Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Villfaren skrev (11 timer siden):

Til en som ikkje er så kjent med dette "unike" nettverket, kan du fortelle litt mer om det? 

Ser du har fått gode svar på dette.

Sitat

Kvalitetsmessig så tror eg skoda er flere hakk over tesla

VW AG-kvalitet? Tesla Model Y for Europa skal bygges på Tesla's nye gigafactory i Tyskland, så kvaliteten blir nok minst like bra som VW AG sitt stebarn Skoda. ?

Lenke til kommentar
11 hours ago, Dovreekspressen said:

Jeg har lenge misunt Tesla-kjørere ladenettverket. Det har vært kjedelig å være avhengig av én og to CCS, når det står 10-15 SC ved siden av. Men det siste året har det blitt betraktelig bedre der jeg ferdes. Nå dukker det stadig opp flere CCS på samme lokasjon. Jeg kjørte Oslo - Bergen t/r i sommer, og det var flust med ladere. Så for mine kjørevaner spiller det liten til ingen rolle med Super Charger. Jeg vil nesten aldri trenge SC om jeg har rekkevidden til Tesla. Jeg tror forskjellen mellom CCS og SC blir mindre i åra framover. Vurderer TM3 eller PS2. Begge tar meg tur/retur på mine vanlige helgeturer. Jeg vil tro det blir bedre i Europa etterhvert også, men der har jeg aldri kjørt verken el eller fossil. Alt avhenger av kjøremønsteret.

CCS/CHAdeMO nettverkene har blitt kraftig forbedret over de siste årene, men Tesla vil alltid være bedre, ettersom Teslaene kan lade på superlader *og* alle CCS ladestasjonene andre biler kan lade på. Jo flere lademuligheter man har, jo mindre kø vil man oppleve og jo mer optimalt lademønster kan man ha.

I tillegg kommer de andre fordelene med superladene, som lav pris, ingen irriterende app/brikke (må bare plugge inn), svært god pålitelighet på laderne,  over dobbelt så rask lading som de standard 50 kW laderne, osv.

Den geografiske spredningen er også svært nyttig. Skal man Oslo - Bergen eller Oslo - Trondheim, så trenger man ikke superladerne. Men eksempelvis kjørte jeg Teslaen til Nordkapp i sommer, og det er noe jeg neppe hadde gjort med en annen bil. Det er for stor sjanse for kø og man må planlegge turen nøye, så man ikke mangler en app eller noe. Og det blir jo faktisk ikke direkte billig - jeg endte opp med å bruke rundt 300 kr på lading tur-retur Nordkapp, nesten alt ved en Fortum lader i Alta. (Jeg har gratis superlading.) Om jeg skulle betalt samme kWh-pris på hele turen hadde jeg nok havnet nærmere 3000 kr. Om jeg ikke hadde gratis superlading og måtte betale for superladingen, så hadde det nok kostet omkring halvparten, altså 1500 kr.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ser du har fått gode svar på dette.

VW AG-kvalitet? Tesla Model Y for Europa skal bygges på Tesla's nye gigafactory i Tyskland, så kvaliteten blir nok minst like bra som VW AG sitt stebarn Skoda. ?

Når det gjelder selve sammenskruing så kan det ko godt hende det blir bedre i Tyskland. 

 

Men hva med lakk, gap i karosserideler etc. Dette er vel samme som blir i statene eller har du troen på endring her også? 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (11 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

VW AG-kvalitet? Tesla Model Y for Europa skal bygges på Tesla's nye gigafactory i Tyskland, så kvaliteten blir nok minst like bra som VW AG sitt stebarn Skoda. ?

Når det gjelder selve sammenskruing så kan det ko godt hende det blir bedre i Tyskland. 

Men hva med lakk, gap i karosserideler etc. Dette er vel samme som blir i statene eller har du troen på endring her også? 

For tidlig å si. Panelgap er bare unøyaktighet/slurv i monteringen, så det bør bli bedre i Tyskland. Innjustering av lakkrobot bør også bli bedre der.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Hvilke selskap nekter å forsikre Tesla? 

Ingen såvidt jeg vet. Forsikringsselskap har faktisk IKKE LOV til å nekte trafikkforsikring på noen veg-godkjente biler.

