Gå til innhold

Slik løste NVE hurtiglade-problemet: Hurtiglade-stasjoner skal regnes som husstander


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De gjør ihvertfall noe med det, og det er bra. Et byråkratisk/praktisk problem er at alle ladestasjoner så og si ned til hver enkelt ladekabel må registreres med sitt eget abonnement. Det gjelder også endel andre virksomheter, som muligens kan tjene på å stykke opp storforbrukerne med egne abonnementer, for å komme unna denne tariffen.

Lenke til kommentar

Så NVE skal nå tvinge fattige familier til å subsidiere rike elbileiere og ladeaktører.


Dette var et usosialt forslag og et pinlig knefall for særinteresser. Det opprinnelige forslaget til NVE var godt, ville gitt en mer kostnadsriktig prising av nettbruk og ville gitt lavest nettleie for folk flest.  Nå skal en isteden ta penger fra fattige og gi til de rike. De rike lobbyistene vant frem med å få en løsning med mye vekt på energibaserte ledd som subsidierer rike Teslaeiere og solcellepaneleiere på bekostning av oss andre.

Endret av Tor Hansen3
Lenke til kommentar
Sitat

– Nå gjør vi det slik at næringskunder med et forbruk på under 100.000 kwh/år blir kategorisert som husholdninger. Da vil ladestasjoner komme bedre ut, sier NVE-direktør Kjetil Lund.

Virke Servicehandel, som organiserer en rekke bensinstasjoner, mener at forslaget gjør det lettere å lykkes med overgangen fra bensinstasjoner til energistasjoner.

Det er vel bra for kunder og bensinforhandlere, men problemet når bedrifter betaler mindre blir det fort dyrere til de andre.

Men blir jo feil å kalle det husholdinger da det er et firma. For så fort man går over vil nok det bety enten stopp på ladning eller økte priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

Det er vel bra for kunder og bensinforhandlere, men problemet når bedrifter betaler mindre blir det fort dyrere til de andre.

Men blir jo feil å kalle det husholdinger da det er et firma. For så fort man går over vil nok det bety enten stopp på ladning eller økte priser.

Nei, for poenget er at dagens effekavgift slår veldig hardt ut for hurtigladerstasjoner med få hurtigladere og lite bruk. De kan betale like mye i effektavgift for 6 biler i måneden som andre betaler for 600 biler i måneden. 

Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (10 timer siden):

Så NVE skal nå tvinge fattige familier til å subsidiere rike elbileiere og ladeaktører.


Dette var et usosialt forslag og et pinlig knefall for særinteresser. Det opprinnelige forslaget til NVE var godt, ville gitt en mer kostnadsriktig prising av nettbruk og ville gitt lavest nettleie for folk flest.  Nå skal en isteden ta penger fra fattige og gi til de rike. De rike lobbyistene vant frem med å få en løsning med mye vekt på energibaserte ledd som subsidierer rike Teslaeiere og solcellepaneleiere på bekostning av oss andre.

Da kan jeg glede deg med at du har misforstått og situasjonen er mye bedre enn du tror. 

Nye elbiler har stort sett god rekkevidde og trenger bare sjeldent å hurtiglades, Eldre rimelige elbiler har kort rekkevidde og er avhengige av tett hurtigladedekning for å kjøre langt. Store hurtigladestasjoner med mange hurtigladere ligger gjerne på mer sentrale og attraktive steder langs hovedveien og har høy bruk. Mindre hurtigladestasjoner med bare 1 eller 2 hurtigladere ligger gjerne på mindre steder mellom disse eller på mindre steder innover i landet og har ofte sporadisk bruk.

 

Det er disse små hurtigladestasjonene med lite bruk som idag straffes med høy effektavgift. Ikke bare betaler de samme effektavgift pr måned som de med høy bruk, de betaler også mer pr kW enn de store hurtigladestasjonene med mange hurtigladere.

 

Siden du nevner "Teslaeiere" spesielt så kan jeg trøste deg med at disse lader stort sett på store hurtigladestasjoner med mange store hurtigladere, bygget uten noen støtte, og at disse faller utenom de tiltakene NVE nå foreslår. Forslaget til NVE hjelper hovedsaklig grisgrendte strøk og rimelige elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (39 minutter siden):

Det er disse små hurtigladestasjonene med lite bruk som idag straffes med høy effektavgift. Ikke bare betaler de samme effektavgift pr måned som de med høy bruk, de betaler også mer pr kW enn de store hurtigladestasjonene med mange hurtigladere.

