Enhetene er dog kun godt 3 år gamle, så kan ikke si noe om kvaliteten i lengden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...