Gå til innhold

Tesla stenger Supercharger-stasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, XIFXEGLO said:

Hvorfor er dette en forsidesak på TU?

Dette er reklame for den nye V3 laderen. Sender Tesla ut pressemeldinger når de flytter en ladestasjon ihåp om litt gratis publisitet?

Hvis Tesla Drammen skifter toner på laserprinteren sin så blir det en artikkel, masse klikk og 200 kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Bjørn Sivertsen said:

Flott og bra m kraftigere ladere.. Men hva hjelper det når tesla struper max effekten bilen kan ta imot før bilen er et år..

Min bil 19 mod s (raven) ble tatt ned fra 145kw max til nå konsekvent 108kw..

Og problemet bortforklares selvsagt m svada fra tesla sin side..!

Jeg ville nok vært glad for at Tesla etterhvert har begynt å ta hensyn til batterienes ve og vel. Når den pubertale hypen rundt ekstrem akselerasjon og høy C lading som sliter på batteriet har lagt seg er det på tide å vokse opp og fokusere på det som er viktig; sikkerhet og holdbarhet.

Nå har batterienes garantiordning begrenset nytte da det hovedsaklig vil være produksjonsfeil som manifesterer seg før garantien er ute men at BMS nå i større grad ivaretar helsen til batteriene avhengig av bruksmønster er bare positivt i mine øyne.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Jeg har selv en 2017 Tesla X og Aksdal Supercharger'en er et viktig ladepunkt for å kjøre nordover for meg. Den nye v3 SC er ikke en gyldig erstatning til den gammel v2 SC siden at jeg kan ikke bruke det uten oppgradering. Artikkelen fortsetter å klargjøre at etter planen det samme skal skje fremover i hele landet. Altså for eiere av mer en 30 000 biler i Norge er tittelen "Tesla stenger Supercharger-stasjon" helt gyldig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Først og fremst er det clickbait - ellers hadde tittelen vært noe som "Tesla erstatter/oppgraderer Superchargerstasjon"

Nei, det er det ikke. Jeg har selv en 2017 Tesla X og Aksdal Supercharger'en er et viktig ladepunkt for å kjøre nordover for meg. Den nye v3 SC er ikke en gyldig erstatning til den gammel v2 SC siden at jeg kan ikke bruke det uten oppgradering. Artikkelen fortsetter å klargjøre at etter planen det samme skal skje fremover i hele landet. Altså for eiere av mer en 30 000 biler i Norge er tittelen "Tesla stenger Supercharger-stasjon" helt gyldig.

Lenke til kommentar
Sitat

Må oppgradere bilen for å lade

For Tesla-eiere som benytter seg av denne stasjonen, kan det potensielt bli en utfordring å få ladet når den gamle stasjonen stenger. Dette fordi Tesla Model X og S levert før mai 2019 ikke har støtte for CCS-ladere. De kan med andre ord i utgangspunktet ikke lade på de nye Supercharger-stasjonene.

Det er imidlertid mulig å oppgradere ladeenheten i bilen, slik at den kan benyttes på V3-ladere og andre CCS-ladestasjoner. Dette koster 3550 kroner inkludert deler og arbeid.

Noen har kjøpt Tesla med gratis superlading ut bilens levetid. Det er sikkert noen av de som benytter V2 laderene i Aksdal. Det er kanskje ikke noe kjempeproblem for de fleste at én stasjon blir utilgjengelig, men hvis V2-stasjoner legges ned i stort omfang vil dette etter hvert ramme disse Tesla-eierne mye bredere og man står igjen med et ladenettverk som IKKE er gratis i bilens levetid (pga prisen på 3550 kr). Det er ikke noen kjemperegning og sikkert mange som ikke gidder å krangle på det, men jeg vil likevel stille spørsmål om lovligheten av å ta betalt for tilgang til et ladenettverk som man har kontrakt på skal være gratis ut bilens levetid, eller rettere sagt, har betalt for gjennom bilkjøpet.

