Jump to content
Mathias Klingenberg

Leaf nummer 500.000 levert. Så mye har skjedd med elbilene siden første Leaf

Recommended Posts

Kjøpte en brukt Leaf i 2013. Den er utrolig billig i drift. Kun skiftet to vindusviskere siden 2013 (og dekk). Ingen service, kun EU-kontroll uten avvik. Funker utmerket som bybil.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Stå teslabjørn teste en 7 år gammel S 85. Tatt temperatur og dekk i betrakning var energiforbruk helt på linje med nye modeller. 

I en annen video viste han at bilene ladet raskere for 7år siden. 

Så den største forskjellen er batteriene. De er blitt litt større. 

Å tro at det blir noen dramatiske forbedringer på virkningsgrad er utopisk. Tyskerne laget en bil med under 0,2 i CW på 30 tallet. T80? Gikk visst 0-100 på under 2 sek. 3000hk flymotor. Toppfart ble aldri testet pga krigsutbruddet. 

Det som har forandret seg er utvalget med el biler. Det er vesentlig bedre. Personlig har jeg tro på hybrid biler. 

Folk liker å lade bilen hjemme med billig strøm. Folk liker ikke plunder med hurtigladere og høye priser på lading.

Ladbare hybrider har potensial til å redusere fossilt forbruk dramatisk uten at det tvinger folk inn i situasjoner man ikke er komfortabel til. Dessuten er det et visst samfunns sikkerhets problem. 

La oss si at en europeisk by må evakueres pga kjernekraft uhell eller kjemisk uhell. Ville man ha kapasitet på ladere om 500 000 el biler 

må kjempe om ladere? Vil strømnettet kollapse. Hva om strømnettet er kollapset?

USA har vel alle rede fått noen slike situasjoner, muligens Japan og endel andre steder. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Edit: Angrer at jeg bet på.

Vil heller gratulere Nissan med en halv milliion Leaf! :fun:

Edited by Simen1
  • Like 4

Share this post


Link to post

Har en Leaf 2014. Null problemer. Aldri noe tull. Godt å vite at vi alltid kan bruke Leafen når vi levere Teslaen på service senter.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Trestein skrev (14 timer siden):

La oss si at en europeisk by må evakueres pga kjernekraft uhell eller kjemisk uhell. Ville man ha kapasitet på ladere om 500 000 el biler 

må kjempe om ladere? Vil strømnettet kollapse. Hva om strømnettet er kollapset?

?‍♂️

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (16 timer siden):

La oss si at en europeisk by må evakueres pga kjernekraft uhell eller kjemisk uhell. Ville man ha kapasitet på ladere om 500 000 el biler 

må kjempe om ladere? Vil strømnettet kollapse. Hva om strømnettet er kollapset?

USA har vel alle rede fått noen slike situasjoner, muligens Japan og endel andre steder. 

 

Hvis strømmen går på grunn av en katastrofe, så vil ikke bensinpumpene virke heller. Ergo kommer du omtrent like langt med en elbil som en bensinbil. 

 

For øvrig er du tryggere innendørs i ditt eget hus enn utendørs i en bil, ved nedfall fra en atomulykke. Snakker du om så store avstander at du skal gå helt fri, så snakker vi dagevis med reising. Noe du da ikke kan, siden bilen din går tom for bensin/strøm lenge før det.

 

PS: husk å kjøpe jodtabletter på apoteket.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Dr. Bombay skrev (10 minutter siden):

Hvis strømmen går på grunn av en katastrofe, så vil ikke bensinpumpene virke heller. Ergo kommer du omtrent like langt med en elbil som en bensinbil. 

 

For øvrig er du tryggere innendørs i ditt eget hus enn utendørs i en bil, ved nedfall fra en atomulykke. Snakker du om så store avstander at du skal gå helt fri, så snakker vi dagevis med reising. Noe du da ikke kan, siden bilen din går tom for bensin/strøm lenge før det.

 

PS: husk å kjøpe jodtabletter på apoteket.

Tror dette har skjedd alt. Mener at det var en episode der svært mange måtte evakueres pga orkan. Tror tesla måtte frigi buffere i batteriene for at folk med tesla skulle komme seg bort. 

