Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Det er ikke åpenbart. Hvor raskt bilen blir rammeskjev kommer an på hvor sterk rammen er. Fjerner man deler og sammenføyninger (liming/sveising/nagling), så kan en ramme gjøres sterkere og/eller lettere.

Når faktumet er at bilen er rammeskeiv, så er det jo åpenbart at det vil være billigere å bytte ut 1-2 mindre deler som tar for seg akkurat skadeområdet, fremfor en mye større del. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (10 minutter siden):

Det er ikke sånn at dette er deler som er enkle å bytte på andre biler heller. Og det er gjerne sånn at om en del av rammen har blitt skjev, så har andre ting også bøyd seg. Dette er mye av grunnen til at om en bil er rammeskjev, så blir den kondemnert. Det er så mye som kan ha fått seg en trøkk, og det er vanskelig å sjekke at alt fortsatt er riktig i alle dimensjoner.

Selvfølgelig er det mange tilfeldigheter, men når prisene for X produkt går opp fra en pris man stakk fingeren i lufta for å sette basert på erfaring fra andre tilsvarende biler i samme segment, så sier det seg selv at tilsvarende skader koster mer på det produktet enn normalt. Det er jo en grunn til at forsikringer ikke er fastsatt og linket til kun prissegment f.eks. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (2 minutter siden):

 

Sitat

Den har da vokst stort sett hele tiden, samtidig med prisene? Altså vokser prisene grunnet empiri. 

Nei jeg opplever ikke at prisene har vokst som sagt, 3 biler inn. 

Sitat

Ja, dårlig bruk av ord. Jeg heller hadde ikke nektet å selge saft  på gata om jeg fikk 200 kr for glasset, men jeg ville ikke gjort det for 5 kr glasset. Altså er prisene et tegn på hva forsikringsselskapet er villig til å forsikre og ikke. Der de konkurrerer og legger seg rundt generelle priser på tvers av forsikringsselskaper er altså på biler som stort sett er greie angående reparasjoner, mens der de priser seg ut, er på biler de har gått på noen smeller på tidligere - gjennom empiri. Tesla er altså et ungt firma med lite empiri, men de som har den har priset seg ut mot de andre. Det i seg selv betyr at de ikke har noen ønske om å konkurrere mot de som har billigere priser for forsikringene, fordi de gjennom sin empiri har funnet ut at det ikke lønner seg. 

Som sagt, slik overprising har jeg sett på alle bilene mine. 

Sitat

Det er mer interessant å se på prisforskjellene når man snakker om nyere biler. Etterhvert får man jo se hva de havner på, og noen vil justere seg tidligere enn andre pga empiri som sagt, og det er helt naturlig at du som var tidlig ute fikk billigere forsikring enn om man skulle kjørt samme runda idag og sett på snittprise

Jeg var ikke tidlig ute, kjøpte ikke første Tesla jeg. Og jeg har sjekket priser i det siste også jeg(det er jo anbefalt), og det er mer eller mindre det samme som før. Ingen store forskjeller. 

Igjen, det er bare du som sier de priser seg ut, eller "nekter". 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Generelt så har motorsterke biler og motorsykler alltid vært veldig dyre å forsikre, spesielt om man blir vurdert til å være i høyrisikogruppen på grunn av (eller kombinasjon av) Kjønn alder bosted.

Selskapene har litt forskjellige algoritmer, men for min del så har det gått en grense rundt 350hk på bil som gir et vesentlig prishopp hvis den er over.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Når faktumet er at bilen er rammeskeiv, så er det jo åpenbart at det vil være billigere å bytte ut 1-2 mindre deler som tar for seg akkurat skadeområdet, fremfor en mye større del. 

Når bilen er rammeskjev, så er det gjerne skader på mye av rammen, ikke bare noen få biter av rammen.

Jeg vet at en ting man kan se etter på kollisjonsskadede Model X er at at det er slått av lakk og glasskår rundt dører, glasstak og slikt. Når rammen bøyes og trykkes sammen så kan plutselig dører og glasstak rett og slett være for store for hullene i rammen, og man får skader i sammenføyningene. Noe av deformasjonen vil være elastisk, men faren er at noe av deformasjonen er permanent. Da kan f.eks bilen være litt banan-formet, slik at forhjul og bakhjul peker i forskjellige retninger.

Slikt er ikke enkelt å fikse ved å bytte smådeler. Det er større utfordringer enn som så for å få rettet opp en rammeskjev bil.

