Gå til innhold

Fra neste sommer blir det dyrere å bruke mye strøm samtidig [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tid er dødfødt for alle bare flytter over til den billige tiden og det oppstår ett større problem enn i dag.

Nei? Det å flytte forbruket til den billige tiden vil jo *løse* problemet. Jeg har liten tro på at folk flest klarer å flytte veldig mye forbruk til natta. Om folk skulle være så flinke er det så enkelt som å justere ned prisfordelen ved nattstrøm. Tror Glitre hadde 14 øre billigere om natta, om det er for mye går det an å justere til 12..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Nei? Det å flytte forbruket til den billige tiden vil jo *løse* problemet. Jeg har liten tro på at folk flest klarer å flytte veldig mye forbruk til natta. Om folk skulle være så flinke er det så enkelt som å justere ned prisfordelen ved nattstrøm. Tror Glitre hadde 14 øre billigere om natta, om det er for mye går det an å justere til 12..

Nei å fordele forbruket over døgnet løser problemet, ikke lede det mot en periode. Det er jo derfor en har problemer i dag, folk peaker ett par ganger ila dagen. Si det er billig fra 02:00. Da trekker "alle" 11kW fra laderne sine.. resten av dagen ligger effekten kjempe lavt. 

NVE har skrevet side opp og ned på dette i høringsnotatetene:)

Lenke til kommentar

Glitre ga redusert nettleie 22-06 i vinter, Elvia ser ut til å sikte seg inn på 22-07 i sin pilot. Rikelig med tid altså. 

Problemene i dag kommer nok heller fordi folk flest har ganske lik døgnrytme og bruker energi når de er hjemme og våkne. De færreste kommer til å fyre opp induksjonstoppen, vaske 2 maskiner med tøy, tromle disse og sette på oppvaskmaskin *etter* 22. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Glitre ga redusert nettleie 22-06 i vinter, Elvia ser ut til å sikte seg inn på 22-07 i sin pilot. Rikelig med tid altså. 

Problemene i dag kommer nok heller fordi folk flest har ganske lik døgnrytme og bruker energi når de er hjemme og våkne. De færreste kommer til å fyre opp induksjonstoppen, vaske 2 maskiner med tøy, tromle disse og sette på oppvaskmaskin *etter* 22. 

De fleste vaske apparater kommer i dag med timer eller app. Er det billigere å utsette så gjør folk flest det. Bare se hvordan folk kaster seg over til Sverige for å spare penger under en pandemi. Samme med bilen osv. Men matlaging er såklart verre, absolutt. Men disse tingene merker en såvidt i en normal husholdning ift lading. Det er der en drar på.

Lenke til kommentar

edit: svar til Salvesen "Nei å fordele forbruket over døgnet løser problemet, ikke lede det mot en periode."

Mulig, men får jo ikke løst dette problemet uten mulighet for å hente ut utnyttelsesgrad via api (som da kan brukes til visualisering på nettside og til å styre feks. Tibberboksene). Uten denne info blir alt man gjør "random" (med unntak av regningen, som blir høyere).

Endret av asshole
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):

 Tror Glitre hadde 14 øre billigere om natta, om det er for mye går det an å justere til 12..

14 øre stemmer. https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/ 

"Vi må utnytte strømnettet vårt smartere gjennom døgnet, for å utsette eller unngå behov for å bygge ny kapasitet. Om natten er det god plass i nettet, derfor innfører vi i Glitre Energi Nett lavere nettleie fra kl. 22 på kvelden til kl. 06 om morgenen i månedene fra november til og med mars. Da kan du for eksempel flytte elbillading til natten, og spare penger på det. Merk at vi fraråder å bruke oppvaskmaskin,vaskemaskin og tørketrommel om natten. Det har med brannsikkerhet å gjøre, og vil uansett gi en særdeles liten besparelse."

Hvis 14 øre/kWh om natta vinterstid løser problemet, så kjør på sier nå jeg. 16000 kWh * 1/2 år * halve døgnet * 0,14 = 560,- pr. år. La oss runde opp til 100 kr/mnd. Det er ikke mye å bry med. La oss heller bare bruke strøm fritt og bygg ut nettet etter behov. Det er ikke mye jeg gidder å gjøre av tiltak for 100 kr/mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neste som kommer ut av betydning er nye Energimerkeordning som fokuserer på effekt... trekkes dette og tilbake ? 100 000 kWh, det kan passe perfekt som spisslast. Kjører fremdeles full pupp i spisslastperioder,, ser ut som straffen blir minimal. Nå kan vi fortsette den vanvittige sløsingen, bygge flere vindmøller og flere datasenter.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 timer siden):

14 øre stemmer. https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/ 

"Vi må utnytte strømnettet vårt smartere gjennom døgnet, for å utsette eller unngå behov for å bygge ny kapasitet. Om natten er det god plass i nettet, derfor innfører vi i Glitre Energi Nett lavere nettleie fra kl. 22 på kvelden til kl. 06 om morgenen i månedene fra november til og med mars. Da kan du for eksempel flytte elbillading til natten, og spare penger på det. Merk at vi fraråder å bruke oppvaskmaskin,vaskemaskin og tørketrommel om natten. Det har med brannsikkerhet å gjøre, og vil uansett gi en særdeles liten besparelse."

