Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det straffbart å kjøre el-sparkesykkel som går i 30 kmt?


Gjest b042c...31a

Anbefalte innlegg

Gjest b042c...31a

Har kjøpt en sparkesykkel lovlig med sperre. Har "hacket" den så den går 8-10 kmt over det som er lovlig i Norge. Vil det være straffbart hvis jeg blir tatt? Vil sykkelen bli beslaglagt? Vil det bli som å kjøre moped uten førerkort? Eller har det ikke kommet noe lov som gjelder dette enda?

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste som kan skje, er et førerkortbeslag. Sykkelen vil også bli beslaglagt. Nå har jeg brukt min ES4 som makser 40km/t i det siste året uten å bli stoppet. Så fort politibilen kjører forbi, så går den i 20. Vær oppmerksom, og ikke kjør et beist som ser ut som den går fortere enn 20. Kjører du en uskyldig Segway, så er det nok mindre sannsynlighet for å bli stoppet enn når du kjører en Dualtron. 

Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a

Ja hadde en classywalk s600 som jeg fort kunne blitt stoppet med. Det var en drapsmaskin som jeg rett og slett ikke turte å ha mere. Nå har jeg en segway som ser uskyldig ut. Grunnen til at jeg bruker sparkesykkel for tiden er at jeg har mistet lappen. Så håper ikke jeg kan få ekstra problemer fordi jeg kjører noe som går uskyldige 10 kmt for fort?

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar

Eneste jeg vet er at jeg har lest polisen har begynt å ta det litt mer seriøst. Ikke at de stopper hver eneste bruker, men at de har begynt å stoppe noen. Også at de sjekker innstillinger og er litt nøye med det der.

Jeg vet ikke om det er nødvendig med førerkort for å kjøre dem. Den er jo motorisert .. så jeg vil vel tro det. Kanskje opprette en falsk kryptert e-postadresse og spørre polisen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/elkjoretoy/elsykkel

Forskriften for el-sykkel gir fritak for førerkort og registrering for sykkel med de spesifikasjonene som er definert der.

En el-sykkel som går utenfor spesifikasjonene i forskriften er regulert av vegtrafikkloven og kjøretøyforskriften på vanlig måte. Da er det registreringsplikt og krav til førerkort.

Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a

Har lest det samme. Men lurer på om de virkelig kan straffe deg for det. Har lest at noen sykler har blitt beslaglagt men ikke at noen har blitt straffet for det utover det.

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar

Livet lærer deg ingenting? Du har mistet lappen allerede, men du ønskjer å fortsette å bryte VTloven?

Du skriver jo selv i første post "lovlig sperre" som du har fjernet. Du forstår selv at den sperra er der for å begrense sykkel så den er LOVLIG, om du bryter den, så er den Ulovlig. Meget logisk, er ikkje det?
Med bil så må du holde fartsgrensa + 10% (som politiet kan se bort i frå). Same med sykkel. 20km/t + 10%. Du ønskjer å kjøre 50% raskere enn det som er lovlig. 
Du veit veldig godt du blir hardt straffet om du blir tatt, spesielt mtp at du har allerede mistet lappen. Ønskjer du ein unskyldning og rasjonalisering ila "ein ukjent fyr på forumet sa det kjemt te å gå bra"? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a

Dette handler om juss, ikke moral!

Jeg vet jo at det er ulovlig, ellers hadde jeg ikke spurt her. Spørsmålet er hva konsekvensen blir. Mye som er ulovlig men som du ikke blir straffet hardt for. Konsekvensen kan for eksempel være forelegg. 

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a skrev (1 time siden):

Har lest det samme. Men lurer på om de virkelig kan straffe deg for det. Har lest at noen sykler har blitt beslaglagt men ikke at noen har blitt straffet for det utover det.

Anonymous poster hash: b042c...31a

Ja, du kan straffes for å kjøre uregistrert kjøretøy. En elsparkesykkel som ikke oppfyller kravene i forskrift om krav til sykkel er en motorvogn, og motorvogner har registreringsplikt etter vegtrafikkloven § 15. Uregistrerte motorvogner er forbudt å bruke etter § 17, og brudd på § 17 kan straffes etter § 31. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a skrev (52 minutter siden):

Dette handler om juss, ikke moral!