4 minutes ago, oophus3do said:

Selvfølgelig er det mange tilfeldigheter, men når prisene for X produkt går opp fra en pris man stakk fingeren i lufta for å sette basert på erfaring fra andre tilsvarende biler i samme segment, så sier det seg selv at tilsvarende skader koster mer på det produktet enn normalt. Det er jo en grunn til at forsikringer ikke er fastsatt og linket til kun prissegment f.eks. 

Prisene for å forsikre Teslaer var ganske lave før. Ja, prisene har gått opp, men nå er de mer i området av tilsvarende fossilbiler.

Jeg antar Enyaq også havner i området av tilsvarende fossilbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Når bilen er rammeskjev, så er det gjerne skader på mye av rammen, ikke bare noen få biter av rammen.

"Ofte" er et nøkkelord her. 

Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Prisene for å forsikre Teslaer var ganske lave før. Ja, prisene har gått opp, men nå er de mer i området av tilsvarende fossilbiler.

Jeg antar Enyaq også havner i området av tilsvarende fossilbiler.

Hvorfor skulle dem være tilsvarende fossilbiler? De skulle jo i teorien være mye billigere å forsikre. Mindre vedlikehold, og mer teknologi i dem skulle jo sørge for mindre uhell? 

Som sagt. Om man står i markedet for en ny bil, så sjekk med forsikringsselskapet. Er man fornøyd der og man ikke vil bytte, så kan Tesla være umulig å kjøpe uten å betale et premium for forsikring. Om man kan bytte alt til et annet firma, så vil mulighetene være større. Det finnes fremdeles flere som har rimelige nok forsikringer. Dog mengden ser ut til å bli mindre med tiden. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Hvorfor skulle dem være tilsvarende fossilbiler? De skulle jo i teorien være mye billigere å forsikre. Mindre vedlikehold, og mer teknologi i dem skulle jo sørge for mindre uhell? 

Forsikringsmessig er det fordeler og ulemper.

 

Noen fordeler:

- Mye sikkerhetsteknologi

- God kollisjonssikkerhet

 

Noen ulemper:

- Mye aluminium

- Store biler som ikke passer seg i alle parkeringshus

- Mye (og øyeblikkelige) krefter

- Billig drift betyr de gjerne kjøres mye (Jeg endte opp med å måtte gå opp fra 20k km/år til 40k km/år, så forsikringen gikk opp med noe sånt som 50% bare der. Men jeg tar mye mindre fly.)

- Store bremser som ikke blir driftsvarme ved småkjøring, og dermed kan trenge mer tilsyn/vedlikehold.

- Deler som er dyre i forhold til bilens innkjøpspris, ettersom innkjøpspris er uten avgifter men reservedeler er med avgifter (gjelder alle elbiler).

 

Jeg vil si at det ikke er så galt at Tesla havner nært tilsvarende fossilbiler.

1 minute ago, oophus3do said:

Som sagt. Om man står i markedet for en ny bil, så sjekk med forsikringsselskapet. Er man fornøyd der og man ikke vil bytte, så kan Tesla være umulig å kjøpe uten å betale et premium for forsikring. Om man kan bytte alt til et annet firma, så vil mulighetene være større. Det finnes fremdeles flere som har rimelige nok forsikringer. Dog mengden ser ut til å bli mindre med tiden. 

Det er alltid lurt å sjekke forsikring før bilkjøp. Og gjerne også årlig, på generell basis. Man belønnes *ikke* for lojalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jeg vil si at det ikke er så galt at Tesla havner nært tilsvarende fossilbiler.

Ja, om du finner rett forsikringsfirma, så kan det være tilsvarende. Problemet er at enkelte priser seg ut siden de ikke ønsker å forsikre en Tesla. Ergo som jeg har gjentatt flere ganger: 


"Om man står i markedet for en ny bil, så sjekk med forsikringsselskapet. Er man fornøyd der og man ikke vil bytte, så kan Tesla være umulig å kjøpe uten å betale et premium for forsikring."

Dette kan i seg selv gjøre at Enyaq blir et naturlig valg over TMY for enkelte folk. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Ja, om du finner rett forsikringsfirma, så kan det være tilsvarende. Problemet er at enkelte priser seg ut siden de ikke ønsker å forsikre en Tesla. Ergo som jeg har gjentatt flere ganger: 

Det gjelder da flere merker. Husker jeg skulle forsikre en BMW 328i en gang og prisene varierte vilt. Dyreste selskap var over 4x så dyrt som det billigste. Mao. priset de seg ut. 