Men prisene varierer veldig på kaskoforsikring. Og det er ganske normalt. Flere selskap gir helt greie priser på Tesla, så dette (også) er bare problem for Tesla-hatere som oophus.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Hvilke selskap nekter å forsikre Tesla? 

De som i praksis har skrudd prisene i taket og kjører seg selv ut av enhver normal konkurranse nekter i praksis å forsikre Tesla. 

https://www.bytt.no/forsikring/bilforsikring/billig-forsikring-til-tesla-model-s?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=sok-teslaforsikring&gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-Uf1d7nqP5qWOXR8m4YkAjql175G6UC_3HMEHKH2tRL0-2Iw71pxs2YaAv02EALw_wcB

Noen stor oversikt finner man nok bedre selv, for den har jeg ikke. Vet bare at om et forsikringsselskap priser seg ut såpass mye som enkelte gjør, så vil dem i praksis ikke forsikre en Tesla. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

De som i praksis har skrudd prisene i taket og kjører seg selv ut av enhver normal konkurranse nekter i praksis å forsikre Tesla. 

https://www.bytt.no/forsikring/bilforsikring/billig-forsikring-til-tesla-model-s?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=sok-teslaforsikring&gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-Uf1d7nqP5qWOXR8m4YkAjql175G6UC_3HMEHKH2tRL0-2Iw71pxs2YaAv02EALw_wcB

Noen stor oversikt finner man nok bedre selv, for den har jeg ikke. Vet bare at om et forsikringsselskap priser seg ut såpass mye som enkelte gjør, så vil dem i praksis ikke forsikre en Tesla. 

Har da fått store forskjeller når jeg kjørte bmw også. Forskjell på 7k i året er ikke å prise seg ut..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har heller ikke intrykk av at noen selskaper nekter å forsikre Tesla? Forsikringen på min ble vesentlig lavere enn jeg hadde forespeilet. Betaler det samme totalt som jeg gjorde på min 13 år gamle vanlige dieselbil.

Noen er dyre på Tesla men man trenger jo ikke forsikre hos dem. Men ser ikke bort fra at Skoda blir billigere å forsikre hos de vanligste bankene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (15 timer siden):

Jeg har lenge misunt Tesla-kjørere ladenettverket. Det har vært kjedelig å være avhengig av én og to CCS, når det står 10-15 SC ved siden av. Men det siste året har det blitt betraktelig bedre der jeg ferdes. Nå dukker det stadig opp flere CCS på samme lokasjon. Jeg kjørte Oslo - Bergen t/r i sommer, og det var flust med ladere. Så for mine kjørevaner spiller det liten til ingen rolle med Super Charger. Jeg vil nesten aldri trenge SC om jeg har rekkevidden til Tesla. Jeg tror forskjellen mellom CCS og SC blir mindre i åra framover. Vurderer TM3 eller PS2. Begge tar meg tur/retur på mine vanlige helgeturer. Jeg vil tro det blir bedre i Europa etterhvert også, men der har jeg aldri kjørt verken el eller fossil. Alt avhenger av kjøremønsteret.

Det er først og fremst på de store utfartsdagene at man ser fordelen med å ha tilgang til både Tesla sitt superlade-nettverk og røkla. Mange erfarte det i fellesferien i sommer.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Har da fått store forskjeller når jeg kjørte bmw også. Forskjell på 7k i året er ikke å prise seg ut..

"Prisene for forsikring til Tesla varierer faktisk mye mer enn for andre biler og bilmerker, og spesielt målt opp bensin- og diselbiler."
 

Når forskjellene er betydelig større enn normalt, så vil jeg påstå at det er å med vilje prise seg ut fordi de ikke ønsker å forsikre Teslaene. Årsaken er ofte at det koster veldig mye med små bulker. Man må bytte betydelige deler om man har ei "fender-bender" både bak og fremme. Når TMY f.eks skal gjøre om 70 deler til 1 del, og man får en kollisjon, så må man altså bytte denne ene delen fremfor å ta en av de mindre delene, og prisene vil selvfølgelig skyte i taket for forsikringer. 

Skal man vurdere Tesla, så sjekk altså med forsikringsselskapet sitt. Om man ikke ønsker å bytte seg bort derfra, så kan det bli vanskelig. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, oophus3do said:

"Prisene for forsikring til Tesla varierer faktisk mye mer enn for andre biler og bilmerker, og spesielt målt opp bensin- og diselbiler."
 

