Gå til innhold

Fra neste sommer blir det dyrere å bruke mye strøm samtidig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
rm84 skrev (5 timer siden):

prisene i denne piloten tilsier at det ikke blir dyrere å bruke mye strøm samtidig. Det er kun fastledd og energiledd, ingen type effektledd.

NVE sier at energi skal være maksimum 50% av regningen, så effektbruk vil straffes hardt. Her i Oslo er energi ca 86% av regningen i dag. Denne andel skal altså heretter være maks 50%. Så vidt jeg forstår skal effektdelen beregnes ut fra maks effektbruk (timesnitt) per døgn eller per måned og/eller andre finurlige måter. Det vil være opp til netteierne å bestemme modell.

Det mest rimelige er at det meste bestemmes av mengde strøm en bruker (reflekterer nytten av nettet). Den faste delen kunne variere med hovedsikringenes størrelse ut fra en tanke om at større hovedsikringer samsvarer med høy effektbruk.

For øvrig burde NVE fokusere på det egentlige problemet, høy belastning på lokalnettet (nettet inn til husholdningene) noen få spesielt kalde vinterdager. Om jeg fikk insentiver til det, så fyrer jeg gjerne med ved i stedet for strøm disse dagene!

Høy effektbruk alle andre dager, representerer ingen utfordringer for nettet. En bør derfor ikke tvinge folk (med irrelevante tariffer) til å opptre som idioter (vaske klær om natta, lade elbiler med lav effekt hver dag, bruke bare en kokeplate om gangen, ikke bruke kokeplate samtidig med hurtigvarming av kaffevann etc).

En ting er sikkert, jeg vil kunne sno meg rundt det meste av nye tariffer da jeg vet forskjell på effekt og energi m.m. Folk flest klarer ikke ikke å forholde seg til de enkleste tariffer (som tidligere H4 og H3). Så man oppnår nær ingen effekt utenom at de to prosent mest interesserte snor seg unna og de med dårligst råd og minst kunnskap ofte vil få en mye høyere strømregning (uten å forstå hvorfor).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (22 timer siden):

Ved første blikk så det dyrt ut, dessuten var det litt for mange ledd og inndelinger..

For meg er det 30 kr billigere enn det jeg har betalt for hele 2019. Har denne «dag&natt» tariffen for pilot, og fra før hadde jeg eidsiva nett E17. Nå kan jeg ha så stor sikring jeg bare vil uten at det koster noe annet enn 300 kr/mnd. Før var det avhengig av inntaket. 
syns det er et ganske enkelt opplegg, dagen er delt i 2 og året er delt i 2. 

 

Lenke til kommentar
rm84 skrev (På 30.10.2020 den 22.14):

Det ser ut som et brukbart kompromiss. Kanskje litt høy forskjell på prisene, spesielt når man tar med at kraftprisene også svinger på samme måte og ytterligere øker forskjellen, men det er kanskje greit i begynnelsen for at folk skal gidde å endre litt på bruken.

 

Men jeg tipper at om et slikt prisregime går noen år så vil forbruket flyttes såpass mye etterhvert at man kan redusere topprisingen.

 

Mye bedre med en ordning som får de interesserte til å flytte forbruk slik at totalen blir jevn, enn å forsøke å få absolutt alle til å jevne ut forbruket sitt. Det siste vil man ikke få til uansett, og man risikerer å gjøre det verre enn i dag.

Lenke til kommentar
rm84 skrev (På 31.10.2020 den 21.16):

For meg er det 30 kr billigere enn det jeg har betalt for hele 2019. Har denne «dag&natt» tariffen for pilot, og fra før hadde jeg eidsiva nett E17. Nå kan jeg ha så stor sikring jeg bare vil uten at det koster noe annet enn 300 kr/mnd. Før var det avhengig av inntaket. 
syns det er et ganske enkelt opplegg, dagen er delt i 2 og året er delt i 2. 

 

Jeg har faktisk regnet feil. På grunn av helg blir faktisk besparelsen 600 kr/året. Dessuten har Elvia kommet med nye priser på fastleddet slik at det gikk fra 300 til 200 kr/mnd. Så nå sparer jeg faktisk 1800 kr som pilotkunde per år. Juhu! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...