Hvis 14 øre/kWh om natta vinterstid løser problemet, så kjør på sier nå jeg. 16000 kWh * 1/2 år * halve døgnet * 0,14 = 560,- pr. år. La oss runde opp til 100 kr/mnd. Det er ikke mye å bry med. La oss heller bare bruke strøm fritt og bygg ut nettet etter behov. Det er ikke mye jeg gidder å gjøre av tiltak for 100 kr/mnd.

14 øre er ikke all verden nei. 

Jeg har kjørt min TM3 24000km på 18mnd. Da ville potensiell besparelse bli 24000*0,2*0,85*5/18*0,14= NOK 158 i besparelse per vinter på å lade med redusert nettleie. :)

Kanskje den største besparelsen ligger i at nettselskapet kan redusere behovet for oppgraderinger?

De fleste elbiler har mulighet for ladekalender så det er i det minste enkelt å sette opp..

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Bare av nysgjerrighet, hva er de uthevede faktorene?

0,85 = andel hjemmelading, 5/18 = antall måneder jeg kunne hatt redusert nettleie om jeg hadde glitre som nettleverandør delt på antall måneder jeg har hatt bilen.

Jeg har ikke tatt med ladetap men det vil uansett bare være snakk om noen tiere.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (20 minutter siden):

Vil det si det blir dyrt å brått bruke lite strøm å? Altså når jeg må skru ting på igjen senere?

Nei.

Overskriften er forøvrig clickbait. Det blir ikke nødvendigvis dyrere å bruke mye strøm samtidig. Det kan faktisk bli billigere. Det ser ut til å bli avhengig av når på døgnet det brukes mye strøm. Det er også mulig at noen nettselskap vil ha prismodell der det ikke vil ha noe å si når på døgnet man bruker mye strøm.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 minutter siden):

Nei.

Overskriften er forøvrig clickbait. Det blir ikke nødvendigvis dyrere å bruke mye strøm samtidig. Det kan faktisk bli billigere. Det ser ut til å bli avhengig av når på døgnet det brukes mye strøm. Det er også mulig at noen nettselskap vil ha prismodell der det ikke vil ha noe å si når på døgnet man bruker mye strøm.

Nei? Effekt skal inn i fastleddet. Altså skal fastledddet bestemmes ut i fra effekten du bruker/kan bruke. Hvordan netteierne legger dette opp er pr i dag fritt frem. De kan altså ta den lette veien:

-Sjekke hovedsikringen din og gi deg en pris ut i fra dette

Eller de kan legge inn litt innsats å gjøre noe slikt:

-Sjekke maks peak pr måned/dag/time/år for å justere fastleddet dynamisk.

 

Sistnevnte krever utvikling, altså koster penger. Mon tro hvor de fleste lander... 

 

EDIT: Må justere meg etter å ha lest det nye høringsforslaget. Det åpnes for tidsbaserte justeringer på energileddet. Altså kan energileddet ha forskjellige priser ila døgnet. 

Mens fastleddet skal baseres på effekt. 

EDIT 2: Ser også ut som de ikke kan velge den lette løsningen med sikrings størrelse, de må bruke timeberegninger og maks en måned for beregningen. dvs at fastleddet kan justeres minimum pr måned basert på effekt og maksimalt innenfor timen. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (18 minutter siden):

Nei.

Overskriften er forøvrig clickbait. Det blir ikke nødvendigvis dyrere å bruke mye strøm samtidig. Det kan faktisk bli billigere. Det ser ut til å bli avhengig av når på døgnet det brukes mye strøm. Det er også mulig at noen nettselskap vil ha prismodell der det ikke vil ha noe å si når på døgnet man bruker mye strøm.

Ahh, så prismodellen er i dynamisk i forhold til forbrukeren men dynamisk i forhold til tidspunkt for ALLE kundene i den regionen? 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (2 minutter siden):

Ahh, så prismodellen er i dynamisk i forhold til forbrukeren men dynamisk i forhold til tidspunkt for ALLE kundene i den regionen? 

Prismodellen er opp til enhver netteier nå, basert på noen begrensninger. 

Fastleddet skal basere seg på faktisk effekt til brukeren, energi leddet kan ha ett påslag når nettet belastes høyt.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Prismodellen er opp til enhver netteier nå, basert på noen begrensninger. 

Fastleddet skal basere seg på faktisk effekt til brukeren, energi leddet kan ha ett påslag når nettet belastes høyt.

Ah, så en journalist som bokstavelig talt lyver, ikke noe nytt der altså. 

Er det noen tak man må forholde seg til som netteier? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...