Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random reboot av PC


Anbefalte innlegg

Har et problem med at pc med Windows 10 Home restarter seg selv ved ujevne mellomrom. Det som skjer er at pc'n freezer helt i noen sekunder, så skrur den seg av og deretter på igjen. Klarer ikke å finne en fellesnevner som jeg gjør hver gang den starter seg på nytt.

Er det noen her som vet om noen logger som ligger på pc'n som jeg kan poste her som dere kan forstå?

Håper på en logg e.l før jeg må starte å feilsøke hele maskinen..

Endret av Zapmi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan skje fra 0-3 ganger per dag.

Kan ikke huske å ha gjort noen endringer på pc i forkant. Har avinstallert et program som jeg kan huske å ha installert i forkant etter jeg skrev denne posten og da etter siste tilfeldige reboot. Ennå ingen reboot til nå, men da jeg ikke kan gjenskape årsaken for reboot, så vet jeg ikke om det fungerte.

Har ikke flyttet på pc i forkant.

Asus Strix Z270H Gaming/K1, Socket-1151
Intel Core i7-7700K Kaby Lake Prosessor
ASUS PCE-AC68 Nettverkskort (Men bruker kabel)
Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB
Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD

SAMSUNG SSD 2.5" 1TB 860 EVO SATA 3
Seagate Firecuda 2TB 3.5" SSHD
EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU
Corsair Hydro Series H100i v2 CPU Kjøler
Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti OC Black

EDIT: Ønsker du skjermer, tastatur, mus, kamera o.l?

Endret av Zapmi
Lenke til kommentar

Aller først, sjekk om "Automatisk omstart" er haket av (er haket på som standard i Windows 10):

Høyreklikk på Datamaskin -> egenskaper -> Avanserte systeminstillinger -> Oppstartsinnstillinger -> Start på nytt automatisk (fjern haken på denne).
Min Windows er på Engelsk så det kan være formulert annerledes.

Hvis PC-en restarter seg pga. blåskjerm så får du nå se denne og får en feilkode så du har noe å gå etter.

Lenke til kommentar

Ah, det gjør det jo mye enklere. Ja, fjern den haken. Og så "OK" / "apply" på alt. Omstart skal ikke være nødvendig.

"Automatically restart" kan være årsaken til at PC-en bare restarter seg uten å gi noen feilmelding.

Hvis PC-en fortsatt restarter seg uten blåskjerm så tyder det på en maskinvarefeil (f.eks. strømforsyningsfeil - "kernel power error" - eller RAM).

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

- sjekk at ikke kabinett vifter og kjøleribber er fulle av støv. Symptomene du beskriver kan passe til flere ting, men la oss utelukke de enkleste tingene først.

-Støv hindrer varmen å komme seg bort fra systemet, og når maskinen overopphetes så" fryser" og restarter den. Sjekk også at CPU-kjøler sitter godt fast. er denne løs så vil CPU mest sannsynlig bli for varm. Sjekk at pumpen på Corsairen går - som regel så vil du høre om denne snurrer opp normalt.

-sjekke BIOS, se på strømleveransene på de forskjellige kursene som angis. disse bør ligge tett opptil og veldig nærme spenningene som kursene som er angitt. en 1,3 V bør ikke ligge mer enn +- 0,1 unna med mindre du har overklokket osv. Se om det er store svingninger, noen variasjoner er normal og der er som regel ganske store utslag dersom det er et faktisk problem.. Det er ikke sikkert at dette kommer til syne når man bare er i BIOS-menyen, men det kan være en lett indikator på at PSU sliter.

Sjekk at alle kabler sitter godt der de skal.

Det du evt kan gjøre videre om ikke dette avslører noe lurt, er å nappe ut RAM brikkene og kjøre med en og en brikke.

 

Litt vanskelig å fremprovosere problemet, men dersom stabiliteten blir merkbart endret så kan det iallefall hjelpe deg litt på vei. Dette er iallefall noen raske og greie startpunkter...

 

Lenke til kommentar

Full frys uten blåskjerm tyder desto mer på en hardware feil. Ved temperaturproblemer så vil en moderne PC bare klokke seg ned og gå tregere.

