Gå til innhold

Veganere vil ha statstøtte som en livssynsorganisasjon


Anbefalte innlegg

aomt skrev (5 minutter siden):

Nå snakker vi om veganisme. Ikkje vits å hoppe av på noe annet. 

Det er naturlig å sammenligne med andre livssyn for å vise at kravene du setter til veganisme er langt strengere enn kravene til andre livssyn. 

 

aomt skrev (7 minutter siden):

For meg veganisme er berre hype. Ytterst få, om ingen som virkelig går inn for det. Resten er "med på bølgen" uten å gjøre 1/10 av det de kunne ha gjort.

Jeg ser ikke så mange kristne som slavisk følger Jesu bud om å kvitte seg med all rikdom her på jorda heller. Så der er ytterst få som virkelig går inn for kristendommen. Kanskje den også bare er en hypa da? ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men et sykkelhjul ville jo også kunne rullet over maur, en fugl kan forgiftes av piperøyken din, og listen er endeløs, -ikke dermed sagt at man ikke bør streve etter å skade så lite som mulig.
Men man vil nok finne at man ikke er allmektig, og at det er urealistisk å forvente at man kan leve livet uten å indirekte påføre noe lidelse.
Du setter opp urealistiske parametere som hindrer praksis.
Dersom noen avstår fra utnyttelse av anamialia, er de veganere, uavhengig av hvor populistisk, eller dogmatisk de forholder seg til det i eget hode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (5 minutter siden):

Nå snakker vi om veganisme. Ikkje vits å hoppe av på noe annet. At du dreper tusenvis i løpet av eit par timers biltur er vel nokså ekstremt, syns ikkje du? Ein kan bo i byen og sykle overalt istedenfor. Altså som Atib påpekte, det er før vi tar med alle andre bivirkninger og effekt det har på dyrelivet. Val av kle/sko/parfyme (kor det blir produsert, råvarer +++). Mat DU spiser og koreis det påvirker dyra.

Det handler ikkje om å følge reglene slavisk. Men å si "eg skal ikkje spise ku, alle dyr har rett til å leve", så gjør du alt annet som følger til 1000 andre dyr dør. Bryr ikkje du deg om de? Er det kun kyr/sauer vi skal tenke på?

For meg veganisme er berre hype. Ytterst få, om ingen som virkelig går inn for det. Resten er "med på bølgen" uten å gjøre 1/10 av det de kunne ha gjort.

Dersom man skal tildele støtte til et livssyn, så mener du at livssynet må følge sine statutter 100%, jeg syns det derfor er legitimt å spørre deg om da feks muslimene fortjener støtte. 

De fleste hardcore veganere prøver så godt det lar seg gjøre, å ta vare på dyr og dyrevelferd, men det er selvfølgelig ikke til å unngå at man kan tråkke på en maur, eller drepe noen insekter. Insekter er forresten ikke kategorisert som dyr, men insekter, men det blir bare semantikk. 

Veganere passer på langt flere en bare sauer og kyr, les det jeg sakset fra wikipedia lengre opp i tråden. Veganere prøver å kun kjøpe og bruke produkter som ikke har blitt produsert ved å bruke dyr.  

Det er klart, hvis du mener en veganer er hyklersk fordi han på en side kjemper for dyrs rettigheter, og i andre aspekter i livet kommer til å drepe insekter uten overlegg, så synes jeg du har en feil innstilling til hele debatten

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Baranladion said:

 Insekter er forresten ikke kategorisert som dyr, men insekter, men det blir bare semantikk.

Jeg beklager mitt bidrag til det pedantiske, men snl definerer insekt som dyr.

Quote

Dyr er organismer som hører til dyreriket, Animalia. Man regner at man kjenner om lag 1 million nålevende og tre-fire hundre tusen fossile arter av dyr. Dyreriket dekker organismer som er vidt forskjellige, fra de enklest oppbygde svamper, til insekter, krepsdyr, og til høyt spesialiserte ryggstrengdyr som fugler og pattedyr.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (28 minutter siden):

Dersom man skal tildele støtte til et livssyn, så mener du at livssynet må følge sine statutter 100%, jeg syns det derfor er legitimt å spørre deg om da feks muslimene fortjener støtte. 

De fleste hardcore veganere prøver så godt det lar seg gjøre, å ta vare på dyr og dyrevelferd, men det er selvfølgelig ikke til å unngå at man kan tråkke på en maur, eller drepe noen insekter. Insekter er forresten ikke kategorisert som dyr, men insekter, men det blir bare semantikk. 

