Gå til innhold

Finnes det ikke nasjonal-konservativt kapitalist parti i Norge?


Anbefalte innlegg

Feynman skrev (4 timer siden):

En interessant ting med denne tråden er å høre referanser til bygde-Norge når det gjelder høyre-konservativ politikk. Minner om det man ser av republikansk støtte i USA. Er dette en «bygdegreie»?

Jeg har alltid bodd i by, og syns en del av poengene er helt uforståelige. At noen skal plages så voldsomt av at noen får penger fra NAV f.eks. Kanskje fordi jeg hverken kjenner eller vet om noen som lever av NAV-penger, og at det uansett virker som en trist skjebne. Da plager det meg mer at folk som jobber i finans soper inn summer som vanlige arbeidsfolk bare kan drømme om. De jobber sikkert masse, men det står ikke forhold på noen måte.

Innvandringsmotstand er det også noe rart med. Veldig mange innvandrer i Oslo, men det er også her det er minst motstand. Er innvandrere forskjellige i bygdene. Og hva er galt med feminisme og borgerrettigheter? 

Det er forskjell på by og land. Men også forskjell på Vestlandet og Oslo. Mye industri langs kysten. Oslo derimot er dominert av servicenæring og offentlig sektor. Klart det skaper politiske forskjeller. 

På en måte er det litt underlig å diskutere politikk i Norge, sammenlignet med i USA. For vi har egentlig ingen store problemer i Norge. Hovedsaklig tror jeg dette skyldes en heldig kombinasjon av olje, gass, vannkraft, demokrati, gode samfunnsinstitusjoner og en stor grad av tillit hos befolkningen. 

Men vi som er interessert i politikk og samfunnsliv liker jo å diskutere, da. Men det finnes ikke noen grunn til å hisse seg opp. Du har helt rett i at hverken innvandrere eller navere representerer noe stort problem. 

Det finnes en mørk sky i horisonten. Nemlig at Norge mangler avansert industri, og er råvareleverandør. Men det er ingen problem sålenge vi har olje og gass. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (17 timer siden):

Det er forskjell på by og land. Men også forskjell på Vestlandet og Oslo. Mye industri langs kysten. Oslo derimot er dominert av servicenæring og offentlig sektor. Klart det skaper politiske forskjeller. 

ssb 2015: «Prosentvis var det flest sysselsatte i offentlig forvaltning i de tre nordligste fylkene. Den laveste andelen finner vi i Oslo«

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27

Jeg har selv vært der hvor jeg antok at Oslo (og storbyer generelt) bare bestod av offentlig ansatte som sugde veipenger og velstand ut av distriktene hvor den "egentlige" produksjonen foregikk. Jeg har fått et mer nyansert syn på dette (evt så har lojaliteten bare flyttet ståsted samtidig som jeg selv flyttet fra distriktet til storbyen).

Det er vanskelig å finne dekning for at Oslo surfer på en pute av velstand skapt av bønder og industriarbeidere i distriktene. Storbyfolk har god utdanning, godt betalte (gjerne private) jobber, de deltar i organisasjoner som betyr mye for landets velstand og velbefinnende. Selv om den absolutte størrelsen på investeringer i infrastruktur er stor, så kan den også fordeles på svært mange mennesker som bor så tett at nytteverdien per hode blir stor.

Det vil antagelig være feil å hevde at bare spissen teller i et fotballag. Laget fungerer pga de forskjellige rollene og spillere som fyller rollen godt. På samme måte med en nasjon så er det vanskelig å trekke ut enkelt-regioner som "nyttige" og "unyttige". Men når noen regioner har det trått med lav arbeidsdeltakelse, dårlig psykosisosial helse etc så burde vi se på hva som kan gjøres lokalt og nasjonalt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, knutinh said:

Det er vanskelig å finne dekning for at Oslo surfer på en pute av velstand skapt av bønder og industriarbeidere i distriktene. Storbyfolk har god utdanning, godt betalte (gjerne private) jobber, de deltar i organisasjoner som betyr mye for landets velstand og velbefinnende. Selv om den absolutte størrelsen på investeringer i infrastruktur er stor, så kan den også fordeles på svært mange mennesker som bor så tett at nytteverdien per hode blir stor.

Enig i dette, men siden Vaniman inkluderte servicenæringen så er det ikke så langt fra sannheten. Det er mye aktivitet, men ikke direkte vareproduksjon. En kan vel legge til at i teknologi og annet kunnskapsarbeid er man tjent med et fagmiljø av en viss størrelse, og da er det mange fordeler ved å bo litt tett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

HAHAHAHAHAHA!
Du er jo helt livsfjern, mann!

Du fatter jo åpenbart ikke hvordan hverken samfunn eller internasjonal politikk fungerer i det hele tatt!

