Gå til innhold

Hvilke AX-routere anbefales denne høst/vinter 2020?


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker jeg snart skal oppgradere selv. Har alltid hatt sansen for D-Link, og de lanserer/har lansert en ny ax portefølje nå. https://latestintech.com/d-link-presents-the-future-of-wi-fi-connectivity-with-mesh-and-wi-fi-6/

Disse er til salgs nå i Norge:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5405703
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5338869

Disse er ikke til salgs i Norge:
D-Link Smart AX2400 Mesh Wi-Fi 6 Router (DIR-X2460-US), Q3 2020, $160
D-Link Smart AX5400 Mesh Wi-Fi 6 Router (DIR-X5460-US), Q1 2020, $280(denne selges i USA, men ikke her i Norge etter som jeg kan se)

Alle støtter WPA-3 som jeg har som krav til min nye router. De støtter også standardiserte EasyMesh fra Wi-Fi alliansen. Alle støtter Alexa og google assistant, og de kan styres med en app fra telefonen. Den billigste X1560 støtter ikke BSS Coloring, som utelukker den for meg(bor i ett borettslag, og det er over 30 routere som kringkaster i min leilighet) Det er bare den dyreste X5460 som har 160MHz channel width og USB porter.

Til mitt behov ser jeg nok på X1860, eventuelt X2460 når den kommer til salgs her. Ser det står X1870 i bilde under her. Men det er en skrivefeil. https://www.dlink.com/en/products/dir-x1860-exo-ax-ax1800-wi-fi-6-router

En sammenligning mellom de:
WiFi-Comparison.png

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Når det gjelder Wifi6 så er en ting hva som er tilgjengelig av rutere og erfaringene som er. Men samtidig er det, i hvert fall om man er en kravstor bruker, noen "arkitekturelementer" som man bør vurdere når man filtrerer ut hva som er aktuelt.

Første element blir vel om det man er på jakt etter er en vanlig ruter, eller om man ønsker en mesh-løsning. For min egen del ble valget det siste, og jeg endte opp med TP-Link Deco X60 etter at den var på salg for en stund tilbake. Riktignok har jeg ikke kommet så langt som å bruke den som ruter; hittil står den bak en annen ruter i bromodus, altså som en ren mesh-aksesspunkt-løsning. En sentral fordel jeg ser med denne, er at det er dedikert backhaul-radio. Den ene enheten i mesh-oppsettet har jeg ikke på kablet nett.

Skulle jeg hatt mer en vanlig ruter, ville jeg ønsket en løsning med to 5GHz-radioer. Dette bl.a. for mulighetene for å ikke blande for mye på samme radio. P.t. har jeg bare en klient som støtter WiFi 6, og strengt tatt ikke de store behovene på denne.

Hvis man har en god WiFi 5-løsning, ville jeg vel ikke hatt noe direkte stress med å oppgradere til WiFi 6. Det som kan bli spennende til neste år, er om man ser WiFi 6E-produkter i Norge/EU. Siden selve WiFi 6E-brikkesettene finnes og blant annet USA allerede har åpnet for WiFi 6E - altså WiFi 6 @ 6GHz - kan det gå ganske raskt før produktene er på markedet. Usikker på om USA har satt noen dato for når WiFi 6E kan tas i bruk. Brasil og England er vel andre land som har åpnet for WiFi 6E @ 6 GHz.

Frekvensbåndet for WiFi 6E blir riktignok ikke like stort i EU - inkl. Norge - som det er blant annet i USA. Men likevel er det god kapasitet og det er et frekvensbånd som ikke brukes av "alt mulig annet". 

I teorien er det allerede mulig å lage rutere som kan støtte WiFi 6E i framtiden. Hvorvidt dette er en mulighet produsentene vil benytte seg gjenstår det vel å se. Det kan da være at altså ruteren i utgangspunktet leveres med to 5 GHz-radioer, men at den ene radioen kan benyttes til 6 GHz når reguleringene i området den brukes i endres.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og nå kommer WiFi 6E når det først er blitt godkjent bruk av 6 Gigahertz-båndet, men det kan ta en del tid før skjer. Man kan ikke forvente å få 6 GHz i en AX-router med firmwareoppgradering heller, så det valget man har nå er AX eller bare la være.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Men har noen erfaringer som accesspoint blir det noe raskere og bedre å kombinere AX med AC mot AX og AX?