Når forskjellene er betydelig større enn normalt, så vil jeg påstå at det er å med vilje prise seg ut fordi de ikke ønsker å forsikre Teslaene. Årsaken er ofte at det koster veldig mye med små bulker. Man må bytte betydelige deler om man har ei "fender-bender" både bak og fremme. Når TMY f.eks skal gjøre om 70 deler til 1 del, og man får en kollisjon, så må man altså bytte denne ene delen fremfor å ta en av de mindre delene, og prisene vil selvfølgelig skyte i taket for forsikringer. 

Skal man vurdere Tesla, så sjekk altså med forsikringsselskapet sitt. Om man ikke ønsker å bytte seg bort derfra, så kan det bli vanskelig. 

Det er ikke aktuelt å bytte denne delen på Model Y. Det er halvparten av chassis til bilen, sånn ca. Å bytte chassis på en bil er nesten det samme som å hugge den og gjenbruke delene.

Model S/X er relativt dyre å fikse småbulker på, ettersom det er utstrakt bruk av aluminium. Model 3/Y er en god del enklere å fikse, ettersom det er mye mer stål.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (3 minutter siden):

Det er ikke aktuelt å bytte denne delen på Model Y. Det er halvparten av chassis til bilen, sånn ca. Å bytte chassis på en bil er nesten det samme som å hugge den.

Ja, som er litt av poenget. Om denne delen får en skade som gjør at den ikke egner seg til videre bruk, så står forsikringsselskapet der med en bil til 400k+ som i teorien kan kondemneres. Dog jeg håper man finner på lurere løsninger enn dette. Men det finnes nok av Teslaer på skrapen som ser helt ok ut, som man normalt sett skulle trudd ville vært mulig å fått tilbake ut på veiene igjen. 

Det finnes uansett forsikringsselskaper som tar risikoen, men man må være obs på det om man vurderer å bytte. Man må høyst sannsynligvis bytte forsikring i samme slengen. Når man ser dagens situasjon der det sparer seg å samle forsikring fra flere segmenter, så kan det koste mer enn det smaker for enkelte med et bytte, om forsikringen ellers er dyrere enn der man kommer ifra. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Ja, som er litt av poenget. Om denne delen får en skade som gjør at den ikke egner seg til videre bruk, så står forsikringsselskapet der med en bil til 400k+ som i teorien kan kondemneres. Dog jeg håper man finner på lurere løsninger enn dette. Men det finnes nok av Teslaer på skrapen som ser helt ok ut, som man normalt sett skulle trudd ville vært mulig å fått tilbake ut på veiene igjen. 

Det finnes uansett forsikringsselskaper som tar risikoen, men man må være obs på det om man vurderer å bytte. Man må høyst sannsynligvis bytte forsikring i samme slengen. Når man ser dagens situasjon der det sparer seg å samle forsikring fra flere segmenter, så kan det koste mer enn det smaker for enkelte med et bytte, om forsikringen ellers er dyrere enn der man kommer ifra. 

Det er ganske normalt at rammeskjeve biler kondemneres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Det er ganske normalt at rammeskjeve biler kondemneres.

Spørsmålet ligger i hvor enkelt det er for bil X å bli rammeskeiv mot bil Y. Om man ønsker å forminske antall deler for rammene, så blir dem rammeskeive tidligere enn andre biler som har flere deler å gå på, og dermed bytte ut. 

Det å fjerne mest mulig deler er billigst under produksjonen, og du kan juble litt fordi du kjøper en billigere bil, men så kjapt uhellet er ute, så merker man ulempene som følger. Dog gjennom forsikrings prosessen så merker man jo at prisene har gått en retning, fremfor å bli værende. Det er jo fordi man bygger erfaring og ser kostnadene etter hvert, som er dyrere enn normalt for samme type skade på andre produkter. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (47 minutter siden):

"Prisene for forsikring til Tesla varierer faktisk mye mer enn for andre biler og bilmerker, og spesielt målt opp bensin- og diselbiler."
 