Åhåhåhåhåhåhå! Jeg skulle likt å sett hvordan denne diktatoriske bananrepublikken din skulle klart seg når EU og USA kom med sanksjoner og fattigdom økte i landet og ingen støtte fra diktaturet ditt mens folket fryser og sulter til døde fordi "ingen NAV"!
HAHAHAHAHAAHAHA!
Herregud! Dagens XD


PS: Du hadde endt som Ceauceu i Romania.
Arrestert av miliæret, 45 min rettsak, lina opp mot veggen og skutt!

Endret av Helpless/Green
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/7/2020 at 8:28 PM, Red Frostraven said:

...altså vil de med de rikeste støttespillerene, nasjonale og internasjonale, bli politikere -- og vips, så er Norge en provins av Kina eller Russland.

Ikke-anonyme donasjoner med maks grense per pers. Ser ingen problem med at f.eks. et parti som er ute etter å sette ned skatter tar imot penger fra selskap som vil ha lavere skatter, heller. Selskap som vil ha mer regler for å kunstig sette opp grensen for hvor mye penger en må ha for å komme inn i markedet derimot ville vel donert til korrupte venstrefolk, så kansje det ikke bør være lov.

On 9/7/2020 at 8:39 PM, OlavEH said:

Hehehe, du er den verste livets harde skole-stereotypen jeg har sett på lenge. En person hvis kunnskapsnivå og forståelse er omvendt proporsjonalt med skråsikkerheten. Det lukter Dunning/Kruger-effekten laaaaaaaaaaaaaaaaaang vei!

Du som er så smart vet vel også hva ad hominem er.

On 9/7/2020 at 8:37 PM, Vaniman said:

Dessuten finnes det en innvending mot argumentene dine som du kanskje ikke har tenkt på. Skatter, avgifter og reguleringer fungerer som motstand for entreprenører og investorer. Det er sunt til en viss grad. Hvis man driver styrketrening eller med utholdenhet, gir man seg selv motstand, ved vektløfting eller løping. Forstår du? Uten hemmende reguleringer og skatter ville ikke investorer og entreprenører vært så smarte, til tross for konkurransen i markedet. 

Tull. Som å si at jeg gjør deg en tjeneste ved å spraye blåmaling på huset ditt mens du driver å maler det rødt.

On 9/7/2020 at 9:06 PM, knutinh said:

Kan du konkretisere «hundrevis av milliarder»?

Noen av Frps medlemmer i Oslo ønsker å endre partiet i retning av nasjonal-konservativisme. Kanskje det er noe for deg?

https://www.minervanett.no/christian-tybring-gjedde-fremskrittspartiet-nasjonalkonservatisme/det-nasjonal-konservative-alternativet/195710

-k

Første Google treff: https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand---mer-enn-52000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/3423922192.html

Også har du såklart NAV utlendinger som sender penger til hjemlandet, penger som går til Sverige pga. kjøpskatt og andre avgifter i Norge, penger som havner i skatteparadis pga. høye skatte i Norge, etc. etc.

Anngående endringer i FrP kan jeg ikke si mye, da ingenting spesifikt er konstantert. Betyr det at de vil droppe den liberale kapitalismen? Isåfall er jeg ikke med på det.

On 9/7/2020 at 9:28 PM, knutinh said:

Jeg er usikker på hvor du skal sende overgripere og grådige politikere i eksil. Bjørnøya?

Direkte-demokrati og minste-lønn for politikere stikker seg litt ut som radikale forslag.

Hva mener du om fri global handel vs proteksjonisme? narko lovgivning? Et sterkt forsvar? Hva skal være skjebnen til en multi-handicappet med fattige foreldre? Hvor står du i «by mot land»?

Det finnes en øy bebodd av kannibaler midt mellom Europa og Amerika.
Direkte-demokrati har fungert I sveits siden attenhundretallet, bedre enn andre lands ledere har fungert.

Jeg ville vært for å ha importskatt hvis de samtidig fjerna kjøpskatten. Sånn som det er nå der vi har importskatt, og inntektene fra importskatten brukes til u-hjelp er helt mongo.

La folk gjøre som de vil. Dekriminaliser alt dop og fjern loven som sier at en må ha rescept fra lege for å handle på apoteket.
Om en absolutt må ha en statlig ordning for folk som er på bærtur, så er psykologisk hjelp både mer humant og mer kosteffektivt enn fengsel og bøter, såvidt jeg vet. Når det er sagt så ville jeg ikke tollerere shanty-towns. Vil ikke bli som California med bærs og nåler utover gatene.

Bør absolutt ha sterkt forsvar. Siden vi ikke er enormt mange menn her i landet bør vi ha atomvåpen og avansert krigsteknologi.

Mangler en både føtter og armer bør en vel få hjelp av folk. Men ikke cash. Det er en grunn til at fattige er fattige.