For problemet jeg finner ut generielt at man får raskere nett å bruke accespoint en fra router til pc, uten jeg forstår hvorfor. Ikke problem å få 100 mbit på 2.4 ghz båndet med accesspoint men på laptop kan det være vanskelig selv med multicom pc med i7-7700HQ. Finner ofte ut å få maks ytelse på 5 ghz båndet også er virent. Godt mulig det er lettere med accesspoint også der.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, LMH1 said:

Men har noen erfaringer som accesspoint blir det noe raskere og bedre å kombinere AX med AC mot AX og AX?

For problemet jeg finner ut generielt at man får raskere nett å bruke accespoint en fra router til pc, uten jeg forstår hvorfor. Ikke problem å få 100 mbit på 2.4 ghz båndet med accesspoint men på laptop kan det være vanskelig selv med multicom pc med i7-7700HQ. Finner ofte ut å få maks ytelse på 5 ghz båndet også er virent. Godt mulig det er lettere med accesspoint også der.

Du lurer altså på hvorfor en "stor ekstern dedikert nettverksenhet" har bedre sende- og mottaksegenskaper enn noe som er integrert i en pc, hvor for man får en rekke kompromisser når det gjelder antennedesign?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jo asus ac66u ganske gammelt, men usikkert om man får veldig kraftig routere der, som kan klare 700/700 mbit trådløs på ax? Hva tror du er maksimalt man kan få fra 1 etasje ca 100 meter avstand? blir overrasket om det finnes noe som kan konkurere mot ethernet og fiber. Som samtidig er billig, godt mulig RT-AC1200G+ er vesentlig kraftigere men har svakere cpu en asus ax88u og ac88. For den påstår "5 GHz-båndet kan du oppnå hastigheter på opptil 867 Mbps, og på 2,4 GHz-båndet opptil 300 Mbps. " men det er vel nok mere teknisk mulig en praksis. For man ser de routerene med 1 eller 2 kjerner går cpuen for 80% for kun 100 mbit så skal ikke mye til å overbelaste cpuen mye.

Så man kan jo bruke eldre router til accesspoint eller repeater man trenger ikke 2 nye routere, største grunnen for å oppgradering er nok heller sikkerhet en ren bedre ytelse. Vil jeg mene.

Generielt styrt unna TPlink\dLink og Jensen til torrenter, du vil merke defekt cpu og overbelasting garantert. Så slike routere bør man styre unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En del eldre AC-routere er vel veldig gode på sendestyrke, mens det finnes en del eldre som også er veldig dårlige.

En AX-router er kanskje litt mer avhengig av mesh-oppsett fordi den har svakere mikrobølger som ikke når like langt. Men, der hvor AX-signalene når fram så vil AX kommunisere raskere fordi det har en høyere frekvens. Det går på fysikk med lysets bølgelengder.

Problemet med nyinnkjøp av router er at du ikke vet på forhånd hva slags byggekvalitet man får.

Så man kan få AX-routere i dag som har dårlig AC og N rekkevidde. Om dette har med antenne-layout, elektronikk eller programvare betyr jo egentlig svært lite å komme til bunns i, i og med at man bare ønsker seg et stabilt og velfungerende system.

Nå er jo sikkerhetsstandardene i AC-routere svært gammelt og avleggs. Knukket for lenge siden. Så WPA-3 eller bedre er høyst velkomment. Det er først og fremst pga. en ny sikkerhetsstandard at jeg ønsker en ny router velkommen i mitt hjem. Ikke fordi jeg har store hemmeligheter, men mer fordi den eldre routeren min ikke fikk plasterlapper utstedt lengre.

Nå er det ikke interessant kanskje mest pga. økonomiske incentiver å oppgradere eldre routere med WPA-3 dersom det i det hele tatt gikk an med lagringsstørrelser, eller kanskje også mangel på instruksjonssett. Aner ikke. Men det er mye som ligger bak det om en router er et godt kjøp eller ikke. Levetid på hvor lenge generasjonen holder mål og sånn.

Edit: Er litt trøtt, ser at setningen var dårlig. Gidder ikke å rette på det i blå.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (7 minutter siden):

En del eldre AC-routere er vel veldig gode på sendestyrke, mens det finnes en del eldre som også er veldig dårlige.

