Gå til innhold

Veganere vil ha statstøtte som en livssynsorganisasjon


Anbefalte innlegg

Utbroder gjerne mer, dette er interessant!

Hva er usunt med å betrakte dyr som likeverdig som mennesker, og dermed søke å utnytte de i minst mulig grad? Og hva er greit med at det å tilbe en eller annen fantasifigur automatisk gir deg rett til støtte som et livssyn? 

Veganisme har ihvertfall en påvirkningskraft ovenfor samfunnet, der religion kun påfører restriksjoner ovenfor menneskets natur

Jeg vil påstå at det å tro hardt på en gud, er å kaste all fornuft over bord, det samme tror jeg en stor del av norges befolkning er enig i

Og hva er bedragersk ved å leve vegansk?

Jeg forventer også noen argumenter for hvorfor det ikke er bedragersk å få penger for å fremme jesus som vår frelser

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Hva er usunt med å betrakte dyr som likeverdig som mennesker, og dermed søke å utnytte de i minst mulig grad?

Nå generaliserer du veldig. Jeg mener akkurat det samme som det du skriver der og jeg er ikke veganer. 

Veganisme kan jo kanskje være sunt, men livssyn? Nei, vil heller kalle det en ideologi.

Det skal for øvrig sies at de fleste dyrene har det ikke så ille som veganerne skal ha det til. Hadde det ikke vært for kjøttindustrien så hadde jo heller aldri disse dyrene blitt født og fått livets gave.

Sitat

Og hva er greit med at det å tilbe en eller annen fantasifigur automatisk gir deg rett til støtte som et livssyn? 

Fordi religion løfter opp mennesker, i stedet for å tære dem ned (slik veganisme gjør etter min erfaring). Jeg har aldri møtt en veganer som virker særlig fornøyd med livet lol

Sitat

Veganisme har ihvertfall en påvirkningskraft ovenfor samfunnet, der religion kun påfører restriksjoner ovenfor menneskets natur

For det første så tenker jeg man burde ha restriksjoner på menneskelig natur. Hvis ikke hadde vi alle løpt rundt som kåte, bestialske mordere.

Men jeg skjønner hva du mener. Mange religiøse opplever skyldfølelse fordi de tror det sitter en gretten pappa der oppe og dømmer dem, og det er nok derfor mange også unngår religion. Men akkurat denne vrangforestillingen (som stammer fra oppveksten) er bare ett hinder på veien mot frelse, nirvana etc. Religion er etter min mening den mest direkte veien en kan ta for å lære å håndtere sine indre demoner.

Lenke til kommentar

Støtte til livssynsorganisasjonar i Norge er et resultat av historien til statskirka/den norske kirke. Sidan staten finansierar statskirka må eit samfunn som påberoper seg religionsfridom også gi like mykje pengar til andre. Så støtte til alle så lenge systemet med støtte til den norske kirke ikkje er lagt om.

Veganarar skal altså få støtte om dei er ein religion. Begrensning på dette skal kreve veldig stygge meiningar. Ønske om å legge ned kjøtproduksjon skal ikke bety noko. Så er spørsmålet om dei er eit livssyn.

Tilber ein noko ein meinar er ein fantasifigur og søke støtte for det er sjølvsagt bedragersk. Å tilbe noko andre meiner er ein fantasifigur er like like bedragersk som det er å meine nevnte fugur er fantasi.

Lenke til kommentar
Gomby skrev (20 minutter siden):

Nå generaliserer du veldig. Jeg mener akkurat det samme som det du skriver der og jeg er ikke veganer. 

Veganisme kan jo kanskje være sunt, men livssyn? Nei, vil heller kalle det en ideologi.

Det skal for øvrig sies at de fleste dyrene har det ikke så ille som veganerne skal ha det til. Hadde det ikke vært for kjøttindustrien så hadde jo heller aldri disse dyrene blitt født og fått livets gave.