Er for desentralisering. By og land bør ikke være styrt av samme lover, og en by-stemme bør være mindre verd enn en land-stemme når det gjelder saker som påvirker hele nasjonen. Folk som aldri har plantet et korn eller slaktet et dyr og tror at maten kommer fra butikkhyllen lager tåpelige lover som gjør det mindre attraktivt for folk å være bønner. Det er f.eks. ikke lov for bønner å selge melka si for mer enn 4kr pr. liter, og de gale grønne prøver stadig å stenge all matproduksjon. Når de eldre generasjonene dør vil sikkert ett stort mega-selskap ta over hele landbruket. Venstrepolitikere elsker å gi store selskap monopol.

Skjønner også godt at folk ikke vil ha skutere og kids med gevær i byene, men andre steder er det vanlig at en får hagle som bursdagsgave når en fyller 15, og skuter trengs for å komme seg dit en skal, så disse altomfattende lovene som kommer fra sør i landet de ignorer vi.

On 9/8/2020 at 1:39 PM, Feynman said:

En interessant ting med denne tråden er å høre referanser til bygde-Norge når det gjelder høyre-konservativ politikk. Minner om det man ser av republikansk støtte i USA. Er dette en «bygdegreie»?

Jeg har alltid bodd i by, og syns en del av poengene er helt uforståelige. At noen skal plages så voldsomt av at noen får penger fra NAV f.eks. Kanskje fordi jeg hverken kjenner eller vet om noen som lever av NAV-penger, og at det uansett virker som en trist skjebne. Da plager det meg mer at folk som jobber i finans soper inn summer som vanlige arbeidsfolk bare kan drømme om. De jobber sikkert masse, men det står ikke forhold på noen måte.

Innvandringsmotstand er det også noe rart med. Veldig mange innvandrer i Oslo, men det er også her det er minst motstand. Er innvandrere forskjellige i bygdene. Og hva er galt med feminisme og borgerrettigheter? 

Folk som jobber i finans lever ikke av penger som har blitt konfiskert fra ærlige arbeidende folk, slik som NAVere og politikere gjør.
Innvandringsmotstanden er fullstendig logisk. Det er oss arbeidere som betaler for dette prosjektet som alle og enhver bør kunne se fører til økt vold, segregerte miljø, og alvorlige kulturelle forskjeller. En kan jo se til England og USA og se hvordan det har fungert for dem. Kort sagt så er det ingen fordeler med innvandringen vi har i dag. Om en absolutt skal ha fattig-innvandring så kunne en i det minste tatt inn asiatere med arbeidsmoral og finere kvinnfolk?

Feminisme, BLM, LGBT og alt det der er kommunistinitiativ for å så konflikt mellom menn og kvinner, svart og hvit, homse og hetero, gammel og ung. Har ingenting med borgerrettigheter å gjøre.

On 9/8/2020 at 4:13 PM, Atib Azzad said:

Kanskje jeg er sånn en', kanskje jeg er sånn en', jeg synes tankene dine er dumme helt uavhengig av din stilling og stand.

Er dette det du sikter til når du sier du har svart allerede?

Så det er en gitt yttringsplikt i møte med visse holdninger?
Hva om man faktisk synes det virker som et godt tiltak at arbeiderne eier produksjonsmidlene da, er man likevel lovpålagt å snakke det ned?
Igjen; Man er helt fri til å legge frem en redegjørelse for hvordan man ikke er rasist i dagens system, så der er vi i mål.

Mat koster penger, husly koster penger, kokker koster penger, kostnaden blir fort det samme.
Kan vi ikke bare ta dem med ut i skogen å skyte dem?

What? Har ikke sagt noe om lovpålagte yttringer, og det jeg sier er at folk må slutte å komme med unskyldninger for hvorfor de ikke er rasist. Rasisme er ikke et problem, så slutt å la media ramme samtalen.

Det vil ikke koste det samme. 50 mennesker på NAV er over en million kroner i måneden.

On 9/8/2020 at 6:20 PM, Vaniman said:

Det finnes en mørk sky i horisonten. Nemlig at Norge mangler avansert industri, og er råvareleverandør. Men det er ingen problem sålenge vi har olje og gass.

De venstreekstreme politikerne våre vil jo gjøre bort med olje og gass.

6 hours ago, Helpless/Green said:

HAHAHAHAHAHA!
Du er jo helt livsfjern, mann!

Du fatter jo åpenbart ikke hvordan hverken samfunn eller internasjonal politikk fungerer i det hele tatt!

Åhåhåhåhåhåhå! Jeg skulle likt å sett hvordan denne diktatoriske bananrepublikken din skulle klart seg når EU og USA kom med sanksjoner og fattigdom økte i landet og ingen støtte fra diktaturet ditt mens folket fryser og sulter til døde fordi "ingen NAV"!
HAHAHAHAHAAHAHA!
Herregud! Dagens XD


PS: Du hadde endt som Ceauceu i Romania.
Arrestert av miliæret, 45 min rettsak, lina opp mot veggen og skutt!

Ja, det var jo akkurat det som skjedde i Singapore?

