Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilke tillegskrav kan man føre ved forliksklage?


ulv

Anbefalte innlegg

Hei

Kort bakhistorie; tidligere i år kjørte jeg min bil på offentlig vei og passerte en privatperson som bruke sin gressklipper i grøftekant. I det jeg passerte vedkommende ble bilen utsatt for kraftig steinsprutskade. Skaden er så stor at det er hull i lakken og det må utbedres. Jeg har fått skaden taksert til ca 9000 kroner. Jeg har dashcam video av hendelsen, som viser veldig klart hva som har skjedd, hvor du både ser vedkommende og hører det smeller godt i det jeg passerer. Jeg tok også bilder av området vedkommende klipppet hvor man ser det ligger mye småstein.

Da jeg stoppet og konfronterte vedkommende, nektet dem fullstendig på at noe som helst hadde skjedd. Selv om jeg så vedkommende løpe og gjemme seg når jeg stoppet like etter. Jeg vet at motparten vet hva som har skjedd. Alle hører når en stein havner i gressklipperen sin. Jeg har sendt prosessvarsel til motparten om erstatning i henhold til takstering av skaden. Sendte rekommandert brev, så jeg vet motparten har mottatt brevet. Nå nærmer det seg 14 dager og jeg har verken hørt noe eller mottatt kravet. Neste steg er nå forliksrådet. Jeg nekter å gi meg, kjenner det irriterer meg voldsomt denne ansvarsfraskrivelsen vedkommende demonstrerer - nesten som de tror saken forsvinner hvis de ignorerer meg lenge nok, noe som bare motiverer meg enda mer til å forfulge dette. 

Jeg forstår det slik at forliksrådet i utgangspunktet "ønsker at konflikter møtes midtveis". Like vel ser jeg ingen rom for at jeg skal belastes på noen som helst måte. Saken har pågått i snart 5 måneder, da den har vært inne til ekstrem lang behandling hos forsikringselskap, hvor vi ikke kom noe vei og forsikringselskap til slutt sa de ikke kunne hjelpe men synes jeg hadde en god sak for forliksrådet. 

Kravet jeg har er først og fremst skadetaksten på 9000. Bilen er også keramisk lakkbehandlet av meg selv, en jobb som tok ca 10 timer. Tenker da også å kreve disse utgiftene dekket (kun 1/4 av arbeidet, da skaden kun er på den ene siden av bilen) da det må gjøres på nytt etter at skaden er utbedret og omlakkert. Hva mer kan jeg føre på kravet? Kan jeg kreve noe i forbindelse med tid brukt på dette? Jeg ønsker å føre opp alt jeg kan, uten at det blir useriøst.

Forslag og tips ønskes velkommen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...