Fordi religion løfter opp mennesker, i stedet for å tære dem ned (slik veganisme gjør etter min erfaring). Jeg har aldri møtt en veganer som virker særlig fornøyd med livet lol

For det første så tenker jeg man burde ha restriksjoner på menneskelig natur. Hvis ikke hadde vi alle løpt rundt som kåte, bestialske mordere.

Men jeg skjønner hva du mener. Mange religiøse opplever skyldfølelse fordi de tror det sitter en gretten pappa der oppe og dømmer dem, og det er nok derfor mange også unngår religion. Men akkurat denne vrangforestillingen (som stammer fra oppveksten) er bare ett hinder på veien mot frelse, nirvana etc. Religion er etter min mening den mest direkte veien en kan ta for å lære å håndtere sine indre demoner.

Jeg skal vedlegge wikipedias syn på de nevnte punkter (uten å si at wikipedia har svaret på alt: 


Ideologi kan forstås som et tankesett tuftet på politiske, filosofiske eller religiøse idéer om hvordan verden og samfunnet bør forstås og innrettes.

Livssyn er en overordnet, felles og egen benevnelse om det menneske tror om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, hvilken etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Virkelighetsoppfatning er en oppfatning om hvordan man kan få kunnskaper om verden (en epistemologi). Livssyn omfatter også spørsmål om hvordan vi mennesker bør leve (for eksempel gjennom åpenbaring, fornuft, erfaring og sjeldne ganger logikk), og et syn på mennesket og oppfatninger om hva som er riktig og galt, godt og ondt (en etikk).

Jeg synes veganisme ligner mer på livssyn, enn ideologi. 

De dyrene vi nå fostrer opp, har det det sikkert "godt", basert på at de eneste de er skapt for, er å slaktes for å bli klær og mat. Det kunne vært verre, de kunne vært stappet inn i bur og begrensinger kun til dette formål (oops, dette er i noen tilfeller også realiteten). 

Samtidig, så har vi stort sett alltid brukt dyr til å tjene våre ønsker, spørsmålet er om dette er etisk riktig å gjøre. 

 

Religion løfter ikke mer enn det hindrer, man må forholde seg til ganske mange rare restriksjoner, som ikke henger på greip med hva mennesker ønsker. Ett eksempler er ingen sex før ekteskap, eller du skal ikke ha flere koner. at du ikke har møtt en glad veganer er ett irrelevant argument, det finnes nok ganske mange glade slike :) 

Selvfølgelig skal vi ha restriksjoner på menneskelig natur, men det sørger vi for med lover og regler, ikke ting vi har lest om i eldgamle bøker.... 

religion kan ikke lære deg noe som helst annet, enn det du kan lære fra andre, og mer fornuftige kilder

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rootta skrev (21 minutter siden):

Støtte til livssynsorganisasjonar i Norge er et resultat av historien til statskirka/den norske kirke. Sidan staten finansierar statskirka må eit samfunn som påberoper seg religionsfridom også gi like mykje pengar til andre. Så støtte til alle så lenge systemet med støtte til den norske kirke ikkje er lagt om.

Veganarar skal altså få støtte om dei er ein religion. Begrensning på dette skal kreve veldig stygge meiningar. Ønske om å legge ned kjøtproduksjon skal ikke bety noko. Så er spørsmålet om dei er eit livssyn.

Tilber ein noko ein meinar er ein fantasifigur og søke støtte for det er sjølvsagt bedragersk. Å tilbe noko andre meiner er ein fantasifigur er like like bedragersk som det er å meine nevnte fugur er fantasi.

Sliter med å forstå hva du mener, beklager!  Det høres ut som du mener veganerene ikke skal få støtte fordi de ikke er en religion, hva da med human etisk forbund?

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
rootta skrev (24 minutter siden):

Støtte til livssynsorganisasjonar i Norge er et resultat av historien til statskirka/den norske kirke. Sidan staten finansierar statskirka må eit samfunn som påberoper seg religionsfridom også gi like mykje pengar til andre. Så støtte til alle så lenge systemet med støtte til den norske kirke ikkje er lagt om.