En AX-router er kanskje litt mer avhengig av mesh-oppsett fordi den har svakere mikrobølger som ikke når like langt. Men, der hvor AX-signalene når fram så vil AX kommunisere raskere fordi det har en høyere frekvens. Det går på fysikk med lysets bølgelengder.

Problemet med nyinnkjøp av router er at du ikke vet på forhånd hva slags byggekvalitet man får.

Har generelt dårlig erfaringer med asus Ax88u og netgear Rax20 nå vet jeg ikke hvor godt kvalitet disse er, men faktisk er eldre routere raskere på praksis ytelse og er få laptoper i dag med gode AX kort, samme gjelder mobiler. generielt er rekkevidden dårligere, da man får 100% dekning på eldre routere så får man det laveste på AX på 5ghz samme gjelder 2.4 ghz.

Men man kan jo droppe trådløs eller kun ha 5 ghz rekkevidden er uansett ganske kort hvis det kommer til eneboliger, så er vel borettslag med tynne vegger slik kommer til å bli stort problem.

Men du har ikke vurdert 5g? lurer på hvor god huawei 5g pro er mot dagens routere, påstår 802.11ax/ac/a/n 4 x 4 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO  Men siden den ikke har eksterne antenner kan man mistenke ytelsen ikke er veldig god, tviler på den er særlig bedre en rax20.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
49 minutes ago, G said:

En del eldre AC-routere er vel veldig gode på sendestyrke, mens det finnes en del eldre som også er veldig dårlige.

En AX-router er kanskje litt mer avhengig av mesh-oppsett fordi den har svakere mikrobølger som ikke når like langt. Men, der hvor AX-signalene når fram så vil AX kommunisere raskere fordi det har en høyere frekvens. Det går på fysikk med lysets bølgelengder.

Sendestyrken er den samme for Wifi 5 og Wifi 6. Regulativet her her er heller egentlig ikke endret på mange år. Riktignok kan man finne en del noe eldre Wifi5-rutere som ikke støttet høye kanaler i utgangspunktet (da inkludert det man kaller DFS-kanaler, hvor ruteren må gjøre en sjekk om hva som ellers beginner seg i kanalområdet før den tar det i bruk, samt gjøre en sjekk hvert 15 minutt vel for å se at det ikke har kommet radarer e.l. inn i området). For Wifi 5 snakker man gjerne også om Wave 1 og Wave 2 av produkter, hvor man for Wave 2 også fikk disse mer avanserte 4x4 MU-MIMO-ruterne/aksesspunktene. Selv om man ikke har all verdens av klienter som er 4x4 MU-MIMO, vil det ha fordeler også når ruteren/aksesspunktet skal snakke med flere enheter samtidig.

Og husk: Her må avveininger gjøres i implementasjonen også - det å optimalisere for god ytelse samtidig til flere enheter vil for de fleste være viktigere enn å ha god ytelse mot én enkelt enhet. Dette er også en avveining med tanke på Wifi 6, hvor man i markedsføringen heller ikke har snakket så mye om forbedret maksimal teoretisk ytelse, men lavere forsinkelser og god ytelse til flere enheter med parallell bruk.

Så Wifi 6-rutere er ikke noe svakere. I praksis snakker man om "smartere". Men husk også at for de flester som benytter wifi 6, så er det gjerne også wifi 5 inne i bildet samtidig. Dette gjør 6 GHz veldig interessant - det er ikke like mye legacy i det frekvensområdet.

Det man imidlertid kan si med en del av de aller tidligste wifi 6-produktene, er at de naturligvis ikke har hatt samme "modenheten" som produkter basert på eldre standarder.

Quote

Problemet med nyinnkjøp av router er at du ikke vet på forhånd hva slags byggekvalitet man får.

??

I stor grad vet man det, ut i fra "rykte" for leverandøren, prisklasse, tester osv. Når jeg her sier tester, så vil jeg samtidig påpeke at særdeles mange av testene som utføres av wifi-rutere o.l. er svært svært dårlige. Og en ulempe med at de testes på en slik dårlig måte, kan også føre til at produsentene optimaliserer i forhold til den typen bruk ("maks hastighet mot en enkelt klient, i stedet for lav latency og god håndtering av flere klienter og flere sessions samtidig. Anbefaler sterkt at man leser denne nøye!: https://arstechnica.com/gadgets/2020/01/how-ars-tests-wi-fi-gear-and-you-can-too/).