Når forskjellene er betydelig større enn normalt, så vil jeg påstå at det er å med vilje prise seg ut fordi de ikke ønsker å forsikre Teslaene. Årsaken er ofte at det koster veldig mye med små bulker. Man må bytte betydelige deler om man har ei "fender-bender" både bak og fremme. Når TMY f.eks skal gjøre om 70 deler til 1 del, og man får en kollisjon, så må man altså bytte denne ene delen fremfor å ta en av de mindre delene, og prisene vil selvfølgelig skyte i taket for forsikringer. 

Skal man vurdere Tesla, så sjekk altså med forsikringsselskapet sitt. Om man ikke ønsker å bytte seg bort derfra, så kan det bli vanskelig. 

evt er det bare basert på liten empiri? Det er din definisjon at de "nekter å forsrikre", dette kan en jo verifisere da de gir ut tilbud. Det stemmer altså ikke. 

Tesla har jo lave forsikringskostnader, det vet vi som kjører bilene... Men det er selvfølgelig dyre aktører der ute også, drømmere finner en overalt. Har hatt akkurat de samme erfaringene med alle mine biler. Noen er dyre, andre er ikke. Det kommer an på så vanvittig mange faktorer. 

 

aldri hatt ett eneste problem med å forsikre tesla, foruten at det er godt priset. Men det er vell ikke ett problem. 

 

Prøv å søk på forsikring for en BMW m3 og Tesla model 3 performance. Lurer på hvem som i snitt er dyrest..

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, oophus3do said:

Spørsmålet ligger i hvor enkelt det er for bil X å bli rammeskeiv mot bil Y. Om man ønsker å forminske antall deler for rammene, så blir dem rammeskeive tidligere enn andre biler som har flere deler å gå på, og dermed bytte ut. 

Det er ikke åpenbart. Hvor raskt bilen blir rammeskjev kommer an på hvor sterk rammen er. Fjerner man deler og sammenføyninger (liming/sveising/nagling), så kan en ramme gjøres sterkere og/eller lettere.

23 minutes ago, oophus3do said:

Det å fjerne mest mulig deler er billigst under produksjonen, og du kan juble litt fordi du kjøper en billigere bil, men så kjapt uhellet er ute, så merker man ulempene som følger. Dog gjennom forsikrings prosessen så merker man jo at prisene har gått en retning, fremfor å bli værende. Det er jo fordi man bygger erfaring og ser kostnadene etter hvert, som er dyrere enn normalt for samme type skade på andre produkter. 

Det er ikke sånn at dette er deler som er enkle å bytte på andre biler heller. Og det er gjerne sånn at om en del av rammen har blitt skjev, så har andre ting også bøyd seg. Dette er mye av grunnen til at om en bil er rammeskjev, så blir den kondemnert. Det er så mye som kan ha fått seg en trøkk, og det er vanskelig å sjekke at alt fortsatt er riktig i alle dimensjoner.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

evt er det bare basert på liten empiri?

Den har da vokst stort sett hele tiden, samtidig med prisene? Altså vokser prisene grunnet empiri. 

 

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Det er din definisjon at de "nekter å forsrikre", dette kan en jo verifisere da de gir ut tilbud. Det stemmer altså ikke. 

Ja, dårlig bruk av ord. Jeg heller hadde ikke nektet å selge saft  på gata om jeg fikk 200 kr for glasset, men jeg ville ikke gjort det for 5 kr glasset. Altså er prisene et tegn på hva forsikringsselskapet er villig til å forsikre og ikke. Der de konkurrerer og legger seg rundt generelle priser på tvers av forsikringsselskaper er altså på biler som stort sett er greie angående reparasjoner, mens der de priser seg ut, er på biler de har gått på noen smeller på tidligere - gjennom empiri. Tesla er altså et ungt firma med lite empiri, men de som har den har priset seg ut mot de andre. Det i seg selv betyr at de ikke har noen ønske om å konkurrere mot de som har billigere priser for forsikringene, fordi de gjennom sin empiri har funnet ut at det ikke lønner seg. 

 

Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Prøv å søk på forsikring for en BMW m3 og Tesla model 3 performance. Lurer på hvem som i snitt er dyrest..

Det er mer interessant å se på prisforskjellene når man snakker om nyere biler. Etterhvert får man jo se hva de havner på, og noen vil justere seg tidligere enn andre pga empiri som sagt, og det er helt naturlig at du som var tidlig ute fikk billigere forsikring enn om man skulle kjørt samme runda idag og sett på snittprisen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...