Veganarar skal altså få støtte om dei er ein religion. Begrensning på dette skal kreve veldig stygge meiningar. Ønske om å legge ned kjøtproduksjon skal ikke bety noko. Så er spørsmålet om dei er eit livssyn.

Tilber ein noko ein meinar er ein fantasifigur og søke støtte for det er sjølvsagt bedragersk. Å tilbe noko andre meiner er ein fantasifigur er like like bedragersk som det er å meine nevnte fugur er fantasi.

Det med uthevet skrift, trenger jeg nøyere /enklere forklaring på!

Lenke til kommentar
aomt skrev (1 minutt siden):

Då er ikkje det lenge før "vindrikkere" og "ølelskere" kjem og krever støtte med sin fulle rett.

Å? For å hevde humlens og druenes rett til ett fritt liv? Mennesker er dyr, som behandler dyr, som mindre verdig. Jeg er usikker på om dette er så riktig å gjøre, og kan godt forstå at veganere finner det forkastelig. 

At dyr burde ha lik rett til å leve fritt som mennesker, sammen i harmoni, kan godt høres ut som ett livssyn for min del, selvom dyr ikke erkjenner seg religion og regler på samme måte som mennesker

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Sliter med å forstå hva du mener, beklager!  Det høres ut som du mener veganerene ikke skal få støtte fordi de ikke er en religion, hva da med human etisk forbund?

Mat preferanser er vel noe annet enn livssyn? Om eg ikkje spiser makrell, kan eg kalle det livsyn og kreve støtte? Eller om spiser 3 gonger om dagen i nøyaktige klokkeslett?

Skal veganere også frasi seg alt anna religion? Dvs, ein kan ikkje være medlem i kirka og veganer?

Lenke til kommentar
aomt skrev (4 minutter siden):

Mat preferanser er vel noe annet enn livssyn? Om eg ikkje spiser makrell, kan eg kalle det livsyn og kreve støtte? Eller om spiser 3 gonger om dagen i nøyaktige klokkeslett?

Skal veganere også frasi seg alt anna religion? Dvs, ein kan ikkje være medlem i kirka og veganer?

Veganisme er et etisk standpunkt, en subkultur og en levemåte basert på respekt for alt levende, dyr inkludert. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. Det vil si at dietten ekskluderer kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning, og andre ingredienser som stammer fra dyr. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke osv. og veganere unngår å støtte produksjonsformer som utnytter dyr, så langt det er mulig.

Veganere støtter ikke dyreforsøk og unngår produkter som er fremstilt ved bruk av forsøk på dyr, som kosmetikk, hudpleie- og husholdningsartikler. Veganere støtter heller ikke underholdningstjenester som baserer seg på utnytting av dyr, som sirkus, akvarier og kommersielle dyrehager. Veganere er også imot pelsdyrindustrien og alle former for jakt og fangst.

Veganisme er en undergruppe av vegetarianisme. Ulik de tidlige vegetarforeningene som ekskluderte kjøtt og fisk fra kostholdet av rent helsemessige årsaker, er veganeres fremste formål å unngå utnytting, lidelse og død for dyr. Veganere mener at samfunnets utnytting av dyr bør avskaffes og erstattes med humane alternativer.

 

Det handler om mer enn matpreferanser, og dine forsøk på å desimere det til makrellspising blir bare patetisk. Om man er medlem av flere livssynsorganisasjoner, gjør vel ikke at det ene eller det andre livssynet faller på steingrunn? 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Baranladion said:

Det med uthevet skrift, trenger jeg nøyere /enklere forklaring på!

Staten har bestemt seg for å støtte den norske kirke, så lenge den gjer det må den støtte andre. Om ikkje vert det grovt angrep på religionsfridomen. Staten kan ikkje vere dommar for kva som er vrangforestilling eller ikkje.