Jeg vet jo at det er ulovlig, ellers hadde jeg ikke spurt her. Spørsmålet er hva konsekvensen blir. Mye som er ulovlig men som du ikke blir straffet hardt for. Konsekvensen kan for eksempel være forelegg. 

Anonymous poster hash: b042c...31a

Forelegg er straff. Forenklet forelegg er noe "snillere" enn vanlige forelegg, blant annet ved at de ikke registreres på samme måte og like lenge som alminnelige forelegg. Straff for å kjøre uregistrert motorvogn vil imidlertid være et alminnelig forelegg. 

Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a

Tittelen burde ikke vært om det er straffbart da. Endrer den til: "Hva er konsekvensen av å hacke en el-sparkesykkel så den går 8-10 kmt fortere enn det som er lov?"

Synd hvis det er så strengt at jeg like gjerne kunne fortsatt å kjøre bil uten førerkort. Ikke det at jeg ville gjort det, men prinsippet.

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar

Skadepotensialet ved å kjøre bil er større, så bøtenivået er nok høyere om du kjører bil, og risikoen for at du blir gjeldsslave som følge av at du skader noen er høyere. 

Men klart. Det at du allerede er fratatt førerkortet når du kjører uregistrert motorkjøretøy virker jo straffskjerpende. Jeg vil tro tapstiden forlenges. 

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a

Vet ikke hvor mye folk vet om dette, men har stilt alt tilbake så jeg kjører lovlig. Lurer på om det synes at den er "hacket"? Kan for eksempel politiet se det?

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar

Jeg ville helt ærlig vært mer bekymret for hva som skjer dersom jeg hadde skadet noen med sykkelen, både for den ene og andre partene skyld. Jeg kjenner ikke til praksis her, da det ligger under innboforsikring, men har vanskelig for å se at forsikringsselskapet bare skal snu seg bort om det kan ligge et regresskrav på en million eller tre i luften.

Lenke til kommentar
Gjest b042c...31a
Cascada81 skrev (55 minutter siden):

Jeg ville helt ærlig vært mer bekymret for hva som skjer dersom jeg hadde skadet noen med sykkelen, både for den ene og andre partene skyld. Jeg kjenner ikke til praksis her, da det ligger under innboforsikring, men har vanskelig for å se at forsikringsselskapet bare skal snu seg bort om det kan ligge et regresskrav på en million eller tre i luften.

Vil nok slite da ja. Men som sagt i posten over så har jeg stilt alt tilbake så nå bare lurer jeg på om det synes at jeg har hacket den. Kanskje ikke et juss spørsmål men nå ligger tråden her. Kjører forøvrig ikke i byen. Da er 20 kmt mer enn nok. Bor på bygda der det er store avstander og lite folk. Vet at loven er som den er uansett hvor man bor men var derfor jeg hacket den.

Anonymous poster hash: b042c...31a

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Politiet må visst måle farten du har kjørte i for å kunne reagere. Dette er dagens reaksjon. Foreløpig ikke veldig hard reaksjon men hvis dette blir et større og større problem så kan man nok vente seg at det blir verre. Synd at folk kjører sykler som går i 60-70 km/t og til og med 100. Det er det som legges merke til og ikke noe som går noen få km/t for fort.

Screenshot_20200928-184357_Facebook.jpg

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (6 minutter siden):

Ja, nettopp sånne hendelser som ødelegger. I byer burde kanskje fartsgrensen vært enda lavere enn 20. I allefall i travle gater. Hadde helt sikkert ikke vært noe problem å sperre leiesyklene til en viss fartsgrense i enkelte gater. Kanskje verre med privateide. 

Lenke til kommentar
mr.wolf skrev (51 minutter siden):

Politiet må visst måle farten du har kjørte i for å kunne reagere. Dette er dagens reaksjon. Foreløpig ikke veldig hard reaksjon men hvis dette blir et større og større problem så kan man nok vente seg at det blir verre. Synd at folk kjører sykler som går i 60-70 km/t og til og med 100. Det er det som legges merke til og ikke noe som går noen få km/t for fort.

 

De må jo ikke det, selv om det er sånn de har tatt henne i den konkrete saken her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...