Nå var ikke dette noe stort problem da det var uhyre få el biler

Men må mange evakueres og alle har el biler blir det lett kaos ved ladepunkt. På en bensin stasjon får man opptil 70 000km pr time pr pumpe mens el klarer max 1000km pr time.  Kjører man tom for strøm i en tunnel er det litt mere omstendelig å få bilen og køen opp i fart enn å fylle på bilen fra en 5liter kanne. 

Ikke noe stort problem men man bør tenke slike tanker.

jod tabeletter bør man vurdere om man bor nær et kjernekraftverk. Vil tro at de aller fleste land har dette på et lager ett eller annet sted.

  • Like 1

Share this post


Link to post
15 minutes ago, Trestein said:

Tror dette har skjedd alt. Mener at det var en episode der svært mange måtte evakueres pga orkan. Tror tesla måtte frigi buffere i batteriene for at folk med tesla skulle komme seg bort. 

Dei måtte ikkje.  Dei gjorde det likevel, for at dei skulle komme seg lettare vekk.  Har ikkje høyrt at det var lengre køer ved ladestasjonane enn ved bensinstasjonane.   Orkanen var varsla, og dei fleste evakuerte i fint vêr.  Når orkanen er der er det for seint å evakuere.  Då er det betre å forskanse seg i huset uansett køyrety.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (36 minutter siden):

Dei måtte ikkje.  Dei gjorde det likevel, for at dei skulle komme seg lettare vekk.  Har ikkje høyrt at det var lengre køer ved ladestasjonane enn ved bensinstasjonane.   Orkanen var varsla, og dei fleste evakuerte i fint vêr.  Når orkanen er der er det for seint å evakuere.  Då er det betre å forskanse seg i huset uansett køyrety.

Som sagt ikke noe stort problem men man bør tenke på slikt i utsatte områder. Som sagt så vil en bensinstasjon være svært effektiv ved evakuering og et lite 10kw aggregat nok til å holde pumpene i gang. Det blir selvfølgelig køer ved bensinstasjoner og disse kan gå tomme. Men det er enklere å løse ved at man kjører tankbiler ut til motorveier og fyller på biler som har lite. 

Vi ser vel antydninger til det samme når alle skal på hytta eller ved andre store utferdsdager. Det er en utfordring når el stasjoner leverer 100 til 500 passasjer km PR time mens vi er vant til 40 -70 000km PR time. Har man 10ganger så mange ladepunkter som bensinpumper PR bil vil det hjelpe men det krever utbygging og disiplin. Burde man ha hatt mobile nødladestasjoner som beredskap?

Det er vel prøvd men med små ladere. En kontainer løsning kunne nok fungert ved strømbrudd el.

Det vil også skape utfordringer for strømnettet når alle skal lade bilen på Dombås eller hvor de ender. Dette kan muligens løses ved at ladestasjoner og biler samkjøres slik at man unngår at 4 biler kommer til samme stasjon samtidig. Kanskje noen bør lade før det er nødvendig for å unngå kø ved stasjonene. Dette finnes løsninger for. Man bør kunne bestille slott tider på ladestasjoner. Kommer man for sent må man vente på ledig. Mange muligheter for kreative aktører.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hørt grufulle rykter om at bilforhandlere fort kan ta ågerpriser når man skal byttet med noe nytt, radio f.eks. Fordi bilene selges for billige som argumentasjon. Andre ganger så kan enkelte typer deler være så sykt dyre at det er bedre å skrote bilen. Da må jeg spørre, er EL-bil helt modent her på berget enda, når vi kan ha slike texas-tilstander på reparasjoner/oppgraderinger?

Edited by G

Share this post


Link to post
2 minutes ago, Trestein said:

Som sagt ikke noe stort problem men man bør tenke på slikt i utsatte områder. Som sagt så vil en bensinstasjon være svært effektiv ved evakuering og et lite 10kw aggregat nok til å holde pumpene i gang. Det blir selvfølgelig køer ved bensinstasjoner og disse kan gå tomme. Men det er enklere å løse ved at man kjører tankbiler ut til motorveier og fyller på biler som har lite.