Veganere passer på langt flere en bare sauer og kyr, les det jeg sakset fra wikipedia lengre opp i tråden. Veganere prøver å kun kjøpe og bruke produkter som ikke har blitt produsert ved å bruke dyr.  

Det er klart, hvis du mener en veganer er hyklersk fordi han på en side kjemper for dyrs rettigheter, og i andre aspekter i livet kommer til å drepe insekter uten overlegg, så synes jeg du har en feil innstilling til hele debatten

Så kva er galt med eksempelet mitt fra forige sia om ølelsker livssyn? Ein "må" ha eit glass øl om dagen. Er ikkje den fin? 

Kva med golf? Det er jo mange som er nesten religiøst opptatt av den! Trump og Obama kan ikkje ta så feil? Det fortjener støtte!

Eg syns fint lite om veganisme, slik du framstiller det. Vi skal ikkje drepe dyr, alle har rett til å leve, med mindre det passer meg å drepe tusenvis av dyr, då er det greit. 

Eg syns ikkje kristendom fortjener støtte heller. Derfor meldte eg meg ut av kirka ganske lenge sia. Eg syns skattepenger kan blir betre brukt andre plasser. 

Lenke til kommentar
aomt skrev (8 minutter siden):

Så kva er galt med eksempelet mitt fra forige sia om ølelsker livssyn? Ein "må" ha eit glass øl om dagen. Er ikkje den fin? 

Kva med golf? Det er jo mange som er nesten religiøst opptatt av den! Trump og Obama kan ikkje ta så feil? Det fortjener støtte!

Eg syns fint lite om veganisme, slik du framstiller det. Vi skal ikkje drepe dyr, alle har rett til å leve, med mindre det passer meg å drepe tusenvis av dyr, då er det greit. 

Eg syns ikkje kristendom fortjener støtte heller. Derfor meldte eg meg ut av kirka ganske lenge sia. Eg syns skattepenger kan blir betre brukt andre plasser. 

Jeg velger å sitere deg som tilsvar til dine 2 øverste setninger: 

"Nå snakker vi om veganisme. Ikkje vits å hoppe av på noe annet."

Hva er problemet med veganisme, er det ikke bra at noen setter fokus på dette? Skal vi bare drite i dyrevelferd? Har ikke samfunnet og mennesker noe å lære av hvordan dyr faktisk blir avlet til å bare bli til mat og klær under helt horrible forhold? Å ville at dyr skal ha det bra, og ikke utnyttes for egen vinning og jobbe for at vi utnytter de mest mulig, synes jeg er ett fint livssyn!  Det er heller ikke slik at veganere finner glede i å splætte insekter med bilen, men det vil være rimelig trafikkfarlig å prøve å unngå det. At det ikke er mulig å unngå å drepe en eneste levende organisme, betyr ikke at man ikke er en verdig veganer. 

Det siste der er jeg helt enig med deg i, livssynsstøtteordningen burde kanskje fjernes, men samtidig så er det jo viktig å ta vare på byggningene og tradisjonene, da det brukes ofte av folk som ikke er religiøse (dåp, konfirmasjoner, begravelser o.l) 

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Jeg velger å sitere deg som tilsvar til dine 2 øverste setninger: 

"Nå snakker vi om veganisme. Ikkje vits å hoppe av på noe annet."

Hva er problemet med veganisme, er det ikke bra at noen setter fokus på dette? Skal vi bare drite i dyrevelferd? Har ikke samfunnet og mennesker noe å lære av hvordan dyr faktisk blir avlet til å bare bli til mat og klær under helt horrible forhold? Å ville at dyr skal ha det bra, og ikke utnyttes for egen vinning og jobbe for at vi utnytter de mest mulig, synes jeg er ett fint livssyn! 

Det siste der er jeg helt enig med deg i, livssynsstøtteordningen burde kanskje fjernes, men samtidig så er det jo viktig å ta vare på byggningene og tradisjonene, da det brukes ofte av folk som ikke er religiøse (dåp, konfirmasjoner, begravelser o.l) 

 

Dåp og konfirmasjon er 100% religiøse. Dåp - du BLIR kristen. Konfirmasjon - du bekrefter trua di. Men jo, finst enormt antall fine kirker. De gjekk millioner med penger og hundrevis med folkeliv for å bygge de. Om ikkje annet, så utgjør de kunstnerisk og arkitektonisk skatt. 

Ideen er fin om å ta vare på dyre. Men som sagt, kvifor skal vi tenkje på kyr (ikkje drepe de), men drepe dyr mens vi dyrker grønnsaker er OK? Kvem skal bestemme kas dyr vi skal drepe og ikkje?

Skal ikkje vi ha fokus på menneskeliv også? Barnearbeid? Folk som dør ta sult? ALLE veit om problemene. Ingen bryr seg.

