Gå til innhold

Husflue eller romvesen


Barsen

Anbefalte innlegg

Bare for å starte med å si, jeg tror ikke at en husflue er et romvesen. Jeg har lenge studert fluens adferd innendørs og kommet frem til en konklusjon. 

Konklusjonen er at vanlig husflue viser tegn på intelligens. Det er akkurat som den flyr rundt i huset for å rekognosere før den setter seg et sted nær personen for å overvåke eller iakkta. Mine forsøk tyder på at fluen har robot-lignende adferd. Den går lett "i stykker" i forhold til andre insekter. Her forleden klarte jeg å "nesten" fange en flue med neven og jeg presterte å halshugge den..hodet dens falt av og kroppen datt rett ned. En gresshoppe ville fortsatt å sprelle, men fluen virket "mekanisk" defekt. 

Hodet dens er visst full av øyer som visstnok kan se veldig godt. Den tiltrekkes av eletronikk, pc skjermer osv. Hvorfor det? 

En annen ting jeg merker meg er at en tom boks med cider kan tiltrekke fluer fra langt ifra. Er luktesansen mer avansert enn andre dyr? 

Jeg har ofte lurt på om fluen er radiostyrt av noe annet, det ser ut som den har en slags antenne på hodet. 

I vinter kom det en kjempestor grønn flue flyvende rett inn (midt på vinteren), og begynte å fly rundt i alle rom, jeg visste at den ville inn på badet før den forlot boligen så jeg bekjempet den før den greide det. Dette høres sikkert merkelig ut for de fleste, men det virker usannsynlig at en flue, om den er ett vanlig insekt, er i stand til å fly ute midt på vinteren og fly inn i en bolig for å "rekognosere".

Er det noen som har noen formening om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (21 minutter siden):

Jeg anser ikke fluer som spesielt intelligente. 

Vel, de "følger med" hånden til mennesket som hever den. Fluen avslutter sin "oppgave" som vanligvis er å gjøre en bevegelse med forbeina. Den "ser" mennesket løfte hånden og avventer et eventuelt angrep. Jeg har også sett den sette seg på fabrikklogoen på min skjerm gjentatte ganger uten at det var noe der som skulle tilsi at akkurat det stedet skulle være attraktivt, annet enn at den får anledning til å stirre rett på meg (logoen er jo i midten). Jeg har også observert at den har lært av feilen til andre fluer. En åpen pakke med noe mat var lagt ut som en felle som fungerte slik at fluene gikk inn under plasten, hvorpå jeg da kunne knuse fluene når de var fanget under plastikken. Sjefsfluen iaktok dette og valgte så å "kalle på" flere fluer og informere dem om at de ikke måtte gjøre samme feilen, ingen av de andre fluene gjentok feilen..sjefsfluen satt på logoen hele kvelden mens de andre fløy rundt skjermen og parret seg i luften. 

Det høres ekkelt ut..men jeg har ikke problemer med masse fluer inne, det var snakk om en kveld hvor jeg hadde glemt å ta bort noen tomme bokser med fruktbasert drikke. Det ble et problem den kvelden. 

Det var altså ikke hestemøkk inne i leiligheten som tiltrakk seg fluene eller meg som person spesielt..men det er helt klart intelligens hos fluene selv om du ikke anser det.

Lenke til kommentar
Barsen skrev (2 minutter siden):

Å. Hva med antennen da? Den er vel fjernstyrt?

Jeg har aldri observert en flue som fremstår som at den er fjernstyrt eller har en antenne beregnet til dette formålet. 

Så enten har du observert en fjernstyrt flue som av uvisse grunner spionerer i huset ditt, eller så har du observert en helt vanlig flue og latt fantasien løpe løpsk. 

Skulle jeg ha lagt penger i dette ville jeg ha satset på sistnevnte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri observert en flue som fremstår som at den er fjernstyrt eller har en antenne beregnet til dette formålet. 

Så enten har du observert en fjernstyrt flue som av uvisse grunner spionerer i huset ditt, eller så har du observert en helt vanlig flue og latt fantasien løpe løpsk. 

Skulle jeg ha lagt penger i dette ville jeg ha satset på sistnevnte. 

Hva er en helt vanlig flue da? En som flyr rundt i 7 minus grader uten problemer? 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (21 minutter siden):

Å vise tegn til intelligens og være intelligent er to forskjellige ting.

En fluehjerne består av under 150.000 neuroner. 

Til sammenligning virker såkalt "lykkedyr" eller "stankelbein" stokk dum. Den skjønner jo ingenting den. Så kommer fluen vet du, og tar en brå sving etter kaffekoppen din. kaller du det uintelligent? Faktisk virker det som om den blir "sint" når man smekker til kameraten til fluen. Da virrer den rundt i sinne noen sekunder, rundt gjerningspersonen. 

Nei..den er nok ikke hva det er meningen at vi skal tro at den er..den rekognoserer for djevelen, det er ganske sikkert ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...