Nettleien er hverken en avgift eller straff. Det er betaling for en tjeneste som har faktiske kostnadsdrivere.
 

Nettets kostnadsdriver er effektbehov, og dette er dermed fordelingsnøkkelen i en kostnadsriktig betalingsmodell for nett. Dette betyr at et ladepunkt som brukes lite skal betale like mye nettleie som et ladepunkt som brukes mye. Ellers betaler andre kunder for nettet til ladepunktet som brukes lite. Dette ville ikke vært rettferdig eller rimelig.
 

En kunde med et bestemt effektbehov skal altså betale det samme, uavhengig om det er en husholdningskunde, en husholdningskunde som hjemmelader, en ladeaktør eller en næringskunde. En skal også betale det samme uavhengig av om energiuttaket er stort eller lite. Effektbehovet bestemmer.

 

En kostnadsriktig prising av ladinguttak og plusskunder er umulig å oppnå med energibaserte tariffer. Siden nettselskapene uansett henter inn de inntektene NVE bestemmer, betyr dette at andre kunder betaler for nettet til husholdningskunde som hjemmelader, ladeaktører og plusskunder. De subsidieres.

 

(marginaltapet er det eneste som skal prises basert på energi. Dette er en liten andel som jeg så bort fra over.)

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (40 minutter siden):

Nettleien er hverken en avgift eller straff. Det er betaling for en tjeneste som har faktiske kostnadsdrivere.
 

Nettets kostnadsdriver er effektbehov, og dette er dermed fordelingsnøkkelen i en kostnadsriktig betalingsmodell for nett. Dette betyr at et ladepunkt som brukes lite skal betale like mye nettleie som et ladepunkt som brukes mye. Ellers betaler andre kunder for nettet til ladepunktet som brukes lite. Dette ville ikke vært rettferdig eller rimelig.
 

En kunde med et bestemt effektbehov skal altså betale det samme, uavhengig om det er en husholdningskunde, en husholdningskunde som hjemmelader, en ladeaktør eller en næringskunde. En skal også betale det samme uavhengig av om energiuttaket er stort eller lite. Effektbehovet bestemmer.

 

En kostnadsriktig prising av ladinguttak og plusskunder er umulig å oppnå med energibaserte tariffer. Siden nettselskapene uansett henter inn de inntektene NVE bestemmer, betyr dette at andre kunder betaler for nettet til husholdningskunde som hjemmelader, ladeaktører og plusskunder. De subsidieres.

 

(marginaltapet er det eneste som skal prises basert på energi. Dette er en liten andel som jeg så bort fra over.)

Nå er jo faktisk over halvparten av nettleien jeg betaler avgifter til staten. Resterende går til drift og vedlikehold av strømnettet samt litt utbytte til eierne...

Ellers har du rett i at de er vanskelig å finne en ideel fordelingsnøkkel for utgiftene, det vil alltid være noen som kommer dårlig ut av det. De fleste netteiere har jo valgt en enkel modell med fastledd + energibasert tariff for småkunder og et lavere fastledd og mye lavere energiledd samt et effektledd for storkunder. Nå vil NVE at de også tar avgift basert på størrelsen på sikring/inntak.

 

Ellers legger jeg merke til at de fleste elbileiere jeg kjenner gjør det samme som oss, lader hovedsaklig på natta når strømmen er billigst, og det er den jo fordi forbruket er lavest. Med to elbiler er det ofte natta som vi har høyest forbruk på, noe som er bra for netteier. Siden vi gir økt bruk på en tid det er mye ledig kapasitet på nettet og betaler full nettleie for det så fører det til at netteier kan tjene mer penger på det samme nettet uten å øke kostnadene. Dermed er det vi elbileiere som subsidierer strømnettet for andre.

 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (11 minutter siden):

Nå er jo faktisk over halvparten av nettleien jeg betaler avgifter til staten. Resterende går til drift og vedlikehold av strømnettet samt litt utbytte til eierne...

NVE sitt forslag gjelder nettleiedelen (betaling for nettjenestene). Ikke skatten på strømbruk (forbruksavgift og Enova-avgift som NVE ikke har noe med) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...