Endret av RoyBread
Lenke til kommentar

Statistikken viser at et flertall av dem med høyere inntekt enn gjennomsnitt, er fornøyd med hvordan samfunnet er, og mener Norge har et godt demokrati og politisk styresett. På tilsvarende vis er et flertall av dem med lavere inntekt enn gjennomsnitt misfornøyd. 

Så da kan vi vel dra den slutning at det egentlig handler mer om psykologi og økonomi, enn politikk? 

Ikke skyld på alle andre, hvis du er misfornøyd og ulykkelig. Bitterhet fungerer som gift. Det er mye bedre å føle medlidenhet med dem som lider og er i nød, for det er helsebringende og noe som er konstruktivt. Å for alvor mene at Norge ikke skal gi u-hjelp er bare smålig.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RoyBread skrev (2 timer siden):

Ikke-anonyme donasjoner med maks grense per pers. Ser ingen problem med at f.eks. et parti som er ute etter å sette ned skatter tar imot penger fra selskap som vil ha lavere skatter, heller. Selskap som vil ha mer regler for å kunstig sette opp grensen for hvor mye penger en må ha for å komme inn i markedet derimot ville vel donert til korrupte venstrefolk, så kansje det ikke bør være lov.

Du som er så smart vet vel også hva ad hominem er.

Tull. Som å si at jeg gjør deg en tjeneste ved å spraye blåmaling på huset ditt mens du driver å maler det rødt.

Første Google treff: https://www.nettavisen.no/nyheter/norge-har-brukt-280-milliarder-pa-bistand---mer-enn-52000-kroner-for-hver-eneste-innbygger/3423922192.html

Også har du såklart NAV utlendinger som sender penger til hjemlandet, penger som går til Sverige pga. kjøpskatt og andre avgifter i Norge, penger som havner i skatteparadis pga. høye skatte i Norge, etc. etc.

Anngående endringer i FrP kan jeg ikke si mye, da ingenting spesifikt er konstantert. Betyr det at de vil droppe den liberale kapitalismen? Isåfall er jeg ikke med på det.

Det finnes en øy bebodd av kannibaler midt mellom Europa og Amerika.
Direkte-demokrati har fungert I sveits siden attenhundretallet, bedre enn andre lands ledere har fungert.

Jeg ville vært for å ha importskatt hvis de samtidig fjerna kjøpskatten. Sånn som det er nå der vi har importskatt, og inntektene fra importskatten brukes til u-hjelp er helt mongo.

La folk gjøre som de vil. Dekriminaliser alt dop og fjern loven som sier at en må ha rescept fra lege for å handle på apoteket.
Om en absolutt må ha en statlig ordning for folk som er på bærtur, så er psykologisk hjelp både mer humant og mer kosteffektivt enn fengsel og bøter, såvidt jeg vet. Når det er sagt så ville jeg ikke tollerere shanty-towns. Vil ikke bli som California med bærs og nåler utover gatene.

Bør absolutt ha sterkt forsvar. Siden vi ikke er enormt mange menn her i landet bør vi ha atomvåpen og avansert krigsteknologi.

Mangler en både føtter og armer bør en vel få hjelp av folk. Men ikke cash. Det er en grunn til at fattige er fattige.

Er for desentralisering. By og land bør ikke være styrt av samme lover, og en by-stemme bør være mindre verd enn en land-stemme når det gjelder saker som påvirker hele nasjonen. Folk som aldri har plantet et korn eller slaktet et dyr og tror at maten kommer fra butikkhyllen lager tåpelige lover som gjør det mindre attraktivt for folk å være bønner. Det er f.eks. ikke lov for bønner å selge melka si for mer enn 4kr pr. liter, og de gale grønne prøver stadig å stenge all matproduksjon. Når de eldre generasjonene dør vil sikkert ett stort mega-selskap ta over hele landbruket. Venstrepolitikere elsker å gi store selskap monopol.

Skjønner også godt at folk ikke vil ha skutere og kids med gevær i byene, men andre steder er det vanlig at en får hagle som bursdagsgave når en fyller 15, og skuter trengs for å komme seg dit en skal, så disse altomfattende lovene som kommer fra sør i landet de ignorer vi.

Folk som jobber i finans lever ikke av penger som har blitt konfiskert fra ærlige arbeidende folk, slik som NAVere og politikere gjør.
Innvandringsmotstanden er fullstendig logisk. Det er oss arbeidere som betaler for dette prosjektet som alle og enhver bør kunne se fører til økt vold, segregerte miljø, og alvorlige kulturelle forskjeller. En kan jo se til England og USA og se hvordan det har fungert for dem. Kort sagt så er det ingen fordeler med innvandringen vi har i dag. Om en absolutt skal ha fattig-innvandring så kunne en i det minste tatt inn asiatere med arbeidsmoral og finere kvinnfolk?

Feminisme, BLM, LGBT og alt det der er kommunistinitiativ for å så konflikt mellom menn og kvinner, svart og hvit, homse og hetero, gammel og ung. Har ingenting med borgerrettigheter å gjøre.