Quote

Så man kan få AX-routere i dag som har dårlig AC og N rekkevidde. Om dette har med antenne-layout, elektronikk eller programvare betyr jo egentlig svært lite å komme til bunns i, i og med at man bare ønsker seg et stabilt og velfungerende system.

Og det kan være snakk om modenhet. Ikke bare på rutersiden, men også klientsiden. 

Har ikke gjort så mye tester her hjemme, men har i hvert fall ikke noe problem med Wifi 6 å makse ut 500Mbps-linja via wifi til telefonen. Pc-en jeg har med wifi 6 står slik plassert at det er naturlig at jeg ikke får superytelse: Antennene blir nesten nede ved gulvet, i en krok på kontoret, mot yttervegg, med en annen pc stående ganske tett inntil, så det blir mye metall. Men resultatet ytelsesmessig for denne pc-en var enda dårligere med wifi-løsningen jeg hadde tidligere.

Og igjen - hvordan tester man og hva er det som er viktig: Topp ytelse til en klient, eller et trådløsnett som er i stand til å levere god ytelse til flere klienter samtidig.

Quote

Nå er jo sikkerhetsstandardene i AC-routere svært gammelt og avleggs. Knukket for lenge siden. Så WPA-3 eller bedre er høyst velkomment. Det er først og fremst pga. en ny sikkerhetsstandard at jeg ønsker en ny router velkommen i mitt hjem. Ikke fordi jeg har store hemmeligheter, men mer fordi den eldre routeren min ikke fikk plasterlapper utstedt lengre.

WPA2 regnes fortsatt som en god løsning. Noe av sikkerhetsforbedringene som ligger i WPA3 ligger ikke bare i selve autentiseringen. I praksis vil de fleste i en del år framover også måtte kjøre mixed-mode her, for at enheter som ikke støtter WPA3 skal kunne koble til.

Men i utgangspunktet jeg ikke bekymret for å kjøre med WPA2 på nettverket. Husk at en del av svakhetene som har vært med WPA2, har vært knyttet til feil gjort i implementasjonen hos en del. Hvis man ser på kanskje det mest kjente sikkerhetsbruddet for WPA2, Krack, mener jeg å huske at det i størst omgang kjaldt klienter og ikke rutere.

Quote

Nå er det ikke interessant kanskje mest pga. økonomiske incentiver å oppgradere eldre routere med WPA-3 dersom det i det hele tatt gikk an med lagringsstørrelser, eller kanskje også mangel på instruksjonssett. Aner ikke. Men det er mye som ligger bak det om en router er et godt kjøp eller ikke. Levetid på hvor lenge generasjonen holder mål og sånn.

Er nødvendigvis ikke så enkelt å oppgradere en eldre ruter på dette områder, selv om WPA3 ikke nødvendigvis er direkte knyttet opp i mot spesielle hardwarebaserte funksjoner. Mistenker blant annet at man her benytter hardwareakselerert kryptering, og hvis man begynner å snakke om individuell kryptering av trafikken for hver enhet, krever det mer. Så for noen SoC-er er det nok mulighet å implementere det, men trolig langt fra alle. Og dette skjer nødvendigvis ikke på et nivå det produsenten av ruteren kan gjøre så mye utvikling - de er avhengig av at produsenten av SoC og evt. wifi-kontrollerne (hvis de ikke er en integrert del av SoC) må oppgradere programvarestacken ruterprodusenten igjen bygger på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Men du har ikke vurdert 5g? lurer på hvor god huawei 5g pro er mot dagens routere, påstår 802.11ax/ac/a/n 4 x 4 & 802.11b/g/n 2 x 2, MIMO  Men siden den ikke har eksterne antenner kan man mistenke ytelsen ikke er veldig god, tviler på den er særlig bedre en rax20.