Det var i alle fall store problem med bensinforsyninga.  Før Dorian var 40% av bensistasjonane tomme og det var lange køyer hjå dei som hadde bensin.  Før orkanen kom var det ingen problem med straumforsyninga.  Mange mista straumen på grunn av orkanen, ingen på grunn av evakueringa:

https://www.clickorlando.com/weather/2019/08/30/gas-station-tanks-low-or-empty-ahead-of-hurricane-dorian/

Problemet var like stort når folk skulle returnere etter orkanen:

https://news.yahoo.com/no-gas-floridians-look-fuel-irmas-aftermath-121220381.html

 

Før Irma var 65% tomme i Miami-Fort Lauderdale-området:

https://money.cnn.com/2017/09/09/investing/gas-shortage-florida-hurricane-irma-miami/index.html

 

Eit slags katastrofeopplegg med tankbilar på motorvegar trur eg ikkje skalerer i det heile.  Det er mykje meir effektivt å tømme ein tankbil på ein bensinstasjon og køyre han attende til lageret for å hente meir.  Spesielt fordi lagera i Florida var tomme, slik at dei måtte hente bensinen frå nabostatar i nord.  Fylling av enkeltbilar langs vegen er både vekkasta tid og trafikkfarleg, og forsterkar problemet med tomme bensinstasjonar.

 

Straum er mykje enklare i ein krisesituasjon.  Nesten alle bygg har innlagt straum, so det er ikkje noko problem å finne ein stad å lade dersom ein er i ferd med å gå heilt tom og det er kø på hurtigladarane.  Nettet har òg god kapasitet når dei fleste har evakuert og slått av alt anna enn det essensielle.  Om straumen går er det veldig vanleg å ha naudaggregat.  Då får du bensin-problemet likevel, men det er i alle fall ikkje eit større problem enn for bensinbilar.  Uansett pleier ikkje straumen å gå lenge før orkanen kjem, han pleier å gå når orkanen er der og det er for seint å evakuere.

  • Like 5

Share this post


Link to post
G skrev (47 minutter siden):

Hørt grufulle rykter om at bilforhandlere fort kan ta ågerpriser når man skal byttet med noe nytt, radio f.eks. Fordi bilene selges for billige som argumentasjon. Andre ganger så kan enkelte typer deler være så sykt dyre at det er bedre å skrote bilen. Da må jeg spørre, er EL-bil helt modent her på berget enda, når vi kan ha slike texas-tilstander på reparasjoner/oppgraderinger?

Det er et generelt problem i hele bilbransjen, for ikke å si alle forbrukerprodukter (prøv å få et tilbud fra Apple på å skifte skjerm på en 2 år gammel iPhone for eksempel, eller priser på originale blekkpatroner til en skriver).

Uansett, EU er på saken og har gjort noe og jobber ytterligere med å både levetid, sikre reparerbarhet, tilgang på deler, sunn konkurranse i verkstedbransjen osv.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (På 4.9.2020 den 13.28):

På en bensin stasjon får man opptil 70 000km pr time pr pumpe mens el klarer max 1000km pr time.

Og pumpene har selvsagt helt magisk uendelig med drivstoff på oppbevaringstankene.

  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (24 minutter siden):

Og pumpene har selvsagt helt magisk uendelig med drivstoff på oppbevaringstankene.

De har de ikke men en tankbil med 40 000liter fyller på raskere en man klarer å fylle på bilene. 

Som sagt må man evakuere svært mange mennesker ut av en by, vil det gi utfordringer om alle biler er elektriske. Det tar 70 ganger lengre tid å fylle på. Som sagt ikke noe stort problem. 

Men det er folk som tenker på slikt. Flere veier i bergensområdet er endret pga evakueringshensyn. Så planene finnes. Spørsmålet er om det er tatt høyde for evakuering basert på elektriske biler. Går en bil tom for strøm blir trafikken ut av Bergen veldig lett blokkert.

Share this post


Link to post

Med dieseilbil så kan man lagre uendelige mengder med drivstoff på egen eiendom
Største problemet her er å lagre det forsvarlig, som kan bli dyrt, men 1000 liter skal gå helt fint

Ikke lov å lagre mer enn 50 liter bensin

 

 

Share this post


Link to post
Trestein skrev (38 minutter siden):

De har de ikke men en tankbil med 40 000liter fyller på raskere en man klarer å fylle på bilene. 