What? Har ikke sagt noe om lovpålagte yttringer, og det jeg sier er at folk må slutte å komme med unskyldninger for hvorfor de ikke er rasist. Rasisme er ikke et problem, så slutt å la media ramme samtalen.

Det vil ikke koste det samme. 50 mennesker på NAV er over en million kroner i måneden.

De venstreekstreme politikerne våre vil jo gjøre bort med olje og gass.

Ja, det var jo akkurat det som skjedde i Singapore?

Jasså? Du vil fjerne statlig støtte til befolkningen men likevel sammenligner du deg med Singapore?
Hva skal man si? God bedring! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Vaniman said:

Å for alvor mene at Norge ikke skal gi u-hjelp er bare smålig.

Nei. U-hjelp er idioti, og politikere som ikke arbeider for sitt eget folk bør henges.

Om vi virkelig vil hjelpe de fattige i andre land bør vi kolonisere dem. Bruk deres resurser og arbeidskraft i deres land og betal dem for det.

Endret av RoyBread
Lenke til kommentar
RoyBread skrev (25 minutter siden):

Nei. U-hjelp er idioti, og politikere som ikke arbeider for sitt eget folk bør henges.

Om vi virkelig vil hjelpe de fattige i andre land bør vi kolonisere dem. Bruk deres resurser og arbeidskraft i deres land og betal dem for det.

Livet er stort sett hva man gjør det til. Du er ikke sint på grunn av politikk. Det er noe annet som plager deg. Men det har ikke jeg noe med, så jeg lar det ligge. 

Ellers tror jeg du er en smart person. Men altså blir innleggene dine litt for mye for meg, så nå trekker jeg meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RoyBread skrev (8 timer siden):

 

Du som er så smart vet vel også hva ad hominem er.

 

Jeg er iallfall smart nok til å skjønne at forslagene dine er totalt håpløse. De vil kun tjene den lille delen av befolkningen som har intelligens og/eller pågangsmot og arbeidsmoral til å skaffe seg utdanning og gode jobber (evt. starte egne virksomheter), samt en kropp og helse som spiller på lag. De andre får bare seile sin egen sjø!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
RoyBread skrev (På 1.9.2020 den 20.41):

Det er utrolig at vi har så mange sosialist parti og nesten ikke noe annet.

Over 800 000 mennesker jobber i stat, kommune eller fylkesforvaltning, hvilket tilsvarer formidable 31,5% av arbeidsstyrken. De utgjør en enorm maktfaktor og vil neppe stemme for å bygge ned staten, så da vil nesten hvert forsøk på å endre systemet i den retningen du foreslår (som jeg forøvrig er helt enig i) nesten garantert være fånyttes. Norge har rett og slett i den samme felle som Nederland gikk i på 60- og 70-tallet (hollandsk-syken), bortsett fra at norske-syken kommer til å bli en enda større nedtur.

Det finnes ikke lenger noen høyre- og venstreside i norsk politikk. Alle er beinharde sosialdemokrater som nesten virker til å kappes om å ødelegge landet i sin jakt på stemmer og makt. Politikerforakt blir nesten et for svakt ord. Men klart: når folk fortsetter å stemme slik de alltid har gjort, da skjer ingenting.

Skal ellers benytte anledningen til å legge ved et debattinnlegg som jeg leste for en stund siden:

Sitat

Problemet er at vi har fått et overdimensjonert byråkrati som koster oss mer og mer. Vi har byråkrati stort nok til å administrere nærmere 20 millioner mennesker - vi er 5 millioner. Der går pengene som skulle gått til eldreomsorg, skoler, forsvar og politi.

Den 23 desember, 1992 skrev jeg følgende i leserinnlegg i en lokalavis:
“Siden 1962 har vi økt antallet offentlige ansatte med over 500.000 personer, samtidig som vi har redusert 700.000 stillinger i næringssektoren. Hva i all verden er det vi holder på med!
I 1962 hadde Norge 120.000 offentlige ansatte. I 1990 hadde Norge 550.000 offentlige ansatte. I løpet av 3 år, mellom 1989 og 1993 mistet vi ca. 200.000 skattebetalende industriarbeidsplasser, på samme tid spedde vi på med over 50.000 offentlige ansatte. For et par dager siden (desember 1992) leste jeg at det egentlig er ca. 130.000 skatte og avgiftsbelagte mennesker som holder Norge gående. Og tallet er stadig på vei nedover, mens utgift-siden (det offentlige) øker.” Sitat slutt.