Er nødvendigvis ikke noe kjempegevinst med eksterne antenner. Spesielt med det regulativet man i europa har for sendestyrke og gain. Som du er inne på også med borettslag, er det heller nødvendigvis ikke en fordel om hadde hatt kraftigere sendestyrke og gain, ettersom det også vil være med på å skape mer "støy".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den vesentlige forskjellen mellom 5G og 802.11* er vel kanskje hvordan det er konstruert. Når det kommer til hva de sender over så er det jo vel ofte mye av det samme prinsippet med høye frekvenser, slik at rekkevidden alltid er bedre på eldre generasjoner veid opp i mot raskere overføring der hvor signalen faktisk når fram. Hva som er best vet jeg rett og slett ikke.

Takk for at noen gidder å evt. rette på en slik uvitende synsende newb som meg :wee:

Har et godt spørsmål. Hva er det som gjør at routere notorisk gjerne har samme problemet at de ikke holder ut å stå på 24/7 uten å kreve power cycling?

Jeg har til og med sett flere enn 1 router som har en slik innstilling hvor man kan si til routeren at den automatisk skal omstarte seg nå og da. Burde dette virkelig være en problemstilling som de ikke kan fikse på noen annen måte?

Vil ikke enhetene bare koble seg opp automatisk igjen i det router blir tilgjengelig uansett, for den auto-omstarten hadde jo ikke fungert optimalt uten? Da må det vel kunne implementeres mer smidig enn en full omstart vel? Hva er det som skjer egentlig, blir noen buffere fulle, eller?

 

Endret av G
Lenke til kommentar
9 hours ago, G said:

Den vesentlige forskjellen mellom 5G og 802.11* er vel kanskje hvordan det er konstruert. Når det kommer til hva de sender over så er det jo vel ofte mye av det samme prinsippet med høye frekvenser, slik at rekkevidden alltid er bedre på eldre generasjoner veid opp i mot raskere overføring der hvor signalen faktisk når fram. Hva som er best vet jeg rett og slett ikke.

Tja, prinsippene for trådløs kommunikasjon er på noen måter ikke så ulike for mobilkommunikasjon og et trådløst nettverk. Når det gjelder 5G, så er ikke det nødvendigvis på høye frekvenser. Her til lands kjører man vel 5G foreløpig på 3,6 GHz. 700MHz er vel også på blokka, men det vil da være med lavere ytelse enn for de høyere frekvensene. Fordelen med 700MHz blir at rekkevidden blir lengre (men ytelsen blir ikke spesielt god).

26GHz er her på berget planlagt for 5G. Men vet ikke når man planlegger å faktisk ta i bruk dette. Det blir vel også typisk i sentrumsområder.

Quote

Har et godt spørsmål. Hva er det som gjør at routere notorisk gjerne har samme problemet at de ikke holder ut å stå på 24/7 uten å kreve power cycling?

Jeg har til og med sett flere enn 1 router som har en slik innstilling hvor man kan si til routeren at den automatisk skal omstarte seg nå og da. Burde dette virkelig være en problemstilling som de ikke kan fikse på noen annen måte?

Må si at jeg ikke har vært bori rutere på mange mange år der jeg har hatt behov for å omstarte ruteren ofte. 

Vil gjette at de to vanligste årsakene til at en del rutere ofte kan trenge en reboot er minnelekkasjer og manglende watchdogs for å evt. omstarte prosesser eller reinitialisere operasjoner (eks. noe er feil med forbindelsen - da prøve å sette den opp på nytt).

Kombiner det hele med at prisen skal være så lav som mulig, og prisen også skal dekke videreutvikling av programvaren over flere år (i teorien - er jo ikke alle som gjør det....)

Jo mer kompleks programvaren her blir, jo større er vel sjansene for at problemer oppstår. Jeg benytter meg svært sjeldent at en del av ekstratjenestene som tilbys på mange rutere i dag, og stiller meg litt kritisk til en del slik funksjonalitet også med tanke på sikkerhet. Litt interessant å se hvor mye som skjer mot aksessen bare man har tjenester aktive/eksponert også - an haug forsøk på å logge inn eller bruke kjente angrepsteknikker, DDoS etc...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje man ikke ofte må resette routeren til fabrikkinstillinger eller starte den på nytt, men er irriterende det ikke finnes rutiner som gjør slik atuomatisk.