For å utelukke temperaturproblemer, kjør RealTemp:
https://www.techpowerup.com/realtemp/

Last ned .zip, lag ny mappe:
C:\Program Files (x86)\RealTemp

...og kopier innholdet over dit. Kjør RealTemp.exe, gå inn på Settings og under Display hak på Core 0, Core 1 etc. på alle sammen. Og GPU.

https://www.nirmaltv.com/images/RealTempSettings.png

Finnes mer detaljerte programmer, f.eks. HWMonitor, men de er også mer kompliserte.

Du kan sjekke harddisken med CrystalDiskInfo:
https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Download -> Standard -> Installer (Vista-)

Er det noe spesielt du gjør når PC-en fryser? Åpner en spesiell film, et spesielt program?

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har brukt OpenHardwareMonitor den siste uken for å se på temperaturer; og jeg har ca 72 grader under max load på cpu og ca 82-84 grader under max load på gpu. Har lagret logg som jeg legger ved, men jeg sliter personlig med å lese denne da jeg ikke kan ordne noe i excel.

Prøvde å kjøre crystaldisk, men får ikke opp noe status, bare at den leser og skriver til diskene..?

Gjør ikke noe spesiellt nei. Det skjer uten mål og mening.. Det kan være rett etter jeg starter opp pc, det kan være når jeg bare surfer internett, det kan være når pc står uten å bli brukt og det kan skje når jeg kjører full load under dataspill..

 

Får også opp masse under "Event Viewer" om dette er noe dere kan lese. Legger ved bilde av siste events.image.png.07d5c57155d26d7765128998cc1a0f5e.png

Det jeg ikke skjønner her er at under "disk" så står det bare "Disk 4 has been surprise removed.", "Disk 5 has been surprise removed.", "Disk 6 has been surprise removed." og "Disk 7 has been surprise removed."
Har bare 2 HDD og 2 SSD i pcn.

Lenke til kommentar

Min første tanke er RAM brikke som lager krøll. Jeg ville ha prøvd å ta ut en RAM brikke, og sett om det hjalp, hvis ikke bytt om på dem og se.
Hvis ikke det heller funker, prøv å bytte litt plassering for å se om det kan være en dårlig RAM slot.

Sjekk disk management og se  hvilke HDD/SSD det refereres til. Disk 7 behøver ikke å bety at det er 7 disker.
Det kan nesten virke som det er hovedkortet som er ustabilt, hvis det er slik at diskene faller ut, det kan være årsaken til frysingen av maskinen.
I og med det ser ut til å være flere disker og ikke bare en som faller ut.
 

Lenke til kommentar

Anbefaler også Memtest. Måtte selv kjøre det i 2013, like etter ferdigstilling av gamle PC-en. Jeg ble anbefalt å kjøre minst 2 runder pr. brikke. Som med 8 GB-brikker endte med å bli 16 timer pr. brikke. Og det var såklart brikke nr. 3 av 4 som det var feil på, så jeg satt 3 døgn med det. :mellow:

Ser forøvrig Memtest har kommet seg siden den gang, med GUI og gode greier - jeg måtte kjøre i DOS-mode. :)

EDIT:
Jeg installerte Memtest86 på en minnepenn og brukte den til å teste med.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Såpass! Hørtes ekstremt kjedelig ut å måtte la det stå så lenge..

Lot Memtest64 stå å kjøre i ca 1t30m uten å følge med på skjermen. Når jeg nå så, så var begge skjermene helt svarte (på, men svart), og oppgavelinjen var mørkegrå uten noen ikoner på. Datamusen hakket veldig og hoppet når jeg rørte på den, og jeg fikk ingen respons når jeg trykte windows-knapp eller ctrl+alt+delete. Vinduet til memtest var blitt helt blankt, og jeg klarte å krysse det ut, men skjermene kom ikke tilbake og musen hakket fortsatt i et minutt før jeg bare skrudde av maskinen med power knapp.

Vil dette si at ram er ødelagt?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...