Nå har vi for lengst passert formidable 800.000 offentlig ansatte av en befolkning på 4 950 000! Det er en offentlig ansatt pr. femte øvrige innbygger. Det er 250.000 flere offentlig ansatte enn i 1990. Denne eksplosjonen av offentlig ansatte skulle gitt oss et hav av gode offentlige tilbud, skulle det ikke? – som;
•    God eldreomsorg? Flere og flere eldre sitter ensomme i sine hjem og får noen korte besøk om dagen av alt for få overarbeidede hjemmehjelpere som sliter seg ut.
•    Gode sykehjemstilbud? Nei, køene eksploderer – og det lenge før eldrebølgen begynner i 2020.
•    Fungerer NAV. Nei, til stor frustrasjon for de NAV ansatte selv. http://www.nrk.no/ytring/dumsk...
•    Bedre skoler? Nei, elevene har aldri vært dårligere.
•    Flere politistasjoner? Nei, de legges ned i hopetall.
•    Flere politifolk? Kanskje noen få som for det meste blir satt til kontorarbeid for å sette seg inn i alle nye lover, regler og skiftende forskrifter som hagler over oss, som ikke engang lovgiverne klarer å holde styr på. Den ene statsråden etter den andre har jo måtte gå av fordi de ikke selv har klart å holde styr på egne forskrifter – men det forventes at vi skal det.
•    Flere fengsler? Jovisst, vi har bygget noen få luksusfengsler der de kriminelle har det langt bedre enn våre eldre som ofte dopes ned og stues vekk. Er det rart at de kriminelle står i kø for å komme til Norge – straffen for en forbrytelse er en luksusferie i et Norsk fengsel med høyere lønn enn de får i eget land.
•    Et sterkt forsvar? Nei, det er så redusert at det knapt kan forsvare Oslo i tilfelle krig til konge og regjering har stukket av til et trygt sted de kan leve i luksus, mens andre må lide, kjempe, bli lemlestet eller dø.
•    Flere sykehus? Nei – lokalsykehusene alle vil ha nedlegges over en lav sko.
•    Flere leger? Ikke mange nye nei, men vi har dobbelt så mange leger som i Finland - og vi har dobbelt så lange helsekøer.
•    Flere sykepleiere? Ikke mange nye nei, men vi har dobbelt så mange sykepleiere som i Finland. Helsekøene skyldes ikke helsepersonellet, men en vanvittig sosialistisk helsepolitikk som er blitt ført de siste 40 årene.
•    Flere ambulanser da? Politikerne lovet oss at de skulle utruste ambulansetjeneste når de la ned lokalsykehusene. Høsten 2010 avslørte TV2 at der var 70 færre ambulanser i Norge enn i 1995.
•    Mindre sykehuskøer? Nei, sykehuskøene eksploderer og stadig flere dør i de voksende sykehuskøene. Sosialistene svarer med det ene meningsløse tiltaket etter det andre, felles for dem alle er at ingen av dem fungerer. Helsereformer, NAV reformen…..osv.
•    Og når det avsløres at kreftpasienter dør i diagnose-køene, svarer statsminister Jens Stoltenberg på godt sosialistisk vis med en 20 dagers behandlings-garanti – he, he, he, unnskyld at jeg ler – men disse garantiene er like tåpelige som alle andre populistiske AP garantier, flotte velmenende tiltak, men ugjennomførbare.

Bare fra 1992 og frem til i dag har vi økt det offentlige byråkrati med 250.000 stillinger – for det meste papirskyflere (de 250.000) som skyfler papirer frem og tilbake til hverandre og bare lager vanskeligheter for de som ønsker å skape noe. Dersom vi regner at hver av disse koster kr. 500.000,- pr. år inkl. kontorer, kurser, diet og reisegodtgjørelser – da koster disse papirsjyflerne samfunnet formidable 125 milliarder kroner i året – bare for å lage vanskeligheter for alle oss andre – og seg selv. Vi har et oppsvulmet byråkrati stort nok til å administrere 15 millioner mennesker – vi er 5 millioner.

Arbeiderpartiet er de hovedansvarlige for den vanvittige politikken som har vært ført de siste 70 årene. Uten oljen hadde AP`s politikk ført oss inn i samme situasjon som sosialistene har ført Hellas, Italia, Spania, Portugal, Frankrike, Kypros, Storbritannia og flere land inn i. Norge hadde vært konkurs uten oljen.

Et velfungerende samfunn trenger selvfølgelig offentlig ansatte og et effektivt men politisk styrt byråkrati. Norge har for lengst passert smertegrensen i antall papirsjyflere som lever sitt eget liv og som oftere og oftere overkjører og styrer politikerne. Frp. er det partiet som klarest har advart oss mot den enorme byråkratiseringen de siste 35 årene, og som har vist vilje og evne til å gjøre noe med det.

Dette er Norge anno 2020. Uten oljen hadde Norge vært bankerott. 

Endret av Slettet+2534
La ved sitat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
OlavEH skrev (2 minutter siden):

Jeg er iallfall smart nok til å skjønne at forslagene dine er totalt håpløse. De vil kun tjene den lille delen av befolkningen som har intelligens og/eller pågangsmot og arbeidsmoral til å skaffe seg utdanning og gode jobber (evt. starte egne virksomheter), samt en kropp og helse som spiller på lag. De andre får bare seile sin egen sjø!