Og litt på siden av dette: De kan vel heller ikke frata kundene funksjonalitet de har kjøpt og deretter kreve penger for å gi funksjonen tilbake? Da tenker jeg på den automatiske garasjeåpner-funksjonen, som de plutselig har fjernet og skal ha 300 $ for å gi tilbake. For ikke å nevne batterikapasitet og ladehastighet som ble brått fjernet via en programvareoppdatering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (14 minutter siden):

Jeg ville nok vært glad for at Tesla etterhvert har begynt å ta hensyn til batterienes ve og vel. Når den pubertale hypen rundt ekstrem akselerasjon og høy C lading som sliter på batteriet har lagt seg er det på tide å vokse opp og fokusere på det som er viktig; sikkerhet og holdbarhet.

Nå har batterienes garantiordning begrenset nytte da det hovedsaklig vil være produksjonsfeil som manifesterer seg før garantien er ute men at BMS nå i større grad ivaretar helsen til batteriene avhengig av bruksmønster er bare positivt i mine øyne.

Det langt finnes ryddigere måter å gjøre det på:

1. Gjøre bilen teknisk i stand til å holde det som ble lovet (i markedsføring, kjøpekontrakt, manualer og annen offisiell info)

2. Kompensere kundene for at bilen ikke holder det som ble lovet

Alternativ 3, å forsøke å skjule at bilen ikke holder det som ble lovet og kjøre skyhøy arrogansefaktor i alt av kommunikasjon rundt saken, er egentlig ikke et seriøst alternativ. Det er nok heller det som er umoden/pubertal oppførsel. De var jo så vrange at de måtte en runde i retten før de inngikk det hestekraft-forliket for noen år siden.

 

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, RTA0VA7X said:

Nei, det er det ikke. Jeg har selv en 2017 Tesla X og Aksdal Supercharger'en er et viktig ladepunkt for å kjøre nordover for meg. Den nye v3 SC er ikke en gyldig erstatning til den gammel v2 SC siden at jeg kan ikke bruke det uten oppgradering. Artikkelen fortsetter å klargjøre at etter planen det samme skal skje fremover i hele landet. Altså for eiere av mer en 30 000 biler i Norge er tittelen "Tesla stenger Supercharger-stasjon" helt gyldig.

Quote

Roland forteller at Tesla ikke har konkrete planer om å gjøre disse endringene andre steder i Norge.

– Det håper vi å unngå. Det er ingen konkrete planer om å stenge andre Supercharger-stasjoner, og vi har ingen planer om systematisk utskifting av V2-stasjoner til V3, sier han.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

Det langt finnes ryddigere måter å gjøre det på:

1. Gjøre bilen teknisk i stand til å holde det som ble lovet (i markedsføring, kjøpekontrakt, manualer og annen offisiell info)

2. Kompensere kundene for at bilen ikke holder det som ble lovet

Alternativ 3, å forsøke å skjule at bilen ikke holder det som ble lovet og kjøre skyhøy arrogansefaktor i alt av kommunikasjon rundt saken, er egentlig ikke et seriøst alternativ. Det er nok heller det som er umoden/pubertal oppførsel.

 

Virkeligheten trumfer alltid markedsføringsavdelingens sine ønsker. At Tesla sine spesifikasjoner har vært "optimistiske" kan godt hende men å bevise det mener jeg vil være helt umulig. En ytterligere kompliserende faktor er vel at bileier ikke kan hindre programvareoppdateringer uten at Tesla blir klar over det.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (37 minutter siden):

Virkeligheten trumfer alltid markedsføringsavdelingens sine ønsker. At Tesla sine spesifikasjoner har vært "optimistiske" kan godt hende men å bevise det mener jeg vil være helt umulig. En ytterligere kompliserende faktor er vel at bileier ikke kan hindre programvareoppdateringer uten at Tesla blir klar over det.

Markedsføringsloven §3-2 "Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer." samt hele §7 og 8.