Vi har to Teslaer, X75D og Model 3 SR+ forsikret for til sammen 32.000km. Betaler ca. 8500,- pr. år i full kasko, 8k egenandel, for begge bilene til sammen. Begge Teslaene er rimeligere enn det jeg betalte for VW Touran i samme selskap for 8 år siden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (23 minutter siden):

Det gjelder da flere merker. Husker jeg skulle forsikre en BMW 328i en gang og prisene varierte vilt. Dyreste selskap var over 4x så dyrt som det billigste. Mao. priset de seg ut. 

Vi har to Teslaer, X75D og Model 3 SR+ forsikret for til sammen 32.000km. Betaler ca. 8500,- pr. år i full kasko, 8k egenandel, for begge bilene til sammen. Begge Teslaene er rimeligere enn det jeg betalte for VW Touran i samme selskap for 8 år siden. 

Da har du sikkert en totalavtale ;)

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

7400kr i året på min Tesla. 16000km

Betalte ca 7000 blank på min 2006 Mondeo med 8000km.

Så lenge man slipper alle de ekstra utgiftene til staten (Mondeoen kosta 500kr eksta siden den manglet partikkelfilter f.eks) så blir det ikke så gæli.

Har ikke noe totalavtale heller.

Du må ikke glemme at elbil er fritatt trafikkforsikrigsavgiften (tidligere årsavgiften til staten) på ca.3000 kr året når du sammenlikner på hva hybrid og ice biler må betale. Egentlig var Mondeoen dins forsikring på ca.4000 kr i året.  

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (45 minutter siden):

Det gjelder da flere merker. Husker jeg skulle forsikre en BMW 328i en gang og prisene varierte vilt. Dyreste selskap var over 4x så dyrt som det billigste. Mao. priset de seg ut. 

Jepp, enkelte merker kan være dårlig produsert f.eks slik at en simpel kollisjon koster for meget, eller at noe ryker for ofte til at forsikringsselskapene orker, og de priser seg dermed ut på den modellen. 

For TMY så finner man ymse ting som dette: image.thumb.png.84ae989b79538dee13254d3ea3a994be.png
Dette er altså løsningen alle finner i sin TMY, og det beskriver en design og en produksjon som på ingen måte er ferdig - ergo skryt og PR rundt den Europeiske modellen som skal "revolusjonære" produksjon - noe man har hørt før - kun måneder etter at TMY startet å bli produsert. 

Kanskje Fremont TMY blir en slik typisk modell, som forsikringsselskapene priser seg ut av, også får man håpe den europeiske modellen har folk som ikke tillater slike løsninger som det der. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
39 minutes ago, syar2003 said:

Du må ikke glemme at elbil er fritatt trafikkforsikrigsavgiften (tidligere årsavgiften til staten) på ca.3000 kr året når du sammenlikner på hva hybrid og ice biler må betale. Egentlig var Mondeoen dins forsikring på ca.4000 kr i året.  

Exactly, men er jo det man må betale som gjelder så da blir det ikke så ille selv med en Tesla om man går fra en ICE bil (så lenge staten er så grei selvfølgelig)

Edit: glemte forøvrig å nevne at jeg har full kasko på Teslan og hadde bare delkasko på Mondeoen. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
uname -l skrev (4 minutter siden):

Gjettekonkurranse. Dette er enten et hack for at en 35 år gammel skrotbil skal kunne komme seg til verksted for egen maskin eller en permanent løsning på en ny og kostbar bil som enkelte her hardnakket mener er i premium-segmentet.

https://www.homedepot.com/p/Woodgrain-Millwork-WM-206-11-16-in-x-11-16-in-x-96-in-Solid-Pine-Outside-Corner-Moulding-10001949/203898781

Hadde jo vært en smule flaut om det var en bilfabrikant som måtte løpe og bruke "Home Depot" som en underleverandør. ^^ Men dessverre så ser man denne grønne teipen på denne delen hos Munroe's videoer. ;)

Når man har satset så hardt i mange kvartaler for å skvise frem overskudd, så skal ikke noe slikt stoppe dem fra å kunne havne i S&P500, for bilene ut, selv om man må sende CNC fyren til Home Depot for å hente livsviktig utstyr til bilene. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...