Den lille delen av befolkningen? Tro det eller ei, men de aller fleste mennesker er faktisk fint i stand til å skaffe seg både utdanning og jobb selv. Når det gjelder å starte opp egen virksomhet: hvorfor skal man gidde det når staten likevel stikker av med så mye av kaka? Hva er vitsen med å ta masse risiko og jobbe og slite når byråkratiet nesten stikker kjepper i hjulene på deg i hver sving?

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (56 minutter siden):

Den lille delen av befolkningen? Tro det eller ei, men de aller fleste mennesker er faktisk fint i stand til å skaffe seg både utdanning og jobb selv. Når det gjelder å starte opp egen virksomhet: hvorfor skal man gidde det når staten likevel stikker av med så mye av kaka? Hva er vitsen med å ta masse risiko og jobbe og slite når byråkratiet nesten stikker kjepper i hjulene på deg i hver sving?

Merkelig nok stikker ikke staten av med like mye som noen vil ha det til........

Nå burde jeg kanskje presisert den delen av befolkningen med høy nok lønn, stor nok jobbsikkerhet og god nok helse til at de ikke vil få ting i fleisen når ting butter imot eller ikke går som planlagt. For det vil være følgene av forslagene til trådstarter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (17 minutter siden):

Hvordan kan du vite dette?

Han vil f.eks legge ned NAV. Hva skal folk da folk gjøre om de blir syke, permitterte, arbeidsledige, etc, etc.

Den røde tråden i innlegget var ekstreme kutt i velferdsstaten. Slik vil nesten alltid gå på bekostning av den svakeste delen av befolkningen, mens øvre middelklasse og oppover er de som vil tjene på det. Økte forskjeller altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/3/2020 at 10:03 PM, Psykake said:

Skulle ønske man kunne lagt inn parameterne dine i en simulering av et samfunn over en periode på 100år og sett hvordan det ville endt opp. 

Trenger man faktisk ikke for dette har blitt gjort på ordentlig allerede. 1933-45.
Det at noen klarer å tenke at et slikt samfunn er en god ide viser at en har skulket historien i skolen. Eller at man har så store problemer med aggresjon og sinne at man bør oppsøke hjelp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
OlavEH skrev (12 minutter siden):

Han vil f.eks legge ned NAV. Hva skal folk da folk gjøre om de blir syke, permitterte, arbeidsledige, etc, etc.

For at jeg ikke skal misforstå: er premisset ditt at syke, permitterte, arbeidsledige ikke vil overleve i et samfunn uten NAV (altså et samfunn der staten ikke 'passer' på deg)?

Alle arbeidsføre mennesker bør legge av penger til dårligere tider, men det er i dag ikke mulig da staten tar nærmere 70% av det du tjener. Da blir det vanskelig å spare. For de som er for syke til å faktisk jobbe, da bør det vel være mulig å finne et system som ivaretar disse? 

Eller MÅ det være slik at staten skal gjøre alt?

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (7 minutter siden):

For at jeg ikke skal misforstå: er premisset ditt at syke, permitterte, arbeidsledige ikke vil overleve i et samfunn uten NAV (altså et samfunn der staten ikke 'passer' på deg)?

Alle arbeidsføre mennesker bør legge av penger til dårligere tider, men det er i dag ikke mulig da staten tar nærmere 70% av det du tjener. Da blir det vanskelig å spare. For de som er for syke til å faktisk jobbe, da bør det vel være mulig å finne et system som ivaretar disse? 

Eller MÅ det være slik at staten skal gjøre alt?

Overleve vil de nok, men forskjellene vil øke kraftig med hans forslag. Man får en permanent underklasse som lever nærmest fra hånd til munn, og har små muligheter for å komme seg opp og frem. De fleste forslagene fra ytre høyre på å redusere utgifter til ditten og datten følger ikke akkurat opp med økte satser til minstepensjon, økte sosialsatser, etc., men generell skattelette som selvfølgelig gavner de som tjener mest og betaler mest skatt for meg.

For min egen del ville det vært helt utmerket for jeg har en god jobb og en god lønn, og ville dermed fått mer å rutte med dersom det ble en generelle skattenedsettelse. Men jeg er ikke så sneversynt og egoistisk at jeg tenker utelukkende på meg selv.

PS: Hvis du ikke har særs høy lønn og bruker veldig mye mer enn gjennomsnittet av befolkningen på røyk, alkohol og en drivstoffsluker av en bil, så betaler du ikke 70 % av det du tjener til staten.

Endret av OlavEH
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
OlavEH skrev (6 minutter siden):

Overleve vil de nok, men forskjellene vil øke kraftig med hans forslag. Man får en permanent underklasse som lever nærmest fra hånd til munn, og har små muligheter for å komme seg opp og frem.

Men hvordan i all verden kan du så bastant påstå dette?

