Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Må man fjerne all gammel beis før man beiser på nytt?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en leilighet jeg tenker å legge ut for salg, og i den anledning tenker jeg å få beiset terrassen slik at det ser litt pent ut. (Jeg bruker oljebasert terrassebeis).

Onkelen min sa at det bare var å gå over terrassen med grovvask for å få fjernet grønsken, og det er nå det jeg har gjort. Fjernet all grønske og skrubbet godt.

Nå leste jeg imidlertid en artikkel der de anbefaler å fjerne gammel beis før man beiser på nytt? Nå har jeg allerede brukt to dager på å vaske og skrubbe terrassen med grovvask, så jeg lurte på om dette er nødvendig?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Valotunk skrev (Akkurat nå):

Du skal ikke ha mange lag beis. Kun ett strøk til treverket ikke suger til seg mer. 

Legger du flere strøk så vil det flasse. 

Det står "Matt/blank overflate velges med antall strøk".

Er denne her jeg har:
https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/maling/terrassebeis-og-olje/infra-terrassebeis-olje/

Den beisen som er på terrassen nå er i stor grad ugjennomsiktig (utenom de stedene der det har flasset av)

Lenke til kommentar
Gomby skrev (1 minutt siden):

Det står jo på boksen at man kan ha flere strøk, så jeg skjønner egentlig ikke helt.

Ja jeg ser det, men kjenner ikke til den beisen. Den er vel produsert av Gjøko for Coop. 

Gjøko har selv både vanntynnet og oljebasert terrassebeis i sitt sortiment og de skriver i sine datablad at den oljebaserte kan påføres i flere strøk ved slitt og veldig tørt treverk. Vanntynnet skal kun påføres i ett strøk. 

"På gamle og slitte terrasser som er eldre enn 3 år, kan opptil 3 strøk påføres. Beisen skal påføres i tynne strøk, og neste strøk påføres når første strøk er berøringstørt. For tykke strøk og/eller for mange strøk kan gi avflassing."

Andre produsenter anbefaler kun ett strøk vått i vått til treverket er mettet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...