Gå til innhold

Investere i nyboligprosjekt


Ahmahgad

Anbefalte innlegg

Jeg bergynner etterhvert åf å relativt god økonomi, imidlertid har fruen og jeg kjøpt oss et flott hus, og har en del på lån på det (I tillegg til 60-70% EK).
Imidlertid kjøpte jeg en leilighet i et OBOS-prosjekt for drøyt 2 år siden som ferdigstilles neste år.
Det som er litt spesielt der, er at jeg automatisk får lån i OBOS-banken, og ingen har i forbindelse med dette sjekket hvor mye lån jeg har fra før.
Jeg har kun betalt 10% EK.
Etter å ha sett på tallene, tror jeg planen min blir å selge denne, og sitte igjen med en ganske pen gevinst (etter skatt).
Imidlertid er det ikke så fristende å ha penger som brenner i banken.

Noen som vet hvordan det fungerer når man går inn vanlige nyboligprosjekter? Trenger man finansieringsbevis på like linje som når man kjøper en leilighet man skal flytte rett inn i?
Jeg tenker at det kan være lurt å investere pengene i et nytt boligprosjekt, og selge denne når den står klar, tilsvarende det jeg nå gjør med OBOS-leiligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du automatisk får lån i OBOS-banken? Er det ikke tatt noen forbehold fra bankens side? 

Ved kjøp av nybygg gjør man vanligvis ikke kontroll av at fremtidig finansiering faktisk er på plass, men kjøpekontrakten pålegger deg en plikt til å skaffe slik finansiering (om nødvendig ved å selge nåværende bolig). Klarer du ikke det, får du ikke overta. Etter hvert vil utbygger selge til noen andre, og kreve deg for mellomlegget. 

At prosjekt-delen av OBOS formidler lån fra OBOS-banken er naturlig. Men at enten prosjekt-delen eller OBOS-banken garanterer finansiering vil jeg si er veldig uvanlig. 

Lenke til kommentar

Mange utbyggere ønsker at boligkjøpere har finansieringsbevis. Dette selv om at dem veit at bankene stort sett aldri garanterer finansieringsbevis lengre enn 3mnd fram i tid. Utbygger ønsker da bare i realiteten å vite at kunde har en plan og at dem har økonomi nå til å finansiere boligen.

De fleste finansieringsbevis har  klare forutsetninger om at den økonomiske situasjonen må være tilnærmet lik ved innvilgelse av lån, som når man fikk innvilget finansieringsbeviset

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...