Det andre avsnittet henviser til bruk av ordet bedragersk. Kva er bedragersk med å gjere noko ein trur på? 

Lenke til kommentar
rootta skrev (5 minutter siden):

Staten har bestemt seg for å støtte den norske kirke, så lenge den gjer det må den støtte andre. Om ikkje vert det grovt angrep på religionsfridomen. Staten kan ikkje vere dommar for kva som er vrangforestilling eller ikkje.

Det andre avsnittet henviser til bruk av ordet bedragersk. Kva er bedragersk med å gjere noko ein trur på? 

Takk! det kan anses å være bedrageri, når man forsøker å bedrive vranglære for andre. Mitt syn er at minst 1 av religionene må bedrive vranglære, så sant det ikke da finnes mange forskjellige guder, men da vil det igjen være veldig selvmotsigende.  Dette burde egentlig den norske stat kunne skjønne, men siden det ikke er innafor å gi sin støtte til et livssyn, så har de løst det slik de har gjort.  

Å tro på noe er ikke bedragersk, men nå er de fleste religioner bygd opp slik at man skal videreføre sin tro til andre, primært egne barn, ergo må noen av de støttede livssynene faktisk bedrive bedrag

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Schanzen skrev (3 timer siden):

Veganisme er anerkjent som livssyn i Norge og inngår i Likestilling- og diskrimineringsloven. Offentlige institusjoner og arbeidsplasser er dermed pålagt å tilrettelegge kost for veganere. Mener dette ble innført i 2016 . Skulle bare mangle at vegansamfunnet fikk statstøtte.

Dette løser de fleste plassene ved å tilby salat som egen meny, eller å ta bort kjøtt etc fra kjøttretter
Sjeldent det er mer enn en vegan rett på menyen, og da følger man "loven"

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Dette løser de fleste plassene ved å tilby salat som egen meny, eller å ta bort kjøtt etc fra kjøttretter
Sjeldent det er mer enn en vegan rett på menyen, og da følger man "loven"

Løser man ønsket om respekt for alle dyr, og ingen lidelse for dem, ved å ta bort kjøtt fra en kjøttrett? 

Det virker som om du ikke vil forstå at veganisme er noe mer enn en personlig diett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 timer siden):

Veganisme er et etisk standpunkt, en subkultur og en levemåte basert på respekt for alt levende, dyr inkludert. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. Det vil si at dietten ekskluderer kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning, og andre ingredienser som stammer fra dyr. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lær, pels, ull, silke osv. og veganere unngår å støtte produksjonsformer som utnytter dyr, så langt det er mulig.

Veganere støtter ikke dyreforsøk og unngår produkter som er fremstilt ved bruk av forsøk på dyr, som kosmetikk, hudpleie- og husholdningsartikler. Veganere støtter heller ikke underholdningstjenester som baserer seg på utnytting av dyr, som sirkus, akvarier og kommersielle dyrehager. Veganere er også imot pelsdyrindustrien og alle former for jakt og fangst.

Veganisme er en undergruppe av vegetarianisme. Ulik de tidlige vegetarforeningene som ekskluderte kjøtt og fisk fra kostholdet av rent helsemessige årsaker, er veganeres fremste formål å unngå utnytting, lidelse og død for dyr. Veganere mener at samfunnets utnytting av dyr bør avskaffes og erstattes med humane alternativer.

 

Det handler om mer enn matpreferanser, og dine forsøk på å desimere det til makrellspising blir bare patetisk. Om man er medlem av flere livssynsorganisasjoner, gjør vel ikke at det ene eller det andre livssynet faller på steingrunn? 

Den er for så vidt grei nok. Men kan veganere kjøre bil? Tenk på alle insekter (tusenvis!) som blir drept i løpet av kjøretur på sommer?
Eller skinnseter er fy, med å drepe tusenvis av uskyldige insekter, rett og slett meie de ned, få de overe heile frontruta - det er OK.

