Gå til innhold

Hjelp og tips til kjøp av elbil (rundt 200.000,-)


Kuleisen7

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat flyttet til Oslo på Torshov og jobber foreløpig i Sandvika. Kollektivt er jeg i utgangspunktet fan av, men føler det er litt dumt å beregne 50min til jobb når jeg kan bruke under halvtimen med bil. Ikke så dumt heller nå med smittefare osv. 

Ser da etter en elbil som kan dekke de behovene jeg og samboeren har. Ønsker jo da en god og driftssikker bil som helst har over 20mil rekkevidde og som er i størrelsesorden soul/leaf, og ikke eldre enn 4-5 år. Har sett både på ioniq, soul og leaf men er litt usikker på hva som kan være mest aktuelt.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg meine det viktigste er at du skaffer deg ein OBD-II bluetooth adapter, og nokre apper som er relevante for å lese batterihelse. Berre for å bekrefte at statusen er ok på dei. ?

Personleg er eg veldig fan av ioniq, men på det heila trur eg dette er mykje meir smak og behag, og kva som er tilgjengelig til prisen. Når du seie at du har sett på nokre biler, er det snakk om prøvekjørt også då?

I mi meining er det BMW i3, e-Golf og ioniq eg ville vore interessert i.

Med det sagt har eg kun hatt anledning til å teste dei her (ingen spesiell rekkefølge):

  1. Nissan Accenta (dvs nye Leaf modellen). Veldig fin og grei. Billig. Berre litt snodig for mi del, men mykje bil for pengene.
  2. Renault Zoe. Billig, liten og knotete synte eg forsåvidt.
  3. BMW i3. Mykje plass for ein liten bil. Fin. Masse kult på gang, men ny bil var mykje peng for lite bil i mi meining, så eh, nei.
  4. Volkswagon e-Golf. Veldig komfortabel og fin bil. Lite å sei elles enten godt eller vondt.
  5. Hyundai ioniq. Snodig gir. Ganske god kvalitet for lite penger.
  6. ...trur eg glemme ein, men akk ja.

Strategisk ville eg sagt at det er dumt å ikkje prøve ein Leaf. Dei dominere bruktmarkedet - spesielt på lavere prisklassen. Om du liker Leaf er det ein veldig grei bil, og kvifor legge ut store penger om du er fornøgd med det? Tett etter har du Zoe, som eg syns er ein veldig billig (kvalitetsmessig) bil i mi oppleving, men det er igjen dumt å ikkje prøve ein.

Etter det kjem e-Golf. Dei er solide og fine biler. Uavhengig av kva bil du velge vil eg anbefale å prøvekjøre ein for samanlikning med alt anna du kikke på.

Også: Adaptiv cruise controll er guds gave til menneskeheten. Anbefales på det sterkeste. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Drunkenvalley said:

Tenkte eg ikkje på. Reint praktiskt ville eg kanskje vurdere e-Golf da om ein vil ha ein enkel biljakt? ?

Er vel under 20 mil rekkevidde på dem? (Man må huske å se på WLTP og ikke NEDC rekkevidde)

E-golf er en god bil fordi det er en vanlig golf som bare er ombygd til elektrisk. Litt smak og behag hva man synes om det, men det gir bilen ganske høyt forbruk som da spiser rekkevidde.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Er ikkje mange andre biler i same pris-segmented med noko vesentlig høgere rekkevidde heller da. ?

Nei det er snevert utvalg skal man ha rekkevidde. Derfor jeg nok heller ville spytta i litt mere å f.eks kjøpt en helt ny MG ZS. Er vel rundt 260km WLTP på den og koster vel rundt 240 tusen. Den lader og passelig raskt.

Eller kjøpt en Leaf til 50 tusen og kjørt den ett år eller to til det begynner å komme skikkelige biler på bruktmarkedet :p

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

...

Det blir litt feil å dumpe vesentlig mykje penger i MG ZS når dens WLTP (335 / 263) er berre nokre km lengre enn e-Golf (300 / 229). Det blir mykje det same i realiteten. Køyremønsteret er tilnerma likt.

Gitt at e-Golf kan kjøpes for nermare 100 høvdinger uten å virkelig ofre noko det eg veit så ville eg ikkje sagt at å trappe opp til MG ZS er ein billig affære i kontekst heller. Dette er "skikkelige biler" hele gjengen, det er ikkje Smart, Think og Miev biler som blir anbefalt i denne tråden så langt?

Lese meg litt opp, og ser e-Golf fekk betre batteri i 2017. Hm. Då blir kanskje rekkevidden meir snever i 2015 modellen. Kanskje. Men om det er nok for egen bruk er det vel like greit uansett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med Mazda? Ny bil kr. 260.000. Den går 200-220 km på en lading og har CCS hurtiglading med batterivarme som kan styres fra appen (etter hva jeg har hørt).

Jeg ville holdt meg unna Zoe pga. forstillingsproblemer og ladingen (dersom man har IT-nett (strømnett)).

Lenke til kommentar

Kommer ann på kjøremønster og behov selvfølgelig, men til prisen tenker jeg fort at en Leaf 2 40kwh kan være innafor. Det er en større bil enn mange tror med veldig god innvendig plass, i forhold til langkjøring så har jeg funnet ut fra egne erfaringer at smertegrensen er rundt en 40-50 mil på vestlandsveier om en overhode ikke vil plages, tar du lengre turer enn dette ofte bør en kanskje se seg etter en annen bil. Ellers er det en kjapp og artig bil å kjøre :) 

Edit: Leaf er en betydelig mye større bil en Soul, vertfall i forhold til bagasjeplass. Begge bilene har romslig baksete. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...