Sitat

De fleste forslagene fra ytre høyre på å redusere utgifter til ditten og datten følger ikke akkurat opp med økte satser til minstepensjon, økte sosialsatser, etc., men generell skattelette som selvfølgelig gavner de som tjener mest og betaler mest skatt for meg.

Pensjonen ja... det som politikerne har rasert. Ikke akkurat et primaeksempel på godt politisk håndverk. Jeg tillater meg her å legge ved et innlegg jeg leste for en god del år siden angående pensjon. Litt langt men verdt å lese:

Sitat

La folk få beholde mer av inntektene sine og reduser dette overfyllte byrokratiet. Staten er befolkningens største fiende, bare se hva de har klart så langt med folketrygden som befolkningen ble lurt inn i. Nå reduaseres den jevnlig fordi idiotene som styrer ikke er til å stole på.

Folkepensjonen ble innført i 1967 med innbetaling over skatteseddelen 4,2 - 5,3 % av bruttoinntekt. I tillegg andel av arbeidsgiveravgift. For å bygge opp pensjonsfoond samt å dekke kostnadene for tidligere pensjonister skulle staten skyte inn 10 milliarder pr år.

AVTALEN innebar at folkepensjonen skulle opp på samme nivå som den gullkantede off. pensjonen med 66 % av sluttlønn etter 30 års opptjening.

Den gang var HELE FOLKET I ARBEID, vi hadde relativt få byråkrater, og pensjonsfondet økte til formidable beløp.

Reformkåte AP-folk fant fort ut at alskens gode sosiale reformer kunne finansieres fra pensjonsfondet samtidig som man i 1977 kuttet statens bidrag. Pensjonsfondet minket faretruende og i 1992 økte man opptjening fra 30 til 40 år samtidig som man endret poengberegningen i pensjonistenes disfavør. Man studerte i tillegg SSB`s befolkningsutvikling.

Våre folkevalgte har altså STJÅLET pensjonistenes penger til fordel for andre formål. Så trøster man seg selv og lanserer ideen om ELDREBØLGE og færre arbeidstakere til innbetaling og "ny pensjonsreform" med ytterligere reduksjoner.

DET MERKELIGE er at offentlige pensjoner beholdes stort sett uforandret til tross for subsidiering på ca 12 % i tillegg til den enkeltes innbetaling 2 % av lønn. Med 850.000 off. ansatte representerer dette en maktfaktor som gjør sittende regjering maktesløs.

Til dere som synes at jeg driver med cut and paste, så er det fordi folket glemmer lett og de tror på nye løgner og bortforklaringer fra politikere og byrokrater. Gi folket mer makt før demokratiet er en saga blott. La folket velge selv, og avskriv de politikerne så snart de blir tatt i en løgn, da er det exit for den idioten, og ikke ny stilling som rådgiver (jeg blir helt oppgitt av dette idiotiet)

Vi har datasystemer og kan stemme gjennom internett, Flertallet av befolkningen er bedre på IT enn det offentlige, som stort sett består av udugelige akademikere som ikke kan brukes andre steder. Gi friheten til folket som kan velge selv.

 

Sitat

For min egen del ville det vært helt utmerket for jeg har en god jobb og en god lønn, og ville dermed fått mer å rutte med dersom det ble en generelle skattenedsettelse. Men jeg er ikke så sneversynt og egoistisk at jeg tenker utelukkende på meg selv.

Mange mennesker aksepterer jo dagens tvangsbaserte system, så hvorfor skal da ikke de samme menneskene frivillig ønsker å hjelpe de som sliter? Du selv for eksempel sier jo at du er opptatt av andre, så kunne du ikke da gitt av din egen lomme til de som trenger hjelp dersom du hadde fått mer å rutte med?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Grimnir skrev (1 minutt siden):

Men hvordan i all verden kan du så bastant påstå dette?

Pensjonen ja... det som politikerne har rasert. Ikke akkurat et primaeksempel på godt politisk håndverk. Jeg tillater meg her å legge ved et innlegg jeg leste for en god del år siden angående pensjon. Litt langt men verdt å lese:

 

Mange mennesker aksepterer jo dagens tvangsbaserte system, så hvorfor skal da ikke de samme menneskene frivillig ønsker å hjelpe de som sliter? Du selv for eksempel sier jo at du er opptatt av andre, så kunne du ikke da gitt av din egen lomme til de som trenger hjelp dersom du hadde fått mer å rutte med?

Hvem skal styre og distribuere denne hjelpen? Det er jo samme tankegang i USA, og der er det VELDIG mye større forskjeller enn i Norge. De har en nærmest permanent underklasse av arbedsledige og "working poor". 

Og utgiftene i dagens samfunn er veldig annerledes enn de var for 50 år siden. Vi bruker mye mer på ulike pensjoner og trygder, nesten alle går i barnehage, svært mange eldre bor i omsorgsboliger og på sykehjem, vi tar mye bedre vare på utviklingshemmede, etc, etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...