Sitat

Tja, prinsippene for trådløs kommunikasjon er på noen måter ikke så ulike for mobilkommunikasjon og et trådløst nettverk. Når det gjelder 5G, så er ikke det nødvendigvis på høye frekvenser. Her til lands kjører man vel 5G foreløpig på 3,6 GHz. 700MHz er vel også på blokka, men det vil da være med lavere ytelse enn for de høyere frekvensene. Fordelen med 700MHz blir at rekkevidden blir lengre (men ytelsen blir ikke spesielt god).

Problemet er det er få 5g routere på markedet, er omtrent huawei 5g pro og noen mobiler, ingen er vel særlig retter å drive med internetdelning for større nettverk. Så det er og forblir et problem fremover nå. Finnes jo STP+ switcher men routere og 2.5 gigabit er mangelvare. Blir overrasket om man finner noe billig i løp av neste år. Men er uansett bra og å ha 5g router og mulighet for fiber i tillfelle det blir nedetid.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Kanskje man ikke ofte må resette routeren til fabrikkinstillinger eller starte den på nytt, men er irriterende det ikke finnes rutiner som gjør slik atuomatisk.

At ruteren automatisk skal settes til fabrikksinnstillinger høres normalt ut som en dårlig ide. Potensielt en del ulemper også med at rutere prøver å omstarte seg selv automatisk for ofte. 

Watchdogs er i programvareutvikling embedded-løsninger ganske vanlig å bruke for å prøve å fange opp feilsituasjoner, og utføre en handling for å prøve å gjenopprette "normal drift". Men klart, det koster ressurser å ha dette - både i form av ressurser på enheten og ressurser for å utvikle.

En enkel watchdog vil jo f.eks. være at minneforbruket overvåkes, og gjøre en omstart hvis minneforbruket er såpass høyt at en omstart kanskje kan være hensiktsmessig pga. man kan mistenke en minnelekkasje.

Quote

Problemet er det er få 5g routere på markedet, er omtrent huawei 5g pro og noen mobiler, ingen er vel særlig retter å drive med internetdelning for større nettverk. Så det er og forblir et problem fremover nå. Finnes jo STP+ switcher men routere og 2.5 gigabit er mangelvare. Blir overrasket om man finner noe billig i løp av neste år. Men er uansett bra og å ha 5g router og mulighet for fiber i tillfelle det blir nedetid.

Høna og egget. Etter hvert som mulighetene for å bruke 5G kommer på plass for flere, kommer det nok også flere produkter. Behovet for 2,5Gbps i konsumentmarkedet generelt er nok heller marginalt foreløpig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

En enkel watchdog vil jo f.eks. være at minneforbruket overvåkes, og gjøre en omstart hvis minneforbruket er såpass høyt at en omstart kanskje kan være hensiktsmessig pga. man kan mistenke en minnelekkasje.

Høna og egget. Etter hvert som mulighetene for å bruke 5G kommer på plass for flere, kommer det nok også flere produkter. Behovet for 2,5Gbps i konsumentmarkedet generelt er nok heller marginalt foreløpig. 

Nå er vel ikke minneforbruket problem i routere, som regel så vidt jeg vet holder 256 MB minne selv om det kunne dobbles uten særlig prisøkning problemet er vel heller cpu særlig med openvpn server og trafikk som ikke klarer flere session på en gang.

Seriøst vil jeg si infiband og 40 gigabit QSFP+ og switcher er lettere å tak i brukt en å få tak i en brukbar router og switch..

Så jeg syns det er litt rart. Skulle gjerne kjøpt 5g router men tror verditapet blir stort for tviler på huawei 5g pro har nyeste sikkerhet og kryptering. Er spessielt kjent kina routere er dårligere der.

Lenke til kommentar

Nå er jeg virkelig overrasket. Får en kreditnota på et kjøp fra Komplett.no av en vare jeg ikke syntes holdt mål. Slitt lenge med den da i noen måneder før jeg ga opp.

Kundeservice-opplevelsene har vært 100 % topp for min del de siste månedene. Hadde trodd det ville bli med et gavekort-oppgjør. Hadde nok egentlig vært det samme for min del, da jeg har noen kjøpeplaner på noe nytt likevel. Det fristiller jo pengene noe mer da med en kreditnota tilbake på kredittkortet.

Varen var kjøpt som Demo. Kan være avgjørende for at de ikke sendte en ny av samme type. Men, at de ikke valgte gavekort-oppgjør er litt forunderlig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...