Som sagt må man evakuere svært mange mennesker ut av en by, vil det gi utfordringer om alle biler er elektriske. Det tar 70 ganger lengre tid å fylle på. Som sagt ikke noe stort problem. 

Men det er folk som tenker på slikt. Flere veier i bergensområdet er endret pga evakueringshensyn. Så planene finnes. Spørsmålet er om det er tatt høyde for evakuering basert på elektriske biler. Går en bil tom for strøm blir trafikken ut av Bergen veldig lett blokkert.

Med elbil kan jeg evakuere umiddelbart da den lades hjemme og derfor normalt er ladet opp til 80% om jeg ikke akkurat har kommet tilbake fra en lengre tur. Med fossilbil kan det hende tanken er så godt som tom slik at jeg må fylle først. Da risikerer jeg å havne i en gigantisk fyllekø, så sant stasjonen fungerer i det hele tatt (noe den ikke gjør om strømmen er borte). Man kan selvsagt lagre diesel eller bensin hjemme, men det er begrenset hvor mye man kan lagre lovlig av bensin og både den og diesel må dessuten rulleres så den ikke blir gammel. Mye pes. 

Dessuten kan jeg enkelt koble fra hovedsikringen, deretter koble en liten inverter til husets strømsystem og kjøre strøm ut på det derfra. Da vil solcelleinverteren fyre opp og heve spenningen opp til maks lovlig (252V tror jeg) og holde den der så lenge forbruket ikke er høyere enn det de kan levere. Siden jeg har drøye 15kW med paneler kan jeg lade elbilen noenlunde kjapt selv om strømmen er borte. Ihvertfall 8 måneder i året. 

Når jeg en gang må bytte solcelleinverter blir det nok en hybrid-sak som også kan tilkobles et buffer-batteri. En gammel Leaf-pakke eller to gjør fint jobben som buffer hjemme. 

Edited by Jens Kr. Kirkebø
  • Like 2

Share this post


Link to post
Jens Kr. Kirkebø skrev (19 timer siden):

Med elbil kan jeg evakuere umiddelbart da den lades hjemme og derfor normalt er ladet opp til 80% om jeg ikke akkurat har kommet tilbake fra en lengre tur. Med fossilbil kan det hende tanken er så godt som tom slik at jeg må fylle først. Da risikerer jeg å havne i en gigantisk fyllekø, så sant stasjonen fungerer i det hele tatt (noe den ikke gjør om strømmen er borte). Man kan selvsagt lagre diesel eller bensin hjemme, men det er begrenset hvor mye man kan lagre lovlig av bensin og både den og diesel må dessuten rulleres så den ikke blir gammel. Mye pes. 

Dessuten kan jeg enkelt koble fra hovedsikringen, deretter koble en liten inverter til husets strømsystem og kjøre strøm ut på det derfra. Da vil solcelleinverteren fyre opp og heve spenningen opp til maks lovlig (252V tror jeg) og holde den der så lenge forbruket ikke er høyere enn det de kan levere. Siden jeg har drøye 15kW med paneler kan jeg lade elbilen noenlunde kjapt selv om strømmen er borte. Ihvertfall 8 måneder i året. 

Når jeg en gang må bytte solcelleinverter blir det nok en hybrid-sak som også kan tilkobles et buffer-batteri. En gammel Leaf-pakke eller to gjør fint jobben som buffer hjemme. 

Jeg vurderte å gjøre det samme når jeg la nytt tak på huset. Ved å dekke taket med solceller kunne jeg til en kost av 80 000kr produsert 3500kwh. Nesten nok til en el bil. Problemet var at i perioder der jeg trenger mye strøm er det lite sol og om sommeren ville de ha produsert for mye. Dessuten hadde nedbetalingstiden blitt veldig lang.

om jeg skulle hatt noe nød greier ville jeg satset på et 5kw bensinaggregat. En en nedgravd propantank i Hagen. En 20liters bensinkanne hadde også gitt bilen min rekkevidde på 330km på ett minutt.

Samme bensinkanne på et 4 kw aggregat ville gitt 12 timer med 4kw og 50kwh med strøm på batteriet. Ca 270km på 12 timer.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...