Gå til innhold

Skoda Enyaq lansert: Koster fra 350.000 kroner


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (5 minutter siden):

Nei. Det var det ikke. 

Det å kutte utstyr på den billigste modellen har ingenting med standardisering å gjøre, det har med å kutte pris å gjøre. Det å ikke installere utstyr tar jo ikke mer tid foruten justeringen for å produsere X biler på linja. Den tiden tjenes det på gjennom PR pga billigere innstegsmodell. 

Hvorfor risikere noe slikt? Det er mer å hente på å tilby oppgraderinger gjennom service for den muligheten, enn å håpe på at noen gjennom bilens levetid betaler for utstyr som ikke blir brukt i dem. 

Se på HERE YT kanalen, så får du litt mer innblikk i det. De har til og med tutorials for å bygge noe med datasettet deres. Sånn om du skulle finne på å lage en app du trur du kunne tjent på i en appstore for biler. 

Om du interesserer deg for hvilke muligheter det ligger der, så hadde du vært på nett for å undersøke det allerede. Du finner som sagt mer om det på hjemmesiden eller på deres YT kanal. 

 

Som vanlig pjatt og ikke en Eneste kilde. Da var det nok bortkastet diskusjon denne gangen også.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Som vanlig pjatt og ikke en Eneste kilde. Da var det nok bortkastet diskusjon denne gangen også.

Du finnes ikke interessert nei. Som vanlig, for jeg har pratet med deg før. Så fort jeg bruker min privattid for å hente fram kilder som er ekstremt enkelt å finne, så hopper du ut av tråden uten å beklage, også er det pån igjen om noen dager. 

https://www.here.com/company/press-releases/en/2020-07-01

Mercedes deler her litt av sitt dataset. En tredjepartsutvikler kan med dette bruke hodet og prøve å finne på en app h*n trur bileiere vil like. 

Så jeg gjentar. Dette markedet vil bli enormt, og det er et kappløp om hvem som blir bilens eiere av Valves STEAM. 

Siden du droppet temaet som var "vekst" så regner jeg med du indirekte innrømmer at du plumpet i det og at du tok feil. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 minutter siden):

Ja, men da burde du jo være interessert i det jeg skrev. Skoda vil være med der selvfølgelig. ?

Absolutt, men viktig å høre litt på begge sider  vettu, selv om eg vet at hjertet til Salvesen ligger hos Tesla. 

 

Hae virkelig troen på skodaenzmen litt skuffet over noen ting kan være en dealbreaker i denne omgang. 

 

Som feks laggy skjerm, det at eg ikkje kan velge hel lakkering eller ta vekk chrome uten p først måtte betale for det.

At bilen ikke er lik founders edition er vel kansje det som svir mest 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (6 minutter siden):

Som feks laggy skjerm, det at eg ikkje kan velge hel lakkering eller ta vekk chrome uten p først måtte betale for det.

Ja, enig at skjermen var laggy, men den burde ikke være sååå laggy som man har sett. Jeg har jo testet ID. 3, og der var det bedre liksom. 

Skal man ha full frihet, så vent med å kjøpe bilen til litt ut i 2021. Da planlegger jo VW å tilby full utstyrsliste for ID. 4, som betyr at produksjonen stilles for det, og jeg ville vært overrasket om det ikke gjald Skoda da også. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Ja, enig at skjermen var laggy, men den burde ikke være sååå laggy som man har sett. Jeg har jo testet ID. 3, og der var det bedre liksom. 

Skal man ha full frihet, så vent med å kjøpe bilen til litt ut i 2021. Da planlegger jo VW å tilby full utstyrsliste for ID. 4, som betyr at produksjonen stilles for det, og jeg ville vært overrasket om det ikke gjald Skoda da også. 

Nei, håper ikkje det. Da er det ett problem for min del. 

 

Hmm, hva du legger i full utstyrsliste? Mener du at skoda har flere valg som muligens blir tilgjengelig? 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (5 timer siden):

Hmm, hva du legger i full utstyrsliste? Mener du at skoda har flere valg som muligens blir tilgjengelig? 

Jeg antar Skoda følger VW angående konfiguratoren. I starten er det mer "bundles" av utstyr som følger hverandre, mens det senere blir mulig med enda mer valg. 

Det har jo med produksjonslinja å gjøre. Enklere og kjappere å fokusere på bundles I starten siden det fordrer mindre justeringer mellom hver "batch" av units ut. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (29 minutter siden):

350.000 ja...  Så kommer ratt og hjul i tillegg???

Jeg la inn tilsvarende parameter som min bestilte Model Y, og Skoda'en ble betraktelig dyrere. Pluss at den ikke har tilgang til Tesla's unike ladenettverk. Neitakk!

400k-modellen fremstår som ganske attraktiv, 350k-modellen tror jeg ikke de ønsker å selge, verken VP eller HF samt stålfelger. Trenger man veldig mye utstyr og reiser mye på langtur er nok Y bedre på mange måter, trenger man mindre utstyr og reiser mindre kan Enyaq være et bra og billigere alternativ til Y. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (12 timer siden):

350.000 ja...  Så kommer ratt og hjul i tillegg???