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Dåp og konfirmasjon er 100% religiøse. Dåp - du BLIR kristen. Konfirmasjon - du bekrefter trua di. Men jo, finst enormt antall fine kirker. De gjekk millioner med penger og hundrevis med folkeliv for å bygge de. Om ikkje annet, så utgjør de kunstnerisk og arkitektonisk skatt. 

Ideen er fin om å ta vare på dyre. Men som sagt, kvifor skal vi tenkje på kyr (ikkje drepe de), men drepe dyr mens vi dyrker grønnsaker er OK? Kvem skal bestemme kas dyr vi skal drepe og ikkje?

Skal ikkje vi ha fokus på menneskeliv også? Barnearbeid? Folk som dør ta sult? ALLE veit om problemene. Ingen bryr seg.

Jeg er både døpt og konfirmert, er 0% religiøs. Jul feirer jeg og, er fremdeles ikke kristen. Alt dette kan ses på som både religiøst eller kun tradisjon. 

Vi må uansett dyrke ting for å fore opp dyr, vi må dyrke ekstremt mye mer for å fore de opp til å bli menneskemat. På den måten kan man si at det er ett mindre onde og færre dyr som blir drept dersom man kun dyrker mat til mennesker fremfor kyr. Som sagt, man kan ikke leve uten at ett eneste dyr skal bli drept, men det betyr vel ikke at man samtidig kan prøve å begrense antall dyr som blir drept, når grunnen til at de blir drept er for menneskets egen vinning? I tillegg lever ikke disse dyrene fullverdige liv, de er stuet inn i trange rom store deler av sitt liv. 

Selvfølgelig skal man ha fokus på menneskeliv og alt det andre du nevner, hvordan bryter veganere ned dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal staten støtte noen som ikke støtter norsk landbruk?

Hva er egentlig galt med melk- og ullprodukter?

Egentlig burde ikke noen få statsstøtte
Klarer de ikke å skaffe egen inntekt så fortjener de ikke å overleve

Hvorfor støtter ikke veganere norsk landbruk? Ting må jo fremdeles dyrkes.... 

Kuene blir holdt inne store deler av året, i trange båser, de har kun krav på 16 ukers beite i det fri. Fint liv? 

Sauer er avlet opp til å produsere mye mer ull en de egentlig skal, kun for at vi skal få ull, de har heller ikke fine frie liv, kan lese mer her: 
https://dyrevern.no/landbruksdyr/sau-og-geit/

Ja, jeg er enig i at man kanskje bør avskaffe ordningen om statstøtte, men ikke enig i at veganere ikke kan kategoriseres som et livssyn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, aomt said:

Ideen er fin om å ta vare på dyre. Men som sagt, kvifor skal vi tenkje på kyr (ikkje drepe de), men drepe dyr mens vi dyrker grønnsaker er OK? Kvem skal bestemme kas dyr vi skal drepe og ikkje?

Skal ikkje vi ha fokus på menneskeliv også? Barnearbeid? Folk som dør ta sult? ALLE veit om problemene. Ingen bryr seg.

De dyrene som er enklest å kontrollere skjebnen til, er de dyra hvis skjebne vi allerede kontrollerer.
Det vanskeligere å kontrollere hvorvidt det flyr en fri fugl på vindusruten din, eller at en ål vikles inn i en påhengsmotor.

Dersom du virkelig mener at ideén er fin, ser jeg ingen grunn til å hindre den ved absoluttisme, det er et stort tema, og man må ta de grepene man kan, også evt. utvikle grepene ytterligere, dersom det er mulig i praksis.

Det er mange som bryr seg om sult som systemisk problem, og utnyttelse av arbeidere og barn også, men utfordringen og problematikken er jo av en litt annen natur, selv om kanskje lidelse er lidelse, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Alle får klare seg selv
Klarer de ikke å skaffe penger selv så har de ikke nok folk som bryr seg

Forsåvidt enig, bortsett fra at vi er nødt til å spleise på bygningene og dets bruk. Folk skal begraves feks, og det er mange som ønsker å gifte seg i kirken selvom de ikke er religiøse. Skulle kirken feks vært privat, ville det nok vært ekstreme kostnader forbundet med begravelse, dåp, konfirmasjon og giftemål, så noe støtte burde det være, til alles beste

Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Ja, hvis noe ble praktisert i 1905, bør det vel praktiseres idag.

Det har vært statstøtte for altfor mange i mange år, ergo er ikke endringen jeg foreslår gammel praksis men noe som bør bli en ny praksis.

Jo raskere jo bedre om vi har politikere med litt ryggrad.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...