Tesla kan jo begynne å framlegge dokumentasjon på:

- At batterikapasiteten er som lovet (Det bråe software-kuttet i kapasiteten er ikke den normale gradvise degraderingen de tok forbehold om)

- At bilene som er kjøpt med gratis superlading ut bilens levetid faktisk har det

- At bilene som er kjøpt med automatisk garasjeåpner-funksjon faktisk har det

- At biler med 85 kWh batteri faktisk lader fra 0-80% på 40 minutter slik de markedsførte i sin tid.

Eventuell manglende dokumentasjon må automatisk sees som et brudd på markedsføringslovens §3-2, som også impliserer reklamasjonsrett. Dvs. Tesla kan forsøke å utbedre manglene (punkt 1 i forrige innlegg) eller kompensere det på andre måter (punkt 2). Punkt 3 å forsøke å skjule manglene og kjøre skyhøy arrogansefaktor er ikke er seriøst alternativ.

At selskapets jurister ikke klarer å holde markedsføringsfolkene og programvare-folkene i ørene, kan ikke lastes andre enn Tesla selv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et monumentalt eksempel på hvor dysfunksjonelt og kostbar batterifremtiden kan komme til å bli!

Så skal vel andre batteribiler ha sine unike ladepunkt med oppgraderinger også? Det man kan håpe er at Tesla finner på at man også kan ta med seg kompatibilitet med foregående "operativsystem" inn i nye ladepunkt..

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
5 minutes ago, NERVI said:

Et monumentalt eksempel på hvor dysfunksjonelt og kostbar batterifremtiden kan komme til å bli!

Så skal også andre batteribiler ha sine unike ladepunkt med oppgraderinger også?

Det viktigste for å holde kostnadsnivået for hurtiglading nede er at infrastrukturen som bygges faktisk utnyttes. Og superladerne utnyttes. Om det var slik at superladerne hadde masse ledig kapasitet, mens andre elbilister sto og ladet på Schuko med tårer i øynene, så hadde det vært veldig ugunstig , men det er ikke helt slik. Tesla bygger ut superladere i forhold til dagens behov og fremtidig behov. Det er dermed ikke særlig med ledig kapasitet. Om Tesla skulle slippe til andre elbiler så ville de måtte øke utbyggingen drastisk, og kostnadene ville fordeles på kundene, slik at kundene ville ha kommet ut noenlunde likt kostnadsmessig som i dag.

Sammenligner man med fossilbilismen, så vil jeg ikke si drivstoffylling er noe mindre dysfunksjonelt. Man har 95, 98, diesel, E85, CNG, osv. Man har altså masse forskjellige standarder med forskjellige pumper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, RTA0VA7X said:

Nei, det er det ikke. Jeg har selv en 2017 Tesla X og Aksdal Supercharger'en er et viktig ladepunkt for å kjøre nordover for meg. Den nye v3 SC er ikke en gyldig erstatning til den gammel v2 SC siden at jeg kan ikke bruke det uten oppgradering. Artikkelen fortsetter å klargjøre at etter planen det samme skal skje fremover i hele landet. Altså for eiere av mer en 30 000 biler i Norge er tittelen "Tesla stenger Supercharger-stasjon" helt gyldig.

Nå er det mindre enn 30k. Jeg har oppgradert min 2017 Model X, og jeg tror ikke jeg er den eneste. Men det er så klart litt problematisk at Tesla stenger stasjoner som folk har regnet med når de kjøpte bilen. Selv om Tesla aldri har lovet noe spesifikt antall superladere.

Jeg syns Tesla burde betale for oppgraderingen til alle som har ladet ved Aksdal minst to ganger på ett år. Noe i den dur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Jeg syns Tesla burde betale for oppgraderingen til alle som har ladet ved Aksdal minst to ganger på ett år. Noe i den dur.

Det begrenser jo også mulighetene til de som har tenkt å kjøre forbi der neste år. I praksis maler de en sort flekk på ladekartet med betalingsmur for å komme inn.

Jeg ser egentlig ingen grunn til at Tesla skal fakturere noen av bilkundene for at de velger å endre ladeplugg på ladestasjonene. Dette burde de tatt på internkost ved neste service akkurat som titanbaren som beskytter batteriet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...