Jeg la inn tilsvarende parameter som min bestilte Model Y, og Skoda'en ble betraktelig dyrere. Pluss at den ikke har tilgang til Tesla's unike ladenettverk. Neitakk!

Til en som ikkje er så kjent med dette "unike" nettverket, kan du fortelle litt mer om det? 

Kvalitetsmessig så tror eg skoda er flere hakk over tesla

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (46 minutter siden):

Til en som ikkje er så kjent med dette "unike" nettverket, kan du fortelle litt mer om det? 

Kvalitetsmessig så tror eg skoda er flere hakk over tesla

Her er kart med alle ladestasjoner, som også inkluderer såkalte "Destination chargers", altså ladestasjoner på hotell e.l hvor du kan lade over natten. https://www.tesla.com/no_NO/findus?bounds=69.12600650929724%2C47.29511121037755%2C48.5940850111452%2C-37.079888789622444&zoom=5&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination charger

Selv har jeg Model 3 LR. Eneste grunnen til at jeg ikke engang vurderer å bytte er ladenettverket. Nå kommer det relativt mange biler med relativt lik rekkevidde (+/- 100km) som jeg KUNNE vurdert og samtidig kanskje spart litt penger på. Men det er rett og slett for enkelt liv med Tesla og superladerne.

Jeg er dog meget spent på utviklingen fremover og synes det er helt supert at man får tilskudd som Skoda Enyaq. Vil vurdere å prøvekjøre en, men det skal som sagt meget mye til for at jeg vil vurdere å bytte ut min nåværende bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 7.9.2020 den 15.07):

Jeg antar Skoda følger VW angående konfiguratoren. I starten er det mer "bundles" av utstyr som følger hverandre, mens det senere blir mulig med enda mer valg. 

Det har jo med produksjonslinja å gjøre. Enklere og kjappere å fokusere på bundles I starten siden det fordrer mindre justeringer mellom hver "batch" av units ut. 

Kjenner du til skoda fra før? 

Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Over 15000 høy effekts ladere verden over til latterlig lave priser og genial betalingsløsning. Kan ikke bli stort bedre:)

Synst det står ladere over alt. Er det virkelig ett problemer med manglende ladere som ikkje er tesla om en er på langturer? 

simen929 skrev (13 minutter siden):

Her er kart med alle ladestasjoner, som også inkluderer såkalte "Destination chargers", altså ladestasjoner på hotell e.l hvor du kan lade over natten. https://www.tesla.com/no_NO/findus?bounds=69.12600650929724%2C47.29511121037755%2C48.5940850111452%2C-37.079888789622444&zoom=5&filters=store%2Cservice%2Csupercharger%2Cdestination charger

Selv har jeg Model 3 LR. Eneste grunnen til at jeg ikke engang vurderer å bytte er ladenettverket. Nå kommer det relativt mange biler med relativt lik rekkevidde (+/- 100km) som jeg KUNNE vurdert og samtidig kanskje spart litt penger på. Men det er rett og slett for enkelt liv med Tesla og superladerne.

Jeg er dog meget spent på utviklingen fremover og synes det er helt supert at man får tilskudd som Skoda Enyaq. Vil vurdere å prøvekjøre en, men det skal som sagt meget mye til for at jeg vil vurdere å bytte ut min nåværende bil.

Kart osv finner eg nok i andre apper.

 

Forstår ikkje helt hva som er så bra, men en kan ikkje vite hva som er bra før en vet hva en skal se etter ?

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (1 minutt siden):

Kjenner du til skoda fra før? 

Synst det står ladere over alt. Er det virkelig ett problemer med manglende ladere som ikkje er tesla om en er på langturer? 

Kart osv finner eg nok i andre apper.

 

Forstår ikkje helt hva som er så bra, men en kan ikkje vite hva som er bra før en vet hva en skal se etter ?

Absolutt ikke, ladere er stort sett over alt i vesten. Men det er mye ymse og dårlige løsninger for betaling. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har lenge misunt Tesla-kjørere ladenettverket. Det har vært kjedelig å være avhengig av én og to CCS, når det står 10-15 SC ved siden av. Men det siste året har det blitt betraktelig bedre der jeg ferdes. Nå dukker det stadig opp flere CCS på samme lokasjon. Jeg kjørte Oslo - Bergen t/r i sommer, og det var flust med ladere. Så for mine kjørevaner spiller det liten til ingen rolle med Super Charger. Jeg vil nesten aldri trenge SC om jeg har rekkevidden til Tesla. Jeg tror forskjellen mellom CCS og SC blir mindre i åra framover. Vurderer TM3 eller PS2. Begge tar meg tur/retur på mine vanlige helgeturer. Jeg vil tro det blir bedre i Europa etterhvert også, men der har jeg aldri kjørt verken el eller fossil. Alt avhenger av kjøremønsteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...