Eg kan ha respekt for enhver livssyn, men da må folk gå helhjerta for den og ikkje kun når det passer de. Då er ikkje det livssyn men show-off.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, aomt said:

Den er for så vidt grei nok. Men kan veganere kjøre bil? Tenk på alle insekter (tusenvis!) som blir drept i løpet av kjøretur på sommer?
Eller skinnseter er fy, med å drepe tusenvis av uskyldige insekter, rett og slett meie de ned, få de overe heile frontruta - det er OK.

Eg kan ha respekt for enhver livssyn, men da må folk gå helhjerta for den og ikkje kun når det passer de. Då er ikkje det livssyn men show-off.

Det handler vel om å akseptere hva man har kontroll over, og ikke.
Man kan selvsagt velge bort bilen dersom man har anledning (noe som ofte er et spørsmål om vilje, fremfor praktikk.)
Og selv om det kanskje er opplysende å forsøke å være bevisst på hva man indirekte ubevisst tar livet av; Er forslagene til parametere så strenge at du i praksis umuliggjør utøvelse.
Ved å være i livet, som menneske, med alt det innebærer, har man vel tusenvis av dyr på samvittigheten, på tusenvis av vis.

Jeg tror også du får mer effekt i fremtiden, om du byttet ut insekter på frontruten, med gnagere o.l. i treskere etc. Ikke fordi premisset er så alt for ulikt, men jeg tror retorikken står sterkere når det er større dyr, også kan du påpeke at i denne åkeren drepes det dyr, der det dyrkes grønnsaker, litt av noen bilder på dobbeltmoralen, ikke?

At du ikke aksepterer praksisen så lenge den ikke innebærer null bidrag til lidelse, er jo din rett, men det innebærer vel samtidig at bevegelsen er gjort urealistisk.
Uten å gå inn på hvorvidt det er livssyn, eller ikke, synes jeg ikke det er show-off å faktisk forholde seg til den virkelige verden, og ta kontroll over det man kan kontrollere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aomt skrev (51 minutter siden):

Den er for så vidt grei nok. Men kan veganere kjøre bil? Tenk på alle insekter (tusenvis!) som blir drept i løpet av kjøretur på sommer?
Eller skinnseter er fy, med å drepe tusenvis av uskyldige insekter, rett og slett meie de ned, få de overe heile frontruta - det er OK.

Eg kan ha respekt for enhver livssyn, men da må folk gå helhjerta for den og ikkje kun når det passer de. Då er ikkje det livssyn men show-off.

Kan du gjøre samme øvelsen  med: 
kristendom
Islam
Jødedom

Burde de heller ikke få støtte som livssyn siden de ikke følger alle reglene helt slavisk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 minutter siden):

Kan du gjøre samme øvelsen  med: 
kristendom
Islam
Jødedom

Burde de heller ikke få støtte som livssyn siden de ikke følger alle reglene helt slavisk? 

Nå snakker vi om veganisme. Ikkje vits å hoppe av på noe annet. At du dreper tusenvis i løpet av eit par timers biltur er vel nokså ekstremt, syns ikkje du? Ein kan bo i byen og sykle overalt istedenfor. Altså som Atib påpekte, det er før vi tar med alle andre bivirkninger og effekt det har på dyrelivet. Val av kle/sko/parfyme (kor det blir produsert, råvarer +++). Mat DU spiser og koreis det påvirker dyra.

Det handler ikkje om å følge reglene slavisk. Men å si "eg skal ikkje spise ku, alle dyr har rett til å leve", så gjør du alt annet som følger til 1000 andre dyr dør. Bryr ikkje du deg om de? Er det kun kyr/sauer vi skal tenke på?

For meg veganisme er berre hype. Ytterst få, om ingen som virkelig går inn for det. Resten er "med på bølgen" uten å gjøre 1/10 av det de kunne ha gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...